Του Δημήτρη Γεωργόπουλου
Καταρχήν, πρέπει να ελέγξουμε αν τα υγρά των φρένων έχουν τη σωστή στάθμη, κοιτάζοντας τη διαφανή πλαστική θυρίδα επιθεώρησης που υπάρχει στο δοχείο των υγρών, και η οποία φέρει ανάγλυφα σημάδια για τη μέγιστη (MAX) και ελάχιστη (MIN) στάθμη.
Αν η στάθμη είναι πολύ χαμηλή, πρέπει να την αποκαταστήσουμε συμπληρώνοντας υγρά, αφού καθαρίσουμε προσεκτικά το καπάκι του δοχείου, έτσι ώστε να μην πέσουν μέσα και ρυπάνουν το περιεχόμενό του σκόνες ή χώματα που τυχόν υπάρχουν πάνω του, αποτρέποντας έτσι την πρόωρη φθορά ή και την ακινητοποίηση του εμβόλου της αντλίας των φρένων.
Μετά τη συμπλήρωση (που πρέπει να γίνεται πάντα με υγρά των ίδιων προδιαγραφών με τα υπάρχοντα, (π.χ. DOT 3 ή DOT 4), κλείνουμε αμέσως το δοχείο ώστε τα υγρά των φρένων, που είναι πολύ υγροσκοπικά, να μην απορροφήσουν την υγρασία του αέρα. Για τον ίδιο λόγο, καλό είναι να χρησιμοποιούμε μόνον υγρά που παίρνουμε από σφραγισμένο περιέκτη. Μια κάποια πτώση της στάθμης των υγρών είναι τελείως φυσιολογική, για έναν απλό λόγο: τα υγρά που βρίσκονται στο δοχείο προχωρούν στο υδραυλικό κύκλωμα όσο φθείρονται τα τακάκια, καθώς τα εμβολάκια της δαγκάνας προχωρούν όλο και περισσότερο προς το δίσκο, αυξάνοντας τον όγκο που είναι στη διάθεση του υγρού στο εσωτερικό της ίδιας της δαγκάνας. Όταν τα εμβολάκια σπρώχνονται πάλι να επιστρέψουν στη φωλιά τους (κάτι απαραίτητο όταν αλλάζουμε τακάκια), η στάθμη επανέρχεται στα φυσιολογικά της επίπεδα.
Αν η στάθμη των υγρών μειώνεται πολύ γρήγορα κι απαιτεί συχνά συμπλήρωμα, πρέπει να κάνουμε έναν πλήρη έλεγχο του συστήματος για να βρούμε και να επισκευάσουμε τη βλάβη.
Πριν περιγράψουμε τις διάφορες εργασίες ελέγχου και συντήρησης, είναι απαραίτητο να δώσουμε ορισμένες συμβουλές για τον τρόπο χρήσης των υγρών των φρένων, επειδή είναι ιδιαίτερα τοξικά, λόγω της υψηλής διαβρωτικότητάς τους.
Προσοχή στα υγρά!
Αν τα χέρια μας έρθουν κατά λάθος σ’ επαφή με υγρά φρένων, πρέπει να τα πλύνουμε αμέσως, αποφεύγοντας να τρίψουμε τα μάτια μας. Καλό είναι να πετάμε τα κουρέλια ή τα χαρτιά που χρησιμοποιήσαμε σε όλες τις εργασίες που αφορούσαν υγρά φρένων. Όταν ρίχνουμε υγρά στο δοχείο, πρέπει να προσέξουμε πολύ να μην πέσει ούτε σταγόνα σε βαμμένο κομμάτι της μοτοσυκλέτας, γιατί θα υποστεί ανεπανόρθωτη ζημιά. Έτσι, καλό είναι να σκεπάζουμε με ένα πανί το ρεζερβουάρ βενζίνης. Αν, παρά τις προφυλάξεις, πέσουν μερικές σταγόνες σε κάποιο βαμμένο κομμάτι, πρέπει να το πλύνουμε αμέσως με πολύ νερό και σαπούνι. Τα παλιά υγρά φρένων δεν πρέπει ποτέ να πετιούνται στην αποχέτευση, καθώς είναι πολύ επιβλαβή για το περιβάλλον. Η καλύτερη λύση είναι να τα παραδώσουμε σε συνεργείο που συγκεντρώνει χρησιμοποιημένα ορυκτέλαια.
Η αλλαγή του υγρού των φρένων
Λόγω της υγροσκοπικότητας των υγρών των φρένων (δηλαδή της ιδιότητάς τους ν’ απορροφούν την υγρασία του αέρα), καλό είναι κάθε ένα ή δύο χρόνια να τ’ αλλάζουμε, ασχέτως των χιλιομέτρων που έχουν διανύσει.
Βγάζουμε το καπάκι της αντλίας και με ένα καλής ποιότητας βαμβάκι ή με ένα πανί που δεν αφήνει χνούδια, απορροφούμε όλο το υγρό που υπάρχει στο δοχείο, καθαρίζουμε το εσωτερικό του από τυχόν κατάλοιπα και μετά το ξαναγεμίζουμε με φρέσκα υγρά. Στη συνέχεια, εξαερώνουμε το κύκλωμα, φροντίζοντας να μην αδειάσει ποτέ τελείως το δοχείο των υγρών.
Η εργασία αυτή πρέπει να επαναληφθεί αρκετές φορές, μέχρι να βεβαιωθούμε ότι έχει φύγει όλο το παλιό υγρό.
Το σύστημα αυτό έχει το πλεονέκτημα ότι είναι ταχύτερο από άλλα, που προβλέπουν πρώτα ν’ αδειάσουν τελείως τα παλιά υγρά από το κύκλωμα.
Όταν ολοκληρωθεί η εργασία, αποκαθιστούμε τη σωστή στάθμη των υγρών στο δοχείο.