Διπλώματα: Τι άλλαξε στις εξετάσεις υποψήφιων οδηγών

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Παρά το γεγονός πως ήδη έχουν καταγραφεί ατυχήματα κατά τη διαδικασία εξέτασης υποψήφιων οδηγών σε δημόσιους δρόμους το υπουργείο Μεταφορών με νέα εγκύκλιο ενημερώνει τους εμπλεκόμενους φορείς ότι από 5 Ιουνίου πρέπει να ξεκινήσει η επόμενη φάση του νέου συστήματος που περιλαμβάνει επί τόπου στροφή με κίνηση προς τα πίσω η οποία θα πραγματοποιείται σε δρόμους διπλής κατεύθυνσης με μικρή πυκνότητα κυκλοφορίας!

Η συγκεκριμένη δοκιμασία αντικαθιστά την εκκίνηση σε ανηφόρα με κλίση 10%.

Η εγκύκλιος του υπουργείου Μεταφορών αναγράφει χαρακτηριστικά ότι:

«ΘΕΜΑ: Επί τόπου στροφή µε κίνηση προς τα πίσω

ΣΧΕΤ.: α) Ο ν.4599/2019 (Α΄40) «∆οκιµασία προσόντων και συµπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχηµάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις»

β) Η µε αριθ. πρωτ. Α3/Οικ.19023/2039/7-3-2019 εγκύκλιος του Γενικού Γραµµατέα Μεταφορών

γ) Η υ.α.50984/7947/2013 (Β΄3056)

Σε εφαρµογή των διατάξεων της περίπτωσης ι της παρ.1 του άρθρου 7 του ανωτέρω σχετικού νόµου, θεσπίζεται νέα ειδική δοκιµασία: «Επιτόπου στροφή µε κίνηση προς τα πίσω» µόνο για την κατηγορία Β, η οποία αντικαθιστά την ειδική δοκιµασία «Εκκίνηση σε ανήφορο κλίσης περίπου 10%» στη διενέργεια των ειδικών δοκιµασιών για αυτά τα οχήµατα. Με την έναρξη του τρίτου µεταβατικού σταδίου σύµφωνα µε το άρθρο 10 του ίδιου νόµου, ήτοι από 5 Ιουνίου 2019 διενεργείται η παραπάνω νέα ειδική δοκιµασία η οποία έχει ως εξής:

«Επί τόπου στροφή µε κίνηση προς τα πίσω µόνο για την κατηγορία Β

  1. Η δοκιµασία γίνεται σε οδούς διπλής κατεύθυνσης µε µικρή πυκνότητα κυκλοφορίας και µε πλάτος οδοστρώµατος έξι (6) µέτρων, µε απόκλιση ±0,30 µέτρα. Κατά την εκτέλεση του ελιγµού και σε όλη τη διάρκειά του χρησιµοποιείται ο κατάλληλος δείκτης αλλαγής κατεύθυνσης, σε περίπτωση που απενεργοποιηθεί πρέπει ο υποψήφιος να τον ενεργοποιήσει εκ νέου. Κατά τη δοκιµασία αυτή πρέπει ο υποψήφιος µε τρεις (3) κινήσεις (εµπρός – πίσω – εµπρός) να πραγµατοποιήσει την επί τόπου στροφή, χωρίς οι τροχοί του οχήµατος, να ανέλθουν στο πεζοδρόµιο, ελέγχοντας την κίνηση του δρόµου σε κάθε φάση της δοκιµασίας.
  2. Ο ελιγµός πραγµατοποιείται ως εξής:

Ο υποψήφιος, χρησιµοποιώντας τον κατάλληλο δείκτη αλλαγής κατεύθυνσης, ακινητοποιεί το όχηµα στο δεξιό άκρο της οδού επιλογής του εξεταστή και πλησίον του κρασπέδου του πεζοδροµίου. Στη συνέχεια ο υποψήφιος στρίβοντας αριστερά κινεί το όχηµα προς τα εµπρός, ώστε να πλησιάσει το απέναντι κράσπεδο της οδού. Αµέσως µετά κινεί το όχηµα προς τα πίσω στρίβοντας δεξιά ώστε να πλησιάσουν οι πίσω τροχοί το κράσπεδο της οδού που ξεκίνησε η δοκιµασία. Τέλος στρίβοντας αριστερά κινεί το όχηµα προς τα εµπρός ολοκληρώνοντας τη δοκιµασία έχοντας αναστρέψει πλήρως το όχηµα ώστε το όχηµα να βρίσκεται µε κατεύθυνση αντίθετη από αυτή που ξεκίνησε.

  1. Η δοκιµασία πραγµατοποιείται παραχωρώντας προτεραιότητα στα κινούµενα οχήµατα και επιτρέποντας στους πεζούς και τα ζώα να κινηθούν µε ασφάλεια. Η προς τα πίσω κίνηση του οχήµατος πραγµατοποιείται κοιτάζοντας υποχρεωτικά προς τα πίσω και ελέγχοντας ταυτόχρονα οπτικά προς όλες τις κατευθύνσεις µέσω των κατόπτρων του οχήµατος.

Κατά την κίνηση του οχήµατος ο υποψήφιος οφείλει:

α) Να αναστρέψει το όχηµα µε τρεις κινήσεις

α) Να µην ανέβει το όχηµα στο πεζοδρόµιο, δηλαδή κανένας τροχός να χάσει την επαφή του µε το οδόστρωµα.

γ) Να µη σβήσει ο κινητήρας του οχήµατός περισσότερες από µία φορά,

δ) Να χρησιµοποιεί τους κατάλληλους δείκτες αλλαγής κατεύθυνσης.

Λόγοι απόρριψης είναι :

  • αναστροφή οχήµατος µε περισσότερες των τριών κινήσεων,
  • σβήσιµο του κινητήρα περισσότερες από µια φορά,
  • ανέβασµα σε κράσπεδο πεζοδροµίου,
  • µη παραχώρηση προτεραιότητας στους άλλους χρήστες της οδού,
  • µη χρησιµοποίηση του κατάλληλου δείκτη αλλαγής κατεύθυνσης περισσότερες από µία φορά.»

Μέχρι την έκδοση νέων ∆.Ε.Ε. µε ευθύνη του Τµήµατος Αδειών Οδήγησης της οικείας ∆ιεύθυνσης ή του Εξεταστή, στη δοκιµασία προσόντων και συµπεριφοράς κατηγορίας Β διαγράφεται στο σηµείο 4 της Οµάδας Α του Μνηµονίου η ειδική δοκιµασία: «Εκκίνηση σε ανήφορο κλίσης περίπου 10%» και αναγράφεται η ειδική δοκιµασία «Επιτόπου στροφή µε κίνηση προς τα πίσω (µόνο για την κατηγορία Β)». Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις του ν.4599/2019 και της υ.α.50984/7947/2013.

Παρακαλούµε για την εφαρµογή της παρούσας από 5 Ιουνίου 2019 και την άµεση ενηµέρωση των Σχολών Οδηγών, Εκπαιδευτών και Εξεταστών της περιοχής αρµοδιότητάς σας.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΠΟ∆ΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ»

Νέα εγκύκλιος στις 4 Ιουνίου

Με με νέα εγκύκλιο στις 4 Ιουνίου το υπουργείο Μεταφορών προς τις Διευθύνσεις Μεταφορών αλλά και τις ασφαλιστικές εταιρείες επισημαίνει ότι:

«Σε συνέχεια της ανωτέρω (β) σχετικής και σύµφωνα µε τα οριζόµενα στην περίπτωση γ της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν.4599/2019 (Α΄40), τρεις (3) µήνες από την έναρξη ισχύος του νόµου, ήτοι από την 5η Ιουνίου 2019 έως και την εφαρµογή της εποπτείας στο µεταβατικό στάδιο, το έργο της δοκιµασίας προσόντων και συµπεριφοράς υποψήφιων οδηγών και οδηγών διενεργείται σε δύο διακριτά στάδια, σύµφωνα µε όσα ορίζονται στις παρ. 2 και 3 του άρθρου 4 του ίδιου νόµου.

Στο πρώτο στάδιο εξετάζονται οι δεξιότητες οδήγησης των υποψηφίων οδηγών ή οδηγών και εφόσον ο εξεταζόµενος ολοκληρώσει µε επιτυχία το στάδιο αυτό εξετάζεται στο δεύτερο στάδιο (πορεία) όπου εξετάζονται τα προσόντα και οι δεξιότητες οδήγησης στο δηµόσιο οδικό δίκτυο της χώρας για την ολοκλήρωση της δοκιµασίας προσόντων και συµπεριφοράς.

Οι ειδικές δοκιµασίες της δοκιµασίας προσόντων και συµπεριφοράς διενεργούνται µέσα σε πίστες εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών ή σε οδούς που επιλέγονται από τις οικείες ∆ιευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών.

Στις ανωτέρω οδούς επιβάλλονται περιορισµοί ή απαγόρευση κυκλοφορίας των υπόλοιπων οχηµάτων κατά τη διάρκεια διενέργειας των ειδικών δοκιµασιών, σύµφωνα µε το άρθρο 52 «Μέτρα ρύθµισης οδικής κυκλοφορίας» του ν.2696/1999 (Α΄57) (Κ.Ο.Κ.).

Σε περίπτωση αντικειµενικών προβληµάτων υλοποίησης των αναφεροµένων στην προηγούµενη παράγραφο και µέχρι τη δηµιουργία των ειδικά διαµορφωµένων χώρων του άρθρου 7 του ίδιου νόµου, επιτρέπεται η πραγµατοποίηση των ειδικών δοκιµασιών του πρώτου σταδίου, σε χώρους κατάλληλους που επιλέγονται από την οικεία Περιφέρεια, µετά από πρόταση της αρµόδιας ∆ιεύθυνσης Μεταφορών & Επικοινωνιών.

Στους χώρους αυτούς λαµβάνονται όλα τα απαραίτητα µέτρα ώστε να διασφαλίζεται η εφαρµογή του νόµου και πρωτίστως η ασφάλεια όλων των υποψηφίων οδηγών και οδηγών καθώς και των λοιπών εµπλεκοµένων στη διαδικασία της διενέργειας των ειδικών δοκιµασιών της δοκιµασίας προσόντων και συµπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών.

Ειδικά για τις κατηγορίες Β, ΒΕ, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D και DE, στους ανωτέρω αναφερόµενους χώρους ή πίστες ή οδούς, πραγµατοποιούνται:
α) Ο έλεγχος:
• του οχήµατος πριν ξεκινήσει και λοιπές διαδικασίες,
• των υποβοηθητικών µηχανισµών πέδησης και διεύθυνσης (για τις κατηγορίες C1, C1E, C,
CE, D1, D1E, D και DE),
• της συσκευή του ταχογράφου (για τις κατηγορίες C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D και DE)
β) Η πρακτική εξέταση/προφορικές ερωτήσεις για απόκτηση Π.Ε.Ι.
γ) Οι ειδικές δοκιµασίες του πρώτου σταδίου:
• της οπισθοπορείας µε στροφή,
• της στάθµευσης δεξιά ή αριστερά,
• της επιτόπου στροφής µε κίνηση προς τα πίσω µόνο για την κατηγορία Β (που αντικαθιστά τη δοκιµασία ξεκίνηµα στον ανήφορο),
• της απόζευξης και ζεύξης (για τις κατηγορίες ΒΕ, C1E, CE, D1E και DE).

Έως και την 31η Οκτωβρίου 2019, σε όσες Περιφέρειες ή Περιφερειακές Ενότητες της χώρας παραταθεί η προθεσµία της παρ. 1 του άρθρου 15, οι δοκιµασίες προσόντων και συµπεριφοράς πραγµατοποιούνται, από τους υφιστάµενους την ηµεροµηνία δηµοσίευσης του ν.4599/2019 υπαλλήλους – εξεταστές, µετά τη λήξη του κανονικού ωραρίου εργασίας των δηµοσίων υπηρεσιών και πέραν του χρόνου που καλύπτεται από υπερωριακή απασχόληση.

Έως και την προαναφερθείσα ηµεροµηνία, οι δοκιµασίες προσόντων και συµπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών δύναται να διενεργούνται και εντός του κανονικού ωραρίου εργασίας των δηµοσίων υπηρεσιών, χωρίς την καταβολή αποζηµίωσης.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Χρήστος Σπίρτζης»