- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Μεγάλοι χαμένοι από το dieselgate φαίνεται πως είναι οι έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στη Γερμανία καθώς οι καταναλωτές γυρνούν την πλάτη τους στα παλαιάς τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα και επιλέγουν βενζινοκίνητα.
Μέχρι το ξέσπασμα του σκανδάλου με τους παραποιημένους ρύπους, οι κινητήρες πετρελαίου θεωρούνταν «καθαροί» και υπεράνω πάσης υποψίας. Όλα αυτά άλλαξαν ωστόσο άρδην τα τελευταία χρόνια και στη Γερμανία.
Από μια το Dieselgate και από την άλλη το ενδεχόμενο απαγόρευσης κυκλοφορίας παλαιότερης γενιάς πετρελαιοκίνητων ΙΧ στο κέντρο μεγάλων γερμανικών πόλεων αποτρέπουν πλέον πολλούς αγοραστές από την αγορά αυτοκινήτων diesel παρά την χαμηλότερη κατανάλωση και την χαμηλότερη τιμή καυσίμου.
Ο έμπορος μεταχειρισμένων οχημάτων Μπούρχαν Ασλάν λίγο έξω από το Βερολίνο δείχνει στο κατάστημά του ένα station wagon BMW, το οποίο εδώ και μήνες «παραμένει στα αζήτητα» παρά την ελκυστική του τιμή:
«Τέτοια οχήματα πωλούνταν σχεδόν αμέσως μέχρι πριν από μερικά χρόνια. Σήμερα όμως οι γερμανοί ενδιαφερόμενοι είναι επιφυλακτικοί. Διότι ακόμα δεν γνωρίζουν τι θα γίνει στο μέλλον. Θα απαγορευθεί η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων παλαιότερης γενιάς στις πόλεις ή όχι; Αυτό το ερώτημα απασχολεί τους περισσότερους πελάτες» αναφέρει στη DW.
Τα απούλητα αυτοκίνητα έχουν οικονομικές επιπτώσεις για τους εμπόρους. Κάθε όχημα που παραμένει για καιρό στο κατάστημα συνεπάγεται κόστος. Συνολικά 27 οχήματα diesel αναζητούν αγοραστή στο κατάστημά του Μπούρχαν Ασλάν. Και όσο δεν πωλούνται τόσο μειώνεται η αξία τους. Ο έμπορος εκτιμά πάντως ότι τα αυτοκίνητα diesel έχουν απολέσει μέσα στα τελευταία χρόνια τουλάχιστον 20%-30% της αξίας τους στη γερμανική αγορά.
Παραμένει εύρωστη η γερμανική αγορά
Είκοσι χιλιόμετρα από την επιχείρηση του Ασλάν βρίσκεται το κατάστημα αυτοκινήτων Κοχ. Εδώ ένας πελάτης ετοιμάζεται να αγοράσει ένα καινούργιο SUV με πετρελαιοκινητήρα.
Θεωρεί ότι η όλη συζήτηση γύρω από το diesel είναι «λιγάκι υπερβολική», δηλώνει ότι εμπιστεύεται τους πετρελαιοκινητήρες νέας τεχνολογίας και είναι βέβαιος ότι εξασφαλίζουν χαμηλούς ρύπους και αποδοτικότητα.
Από την πλευρά του ο Τόμας Κοχ, διευθύνων σύμβουλος του ομώνυμου καταστήματος, εμφανίζεται αισιόδοξος για την πορεία της αγοράς αυτοκινήτων στη Γερμανία. Όπως λέει στη DW, οι πωλήσεις έχουν ανοδική τάση, απλά αλλάζουν οι προτιμήσεις:
«Οι άνθρωποι μεταπηδούν από το ντίζελ σε βενζινοκινητήρες γι’ αυτό και καταγράφεται αύξηση των πωλήσεων. Εμείς διαπιστώνουμε θετικές εξελίξεις, διότι οι αυξημένες πωλήσεις βενζινοκινητήρων εξισορροπούν και με το παραπάνω τις μειωμένες πωλήσεις diesel».
Δύσκολη είναι από ό,τι όλα δείχνουν η κατάσταση κυρίως για τους εμπόρους μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Για τον Μπούρχαν Ασλάν η μόνη διέξοδος για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στη γερμανική αγορά αυτοκινήτου είναι να ληφθούν κυβερνητικές αποφάσεις τόσο ως προς στην αντιμετώπιση του σκανδάλου με τους παραποιημένους ρύπους, όσο και για τις ενδεχόμενες απαγορεύσεις κυκλοφορίας ντίζελ στο κέντρο γερμανικών πόλεων. Μόνο έτσι, εκτιμά ο ίδιος, θα μπορέσει να πουλήσει όσα οχήματα diesel παραμένουν επί μήνες στο κατάστημά του.