Του Δημήτρη Γεωργόπουλου
Στην οδήγηση της μοτοσυκλέτας, το φρενάρισμα είναι χωρίς αμφιβολία, μία
από τις πιο ευαίσθητες και απαιτητικές φάσεις. Το να ξέρουμε πώς να
σταματήσουμε στη μικρότερη δυνατή απόσταση, σημαίνει σε μερικές
περιπτώσεις ότι αποφεύγουμε ένα ατύχημα. Πρέπει, λοιπόν να
εκμεταλλευόμαστε με τον καλύτερο τρόπο τις δυνατότητες φρεναρίσματος της
μοτοσυκλέτας μας.
«Είναι απαραίτητο να γνωρίζει κανείς πολύ καλά τη συμπεριφορά της
μοτοσυκλέτας στο φρενάρισμα – τονίζει ο Γουέιν Γκάρντνερ – και πιστεύω
ότι ο καλύτερος τρόπος, για να καταλάβει κανείς τις αντιδράσεις της
μοτοσυκλέτας του, είναι να βρει ένα δρόμο με λίγη κυκλοφορία και να
κάνει δοκιμές, τόσο στο στεγνό όσο και στο βρεγμένο, για να διαπιστώσει
σε ποιο σημείο μπλοκάρουν οι τροχοί. Αν η μοτοσυκλέτα έχει καλά
ρυθμισμένες αναρτήσεις, μπορεί κανείς να νιώσει πότε ο τροχός
ετοιμάζεται να μπλοκάρει. Στην αντίθετη περίπτωση, πρέπει να παρέμβει
στις αναρτήσεις μέχρι να βρεθεί η βέλτιστη ρύθμιση».
«Στον αγώνα – υποστηρίζει ο Ράντυ Μαμόλα – χρησιμοποιούμε σπάνια το πίσω
φρένο. Στο δρόμο, όμως πρέπει να χρησιμοποιούνται και τα δύο φρένα, αν
και πρέπει να’ χουμε υπόψη μας ότι το μπροστινό φρένο ακινητοποιεί τη
μοτοσυκλέτα ενώ το πίσω απλώς εξισορροπεί το φρενάρισμα. Η σωστή
κατανομή της δύναμης πέδησης πρέπει να είναι 80 τοις εκατό μπρος και 20
τοις εκατό πίσω».
Την άποψη του Μαμόλα επιβεβαιώνει και ο Έντυ Λώσον, ο οποίος προσθέτει:
«Ο μεγαλύτερος κίνδυνος που απειλεί το μοτοσυκλετιστή στο δρόμο, είναι η
υπερβολή στη χρήση των φρένων , που μπορεί να προκαλέσει πτώση. Αντίθετα
, πρέπει κανείς να προπονηθεί στη δύναμη που πρέπει να ασκήσει στη
μανέτα και το λεβιέ για να επιτύχει τη μεγαλύτερη δυνατή απόδοση ,
αποφεύγοντας να μπλοκάρουν οι τροχοί. Για ένα καλό φρενάρισμα, έχει
μεγάλη σημασία η πίσω ανάρτηση: αν η μοτοσυκλέτα τείνει να υποστεί
αναπηδήσεις στο πισινό της σύστημα, τότε ασφαλώς το πίσω αμορτισέρ
είναι κακορυθμισμένο. Οι σύγχρονες μοτοσυκλέτες παρέχουν διάφορες
δυνατότητες ρύθμισης στις αναρτήσεις τους. Χρειάζεται λίγο δουλειά, αλλά
δεν είναι δύσκολο να βρεθεί η σωστή ρύθμιση.