- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Όσο πλησιάζει ο καιρός των εκλογών τόσες περισσότερες ανακρίβειες θα ξεστομίζουν οι πολιτικοί μας με απώτερο σκοπό την ενίσχυση του εκλογικού τους προφίλ και την επανεκλογή τους.
Έτσι με μεγάλη μας έκπληξη διαβάσαμε στο κυριακάτικο Έθνος τις δηλώσεις του υπουργού Περιβάλλοντος κ. Γ. Σταθάκη που αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το diesel είναι κάτι από το οποίο απομακρυνόμαστε, όπως είναι το πετρέλαιο και η βενζίνη. Εμείς, ως Πολιτεία, θα δώσουμε έμφαση στα θέματα των αυτοκινήτων και των μεταφορών, µε στόχο να φύγουμε σταδιακά από τη λογική των diesel οχημάτων».
Μάλιστα σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, η κυβέρνηση σκοπεύει μέσα στις προσεχείς ημέρες να καταθέσει ένα Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα με 10ετή ορίζοντα που στοχεύει στη σταδιακή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση μέσω της μείωσης της χρήσης των βενζινοκίνητων οχημάτων και του «εξοστρακισμού» των diesel οχημάτων από τις μεγάλες πόλεις.
Ωστόσο τόσο ο κ. Σταθάκης όσο και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι υπουργοί δεν ξακαθάρισαν που θα βρεθούν οι πόροι επιδότησης των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων τη στιγμή που στα Ταξί δίνουν συνεχείς παρατάσεις ζωής, στα οχήματα εταιρειών ενοικιάσεων επίσης δίνουν παρατάσεις ζωής, τα αστικά λεωφορεία μετά βίας κινούνται λόγω ηλικίας και βέβαια το πείραμα της κίνησης των οχημάτων με φυσικό αέριο δείχνει να έχει αποτύχει παταγωδώς καθώς τα πρατήρια φυσικού αερίου είναι ελάχιστα και δυσεύρετα.
Αλλά παρόλα αυτά τα κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν πως τα «εξορίσουν» όχι μόνο τα πετρελαιοκίνητα αλλά και τα βενζινοκίνητα οχήματα χωρίς να εξηγούν σε κανένα σημείο πως θα αποκτήσουν οι πάνω από 1 εκατ. άνεργοι Έλληνες ή οι πάνω από 1 εκατ. Έλληνες που εργάζονται με καθεστώς ημιαπασχόλησης ή οι συνταξιούχοι που αναγκάζονται να «βοηθούν» τα παιδιά τους ώστε να μπορέσουν να ζήσουν με ελάχιστη αξιοπρέπεια.
Αλλά μάλλον ο κ. Σταθάκης αλλά και κάποια άλλα κυβερνητικά στελέχη φαίνεται να έχουν μπερδευτεί κάπως καθώς εκείνοι δεν χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αλλά ούτε τους ενδιαφέρει αν το όχημα που τους μεταφέρει με τον οδηγό τους είναι βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο καθώς δεν βάζουν το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν ούτε καύσιμα, ούτε σέρβις, ούτε ανταλλακτικά, ούτε Τέλη Κυκλοφορίας, ούτε Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης, ούτε έχουν θέμα Τεκμηρίων διαβίωσης!
Αντ’ αυτού εμπαίζουν με τον κόσμο ανακοινώνοντας σχέδια που δεν πρόκειται ποτέ να υλοποιηθούν καθώς και οι ίδιοι γνωρίζουν πως οι Έλληνες καταναλωτές δεν είναι σε θέση ούτε το παλιό τους αυτοκίνητο να επισκευάσουν και θα μπορούν να αποκτήσουν κάποιο ηλεκτροκίνητο που το πιο φθηνό κοστίζει πάνω από 40.000 ευρώ!
Αλλά όπως πάει το πράγμα σε λίγο θα «υποσχεθούν» μετακινήσεις με… διαστημόπλοια για να κερδίσουν ψήφους αλλά δε νομίζω αυτή την φορά οι Έλληνες πολίτες να πέσουν στην παγίδα των προεκλογικών δηλώσεων…
Άλλωστε είναι εύκολο να φανταστεί τι θα προκαλέσει στις τοπικές κοινωνίες η απαγόρευση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Απλά θα κλείσουν σχεδόν όλα τα συνεργεία και τα πρατήρια υγρών καυσίμων ενώ από την άλλη μεριά θα καταρρεύσουν τα έσοδα του κράτους εξαιτίας της πτώσης των εσόδων από το Τέλος Ταξινόμησης, τα Τέλη Κυκλοφορίας, τον ΦΠΑ από τα καύσιμα αλλά και από τις μηδενικές σε κόστος μετακινήσεις.
Ας σοβαρευτούμε λοιπόν και ας συμμαζέψουν πρώτα τα ασυμμάζευτα στα οικονομικά και μετά ας προαναγγείλουν και μετακινήσεις με… Batmobile ή διαστημόπλοια!
Το σχέδιο…
Η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, σύμφωνα με το δημοσίευμα, αναµένεται τις προσεχείς ηµέρες να ανακοινώσει «πακέτο» κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης. Ανάλογα µέτρα θα περιληφθούν και στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίµα, το οποίο καταρτίζεται αυτήν την περίοδο. Στα µέτρα αυτά εντάσσονται:
Η 10ετής προσαρµογή της αγοράς στην ηλεκτροκίνηση.
Η επιδότηση της τοποθέτησης ρευµατοδοτών (φορτιστών ηλεκτρικών οχηµάτων).
Η συνεργασία µε τις εταιρείες ηλεκτρισµού για την τοποθέτηση ρευµατοδοτών κατά µήκος των αυτοκινητοδρόµων. Οι «καθαρές» και ασφαλείς µετακινήσεις αποτελούν, άλλωστε, προτεραιότητα για την ΕΕ, µε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις να έχουν ήδη προγραµµατίσει απαγόρευση κυκλοφορίας των οχηµάτων µε κινητήρες ντίζελ. Βασικός λόγος είναι ότι οι µεταφορές εξακολουθούν να αποτελούν την πρωταρχική πηγή εκποµπής ρύπων.
Αυτό προέκυψε από την έκθεση του Εθνικού Κέντρου Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης για την κατάσταση του περιβάλλοντος στη χώρα µας, σύµφωνα µε την οποία, αν και η γενική εικόνα των ρύπων έχει βελτιωθεί σηµαντικά τα τελευταία χρόνια, δεν συµβαίνει το ίδιο µε τα αιωρούµενα σωµατίδια, τα οποία υπολογίζεται ότι καταγράφουν υπερβάσεις σε περιοχές όπου ζει το 21% του αστικού πληθυσµού.
Κίνητρα και αντικίνητρα
Στο πρόσφατο πρώτο άτυπο Συµβούλιο Υπουργών Υποδοµών και Περιβάλλοντος, οι Έλληνες εκπρόσωποι Χρήστος Σπίρτζης και Σωκράτης Φάµελλος χαρακτήρισαν σηµαντική την παροχή φορολογικών κινήτρων από την ΕΕ για την αγορά ηλεκτροκίνητων τουλάχιστον στις επαγγελµατικές κατηγορίες οχηµάτων, όπως τα ταξί και τα λεωφορεία: «Προτάθηκε η µείωση φόρων ειδικά για τοµείς όπου αυτό είναι σχετικά εύκολο, όπως τα ταξί και τα λεωφορεία, και µε αντικίνητρα που θα αποθαρρύνουν τη χρήση ρυπογόνων οχηµάτων».
Οι δύο υπουργοί πρότειναν οικονοµικά κίνητρα για τη γρήγορη ανάπτυξη υποδοµών για δηµόσιες µεταφορές, αλλά και υποδοµών ρευµατοδότησης για ηλεκτροκίνηση. Γεγονός είναι, πάντως, ότι η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα παραµένει σε εµβρυϊκό στάδιο, όπως διαπιστωνόταν στο Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για την Ανάπτυξη της Αγοράς Υποδοµών Εναλλακτικών Καυσίµων στον τοµέα των Μεταφορών, το οποίο ολοκληρώθηκε πέρυσι από το καθ’ ύλην υπουργείο, σε συνεργασία µε τα συναρµόδια υπουργεία.
Βάσει των στοιχείων, το 2016 στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν µόνο 397 ηλεκτροκίνητα οχήµατα, ενώ ειδική αναφορά γινόταν στην παλαιότητα των οχηµάτων, καθώς τα τέσσερα στα δέκα είναι ηλικίας άνω των 17 ετών, ποσοστό το οποίο στα αυτοκίνητα δηµόσιας χρήσης διαµορφώνεται στο 30%.
Στην παλαιότητα των οχηµάτων αποδίδεται η µεγάλη εξάρτησή τους από τα συµβατικά καύσιµα. Έτσι, υπολογίζεται ότι το 86% του στόλου κινείται µε κάποιου είδους βενζίνη (αµόλυβδη), ενώ µε πετρέλαιο κινείται το 13,3%.
Ειδικά στα λεωφορεία, το πετρέλαιο αποτελεί το βασικό καύσιµο (95%), ενώ µε εναλλακτικά καύσιµα, δηλαδή υγραέριο και φυσικό αέριο, κινείται µόλις το 1,8% του συνόλου. Φυσικό αέριο καταναλώνουν σήµερα µόνο 310 λεωφορεία στην Αθήνα.
Το σχέδιο έδινε προτεραιότητα στις υποδοµές ηλεκτρικής φόρτισης, αλλά και στην τόνωση της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχηµάτων, κάνοντας συγκεκριµένη αναφορά σε µέτρα όπως η υποχρεωτική πρόβλεψη χρήσης φορτιστών στα νεοανεγειρόµενα και ριζικά ανακαινιζόµενα κτίρια, και προτείνοντας την εξέταση µέτρων υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης, µεταξύ των οποίων η παροχή άµεσων ή έµµεσων οικονοµικών κινήτρων (για παράδειγµα, οι φορολογικές απαλλαγές στα ηλεκτρικά οχήµατα και άλλα «καθαρά» οχήµατα), η εφαρµογή ευνοϊκών ρυθµίσεων για τη στάθµευση των ηλεκτροκίνητων οχηµάτων ή την κίνηση στις λεωφορειολωρίδες, η χρηµατοδότηση υποδοµών φόρτισης, η δηµιουργία θεσµικού πλαισίου χρηµατοδότησης ερευνητικών έργων και προγραµµάτων…