- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Με πρωτοφανή και ανεξήγητο ρυθμό ανάπτυξης που κυμαίνεται σε πάνω από 26% κινείται η ελληνική αγορά αυτοκινήτου τη στιγμή που η παγκόσμια αγορά κινείται με ποσοστό λίγο πάνω από το 2,5% τη στιγμή που το εθνικό καθαρό διαθέσιμο εισόδημα ξεπερνά οριακά τις 14.000 ευρώ ενώ η ανεργία χτυπάει «κόκκινα»
Το αξιοπερίεργο στην εγχώρια αγορά έχει να κάνει και με το γεγονός πως σε αντίθεση με τα διαχρονικά επιστημονικά συμπεράσματα που επιβεβαιώνουν ότι «Μεταβολή ΑΕΠ ίσον Μεταβολή ζήτησης αυτοκινήτων» η ελληνική αγορά επιτάχυνε με δεκαπλάσιο ρυθμό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στις ταξινομήσεις επιβατικών το πρώτο τετράμηνο του 2018.
Μάλιστα σύμφωνα με την τετραμηνιαία έκθεση της ICONIC Project Finance Advisory (UK) για την αποτίμηση της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου επισημαίνεται ότι την ίδια περίοδο η μεγέθυνση σε ολόκληρη την ΕΕ και τον ΕΟΧ άγγιξε μόλις το 2,6%. Ταυτόχρονα, σε παγκόσμιο επίπεδο οι εκτιμήσεις για το 2018 κυμαίνονται μεταξύ 2,2% και 2,7%, επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά τη στενή σχέση «Ζήτησης αυτοκινήτων – ΑΕΠ» ως μοναδικό αξιόπιστο μέτρο μελλοντικής ζήτησης στις ανεπτυγμένες αγορές.
Σε αντίθεση με τα διαχρονικά επιστημονικά συμπεράσματα που επιβεβαιώνουν ότι Μεταβολή ΑΕΠ ίσον Μεταβολή ζήτησης αυτοκινήτων η ελληνική αγορά επιτάχυνε με δεκαπλάσιο ρυθμό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στις ταξινομήσεις επιβατικών το πρώτο τετράμηνο του 2018.
Ωστόσο, κανένας από τους βασικούς μακρο-οικονομικούς δείκτες της οικονομίας δεν επαρκεί είτε αυτόνομα είτε συνδυαστικά να δικαιολογήσουν την αύξηση, ειδικά όταν το εθνικό καθαρό διαθέσιμο εισόδημα ξεπερνά οριακά τις 14.000 ευρώ, ενώ η ανεργία βρίσκεται ακόμα στην υψηλότερη θέση της ΕΕ.
Ο επικεφαλής της μελετητικής ομάδας στην IPFA, κ. Γιώργος ΑΝΔΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ, CFO, τόνισε ότι: «Πρόκεται για μια απροσδόκητα καλή χρονιά που ελπίζουμε ότι θα ολοκληρωθεί το ίδιο εκρηκτικά όπως ξεκίνησε. Αν και βολική για τα κρατικά έσοδα και ενδεχομένως για τα αποτελέσματα των ελληνικών δικτύων διανομής, η συγκυρία από μόνη της δεν επαρκεί. Η εκτόξευση της ζήτησης προσομοιάζει ευκαιριακές αποδόσεις αναδυόμενων αγορών με τυχόν βραχυπρόσθεσμα κέρδη, υψηλό κίνδυνo και την ψευδο-υπόσχεση ότι μπορεί κάποιος να κινείται για πάντα στα παπούτσια ενός άλλου. Αν η προσωρινή ευφορία δεν γίνει στρατηγική ευκαιρία, η εμπειρία δείχνει ότι το μόνο που θα έχει διασωθεί μεσοπρόθεσμα θα είναι η καλή ανάμνηση της εκρηκτικής επίδοσης. Τόσο τα δίκτυα διανομής όσο κι ο κρατικός σχεδιασμός οφείλουν να διασφαλίσουν άμεσα τη διατηρησιμότητα της ζήτησης στοχεύοντας millennial καταναλωτές, αναβαθμίζοντας τις φυσικές αλλά και τις αϋλες υποδομές τους και βεβαίως εκσυγχρονίζοντας τα business models προς την κοινόχρηστη κατοχή (ride sharing). Ειδικότερα για τα δίκτυα, η πλειονότητα των οποίων έχει συρρικνωθεί και βεβαίως λειτουργούν με υποδομές προ του 2009, είναι αναμενόμενο να διοχετεύσουν τα κέρδη στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους υποβοηθούμενοι όμως από τον ανασχεδιασμό της φορολογικής πολιτικής».
Επίσης, στην ίδια έκθεση υπογραμμίζεται το ανησυχητικό ζήτημα των αποκλίσεων που εμφανίζουν οι εκτιμήσεις της ελληνικής αγοράς σχετικά με τις μελλοντικές πωλήσεις, ενώ ταυτόχρονα όλες οι εκτιμήσεις διακρίνονται από περιορισμένη στατιστική ακρίβεια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι φορείς όπως Συμβουλευτικές Εταιρίες, ο Πανευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών κ.α. έχουν όλοι ανεξαιρέτως αποτύχει στις προβλέψεις τους.
Ωστόσο, το πλέον αποτρεπτικό είναι ότι από μεθοδολογική άποψη κανένας φορέας δεν αποκαλύπτει τα βασικά βήματα που ακολουθούν στη διαδικασία των προβλέψεών τους και κυρίως στο πώς εφαρμόζουν το σημαντικότερο βήμα όλων την Επιλογή & Προσαρμογή Μοντέλου.
Εξίσου ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι απουσιάζει πλήρως η αναφορά στο Διάστημα Εμπιστοσύνης της Πρόβλεψης το οποίο αν υπήρχε θα αποτελούσε μέτρο εγκυρότητας της ζήτησης που προβλέπουν…
andris@carpress.gr