Η οδική μεταφορά των εμπορευμάτων επιβαρύνει τις συνθήκες κυκλοφορίας στις μεγάλες πόλεις και τις εθνικές οδούς. Πολλοί υποστηρίζουν ότι η μοναδική διέξοδος είναι η επέκταση των αυτοκινητοδρόμων και των οδών ταχείας κυκλοφορίας με ταυτόχρονη χρέωση ή (ακόμα και) απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων σε άλλες περιοχές. Στην πράξη, έχει αποδειχτεί ότι σε περιοχές όπου η αντιστοιχία ενήλικων κατοίκων προς αυτοκίνητα είναι περίπου ένα προς ένα, η προσθήκη νέων αυτοκινητοδρόμων δημιουργεί ακόμα περισσότερη κίνηση. Επίσης, η ανάγκη για μεταφορά εμπορευμάτων υπάρχει, είναι διαρκώς αυξανόμενη και δεν γίνεται να κρυφτεί “κάτω από το χαλί”.
Η λύση στο πρόβλημα έρχεται από την Ελβετία, είναι πραγματικά διαφορετική και τεχνολογικά εξελιγμένη και αν σκέφτηκες ότι είναι υπέργεια – βλέπε drones – έπεσες έξω, γιατί είναι το αντίθετο. Είναι υπόγεια. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών της Ελβετίας είδε το 2010 ότι η οδική μεταφορά εμπορευμάτων θα αυξήσει την κίνηση στους ελβετικούς δρόμους κατά 37% μέχρι το 2040. Ανέθεσε τότε στην εταιρεία Cargo Sous Terrain τη μελέτη σκοπιμότητας για την κατασκευή ενός υπόγειου δικτύου σηράγγων με αποκλειστική χρήση την αυτόματη μεταφορά εμπορευμάτων.
Το δίκτυο Cargo Sous Terrain όταν ολοκληρωθεί θα έχει μήκος εκατοντάδων χιλιομέτρων. Οι σήραγγες θα κατασκευαστούν 50m κάτω από την επιφάνεια του εδάφους και θα συνδέουν όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελβετίας μέσω επίγειων κόμβων (hubs). Μέσα στις σήραγγες πλάτους 6m θα κινούνται μόνο μη επανδρωμένα ηλεκτρικά οχήματα μεταφοράς ξηρού αλλά και φρέσκου/κατεψυγμένου φορτίου. Το μεγαλύτερο μέρος της απαιτούμενης ηλεκτρικής ενέργειας για το δίκτυο Cargo Sous Terrain θα παράγεται από φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις που θα εγκατασταθούν στις οροφές των κτιρίων των κόμβων. Αρχικά θα κατασκευαστεί το πιλοτικό τμήμα μήκους 66,7km που θα συνδέει τη Ζυρίχη με το κέντρο logistics του Härkingen-Niederbipp, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο το 2030, ενώ ο στόχος είναι να συνδέσει το St. Gallen με τη Λωζάνη ή ακόμη και τη Γενεύη. Είναι μία μακροχρόνια και φιλόδοξη επένδυση που το ύψος μόνο της πρώτης φάσης κατασκευής αναμένεται να φτάσει τα €3 δις.
Η Cargo Sous Terrain (μετάφρ: υπόγειο φορτίο) είναι ιδιωτική εταιρεία που συστάθηκε για αυτό το έργο. Αν και λειτουργεί κάτω από την ομπρέλα του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Μεταφορών της Ελβετίας, οι μέτοχοι της Cargo Sous Terrain είναι επιχειρήσεις που εμπλέκονται στην εφοδιαστική αλυσίδα και ανήκουν σε διαφορετικούς κλάδους της αγοράς π.χ. μεταφορές, αποθηκεύσεις, ασφαλιστικές, τράπεζες, εμπορικές επιχειρήσεις κλπ. Η Cargo Sous Terrain αποτελεί ένα ολοκληρωμένο, αυτοματοποιημένο, πράσινο σύστημα logistics που έρχεται κατευθείαν από το μέλλον για να βελτιώσει την ποιότητα της ζωής των ανθρώπων.
Το βίντεο παρουσίασης του Cargo Sous Terrain
Tecky.eu