- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Οι εκπρόσωποι των κυβερνήσεων της Ε.Ε και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου βρήκαν τελικά τη λύση για να λήξει η διαμάχη μεταξύ των χωρών-μελών που διαθέτουν αυτοκινητοβιομηχανία και των νομοθετών.
Ο συμβιβασμός ήταν πιο σκληρός από την αρχική εκτελεστική πρόταση της Ε.Ε για μείωση των εκπομπών κατά 30% σε σύγκριση με το 2021, ενώ θα υπάρχει και μία επιπλέον μείωση 15% έως το 2025.
Η Γερμανία, της οποίας ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει αξία περίπου 423 δισεκατομμυρίων ευρώ, είχε προειδοποιήσει στο παρελθόν ότι τα νέα μέτρα και η προσπάθεια για προώθηση των ηλεκτροκίνητων μοντέλων θα μπορούσαν να βλάψουν τη βιομηχανία.
Η γερμανική ένωση VDA, μέσω του επικεφαλής της ανακοίνωσε ότι η διαπραγματευόμενη συμφωνία «απαιτεί πάρα πολλά».
Επίσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) εξέφρασε σοβαρές ανησυχίες σχετικά με το στόχο του 2030, διότι η μείωση του CO2 κατά 37,5% μπορεί να ακούγεται εύλογη αλλά είναι εξ ολοκλήρου μη ρεαλιστική, με βάση τα σημερινά δεδομένα.Τα σημερινά όρια της Ε.Ε για τις εκπομπές CO2 είναι 130 g/km, ενώ από το 2021 θα μειωθούν στα 95 g/km.
Τα σημερινά μέσα όρια της ΕΕ για το CO2 από τα αυτοκίνητα είναι 130 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο που καθορίζονται για το 2015 και 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο για το 2021.
«Ο νέος νόμος σημαίνει ότι το 2030 περίπου το ένα τρίτο των καινούργιων αυτοκινήτων θα είναι ηλεκτρικά ή με υδρογόνο», δήλωσε ο διευθυντής του για καθαρά οχήματα Greg Archer. «Αυτή είναι η πρόοδος, αλλά δεν είναι αρκετά γρήγορη για να πετύχουμε τους κλιματικούς μας στόχους».
Η συμφωνία εξακολουθεί να χρειάζεται την έγκριση των κυβερνήσεων των κρατών μελών και του πλήρους κοινοβουλίου της ΕΕ.
«Αυτό είναι ένα σημαντικό μήνυμα στον αγώνα μας για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής», δήλωσε η υπουργός Περιβάλλοντος της Αυστρίας.
Περίπου 15 εκατομμύρια αυτοκίνητα πωλούνται κάθε χρόνο στην ΕΕ, τα οποία ρυπαίνουν. Τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη έχουν μερίδιο αγοράς μόλις 1,5%.