- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ «φιγουράρει» η Ελλάδα όσον αφορά στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Ειδικότερα στην Ελλάδα το 2018 πουλήθηκαν μόλις 315 αυτοκίνητα με κατακεφαλήν ΑΕΠ 17.100 ευρώ περνώντας μόνο στην Πολωνία με 12.000 ευρώ κατά κεφαλήν ΑΕΠ όπου τα ηλεκτρικά οχήματα αφορούσαν σε μόλις 0,2% του συνόλου των πωλήσεων ενώ ισοβαθμήσαμε με την Σλοβακία με 16.600 ευρώ κατά κεφαλήν ΑΕΠ και ποσοστό 0,3% επί του συνόλου των πωλήσεων.
Ακολουθεί η Τσεχία με 0,4% (20.500 ευρώ κατά κεφαλήν ΑΕΠ) και η Λιθουανία με 0,4% (15.900 ευρώ κατά κεφαλήν ΑΕΠ).
Αξίζει να σημειωθεί ότι, το 2018, στην Σλοβακία πουλήθηκαν 293 ηλεκτρικά οχήματα, στην Τσεχία 981 και στην Λιθουανία 143.
Αντίθετα σε Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία καταγράφηκαν οι υψηλότερες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2018.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ACEA στην Γερμανία πουλήθηκαν 67.658 ηλεκτρικά ΙΧ που αφορούν στο 2% του συνόλου της αγοράς.
Στη Βρετανία καταγράφηκαν 59.947 πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αφορούν στο 2,5% της αγοράς.
Στην Τρίτη θέση βρέθηκε η Γαλλία με 45.623 ΙΧ που αφορούν στο 2,1 του συνόλου της αγοράς.
Ακολουθεί η Ισπανία με 11.810 ηλεκτρικά οχήματα που αφορούν στο 0,9% της αγοράς.
Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η Ιταλία με 9.731 ηλεκτρικά οχήματα που αφορούν σε μόλις 0,5% της αγοράς.
Κατά την ACEA, τα νέα αυτά στοιχεία αποκαλύπτουν όχι μόνο σαφή διαχωρισμό των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μεταξύ της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης και της δυτικής Ευρώπης, αλλά και έντονο χάσμα μεταξύ ευρωπαϊκού Βορρά και Νότου.
«Εκτός από την επένδυση σε υποδομές, οι κυβερνήσεις σε ολόκληρη την ΕΕ πρέπει να εφαρμόσουν ουσιαστικά και βιώσιμα κίνητρα για να ενθαρρύνουν περισσότερους καταναλωτές να κάνουν τη μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια», εξήγησε ο Γενικός Γραμματέας του ACEA, Erik Jonnaert.
«Οι άνθρωποι σε ολόκληρη την ΕΕ θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν ένα ηλεκτρικό όχημα – ανεξάρτητα από το ποια χώρα ζουν – βόρεια ή νότια, ανατολικά ή δυτικά. Το πόσο προσιτά μπορεί να γίνουν τα ηλεκτρικά μοντέλα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών ρύπων πρέπει να αντιμετωπιστεί από τις κυβερνήσεις ως ζήτημα προτεραιότητας» ξεκαθάρισε ο γ.γ. του ACEA.
Παρόλο που υπάρχουν φορολογικά μέτρα για την τόνωση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ μόλις 12 κράτη-μέλη επιδοτούν τους αγοραστές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.