«Απόσυρση – έκπληξη» – Σοκ στην αγορά αυτοκινήτου!

Τελικά να αγοράσει τώρα κανείς καινούριο αυτοκίνητο, να αγοράσει εισαγόμενο μεταχειρισμένο, να στραφεί στα εγχώρια μεταχειρισμένα ή να περιμένει;

Κανείς πλέον δεν μπορεί να απαντήσει με βεβαιότητα για το ποια θα ήταν η καλύτερη επιλογή για τους καταναλωτές καθώς όπως αποδεικνύεται οι Υπουργοί έχουν διαφορετική άποψη επί του θέματος μέχρι τη στιγμή που ανακοινώθηκε η νέα απόσυρση παλαιών οχημάτων η οποία δεν γνωρίζουμε κατά πόσο μπορεί να υλοποιηθεί καθώς δεν έχει λάβει την έγκριση των Θεσμών!

Επίσης οι Εισαγωγείς και οι Έμποροι Αυτοκινήτων, οι εκτελωνιστές, τα κέντρα ανακύκλωσης οχημάτων αλλά και οι τελωνειακοί δεν γνώριζαν απολύτως τίποτα για το θέμα της νέας απόσυρσης και βέβαια σύμφωνα με πληροφορίες θέλουν να ισχύσει άμεσα καθώς σε διαφορετικά περίπτωση θα κάνει πολύ μεγάλο κακό στην αγορά που τους τελευταίους μήνες καταγράφει ρεκόρ ανόδου.

Από την άλλη μεριά δεν έχουν γνωστοποιηθεί τα οικονομικά κίνητρα που θα περιλαμβάνει η νέα απόσυρση αλλά ούτε και η διάρκειά της ή ποια αυτοκίνητα θα αφορά (ηλεκτρικά, υβριδικά, plug-in υβριδικά, υδρογόνου, diesel, βενζίνης ή υγραερίου ή φυσικού αερίου.

Όπως να να έχει το ζήτημα πρώτος το «χορό» των ανακοινώσεων για τον κλάδο του αυτοκινήτου ξεκίνησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής ο οποίος ανέφερε ότι θα δοθούν κίνητρα για την απόκτηση ποιοτικών εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Στη συνέχεια τη σκυτάλη πήρε το Βήμα της Κυριακής σύμφωνα με το οποίο επαναφέρεται το μέτρο της απόσυρσης παλαιών ΙΧ αλλά και επιπλέον κινήτρων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Επίσης σύμφωνα με το δημοσίευμα είναι σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις των συναρμόδιων Υπουργείων με τα κλιμάκια της τρόικας, προκειμένου να προχωρήσει πρόγραμμα απόσυρσης αυτοκινήτων. Ωστόσο δεν είναι ξεκάθαρο αν το πρόγραμμα θα τρέξει το 2019 ή μέσα στο 2020…

Επιπλέον η εφημερίδα αναφέρει ότι η απόσυρση θα γίνει με στόχο να δοθούν κίνητρα για να αγοραστούν καθαρά ΙΧ, χαμηλών ρύπων, υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Άλλωστε ο στόλος των ΙΧ στην Ελλάδα είναι γηρασμένος.

Κατόπιν ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Βεσυρόπουλος ξακαθάρισε μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό ότι: «Θα δοθούν κίνητρα στον κόσμο να αγοράσει καθαρά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θέλουμε να αποσύρουμε από τους ελληνικούς δρόμους τα αυτοκίνητα που μολύνουν το περιβάλλον. Με τη μείωση των τελών κυκλοφορίας, τους φόρους χρήσης και τα τέλη ταξινόμησης θα αντικατασταθούν τα παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα. Απαραίτητη προϋπόθεση για να εφαρμοστούν οι φοροαπαλλαγές είναι το νέο αυτοκίνητο να εκπέμπει μηδενικούς ρύπους. Το μέτρο αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από τη νέα χρονιά».

Αναφερθείς στα κίνητρα αγοράς «καθαρού» αυτοκινήτου, ο κ. Βεσυρόπουλος είπε ότι θα περιλαμβάνει:

Μειωμένα τέλη ταξινόμησης.

Μειωμένα τέλη κυκλοφορίας.

Μειωμένος ή ακόμη και μηδενικός φόρος για εταιρική χρήση του νέου αυτοκινήτου.

Το μέτρο αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από τη νέα χρονιά και όπως ανέφερε ο υφυπουργός, πρωταρχικός στόχος είναι η προστασία του περιβάλλοντος και ο προσανατολισμός σε καθαρά αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας και κυρίως ηλεκτροκίνητα.

«Πάγωμα» της αγοράς!

Πάντως το μόνο σίγουρο είναι ότι από τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου οι πωλήσεις των καινούριων αλλά και των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα «παγώσουν» καθώς οι καταναλωτές που έχουν ήδη παραγγείλει ή πρόκειται να παραγγείλουν αυτοκίνητο θα περιμένουν να ξεκαθαρίσει το τοπίο μη τυχόν και γλιτώσουν κάποια χρήματα λόγω της νέας… απόσυρσης!

Αν πάλι δεν επιστρέψει η απόσυρση παλαιών ΙΧ όπως την γνωρίζαμε στο παρελθόν και μειωθούν οι τιμές στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα τότε και πάλι η επιλογές των καταναλωτών μπορεί να αλλάξουν.

Επίσης επειδή γίνεται μεγάλος ντόρος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα υπενθυμίσουμε πως το κόστος απόκτησης ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου είναι υψηλότερο από τις 35.000 ευρώ και βέβαια τα εν λόγο αυτοκίνητα δεν υπόκεινται σε Τέλος Ταξινόμησης αλλά ούτε οι ιδιοκτήτες τους πληρώνουν ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας.

Οπότε η παροχή κινήτρων μπορεί να προέλθει μόνο από την μείωση του ΦΠΑ ή το κράτος να επιδοτήσει την αγορά τους!

Η μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% όπως έχει αναγραφεί στο πρόγραμμα της ΝΔ για την ηλεκτροκίνησης θα επιφέρει εκπτώσεις αρκετών χιλιάδων ευρώ στην απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ειδικότερα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με αξία 35.000 ευρώ η μείωση του ΦΠΑ κατά 9 μονάδες θα μειώσει την τιμή του κατά 3.150 ευρώ! Ωστόσο η έκπτωση των 3.150 ευρώ δεν είναι και τόσο υψηλή καθώς το κόστος απόκτησης θα παραμείνει πάνω από τις 30.000 ευρώ οπότε το όχημα θα απευθύνεται σε καταναλωτές με υψηλά εισοδήματα!

Αν πάλι το οικονομικό επιτελείο ελπίζει στην απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων από εταιρείες μάλλον θα πρέπει να κρατήσει μικρό καλάθι καθώς όσοι έχουν εταιρικό όχημα το χρησιμοποιούν και για προσωπική χρήση (ταξίδια αναψυχής) οπότε η επιλογή ενός ηλεκτρικού ΙΧ θα περιόριζε την ακτίνα των εκδρομών τους.

Επίσης το κόστος leasing των ηλεκτρικών εταιρικών ΙΧ είναι πολύ πιο υψηλό σε σχέση με τα αντίστοιχα μοντέλα με κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου οπότε και εκεί οι εταιρείες που διαθέτουν στόλους θα το σκέφτονταν εξονυχιστικά μέχρι να δώσουν την θετική απάντηση.

Το παλαιό πρόγραμμα απόσυρσης αυτοκινήτων

Το προηγούμενο μέτρο της απόσυρσης έδινε κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων και αφορούσε αποκλειστικά τα οχήματα με πρώτη ταξινόμηση έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2001.Το όφελος που κέρδιζε ο κάθε ιδιοκτήτης από την απόσυρση ήταν εξαιρετικά μεγάλο, καθώς κέρδιζε έκπτωση από 50% έως και 100% από το τέλος ταξινόμησης ενός καινούργιου οχήματος με βάση τον κυβισμό.

Αναλυτικά:

Το παλιό πρόγραμμα απόσυρσης προέβλεπε:

-Έως 300 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου μέχρι 900 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας έως 6.000 ευρώ.

-Έως 960 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου από 901 μέχρι 1.400 κυβικά και φορολογητέας αξίας έως και 8.000 ευρώ.

-Έως 1.430 ευρώ, για την απόκτηση αυτοκινήτου από 1.401 μέχρι και 1.600 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας μέχρι 11.000 ευρώ.

-Έως και 2.800 ευρώ για την αγορά αυτοκινήτων από 1.601 μέχρι και 2.000 κυβικά εκατοστά και φορολογητέας αξίας μέχρι 14.000 ευρώ.