Mε αίσθημα ευθύνης απέναντι στους πολίτες της Αττικής και με την ισχυρή πίστη πως ο μηχανισμός της Περιφέρειας έκανε ότι μπορούσε για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες από τα πρωτοφανή σε ένταση κι έκταση ακραία καιρικά φαινόμενα από την κακοκαιρία «Ελπίς», ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης παρουσίασε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, τον απολογισμό των δράσεων, όσον αφορά στη διαχείρισή της.
Μάλιστα ο κ. Πατούλης ανακοίνωσε ότι από τις 15 Φεβρουαρίου θεσπίζεται ο τετραψήφιος αριθμός 1544 για το οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Αττικής μέσω του οποίου οι οδηγοί σε περίπτωση εγκλωβισμού θα μπορούν να τηλεφωνούν ή να αποστέλλουν φωτογραφίες με προσδιορισμό θέσης σε κέντρο που θα λειτουργεί σε 24ωρη βάση. Σε περίπτωση εγκλωβισμού ο εν λόγω αριθμός θα παρέχει άμεση υποστήριξη & πληροφόρηση στους οδηγούς ενημερώνοντάς τους για τον υπολογιζόμενο χρόνο απεγκλωβισμού τους περιορίζοντας με αυτό τον τρόπο την εγκατάλειψη των οχημάτων από τους οδηγούς.
Όπως τόνισε ο Περιφερειάρχης Αττικής: «Στόχος μας δεν είναι η άσκοπη αντιπαράθεση, αλλά η ανάδειξη της αλήθειας και η επίτευξη μέγιστης δυνατής συναίνεσης, στη διαρκή μας προσπάθεια να προστατεύσουμε το κύρος του θεσμού που υπηρετούμε, να βελτιώσουμε την αποτελεσματικότητα των μηχανισμών μας, καθώς και να είμαστε πραγματικά χρήσιμοι στους πολίτες της Αττικής. Όμως είμαστε αποφασισμένοι να συγκρουστούμε μέχρι τέλους με όσους προσπαθούν να παρουσιάζουν το άσπρο μαύρο και να λένε συστηματικά ψέματα. Το έχω πει στο παρελθόν, θα το ξαναπώ και τώρα. Με το λαϊκισμό και όσους τον υπηρετούν, δεν πρόκειται να συμβιβαστούμε. Δεν θέλουμε να ωραιοποιήσουμε καταστάσεις, ούτε να ισχυριστούμε ότι όλα πήγαν καλά. Στόχος μας είναι:
Πρώτον, να πούμε αλήθειες και να γκρεμίσουμε τα ψέματα που ακούστηκαν όλες αυτές τις μέρες, που και μας αδικούν, αλλά και μας προσβάλλουν.
Δεύτερον, να αναδείξουμε όλα τα θετικά σημεία από τις παρεμβάσεις μας. Γιατί δεν έχουν φωτιστεί όσο πρέπει, όλες οι θετικές δράσεις, που ως Περιφέρεια υλοποιήσαμε, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα να μετριαστούν οι αρνητικές επιπτώσεις από την κακοκαιρία.
Τρίτον, θέλουμε η σημερινή κουβέντα να αποτελέσει ευκαιρία να συμφωνήσουμε στο τι πρέπει να γίνει από δω και πέρα. Γιατί ζητούμενο δεν μπορεί να είναι μόνον η κριτική, αλλά και η προβολή θετικών προτάσεων για το μέλλον.
Και τέλος, θέλω να αποφύγουμε να μετατραπεί η κουβέντα μας στο ΠΕΣΥ σε κομματική αντιπαράθεση, γιατί θεωρώ ντροπή για την ίδια τη Δημοκρατία, η διαχείριση των καιρικών φαινομένων αντί να αποτελεί πεδίο δημιουργικής συνεργασίας, να μετατρέπεται σε μικροκομματική κοκορομαχία.
Πολλοί, είπαν πολλά ψέματα για την προσπάθεια της Περιφέρειας Αττικής
Από την ημέρα που ξεκίνησε η διαχείριση της κακοκαιρίας “Ελπίς” από το σύνολο του κρατικού μηχανισμού, με επικεφαλής το Υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτικής Προστασίας, η Περιφέρεια Αττικής δέχεται άδικες κι αδικαιολόγητες επιθέσεις για τον τρόπο που διαχειρίστηκε, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, το φαινόμενο αυτό. Βρεθήκαμε ξαφνικά να απολογούμαστε για λάθη και παραλείψεις άλλων, όπως στην ίδια ακριβώς θέση βρέθηκαν όλες αυτές τις μέρες και οι Δήμαρχοι της Αττικής, που έχοντας στη διάθεσή τους ελάχιστα μέσα και προσωπικό, κλήθηκαν να διαχειριστούν μια πολύ δύσκολη κατάσταση.
Η Περιφέρεια Αττικής είναι ένας από τους πολλούς κρίκους της αλυσίδας της Πολιτικής Προστασίας. Δεν είναι από μόνη της η Πολιτική Προστασία. Έχει ξεκάθαρες ευθύνες και αρμοδιότητες και με βάση αυτές, κινηθήκαμε τις προηγούμενες ημέρες. Ξεπεράσαμε τα όρια αυτά μόνον για να βοηθήσουμε τους Δήμους, παρέχοντας τους μηχανήματα και προσωπικό, για να μπορέσουν κι εκείνοι να ανταποκριθούν στις ευθύνες τους.
Γιατί πιστεύουμε ότι Περιφέρεια και Δήμοι στην Αττική πρέπει πάντα να πηγαίνουν μαζί, χέρι – χέρι. Και στα εύκολα και στα δύσκολα.
Η κατάσταση που αντιμετωπίσαμε ήταν πραγματικά δύσκολη. Αντιμετωπίσαμε μια πάρα πολύ σφοδρή κακοκαιρία, χιονοκαταιγίδα σύμφωνα με την ΕΜΥ, που είχε μάλιστα ως χαρακτηριστικό πως πέραν της έντασης του φαινομένου, και μεγάλη έκταση ως προς τον τόπο εκδήλωσής της. Απλώθηκε σχεδόν στο σύνολο του Λεκανοπεδίου, κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα να χρειαστεί να δράσουμε σε όλο το μήκος του οδικού δικτύου αρμοδιότητάς μας. Αυτό είναι ένα στοιχείο που τη διαφοροποιεί σε σχέση με άλλα αντίστοιχα γεγονότα.
Το ερώτημα που τέθηκε, ήταν αν ήμασταν έτοιμοι να την αντιμετωπίσουμε. Αν είχαμε φροντίσει να προμηθευθούμε αλάτι και αν είχαμε τα απαιτούμενα μέσα για να δώσουμε τη μάχη.
Οι 8 αλήθειες για το σχέδιο δράσης της Περιφέρειας Αττικής
Η αλήθεια είναι η μόνη ισχυρή απάντηση σε όσους χρησιμοποιούν το ψέμα και λαϊκισμό και στοχοποιούν άδικα την Περιφέρεια Αττικής, για να καλύψουν δικές τους αδυναμίες, ή να αποκομίσουν μικροκομματικά οφέλη. Στα ψέματα αυτά, απαντάμε με 8 αλήθειες.
Πρώτη Αλήθεια, για μια ακόμη φορά, η σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής διαχειρίστηκε μια πολύ δύσκολη κατάσταση, ένα καταστροφικό φυσικό φαινόμενο, χωρίς να χαθεί ούτε μια ανθρώπινη ζωή. Πετύχαμε τον πρώτο και μεγάλο μας στόχο, να προστατεύσουμε τη ζωή κάθε συμπολίτη μας που βρέθηκε στους τομείς ευθύνης μας, αντιμέτωπος με την κακοκαιρία. Πετύχαμε επίσης να κρατήσουμε ανοικτούς τους δρόμους προς τα 10 μεγάλα νοσοκομεία της Αττικής καθώς και προς το ΕΚΑΒ. Ενώ δεκάδες ήταν τα περιστατικά συμπολιτών μας που διακομίσθησαν μέσω της τηλεφωνικής γραμμής που λειτουργεί στην Περιφέρεια Αττικής, το 1110, σε μονάδες υγείας.
Δεύτερη αλήθεια, ο μηχανισμός της Περιφέρειας Αττικής ήταν σε πλήρη ετοιμότητα πολύ πριν ξεσπάσει η κακοκαιρία. Δεν αιφνιδιαστήκαμε και κατά τη διάρκεια της βάρδιας βρισκόμασταν στη θέση μας, για να δράσουμε σύμφωνα με το σχεδιασμό που εκ των προτέρων υπήρχε.
Τρίτη Αλήθεια. Για μια ακόμη φορά αποδείχθηκε η αξία της πρόληψης, σε σχέση με την υστέρων αντιμετώπιση των ακραίων φαινομένων. Εκεί που η Περιφέρεια Αττικής είχε αρμοδιότητα, στη λειτουργία των σχολείων, δράσαμε έγκαιρα κι αποτελεσματικά. Η Περιφέρεια Αττικής ασκώντας τις αρμοδιότητές της, πήρε τη σωστή απόφαση να κρατήσει τα σχολεία κλειστά τη Δευτέρα 24/1. Ήταν μια απόφαση που όλοι ανεξαιρέτως έκριναν ότι συνέβαλε καθοριστικά στο να μετριαστούν οι αρνητικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας και να μην κινδυνεύσουν ζωές μικρών παιδιών.
Τέταρτη Αλήθεια. Η Περιφέρεια Αττικής το πρωί της 24ης Ιανουαρίου είχε στη διάθεσή της 164 οχήματα, εκ των οποίων 107 εκχιονιστικά πάσης φύσης. Δεν μας έλειψαν τα μέσα για να δώσουμε τη μάχη. Από τις 21 Ιανουαρίου που ξεκίνησε η κινητοποίηση των υπηρεσιών μας, ως και τις 28 Ιανουαρίου που συνεχιζόταν η διαδικασία αποχιονισμού, είχαμε κάθε μέρα στη διάθεσή μας τα μηχανήματα που απαιτούνταν. Την έναρξη των έντονων φαινομένων χιονόπτωσης, στις 26 Ιανουαρίου είχαμε συνολικά 241 μηχανήματα έργου εκ των οποίων 118 ήταν αποχιονιστικά. Όλα αυτά τα μηχανήματα τέθηκαν στη διάθεσή μας με απόλυτη νόμιμη και διαφανή διαδικασία, που προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία.
Πέμπτη Αλήθεια, η Περιφέρεια Αττικής διέθετε επαρκή ποσότητα αντιπαγετικού άλατος, εν όψει όχι μόνο της κακοκαιρίας “Ελπίς” , αλλά και των κακοκαιριών που προηγήθηκαν αυτής και έδωσαν χιονοπτώσεις σε οδικούς άξονες που βρίσκονται σε ορεινές περιοχές αρμοδιότητάς μας και οι οποίες αντιμετωπίστηκαν με απόλυτη επιτυχία.
Ειδικότερα υπήρχαν διαθέσιμοι πάνω από 5000 τόνοι άλατος στις 21 Ιανουαρίου, στην Αποθήκη Καπανδριτίου, την Αποθήκη Οινόης και σε 8 θέσεις προσωρινής αποθήκευσης σε επιλεγμένα σημεία της Αττικής, προκειμένου να διευκολυνθεί η φόρτωση με αλάτι των αποχιονιστικών μηχανημάτων . Συνολικά μέχρι τις 30 Ιανουαρίου αναλώθηκαν σύμφωνα με τα στοιχεία που έθεσαν υπόψη οι υπηρεσίες, 5.500 τόνοι άλατος. Από αυτούς, 1.500 τόνοι δόθηκαν στους Δήμους.
Έκτη Αλήθεια. Η Περιφέρεια Αττικής έδωσε τη μάχη για να ανταποκριθεί στην ευθύνη αποχιονισμού 1500 χιλιομέτρων οδικού δικτύου. Αυτή ήταν η ευθύνη μας. Και στην ευθύνη αυτή ανταποκριθήκαμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό και με βάση την ισχυρή εκδήλωση της κακοκαιρίας.
-Ποσοστό άνω του 90% των οδικών αξόνων αρμοδιότητάς μας μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ήδη από το βράδυ της πρώτης ημέρας της κακοκαιρίας χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες με έμφαση στους βασικούς οδικούς άξονες της Αθήνας όπως Λ. Συγγρού, Κηφισίας, Ποσειδώνος, Βουλιαγμένης, Βάρης Κορωπίου, Λαυρίου, Αθηνών, Νέα Εθνική οδός Αθηνών Κορίνθου.
-Το πρωί της επόμενης ημέρας όλοι σχεδόν οι οδικοί άξονες (περιλαμβανομένου και ενός ρεύματος της Λ. Μεσογείων) ήταν βατοί αφού η επιχείρηση αποχιονισμού συνεχίζονταν όλο το βράδυ με αμείωτη ένταση. Στη Λ. Μεσογείων η ύπαρξη αυτοκινήτων επί του οδοστρώματος δεξιά κι αριστερά δυσχέραινε την προσπάθειά μας να αποχιονίσουμε και να ανοίξουμε εξαρχής το σύνολο του δρόμου.
– Στην επιτυχία του σχεδίου και στην αποφυγή πολύ πιο δυσάρεστων καταστάσεων συνέτεινε αποφασιστικά η απόφασή μας για κλείσιμο των σχολείων της Αττικής την ημέρα της κακοκαιρίας. Σε διαφορετική περίπτωση, αφενός ο ακόμη πιο αυξημένος κυκλοφοριακός φόρτος και αφετέρου ο πανικός που επικρατούσε, θα καθιστούσε αδύνατη την επέμβαση των αποχιονιστικών δημιουργώντας ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες με απρόβλεπτες επιπτώσεις.
-Τονίζουμε ότι μόνο τμήμα της Λ. Αλίμου – Καρέα – Κατεχάκη και της Λ. Μαραθώνος παρέμειναν κλειστά με εντολή της Τροχαίας λόγω ολισθηρότητας του οδοστρώματος και μέχρι το μεσημέρι της δεύτερης ημέρας της κακοκαιρίας, λόγω της ύπαρξης ακινητοποιημένων οχημάτων. Τα οχήματα απομακρύνθηκαν αφού η Τροχαία μέσω των πινακίδων κυκλοφορίας βρήκε και ενημέρωσε τους ιδιοκτήτες τους.
– Υπήρχε, όπως προαναφέρθηκε υπερεπάρκεια αντιπαγετικού άλατος. Την πρώτη ημέρα της κακοκαιρίας τα εκχιονιστικά που εργάζονταν παράλληλα με τον απιοχιονισμό έριχναν και αντιπαγετικό αλάτι προκειμένου να εμποδίσουν τον σχηματισμό στρώματος πάγου. Διευκρινίζεται ότι σε συγκεκριμένα σημεία του οδικού δικτύου όπου υπήρξε πρόβλημα, αυτό δημιουργήθηκε από τη συσσώρευση μεγάλου όγκου χιονιού λόγω της σφοδρότητας του φαινομένου και όχι από την ύπαρξη παγετού άρα το φαινόμενο ουδόλως θα επηρεάζονταν είτε υπήρχε αντιπαγετικό αλάτι είτε όχι.
Τι δεν λειτούργησε όπως θα θέλαμε
Εύλογα θα ρωτήσει κάποιος, αφού τα σχεδιάσαμε όλα σωστά, τι πήγε στραβά και παρουσιάστηκαν τόσα προβλήματα.
Μια σειρά από αποφάσεις που ελήφθησαν ερήμην της Περιφέρειας Αττικής, δημιούργησαν καταστάσεις που εκ του αποτελέσματος αποδείχθηκαν επιβαρυντικές για την προσπάθειά μας. Συγκεκριμένα αναφέρουμε τους κυριότερους λόγους:
- Καταρχήν το κλείσιμο της Νέας Οδού από την τροχαία στο ύψος της Καλυφτάκη από τις 8 το πρωί για βαρέα οχήματα και οχήματα χωρίς αλυσίδες, δημιούργησε πρόσθετο κυκλοφοριακό φόρτο ο οποίος διοχετεύθηκε στις Λ. Κηφισίας, Πεντέλης, Καρέα/ Κατεχάκη και Μεσογείων μέσω της Αττικής οδού.
- Ο μεγαλύτερος όγκος οχημάτων από την Αττική Οδό, η οποία έκλεισε , διοχετεύθηκε στις εξόδους Γέρακα – Ανθούσα & Μαραθώνος / Μεσογείων. Ως αποτέλεσμα δημιουργήθηκαν συνθήκες ακραίου κυκλοφοριακού κορεσμού στη Λ. Μαραθώνος και στη Λ. Μεσογείων (έξοδοι 14 & 15)
- Η εντολή που δόθηκε στις 12:00 να κλείσουν οι Δημόσιες Υπηρεσίες και το μοντέλο αυτό ακολούθησε και η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιωτών, με αποτέλεσμα ακραίες συνθήκες κορεσμού σε όλο το οδικό δίκτυο, ακόμη και αν δεν υπήρχε κακοκαιρία.
- Η εντολή της Τροχαίας να αποκλειστεί από τις 2 το μεσημέρι η πρόσβαση στη Λ. Κατεχάκη στην άνοδο. Στην κάθοδο επίσης αποκλείστηκε η έξοδος από το ύψος της πλατείας της οδού Νιόβης λόγω ακινητοποιημένου φορτηγού του Δήμου Ηλιούπολης
- Το γεγονός ότι εισήλθαν εν μέσω σφοδρής χιονόπτωσης και χιονόστρωσης οχήματα χωρίς αλυσίδες στις Λ. Μεσογείων και Αλίμου Κατεχάκη με αποτέλεσμα να ακινητοποιηθούν δυσχεραίνοντας περαιτέρω την κίνηση των αποχιονιστικών. Πολλά από τα οχήματα αυτά εγκαταλείφθηκαν άρα αποκλείστηκαν σχεδόν όλες οι λωρίδες κυκλοφορίας.
Ως Περιφέρεια Αττικής δεν θα επιτρέψουμε να γίνουμε ο βολικός φταίχτης των όσων προβλημάτων παρουσιάστηκαν. Δεν θα ισχυρισθούμε ότι όλα λειτούργησαν βάσει του σχεδίου μας, αλλά και δεν θα φορτωθούμε ευθύνες που δεν μας αναλογούν. Αντίθετα, θα ζητήσουμε ευθύνες για λανθασμένες αποφάσεις που πάρθηκαν και έκαναν δύσκολο το δικό μας έργο.
Έβδομη Αλήθεια, η Περιφέρεια Αττικής, βρέθηκε στο πλευρό των Δήμων που ζήτησαν τη βοήθειά μας. Χωρίς να εξετάσουμε την κομματική ταυτότητα των Δημάρχων, όπως κάποιοι ψευδώς ισχυρίσθηκαν. Από τις 26 Ιανουαρίου παρείχαμε συνδρομή 50 μηχανημάτων έργου σε 21 Δήμους. Αντίστοιχα, δώσαμε 1500 τόνους αλάτι από τις 26 Ιανουαρίου σε 27 Δήμους που μας ζήτησαν.
Όγδοη αλήθεια, έχουμε σχέδιο για το τι πρέπει να γίνει από αύριο κιόλας, για να μην επαναληφθούν αντίστοιχες καταστάσεις.
Σε αντίθεση με όσους μας ασκούν κριτική για τις δράσεις και το έργο μας, χωρίς να καταθέτουν ολοκληρωμένες προτάσεις για τη βελτίωση του συστήματος πολιτικής προστασίας στο μέλλον, η σημερινή Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής:
-Έχει παρουσιάσει τις θέσεις της όσον αφορά την ανάγκη αναθεώρησης του υφιστάμενου σχεδίου πολιτικής προστασίας, δίνοντας έμφαση στην περιφερειακή διαχείριση, στο πλαίσιο της προωθούμενης μεταρρύθμισης στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους.
-Έχει ζητήσει να δοθούν σε κάθε Περιφέρεια της χώρας τα απαραίτητα κονδύλια μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, για να αποκτηθούν τα κατάλληλα μέσα και εξοπλισμός, για την ενίσχυση του μηχανισμού πολιτικής προστασίας.
-Διεκδικεί τη δυνατότητα να προσληφθεί επιπλέον προσωπικό, για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην αναγκαία στελέχωση της συγκεκριμένης υπηρεσίας, καθώς κι ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τις εθελοντικές ομάδες, που θέλουμε να εντάξουμε στο μηχανισμό μας .
Επιπλέον, ως Περιφέρεια Αττικής, προχωράμε στα παρακάτω.
-Θεσπίζεται από την 15.02.22 ο τετραψήφιος αριθμός 1544 για το οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Αττικής. Μέσω του αριθμού αυτού αλλά και εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα που θα αναπτυχθεί, οι πολίτες θα μπορούν είτε να τηλεφωνούν είτε να αποστέλλουν φωτογραφίες με προσδιορισμό θέσης σε κέντρο που θα λειτουργεί σε 24ωρη βάση εγκατεστημένο στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας. Σε περίπτωση εγκλωβισμού ο εν λόγω αριθμός θα παρέχει άμεση υποστήριξη & πληροφόρηση στους οδηγούς ενημερώνοντάς τους για τον υπολογιζόμενο χρόνο απεγκλωβισμού τους (με αυτό τον τρόπο θα περιοριστεί η εγκατάλειψη οχημάτων από τους οδηγούς τους). Σημειώνεται ότι μεγάλος αριθμός των καμερών παρακολούθησης του ΚΔΚ τέθηκε εκτός λειτουργίας είτε λόγω διακοπών ηλεκτροδότησης είτε λόγω συσσώρευσης χιονιού και πάγου εντός του οπτικού τους πεδίου.
-Προχωράμε στην υποχρεωτική χρήση GPS σε ενιαία πλατφόρμα ώστε να υπάρχει απεικόνιση σε πραγματικό χρόνο της θέσης κάθε είδους μηχανήματος έργου το οποίο χρησιμοποιείται για αποχιονισμούς (μέσω εργολαβιών ή μητρώου της πολιτικής προστασίας). Η εικόνα από τα GPS θα μεταφέρεται σε οθόνες και στα κινητά τηλέφωνα του Περιφερειάρχη, του Αντι-περιφερειάρχη Πολ. Προστασίας, των χωρικών και των θεματικών αντι-περιφερειαρχών και σε συγκεκριμένους υπηρεσιακούς παράγοντες της Περιφέρειας Αττικής, οι οποίοι έχουν οριστεί υπεύθυνοι βάσει του ολοκληρωμένου σχεδίου έργων και δράσεων χειμερινής συντήρησης του οδικού δικτύου.
-Θα οριστεί άμεσα ένας γενικός συντονιστής από την Περιφέρεια Αττικής, με καθήκοντα τον γενικό συντονισμό σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς πχ Υπουργείο πολιτικής προστασίας και κλιματικής αλλαγής, Προστασίας του πολίτη, Υποδομών, Ελληνική Αστυνομία, Πυροσβεστικό σώμα, εταιρείες παραχώρησης, συντονιστές Δήμων, ΟΑΣΑ, ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΚΑΒ κ.λπ και την επιθεώρηση των δράσεων των χωρικών συντονιστών.
-Οι χωρικοί συντονιστές (πχ οι χωρικοί Αντιπεριφερειάρχες) θα είναι επικεφαλής κλιμακίου το οποίο θα έχει έδρα στην οικεία Αντιπεριφέρεια και θα αποτελείται από εντεταλμένο υπάλληλο της Περιφέρειας Αττικής (βάσει του σχεδίου αποχιονισμού) και τους εργοδηγούς των αναδόχων που επιχειρούν στον Τομέα του.
-Προωθούμε τη λειτουργία ενιαίου συντονιστικού οργάνου της Περιφέρειας Αττικής και της Τροχαίας Αττικής με έδρα στο ΘΕΠΕΚ. Εκεί θα μεταφέρεται εικόνα από τη θέση των αποχιονιστικών και των μηχανημάτων έργου ώστε σε περιπτώσεις δυσχερειών κίνησης αυτών, να επεμβαίνει άμεσα περιπολικό της Τροχαίας ή της άμεσης δράσης. Ο αποκλεισμός οδών, αν και ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Τροχαίας, θα πρέπει να συν-αποφασίζεται με την Περιφέρεια Αττικής.
Θα συστήσουμε κινητούς σταθμούς αποχιονισμού τα οποία θα αποτελούνται ανάλογα με την περίσταση και την περιοχή δράσης από:
α) από οχήματα ειδικού τύπου 4Χ4 με εργαλεία χειρός και επαρκή ποσότητα άλατος καθώς και τουλάχιστον 5 εργαζόμενους προκειμένου να επεμβαίνουν σε περιπτώσεις που απαιτείται χειρωνακτικός αποχιονισμός (πχ απεγκλωβισμός οχημάτων) στους οδικούς άξονες υψηλής προτεραιότητας όπως αυτοί έχουν χαρακτηριστεί στο σχέδιο αποχιονισμού που έχει προηγηθεί σύμφωνα με το σχεδιασμό της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας.
β) 1 μικρό αποχιονιστικό μηχάνημα και 1 πλατφόρμα μετακίνησης οχημάτων: οχήματα τύπου Bobcat με λεπίδα ή 4Χ4 προκειμένου να επεμβαίνουν σε περιπτώσεις συμφορήσεων όταν τα μεγάλα αποχιονιστικά δεν μπορούν να κινηθούν (πχ απεγκλωβισμός οχημάτων) στους οδικούς άξονες υψηλής προτεραιότητας όπως αυτοί έχουν χαρακτηριστεί στο σχέδιο αποχιονισμού που έχει προηγηθεί σύμφωνα με το σχεδιασμό της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας
γ) Κατάλληλα αποχιονιστικά μηχανήματα (φορτωτές με λεπίδα 3.5 tn) και επαρκής ποσότητα άλατος σε καίριας σημασίας σημεία όπως :εφημερεύοντα νοσοκομεία, ΕΚΑΒ, στρατόπεδα, γηροκομεία, ιδρύματα κοκ.
Είναι ανάγκη να αλλάξει το σχέδιο πολιτικής προστασίας
H Περιφέρεια Αττικής, όπως όλες οι Περιφερειακές αρχές της χώρας, τάσσονται υπέρ ενός ριζικά νέου στρατηγικού σχεδιασμού για την Πολιτική Προστασία, με ουσιαστικό τον ρόλο της Αυτοδιοίκησης, όπως επιτάσσουν οι καλές πρακτικές που ακολουθούνται διεθνώς, με εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα για την ασφάλεια της ζωής και της περιουσίας των πολιτών.
Είναι η ώρα για μια νέα προσέγγιση, βασισμένη στο αποκεντρωμένο μοντέλο, με ξεκάθαρες αρμοδιότητες για κάθε εμπλεκόμενο φορέα, με τη στήριξη του κεντρικού κράτους στο πλαίσιο παροχής πρόσθετων πόρων, υποδομών, μέσων και προσωπικού στην Αυτοδιοίκηση, για την εκπλήρωση των απαιτήσεων της κοινωνίας.
Η Αυτοδιοίκηση είναι βασικός πυλώνας για την πραγματική επιτελικότητα του κράτους και δεν μπορούμε να ανεχτούμε τον υποβιβασμό του ρόλου της ή να αποτελεί διαχρονικά το εξιλαστήριο θύμα ακόμη και για ευθύνες που δεν της αναλογούν.
Με αφορμή τη συζήτηση στο ΠΕΣΥ Αττικής για τη διαχείριση της κακοκαιρίας «Ελπίς» ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης δήλωσε: «Από την πρόσφατη κρίση σίγουρα μάθαμε πολλά. Με 8 αλήθειες, απαντάμε στα ψέματα και την άδικη κριτική που δεχθήκαμε τις τελευταίες ημέρες. Θεωρούμε απολύτως αναγκαίο να γίνει σύντομα πράξη η δέσμευση του Πρωθυπουργού, ο οποίος με μεγάλη και πρωτοφανή γενναιότητα, όχι μόνον ζήτησε συγγνώμη από τους πολίτες, αλλά παραδέχθηκε την ανάγκη να δημιουργηθεί ένας καλύτερος κι αποτελεσματικότερος μηχανισμός, με καλύτερο επιτελικό συντονισμό και συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, περισσότερα μέσα και προσωπικό, προκειμένου η επόμενη κακοκαιρία να μας βρει πιο έτοιμους και πιο αποτελεσματικούς. Προσυπογράφουμε την ανάγκη αυτή και είμαι ως Περιφερειάρχης Αττικής έτοιμος, να συμβάλλω στην εθνική προσπάθεια, με όρους ειλικρίνειας και ισοτιμίας. Αυτό άλλωστε επιτάσσει το συμφέρον των πολιτών, στην εξυπηρέτηση του οποίου είμαι πολιτικά, θεσμικά και ηθικά ταγμένος» .
Σημειώνεται, ότι τις ευχαριστίες τους προς την Περιφέρεια και τον Περιφερειάρχη προσωπικά, για την συνδρομή στη διαχείριση της κακοκαιρίας, διατύπωσαν με σχετικές επιστολές τους δεκάδες δήμαρχοι και διοικητές νοσοκομείων.