- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Αλλάζει από την 1η Σεπτεμβρίου 2018 το Τέλος Ταξινόμησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά το 2013 με αποτέλεσμα το κόστος εκτελωνισμού τους να κάνει ασύμφορη την εισαγωγή τους στην Ελλάδα.
Ειδικότερα σε σχετική εγκύκλιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων που απεστάλη σε όλα τα Τελωνεία της χώρας ορίζονται οι νέοι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης οι οποίοι είναι αυξημένοι έως και 200% και αφορούν αυτοκίνητα που πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 5 τελικού σταδίου και κάποιες κατηγορίες Euro 6 δηλαδή αυτοκίνητα κατασκευής 2013 ή 2012 και μετά!
Από την άλλη μεριά τα παλαιά αυτοκίνητα με ηλικίες άνω των 10 ετών δεν επηρεάζονται καθόλου με αποτέλεσμα να ευνοούνται και οι επιτήδειοι να μπορούν να εκμεταλλεύονται τους ανυποψίαστους καταναλωτές.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Movenews.gr από την 1η Σεπτεμβρίου το κόστος εκτελωνισμού ενός αυτοκινήτου που πληρεί την οδηγία ρύπων Euro6 από 1.200 ευρώ θα εκτοξευθεί σε πάνω από 2.500 ευρώ!
Αντίστοιχα σε ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο που πληρεί την οδηγία Euro5 το κόστος εκτελωνισμού από 2.000 ευρώ που ανέρχεται σήμερα θα ξεπεράσει τις 4.000 ευρώ με αποτέλεσμα να γίνει ασύμφορη η εισαγωγή του στην Ελλάδα.
Μάλιστα ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο που πληρεί την οδηγία Euro6 με αξία έως 14.000 ευρώ και εκπομπές CO2 από 101 έως 120 γρ. φορολογείται με συντελεστή 4.
Το ίδιο όχημα αν είναι Euro5 θα φορολογηθεί με συντελεστή 6%.
Για οχήματα που πληρούν την οδηγία Euro4 ή παλιότερη ο συντελεστής φορολόγησης ανέρχεται σε 12%.
Από την 1η Σεπτεμβρίου τα παραπάνω οχήματα Euro6 θα φορολογούνται με συντελεστή 6% μόνο εκείνα που ορίζονται και έχουν τα γράμματα w, za ενώ όλα τα υπόλοιπα θα φορολογούνται με τον ίδιο συντελεστή που υπάρχει στα οχήματα που πληρούν την οδηγία Euro1.
Ο συντελεστής στα Euro6 που δεν έχουν στη συνέχεια τα γράμματα w και za περνούν αυτομάτως στην κατηγορία των Euro5 και ο συντελεστής από 6% αυξάνεται σε 12%, δηλαδή καταγράφει αύξηση 100% ενώ στα παλαιότερα παραμένει επίσης ο ίδιος συντελεστής και μειώνεται ο φόρος λόγο παλαιότητας!
Αποτέλεσμα των παραπάνω θα είναι να εκτοξευθούν οι τιμές διάθεσης των αυτοκινήτων Euro6 και Euro5 ενώ αντίθετα θα διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα οι τιμές των παλαιότερων αυτοκινήτων.
Μοναδική λύση στην εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με ηλικία μικρότερη των 5 ετών αποτελεί το «Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης» το οποίο έχει παράβολο ύψους 300 ευρώ και χρειάζεται ο ενδιαφερόμενος να περιμένει να συσταθεί η ειδική επιτροπή η οποία μπορεί να συνεδριάσει μετά από πολλούς μήνες. Βέβαια και εδώ υπάρχει η λύση της παρακαταθήκης με προσωρινό προσδιορισμό του Τέλους Ταξινόμησης αλλά κάποιοι δεν θέλουν να το ενεργοποιούν οι τελεωνειακοί…
Πάντως η σχετική εγκύκλιος που απέστειλε η ΑΑΔΕ στα Τελωνεία αναφέρει χαρακτηριστικά ότι:«Συντελεστές τέλους ταξινόμησης οχημάτων με την εφαρμογή επικαιροποιημένων προτύπων εκπομπών ρύπων (EURO), σύμφωνα με τους Κανονισμούς 715/2007 και 692/2008, όπως ισχύουν»
ΣΧΕΤ.: (α) Η αρ. πρωτ. ΔΕΦΚΦ Γ 5017536 EΞ 2015/21-8-2015 ΕΔΥΟ
(β) Η αρ. πρωτ. ΔΕΦΚΦ Γ 1082467 ΕΞ 2016/31-5-2016 ΕΔΥΟ
(γ) Η αρ. πρωτ. ΔΕΦΚΦ Γ 1127845 ΕΞ 2016/31-08-2016 ΕΔΥΟ
(δ) Το αρ. πρωτ. 52944/2636/14-08-2018 έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών
και Μεταφορών
Σε συνέχεια των (α), (β), (γ) σχετικών ΕΔΥΟ και κατόπιν του (δ) σχετικού εγγράφου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναφορικά με την τροποποίηση από 1-9-2018, του απαιτούμενου προτύπου εκπομπών καυσαερίων για την 1η ταξινόμηση, των οχημάτων κατηγορίας Μ (Μ1 και Μ2) και Ν1 κλάση Ι, κατ΄ εφαρμογή των Κανονισμών 715/2007 και 692/2008, όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν με τους Κανονισμούς 2017/1151 και 2017/1347, σας γνωρίζουμε τα εξής:
1. Ταξινόμηση νέων οχημάτων από 1/9/2018
Σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο (δ) σχετικό έγγραφο και σε συνδυασμό με τον συνημμένο Πίνακα Ι του Προσαρτήματος 6, του Παραρτήματος Ι, του Καν. 692/2008, από 1-9-2018, τα ισχύοντα πρότυπα εκπομπών καυσαερίων (με το ενσωματωμένο σύστημα διάγνωσης OBD) που πρέπει να πληρούν τα οχήματα κατηγορίας Μ (Μ1 και Μ2) και N1 κλάση Ι, για την 1η ταξινόμηση ως καινούργια, είναι το Euro 6c (Euro 6-2) και το Euro 6d-TEMP (Euro 6-2) με χαρακτήρες AD και AG αντίστοιχα, κατ΄ εφαρμογή των Κανονισμών 715/2007 και 692/2008, όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν.
Επίσης, ισχύοντα πρότυπα εκπομπών καυσαερίων, από 1-9-2018 είναι και αυτά που φέρουν τους χαρακτήρες ZX, ZY, AX, AY, χωρίς καθορισμένη ονομασία προτύπου (Άνευ αντικειμένου 1 ), καθώς και αυτά που φέρουν τους χαρακτήρες ZZ, AZ, χωρίς επίσης καθορισμένη ονομασία προτύπου (Άνευ αντικειμένου1).
1. Όπως καταγράφεται στον Πίνακα Ι του Προσαρτήματος 6, του Παραρτήματος Ι, του Καν. 692/2008.
Επόμενα ήδη γνωστά πρότυπα εκπομπών καυσαερίων, τα οποία γίνονται δεκτά, όπως και τα ισχύοντα, είναι κατά σειρά το Euro 6d-TEMP-EVAP (Euro 6-2) με χαρακτήρα BG και το Euro 6d (Euro 6-2) με χαρακτήρα AJ.
Επίσης και σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο (δ) σχετικό, διευκρινίζεται ότι, τα αμέσως προηγούμενα πρότυπα εκπομπών για όλες τις ως άνω κατηγορίες οχημάτων, είναι το Euro 6b (Euro 6-1) με χαρακτήρες W, BA, το Euro 6c (Euro 6-1) με χαρακτήρες ZA, AA, το Euro 6c (Euro 6-2) με χαρακτήρα ZD, το Euro 6d-TEMP (Euro 6-2) με χαρακτήρα ZG και το Euro 6d (Euro 6-2) με χαρακτήρα ZJ.
Διευκρινίζεται ότι αναφορικά με τα προαναφερόμενα ισχύοντα πρότυπα (Άνευ αντικειμένου), χωρίς καθορισμένη ονομασία και σύμφωνα με τις επεξηγήσεις που παρασχέθηκαν, μέσω αλληλογραφίας ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι χαρακτήρες:
ZX, AX –> αφορούν σε οχήματα πλήρως ηλεκτρικά (Συσσωρευτή)
ZY, AY –> αφορούν σε οχήματα πλήρως ηλεκτρικά (Κυψελών καυσίμου)
Οι χαρακτήρες ZZ, AZ –> αφορούν σε οχήματα (με κινητήρα PI, CI,) με μικρή παραγωγή των οποίων οι κατασκευαστές έχουν ζητήσει την χορήγηση έγκρισης ΕΚ τύπου οχήματος με εκπομπές που έχουν εγκριθεί από αρχή τρίτης χώρας, βάσει των νομοθετικών πράξεων που ορίζονται στην παράγραφο 2.1 του παραρτήματος I της 692/2008 όπως ισχύει.
2. ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ
Κατόπιν των ανωτέρω με την έναρξη εφαρμογής επικαιροποιημένων προτύπων εκπομπών ρύπων (Euro), από 1-9-2018 και κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων των παραγράφων 2 και 4 του άρθρου 121 και της παραγράφου 1 του άρθρου 123 του ν.2960/01, όπως ισχύει, σας διευκρινίζουμε ότι ως προς τους συντελεστές για την επιβολή τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων της δασμολογικής κλάσης 87.03 της Σ.Ο., των φορτηγών αυτοκινήτων των περιπτώσεων (β), (γ) και των βάσεων αυτών της περίπτωσης (δ), καθώς και των αυτοκινήτων οχημάτων της περίπτωσης (ε) της παραγράφου 1 του άρθρου 123 και τις περαιτέρω διαφοροποιήσεις αυτών, ανάλογα με το ευρωπαϊκό πρότυπο εκπομπών ρύπων (Euro), που πληρούν εκ κατασκευής, ως προς την ταξινόμηση, ισχύουν τα ακόλουθα:
Πιο συγκεκριμένα :
Τα επιβατικά αυτοκίνητα που πληρούν εκ κατασκευής, τις προδιαγραφές του ισχύοντος και του επόμενου, ως προς την ταξινόμηση, ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro), υποβάλλονται στους συντελεστές των περ. (α) έως και (ε) της παρ. 2 του άρθρου 121 του ν.2960/01
Για τα επιβατικά αυτοκίνητα που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του αμέσως προηγούμενου από το ισχύον, ως προς την ταξινόμηση, ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro), οι συντελεστές των περιπτώσεων (α) έως και (ε) της παρ. 2 του άρθρου 121 του ν.2960/01, αυξάνονται κατά 50%
Για όσα επιβατικά αυτοκίνητα δεν πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του ισχύοντος, ως προς την ταξινόμηση και του αμέσως προηγούμενου ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro), και δεν είναι συμβατικής τεχνολογίας, οι συντελεστές των ως άνω περιπτώσεων αυξάνονται κατά 200%
Για τις περιπτώσεις επιβατικών αυτοκινήτων που δεν πληρούν προδιαγραφές ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro), συμβατικής τεχνολογίας, οι συντελεστές των ως άνω περιπτώσεων, αυξάνονται κατά 500%, σε συνδυασμό με την περίπτωση (ζ) της παραγράφου 3, του άρθρου 121, του ιδίου ως άνω νόμου.
Διευκρινίζεται ότι τα ισχύοντα και τα αμέσως προηγούμενα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών ρύπων (Euro) που πρέπει να πληρούν εκ κατασκευής τα φορτηγά αυτοκίνητα (οχήματα Ν1 κλάση Ι), μέχρι 3,5 τόνους, των οποίων η μάζα αναφοράς δεν υπερβαίνει τα 1.305 κιλά, είναι ομοίως αντίστοιχα με αυτά των επιβατικών αυτοκινήτων.
Ως εκ τούτου, τα φορτηγά αυτοκίνητα των περιπτώσεων (β), (γ) και των βάσεων αυτών της περίπτωσης (δ), καθώς και τα αυτοκίνητα οχήματα της περίπτωσης (ε), της παραγράφου 1 του άρθρου 123 του ν.2960/01, τα οποία πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του ισχύοντος, ως προς την ταξινόμηση, ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) και του αμέσως προηγούμενου, υποβάλλονται στους, κατά τα οριζόμενα, στις ως άνω περιπτώσεις, συντελεστές τέλους ταξινόμησης.
Τα φορτηγά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα οχήματα των ως άνω περιπτώσεων, που δεν πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του ισχύοντος, ως προς την ταξινόμηση, ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) και του αμέσως προηγούμενου, προσαυξάνονται κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%), σύμφωνα με την περίπτωση (στ) της παρ. 1 του άρθρου 123.
3. ΚΩΔΙΚΟΙ – ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ
Σύμφωνα με τα παραπάνω, το Παράρτημα 3 «Κατηγορίες εκπομπών ρύπων (Euro)» της αρ. πρωτ. ΔΕΦΚ 5041345 ΕΞ2013/28-11-2013 ΕΔΥΟ και το παράρτημα 8 της αρ. πρωτ. Δ19Α 5041357 ΕΞ2013/28-11-2013 ΕΔΥΟ, τροποποιούνται από 1-9-2018, ως προς τους κωδικούς 1001, 1002, 1003 και 1006 (κατά περίπτωση και μόνο ως προς τις περιπτώσεις (β), (γ), (δ) και (ε) της παραγράφου 1, του άρθρου 123), ως εξής:
Διευκρινίζεται, ότι στο Παράρτημα της παρούσας παρατίθεται Πίνακας, ο οποίος τροποποιεί τον ‘Πίνακα Β – Φορτηγά μέχρι και 3,5 τόνους & Βάσεις αυτών – «Ν1»’, της (γ) σχετικής, ειδικά και μόνο για τις περιπτώσεις (β), (γ), (δ) και (ε) της παραγράφου 1, του άρθρου 123, του ν.2960/01.
Ειδικότερα, στον Πίνακα του Παραρτήματος της παρούσας, παρατίθενται τα ισχύοντα, ως προς την ταξινόμηση, ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών ρύπων (Euro), τα αμέσως προηγούμενα και επόμενα δεκτά, για τα φορτηγά αυτοκίνητα (οχήματα Ν1 κλάση Ι), μέχρι 3,5 τόνους, των οποίων η μάζα αναφοράς δεν υπερβαίνει τα 1.305 κιλά, καθώς και για τα αυτοκίνητα οχήματα της περίπτωσης (ε) της ίδιας παραγράφου, άρθρου και νόμου.
Επισημαίνεται ότι για τις λοιπές κατηγορίες φορτηγών αυτοκινήτων, εξακολουθούν να ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στη (γ) σχετική ΕΔΥΟ.
Τέλος και κατόπιν των αλλαγών από 1-9-2018, λόγω έναρξης εφαρμογής επικαιροποιημένων εκπομπών καυσαερίων, βάσει των οποίων καθορίζονται οι συντελεστές τέλους ταξινόμησης, εφιστούμε την προσοχή για την ορθή, ως άνω, συμπλήρωση και επαλήθευση των κωδικών στα σχετικά παραστατικά, για την αποφυγή ενδεχόμενων λαθών στη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης και στις περιπτώσεις όπου, κατά τον έλεγχο διαπιστωθούν τυχόν διαφορές, εφαρμογή έχουν τα οριζόμενα στο άρθρο 42 του ν.2960/01, όπως ισχύει.
Συνημμένα: 1. Το αρ. πρωτ. 52944/2636/14-08-2018 έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
2. Πίνακας 1 του Προσαρτήματος 6 του Καν. της Επιτροπής (ΕΚ) αρ. 692/2008
3. Πίνακας 1 του Προσαρτήματος 6, όπως αντικαταστάθηκε με τον Κανονισμό (ΕΕ)
2017/1347 της Επιτροπής
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΑΔΕ
Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ
Έτσι θα μειώσετε το κόστος εκτελωνισμού
Άνοιξε ο δρόμος για να μειώσουν το Τέλος Ταξινόμησης οι ιδιώτες αλλά και οι έμποροι που εισάγουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ελλάδα κάνοντας χρήση της ευνοϊκής διάταξης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Μάλιστα ο νόμος για το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης ισχύει από 1/6/2016 και υπολογίζεται σύμφωνα με την Εργοστασιακή Αξία του οχήματος και όχι με την Αξία Λιανικής προ Φόρων.
Η απόφαση της ΑΑΔΕ
Η απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων έχει εκδοθεί από τις αρχές του 2018 σύμφωνα με την οποία ορίζεται η εκτίμηση της πραγματικής κατάστασης των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ο προσδιορισμός της φορολογητέας αξίας, καθώς και η επιβολή τέλους ταξινόμησης στα επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς και για ο υπολογισμός του ιστορικού τέλους ταξινόμησης.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η απόφαση, ο κάτοχος ενός μεταχειρισμένου, καθώς και ενός ιστορικού αυτοκινήτου υποβάλλει στην αρμόδια τελωνιακή αρχή, η οποία αναλαμβάνει τη βεβαίωση και την είσπραξη του τέλους, αίτηση, έχοντας πληρώσει το παράβολο που προβλέπεται.
Με τη σειρά της η τελωνειακή σε τρεις ημέρες το αργότερο, από τη στιγμή που ο δικαιούχος υπέβαλε την αίτηση, θα πρέπει να υποβάλει στην τελωνειακή περιφέρεια, αντίγραφο της αίτησης, της δήλωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης, της άδειας κυκλοφορίας, του τιμολογίου αγοράς και όποια άλλα έγγραφα κριθούν απαραίτητα ούτως ώστε να πιστοποιείται η ταυτότητα του αυτοκινήτου και η κατάσταση στην οποία βρίσκεται.
Στη συνέχεια ο προϊστάμενος της τελωνειακής περιφέρειας, αφού παραλάβει την αίτηση, συγκροτεί επιτροπή, η οποία καλείται να εξετάσει την πραγματική κατάσταση του αυτοκινήτου. Επίσης, το αυτοκίνητο μεταφέρεται με ευθύνη του ιδιοκτήτη στην τελωνειακή περιφέρεια, για τη διενέργεια πραγματογνωμοσύνης. Η κατάσταση του οχήματος εκτιμάται από επιτροπή εμπειρογνωμώνων, η οποία επιβεβαιώνει εάν υπάρχει αντιστοιχία των όσων αναγράφονται στα έγγραφα του αυτοκινήτου, με τη μάρκα, τον εργοστασιακό τύπο, την έκδοση, τον αριθμό πλαισίου, το μοντέλο κλπ.
Συν τοις άλλοις η επιτροπή εμπειρογνωμόνων ελέγχει τα μηχανολογικά και ηλεκτρικά μέρη, καθώς και το αμάξωμα του αυτοκινήτου, τα χιλιόμετρα, τα φρένα, το συναγερμό, τις ζάντες και όλα τα φέροντα στοιχεία και συντάσσει πρακτικό πραγματογνωμοσύνης, το οποίο δίνει στον προϊστάμενο της τελωνειακής περιφέρειας.
Πέραν των παραπάνω το Τελωνείο Θεσσαλονίκης εκτελωνίζει με διαφορετικό τρόπο τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με τον αντίστοιχο τρόπο της Αθήνας καθώς το πρώτο ζητά βεβαιώσεις από τις εισαγωγικές εταιρείες ενώ της Αθήνας δεν ζητά τις αντίστοιχες βεβαιώσεις. Βέβαια οι σχετικές βεβαιώσεις χρεώνονται από τις εισαγωγικές εταιρείες που ζητούνται έναντι 50 ευρώ αλλά όπως προαναφέραμε τις ζητούν μόνο στη Θεσσαλονίκη.
Η εγκύκλιος
Η απόφαση της ΑΑΔΕ αναφέρει χαρακτηριστικά ότι: «Με την απόφαση ΔΕΦΚΦΔ 1192038 ΕΞ 2017 καθορίζονται η διαδικασία και τα στοιχεία:
α) για την εκτίμηση της πραγματικής κατάστασης των μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων, για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας, για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων της παραγράφου 5 του άρθρου 126 του ν. 2960/2001 από τις επιτροπές εμπειρογνωμόνων της ίδιας παραγράφου και
β) για τον υπολογισμό του ιστορικού τέλους ταξινόμησης, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 121 του ως άνω νόμου, όπως ισχύει.
Αρμόδιες αρχές για την υποβολή της αίτησης
Ο κάτοχος μεταχειρισμένου επιβατικού αυτοκινήτου που ζητά τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 126 του ν. 2960/2001, όπως ισχύει, υποβάλλει στην αρμόδια, για τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης, τελωνειακή αρχή, αίτηση συνοδευόμενη με το παράβολο που προβλέπεται από την αρ. Φ. 111/ 49/27-1-2004 Α.Υ.Ο.Ο.
Ομοίως, για τον υπολογισμό του ιστορικού τέλους ταξινόμησης, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 121 του ν. 2960/2001, όπως ισχύει, ο κάτοχος μεταχειρισμένου επιβατικού αυτοκινήτου, υποβάλλει στην αρμόδια τελωνειακή αρχή για τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης, αίτηση συνοδευόμενη από το παράβολο, όπως προβλέπεται στην παραπάνω παράγραφο.
Η αρμόδια τελωνειακή αρχή, το αργότερο εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ημέρα υποβολής των αιτήσεων, όπως ορίζεται στις ως άνω παραγράφους 1 και 2, υποβάλει στην οικεία Τελωνειακή Περιφέρεια αντίγραφο της αίτησης, της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, της άδειας κυκλοφορίας, του τιμολογίου αγοράς και τυχόν άλλα έγγραφα που κρίνονται απαραίτητα, για την εξακρίβωση της ταυτότητας του αυτοκινήτου και, κατά περίπτωση, την εκτίμηση της πραγματικής του κατάστασης από την αρμόδια Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που συγκροτείται στην έδρα της, σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 126 του ν. 2960/2001, όπως ισχύει ή τον υπολογισμό του ιστορικού τέλους ταξινόμησης.
Διαδικασία και στοιχεία για την εκτίμηση της πραγματικής κατάστασης του αυτοκινήτου από την αρμόδια Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων
Ο Προϊστάμενος της Τελωνειακής Περιφέρειας, με την παραλαβή της αίτησης, συγκροτεί άμεσα την Επιτροπή, που προβλέπεται από τις προαναφερθείσες διατάξεις, για την εξέταση της πραγματικής κατάστασης του εν λόγω αυτοκινήτου.
Το αυτοκίνητο με μέριμνα και ευθύνη του ενδιαφερομένου μεταφέρεται στην έδρα της Τελωνειακής Περιφέρειας για τη διενέργεια της πραγματογνωμοσύνης.
Για την εκτίμηση της πραγματικής κατάστασης του αυτοκινήτου, η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων:
α) Επιβεβαιώνει τη συμφωνία των στοιχείων αναγνώρισης του οχήματος και ειδικότερα τη μάρκα, τον εργοστασιακό τύπο, την παραλλαγή, την έκδοση, τον τύπο του συστήματος κίνησης του οχήματος, τον αριθμό του πλαισίου και το μοντέλο του κινητήρα με τα στοιχεία εκείνα που αναγράφονται στα αντίστοιχα έγγραφα του οχήματος.
β) Αναλύει τη μηχανική κατάσταση του οχήματος με τον έλεγχο του αμαξώματος, του κινητήρα, της μπαταρίας, του ηλεκτρικού συστήματος, της κατάστασης των ελαστικών και αξιολογεί την αντίστοιχη λειτουργία τους, ενώ σε ό,τι αφορά την εξωτερική εμφάνιση του οχήματος, πρέπει να ελέγχει τον τύπο και την κατάσταση της βαφής.
γ) Ελέγχει τη γενική κατάσταση του οχήματος από άποψη χρησιμοποίησης και συντήρησής του, την ποιότητα της ταπετσαρίας και γενικά του εσωτερικού της καμπίνας, τον αριθμό χιλιομέτρων που αναφέρεται στον μετρητή (κοντέρ), την κατάσταση των ζωνών ασφαλείας και την ποιότητα των εγκατεστημένων στο εν λόγω όχημα αξεσουάρ και ειδικότερα του συστήματος κλιματισμού, του ηχητικού συστήματος, του υπολογιστή, των ζαντών από ελαφρά κράματα, των αερόσακκων, του αντικλεπτικού συναγερμού, της ανοιγόμενης οροφής, των αυτομάτων ταχυτήτων, των συστημάτων πέδησης ABS, EBV, του τύπου μετάδοσης ισχύος EDS, ASR, ESP και άλλων συστημάτων και αξεσουάρ τα οποία είναι σημαντικά για τον καθορισμό της εμπορικής αξίας του συγκεκριμένου οχήματος.
Η Επιτροπή συντάσσει σχετικό πρακτικό πραγματογνωμοσύνης που υποβάλλει στον Προϊστάμενο της Τελωνειακής Περιφέρειας.
Διαδικασία και στοιχεία εισήγησης για τον υπολογισμό του ιστορικού τέλους ταξινόμησης από την οικεία Τελωνειακή Περιφέρεια
Ο Προϊστάμενος της Τελωνειακής Περιφέρειας, με την παραλαβή της αίτησης, ορίζει δύο εισηγητές, για την εξέταση της υπόθεσης.
Εφόσον κριθεί απαραίτητο, το αυτοκίνητο με μέριμνα και ευθύνη του ενδιαφερόμενου μεταφέρεται στην έδρα της Τελωνειακής Περιφέρειας.
Για τον υπολογισμό του ιστορικού τέλους ταξινόμησης, οι εισηγητές:
α. Επιβεβαιώνουν τη συμφωνία των στοιχείων αναγνώρισης του οχήματος και ειδικότερα τη μάρκα, τον εργοστασιακό τύπο, την παραλλαγή, την έκδοση, τον κυλινδρισμό του κινητήρα, την οδηγία/κανονισμό αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, ήτοι τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro), ως προς την ταξινόμηση που πληροί, εκ κατασκευής, το αυτοκίνητο, τον κυλινδρισμό και τον αριθμό πλαισίου του. Επιβεβαιώνουν επίσης την ημερομηνία πρώτης άδειας κυκλοφορίας σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την κατηγορία αμαξώματος, καθώς και τα διανυθέντα χιλιόμετρα στον μετρητή (κοντέρ) του αυτοκινήτου, συσχετίζοντας με τα χιλιόμετρα για τα οποία διενεργήθηκε, σύμφωνα με το βιβλίο service, ο τελευταίος έλεγχος/ επισκευή, καθώς και με τα χιλιόμετρα που τυχόν αναγράφονται στο τιμολόγιο πώλησης. Επιβεβαιώνουν επίσης, τα έξοδα μεταφοράς και ασφάλισης και την «πράγματι πληρωθείσα ή πληρωτέα αξία», εφόσον η πρώτη άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου έχει εκδοθεί πριν από τις 28/12/2013. Τέλος, προσδιορίζουν την τιμή χονδρικής πώλησης του αυτοκινήτου, βάσει τιμοκαταλόγων.
β. Υπολογίζουν το αναλογούν τέλος ταξινόμησης σε όμοιο, της αυτής μάρκας και τύπου και λοιπών στοιχείων μεταχειρισμένου αυτοκινήτου ή ελλείψει αυτών σε όχημα παρόμοιο ή παρεμφερές που έχει ήδη ταξινομηθεί στη χώρα πριν από την 1η Ιουνίου 2016, λαμβάνοντας υπόψη τους ισχύοντες, κατά την ημερομηνία πρώτης άδειας κυκλοφορίας, συντελεστές τέλους ταξινόμησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 121 του ν. 2960/2001, καθώς και τα κατά την ίδια ως άνω ημερομηνία ισχύοντα στοιχεία διαμόρφωσης της φορολογητέας αξίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 126 του ιδίου νόμου.
Οι εισηγητές συντάσσουν σχετικό πρακτικό εισήγησης για τον υπολογισμό του ιστορικού τέλους ταξινόμησης που υποβάλλεται στον Προϊστάμενο της Τελωνειακής Περιφέρειας.
Ειδική Επιτροπή της παραγράφου 4 του άρθρου 126 του ν. 2960/2001
Ο Προϊστάμενος της Τελωνειακής Περιφέρειας υποβάλλει άμεσα, κατά περίπτωση, το πρακτικό πραγματογνωμοσύνης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 της απόφασης ή το πρακτικό εισήγησης για τον υπολογισμό του ιστορικού τέλους ταξινόμησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4 και ολόκληρο το φάκελο με τα στοιχεία της υπόθεσης, στη Διεύθυνση Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και Φ.Π.Α. της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων και Ε.Φ.Κ., της Α.Α.Δ.Ε., για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας του εν λόγω αυτοκινήτου ή για τον υπολογισμό του ιστορικού τέλους ταξινόμησης, αντίστοιχα, από την Ειδική Επιτροπή της παραγράφου 4 του άρθρου 126 του ν. 2960/2001.
Οι Τελωνειακές Περιφέρειες εκτός Αττικής, υποβάλλουν τα ως άνω πρακτικά, μέσω της Τελωνειακής Περιφέρειας Αττικής, προς ενημέρωση του Εισηγητή της ως άνω Ειδικής Επιτροπής, όπως έχει οριστεί με την απόφαση σύστασης, συγκρότησης και ορισμού μελών αυτής.
Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και Φ.Π.Α. υποχρεούται να συγκαλεί την Ειδική Επιτροπή, όπως έχει συσταθεί και ισχύει, τουλάχιστον μια φορά το δίμηνο για την εξέταση των φακέλων που έχουν υποβληθεί σε αυτήν, είτε για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας, είτε για τον υπολογισμό του ιστορικού τέλους ταξινόμησης των αντίστοιχων αυτοκινήτων.
Οι αποφάσεις της Ειδικής Επιτροπής κοινοποιούνται άμεσα στις αρμόδιες, για τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης, Τελωνειακές Αρχές, για τον επανυπολογισμό του τέλους ταξινόμησης στις περιπτώσεις του άρθρου 3 της παρούσας ή για τη βεβαίωση του τέλους ταξινόμησης, με βάση το ιστορικό τέλος ταξινόμησης, στις περιπτώσεις του άρθρου 4 της απόφασης, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 121 του ν. 2960/2001, όπως ισχύει, καθώς και για την έκδοση των πιστοποιητικών ταξινόμησης των αυτοκινήτων.
Η ισχύς της απόφασης ΔΕΦΚΦΔ 1192038 ΕΞ 2017 αρχίζει από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Με την έναρξή της, καταργείται η αρ. Φ. 112/50/27-1-2004 απόφαση Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (ΦΕΚ 267/Β’/4-2-2004) «Προσδιορισμός των στοιχείων για την εκτίμηση της πραγματικής κατάστασης των μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων από τις επιτροπές εμπειρογνωμόνων της παραγράφου 5 του άρθρου 126 του ν. 2960/2001».