Η Opel άρχισε να κατασκευάζει αυτοκίνητα το 1899, με τη συναρμολόγηση του πρώτου “Patentmotorwagen System Lutzmann”. Εφέτος, η εταιρία γιορτάζει “120 Χρόνια Παραγωγής Αυτοκινήτων Opel” και κατ’ επέκταση 120 χρόνια καινοτομιών. Η Γερμανική μάρκα έχει μακρά παράδοση στον εκδημοκρατισμό κορυφαίων τεχνολογιών ασφάλειας. Προηγμένες τεχνολογίες πλαισίου και συστήματα ανάσχεσης ανέκαθεν έπαιζαν σημαντικό ρόλο – όπως το σύστημα φρένων και στους τέσσερεις τροχούς του Opel 10 PS, το αυτοφερόμενο monocoque αμάξωμα του Olympia, οι αερόσακοι μεγάλου μεγέθους του Corsa B και το έξυπνο σύστημα αναγνώρισης οδικής σήμανσης του Insignia A.
Ένα άριστο πρότυπο ασφάλειας για όλους σήμερα είναι το Opel Crossland X. Όπως οι προκάτοχοί του, το Crossland X προσφέρει προηγμένες τεχνολογίες ασφάλειας στην κατηγορία SUV-B που το κάνουν να ξεχωρίζει στο περιβάλλον αγοράς. Η έκδοση “120 Edition” δημιουργήθηκε για να ταιριάζει απόλυτα στο αστικό lifestyle και να ξεχωρίζει χάρη στη κομψή σχεδίαση και τις σπορ πινελιές πολυτέλειας που διαθέτει. Διχρωμία αμαξώματος (οροφή σε Mineral Black ή Summit White), φιμέ πίσω & πλαϊνά κρύσταλλα, high-gloss μαύρες κολόνες B, χρωμιωμένο περίγραμμα πλευρικών παραθύρων, ασημί ποδιά με προστατευτικά εμπρός και πίσω, και ανθρακί ζάντες αλουμινίου 17”, σχεδίασης πολλαπλών ακτίνων και στο εσωτερικό κρυφός φωτισμός LED στην κεντρική κονσόλα και τις πόρτες για μία ευχάριστη ατμόσφαιρα. Χάρη στην ευρεία γκάμα high-tech συστημάτων υποστήριξης οδηγού, το μικρό, μοντέρνο SUV παρέχει εξαιρετικές καινοτομίες που κάνουν το κάθε ταξίδι ασφαλέστερο, ευκολότερο και πιο άνετο.
Σύστημα Αναγνώρισης Επικείμενης Σύγκρουσης (Forward collision alert) με ανίχνευση πεζού και Αυτόματο Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης (Automatic Emergency Braking) παρακολουθεί την κατάσταση της κυκλοφορίας μπροστά από το Crossland X μέσω της εμπρός κάμερας και μπορεί να ανιχνεύει κινούμενα και σταθμευμένα αυτοκίνητα αλλά και πεζούς (ενήλικες/ παιδιά). Το σύστημα, εκτός από την οπτική και ηχητική προειδοποίηση που εκδίδει, ενεργοποιεί αυτόματα και τα φρένα, εάν η απόσταση από το προπορευόμενο όχημα ή έναν πεζό μειωθεί απότομα και ο οδηγός δεν αντιδράσει.
Η λειτουργία Drowsiness Detection αποτελεί προέκταση του συστήματος Αναγνώρισης Κόπωσης Οδηγού (Driver Drowsiness System) και ανιχνεύει την κατάσταση του οδηγού, μέσω της συμπεριφοράς του. Μετά από δύο ώρες οδήγησης με ταχύτητα άνω των 65 km/h, εάν η πορεία του Crossland X υποδηλώνει κόπωση ή έλλειψη προσοχής, προειδοποιεί τον οδηγό, εκδίδοντας ηχητική και οπτική προειδοποίηση 3 σταδίων. Μετά από τρεις προειδοποιήσεις στο πρώτο στάδιο, το σύστημα εκδίδει μία δεύτερη προειδοποίηση με διαφορετικό μήνυμα στον πίνακα οργάνων και ένα ισχυρότερο ηχητικό σήμα. Το σύστημα μηδενίζεται εάν η ταχύτητα του αυτοκινήτου πέσει κάτω από 65 km/h για 15 συνεχή λεπτά.
Επιπλέον αυτών των καινοτομιών, το Crossland X θεωρείται από τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα της κατηγορία του, καθώς το Euro NCAP ανακήρυξε το SUV Β της Opel ως το “Καλύτερο στην Κατηγορία το 2017”. Στα αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν το Νοέμβριο του 2017, το Euro NCAP βαθμολόγησε το Crossland X με άριστα – πέντε αστέρια, σύμφωνα με την αξιολόγησή του σε τέσσερις τομείς ασφάλειας, προστασία ενηλίκων επιβατών, προστασία παιδιών, προστασία πεζών και υποβοήθηση ασφάλειας. Το Crossland X διέπρεψε στις δοκιμές σύγκρουσης σε πλαϊνή μπαριέρα, όπου συγκέντρωσε την υψηλότερη βαθμολογία για την προστασία ενηλίκων επιβατών και παιδιών.
Το πρώτο σύστημα διεύθυνσης ακριβείας
Το Crossland X αποδεικνύει και πάλι ότι η υπέρβαση των προσδοκιών του πελάτη αποτελεί τυπικό χαρακτηριστικό της Opel. Οι βάσεις τέθηκαν στο τέλος του 19ουαιώνα από το Opel “Patentmotorwagen System Lutzmann”. Μεταξύ των τεχνολογικών καινοτομιών, όπως τα προαιρετικά ελαστικά με αεροθαλάμους και ένας μονοκύλινδρος κινητήρας 4 ίππων, το αυτοκίνητο διέθετε επίσης σύστημα διεύθυνσης με καδένα. Σύμφωνα με μία Καισαροβασιλική Πατέντα (Imperial Patent) από τον Απρίλιο του 1894, το σύστημα εξασφάλιζε ‘πολύ πιο ομαλή λειτουργία και ακρίβεια’ συγκριτικά με τα υφιστάμενα συστήματα.
Opel 10 PS με σύστημα πέδησης τεσσάρων τροχών
Το 1925, η Opel ενίσχυσε περαιτέρω την αυξανόμενη φήμη της για υψηλή τεχνολογία σε μέτριες τιμές με το 10 PS, το οποίο ο τιμοκατάλογος της εποχής περιέγραφε ως «Το αυτοκίνητο με την πιο λογική τιμή που προσφέρεται στους Γερμανούς αγοραστές». Το 10 PS θέλησε επίσης να συνδυάσει τα πλεονεκτήματα αναγνωρισμένων, ξένων αντιπάλων του – με χαρακτηριστικά όπως την ‘αθόρυβη, εκπληκτικά ομαλή οδήγηση’, την ‘απολαυστική επιτάχυνση’ και την ‘οδική συμπεριφορά ακριβείας στις στροφές’. Το ‘Γερμανικό Αυτοκίνητο Μαζικής Παραγωγής’ αύξησε ακόμα περισσότερο την ασφάλεια ‘καταφέρνοντας να φρενάρει σε λίγα μόλις μέτρα’, χάρη στα καινοτόμα φρένα του που λειτουργούσαν και στους τέσσερις τροχούς. Από το 1926, η Opel προσέφερε το σύστημα και στο μικρό μοντέλο 4 PS.
Το καινοτόμο Opel Olympia
Το επόμενο ορόσημο της φιλοσοφίας ‘ασφάλεια για όλους’ ήταν το 1935 Opel Olympia, το πρώτο Γερμανικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με ατσάλινο monocoque αμάξωμα. Την εποχή εκείνη, οι υπέρμαχοι του συμβατικού συνδυασμού πλαισίου-αμαξώματος ισχυρίζονταν ότι το αυτοφερόμενο ή monocoque αμάξωμα θα διαλυόταν στο δρόμο. Αλλά το Olympia αποδείχτηκε ένα εξαιρετικά στιβαρό και ασφαλές αυτοκίνητο με υψηλή αντοχή στην κάμψη και τη στρέψη. Για καλύτερη ενημέρωση του κοινού, η Opel παρουσίασε ακόμα και την ‘τομή’ ενός αμαξώματος του Olympia στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Βερολίνου 1937. Οι αγοραστές αυτοκινήτων πείστηκαν. Μέχρι το 1940 περίπου 170.000 οχήματα Olympia είχαν κατασκευαστεί στο εργοστάσιο του Rüsselsheim και το καινοτόμο monocoque καθιερώθηκε ως αξιόπιστη φιλοσοφία αμαξώματος για τα αυτοκίνητα (και παραμένει μέχρι σήμερα).
Σχεδιασμένο για την ασφάλεια του οδηγού
Το Opel Rekord C, που έκανε το ντεμπούτο του το 1967, ήταν γεμάτο από καινοτομίες. Για παράδειγμα, ήταν το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο της Opel με ελικοειδή ελατήρια στον πίσω άξονα και έθεσε πρότυπα στην κατηγορία του με δισκόφρενα μπροστά και υποβοήθηση (σερβό). Αλλά το Rekord C αναγνώρισε επίσης ότι, σε επίπεδο παθητικής ασφάλειας, ο οδηγός πίσω από το τιμόνι χρειαζόταν πρόσθετη προστασία. Σε μία εμπρόσθια σύγκρουση την εποχή εκείνη, μία συμβατική, άκαμπτη κολόνα τιμονιού μπορεί να υποχωρούσε προς το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Στην περίπτωση αυτή αυξανόταν ο κίνδυνος τραυματισμού του οδηγού εξ αιτίας των δυνάμεων της σύγκρουσης που τον ωθούσαν προς τα εμπρός και για να αποφευχθεί κάτι τέτοιο, χρειαζόταν περισσότερος χώρος. Γι’ αυτό, οι σχεδιαστές και μηχανικοί της Opel δημιούργησαν το Opel Safety Steering System, μια αποσπώμενη, τηλεσκοπική κολόνα τιμονιού που λανσαρίστηκε στο βασικό εξοπλισμό από το 1968 και μείωσε σε μεγάλο βαθμό τον κίνδυνο τραυματισμού στο κεφάλι και το θώρακα του οδηγού.
Υψηλότερη προστασία
Η Opel συνέχισε να βελτιώνει την παθητική ασφάλεια ξεκινώντας την τοποθέτηση ζωνών ασφαλείας, σε όλα τα μοντέλα της το 1973. Καθώς η χρήση ζωνών ασφαλείας έγινε υποχρεωτική και όλο και περισσότεροι οδηγοί και επιβάτες την υιοθετούσαν, η βιομηχανία αυτοκινήτου ήδη εξέλισσε συστήματα συγκράτησης επικουρικά των ζωνών ασφαλείας. Στο Astra F το 1991, για παράδειγμα, η Opel εγκατέστησε προεντατήρες ζωνών ασφαλείας που έσφιγγαν τη ζώνη κατά 16cm μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου για να ασφαλίσουν τον επιβάτη στη θέση του. Ο κίνδυνος τραυματισμού για τους επιβάτες μειώθηκε ακόμα περισσότερο το 1993 με τη διπλή πρεμιέρα του αερόσακου οδηγού μεγάλου μεγέθους και των δύο προστατευτικών δοκών στις πόρτες, στη δεύτερη γενιά Corsa B. Η Opel επέκτεινε το μέτρο το model year 1995 και έγινε ο πρώτος Γερμανός κατασκευαστής αυτοκινήτων που προσέφερε αερόσακους μεγάλου μεγέθους για οδηγό και συνοδηγό, στο βασικό εξοπλισμό όλων των νέων οχημάτων της.
Το Opel Eye διαβάζει πινακίδες οδοσήμανσης
Η αύξηση της ασφάλειας για ένα μεγάλο αριθμό πελατών στη μεσαία κατηγορία ήταν από τους στόχους της Opel με το Insignia A, που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στη Βρετανική, Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου το 2008. Η πρωτοποριακή σχεδίαση του κορυφαίου μοντέλου υπογράμμισε τη φιλοδοξία της Opel να θέσει νέα πρότυπα στη μεσαία κατηγορία. Μεταξύ των πολυάριθμων, καινοτόμων τεχνολογιών είναι το Opel Eye, μία κάμερα που βοηθά τον οδηγό με δύο τρόπους: Το “Traffic Sign Recognition” δεύτερης γενιάς μπορεί να διαβάζει πινακίδες ορίων ταχύτητας και απαγορευτικά προσπέρασης. Η πινακίδα που αναγνωρίζεται εμφανίζεται με μορφή συμβόλου στον πίνακα οργάνων. Το “Lane Departure Warning” προειδοποιεί τον οδηγό, όταν άθελά του απομακρύνεται από τη λωρίδα κυκλοφορίας. Αυτά τα δύο ενσωματωμένα συστήματα κάνουν την οδήγηση ασφαλέστερη, μειώνοντας το στρες και βοηθώντας τον οδηγό να αποφύγει και την επιβολή προστίμων.