Τη τελική έγκριση των Θεσμών αλλά και την στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων αναμένει το σχέδιο της κυβέρνησης για την ανανέωση του ελληνικού στόλου οχημάτων που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αντικίνητρα για τα παλιά εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικών, υβριδικών και φυσικού αερίου οχημάτων ενώ έρχονται και σημαντικές μειώσεις στους δασμούς και κατ’ επέκταση και στις τιμές των μεταχειρισμένων ΙΧ που πληρούν τις οδηγίες Euro5 και Euro6.
Ουσιαστικά το σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών περιλαμβάνει ριζικές αλλαγές στα καινούρια αλλά και εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα χωρίς ωστόσο να έχουν ξεκαθαριστεί πλήρως τα κίνητρα ή τα αντικίνητρα!
Σύμφωνα πάντως με το Βήμα ολόκληρο το σχέδιο απόσυρσης παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων και αντικατάστασης με νέα φιλικά προς το περιβάλλον συζητήθηκε την Παρασκευή στη σύσκεψη που είχε ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Κώστας Αχ. Καραμανλής με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα.
Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών ο στόλος των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων ΙΧ στην ΕΕ είναι κάτω του 7%. Στην Ελλάδα είναι κάτω του 1%. Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον.
Όμως τα ηλεκτροκίνητα οχήματα (ΙΧ ή και λεωφορεία) είναι ακόμη πολύ ακριβά και η αυτονομία τους περιορισμένη. Το υπουργείο από το 2014 έχει διαμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία σημείων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αυτοκινήτων, αλλά και για την αγορά νέων.
Η επόμενη κίνηση είναι να ζητηθεί η στήριξη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το όλο εγχείρημα.
Ωστόσο επειδή το αποτύπωμα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι μικρό το ΥΜΕ προτείνει να δοθούν κίνητρα σε αυτοκίνητα υβριδικά, καθώς και σε νέα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο.
Μάλιστα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά πως αν συμφωνήσουν οι Θεσμοί το πρόγραμμα μπορεί να ξεκινήσει το 2020 για να ζωντανέψει και πάλι η αγορά αυτοκινήτου.
Μάλιστα η βασική ιδέα της πρότασης του ΥΜΕ είναι να δοθούν κίνητρα στην αγορά πιο νέων και φιλικών προς το περιβάλλον μεταχειρισμένων ΙΧ αυτοκίνητων από την Ευρωπαϊκή Ένωση και να πριμοδοτηθούν τα καινούργια.
Και ανανέωση του στόλου των ταξί
Τα περισσότερα ταξί είναι ξεπερασμένης τεχνολογίας, συνεπώς έπαυσαν να είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Τα κίνητρα που σκοπεύει να δώσει η κυβέρνηση για την αγορά νέων αντιρρυπαντικών ΙΧ αυτοκινήτων θα ισχύσουν (με κάποιες διαφοροποιήσεις) και για τα ταξί, καθώς και για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα.
Μείωση δασμών για εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ Euro 5 και Euro 6
Σήμερα η εισαγωγή ΙΧ από χώρες της ΕΕ είναι σχεδόν απαγορευτική. Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, βάζοντας τεχνικά και γραφειοκρατικά εμπόδια, σχεδόν απαγόρευσε την εισαγωγή μεταχειρισμένων ΙΧ με το πρόσχημα ότι έρχονται ΙΧ χαμηλής ποιότητας. Η λογική ήταν «πονάει χέρι – κόβει χέρι». Το κράτος, σημειώνεται στο πρόγραμμα, έχει εποπτικό χαρακτήρα. Πρέπει να εγγυηθεί ότι τα ΙΧ ή και άλλα οχήματα που έρχονται από χώρες της ΕΕ μπορούν να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους με ασφάλεια. Αυτή τη δουλειά κυρίως την κάνουν τα ΚΤΕΟ (ιδιωτικά και δημόσια). Ομως σήμερα παρατηρούνται σε ορισμένες περιπτώσεις φαινόμενα πλημμελούς τεχνικού ελέγχου, αφού τόσο τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ δεν «κόβουν» λόγω τεχνικής βλάβης, δηλαδή ο μέσος όρος των απορριφθέντων οχημάτων είναι πολύ μικρότερος από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Όπως σημειώνεται στην πρόταση του υπουργείου Μεταφορών προς το υπουργείο Οικονομικών: «Μειώνουμε τους δασμούς σε αυτοκίνητα τεχνολογίας Euro 5, Euro 6. Με αυτόν τον τρόπο ρίχνουμε τον μέσο όρο ηλικίας, γεγονός που επιφέρει θετικά αποτελέσματα για το περιβάλλον και την οδική ασφάλεια, δίνουμε τη δυνατότητα επιλογής στον πολίτη μεταξύ νέου ή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας και παράλληλα αυξάνουμε τα έσοδα του κράτους. Κάνουμε επίσης αυστηρούς ελέγχους σε όσους εμπόρους έχουν καταγγελθεί για παράνομες πρακτικές στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (εποπτικός ρόλος του κράτους). Σήμερα έχουμε ελάχιστους εκτελωνισμούς – εισαγωγές ΙΧ από την ΕΕ. Αρα λίγα έσοδα και παλαιό στόλο. Αυξάνουμε τους δασμούς για αυτοκίνητα ρυπογόνα και παλαιού τύπου, δημιουργώντας αντικίνητρα στην αγορά παλαιών μεταχειρισμένων και αποτρέπουμε να εισάγονται “σαπάκια” στην ελληνική αγορά και κατ’ επέκταση στους ελληνικούς δρόμους».