Την άποψη ότι ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης ήταν υπό κατάρρευση, με δραματική μείωση του στόλου, με κατάρρευση της τηλεματικής και με τεράστια πτώση των εσόδων, εξέφρασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στη Βουλή, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής, Χάρη Καστανίδη.
Όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Κώστας Καραμανλής, η καθημερινή ταλαιπωρία των πολιτών, ήταν πραγματικά ντροπιαστική. Μάλιστα ανέφερε ότι «είχαμε έναν κρατικοποιημένο οργανισμό, ο οποίος λάμβανε 200% επιδότηση, ενώ η ευρωπαϊκή νόρμα είναι 40-60%.
Μια κρατικοποίηση για την οποία – θα μου επιτρέψετε να πω – μερίδιο ευθύνης φέρει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που την ενέκρινε. 30 χρόνια η Commission δεν έχει εγκρίνει καμία απολύτως κρατικοποίηση, και το έπραξε το 2017 με τον ΟΑΣΘ. Αυτά για να βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους», κατέληξε
Συνεχίζοντας ο υπουργός, ανέφερε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκπόνησε ένα σχέδιο κρίσης ώστε να αποφευχθεί η κατάρρευση του Οργανισμού.
Τα 4 σημεία του σχεδίου είναι τα εξής:
«Πρώτον, τοποθετήσαμε νέα διοίκηση. Αξιοκρατικά και χωρίς κομματικές παρωπίδες. Και μάλιστα επιλέγοντας για τη θέση του διευθύνοντα συμβούλου ένα άτομο μέσα από τον Οργανισμό.
Δεύτερον, μέσα σε λιγότερο από 2 μήνες, θέσαμε σε κυκλοφορία 127 επιπλέον λεωφορεία. Παραλάβαμε 213 λεωφορεία και σήμερα στους δρόμους της πόλης της Θεσσαλονίκης κινούνται περίπου 340. Μιλάμε δηλαδή για μια αύξηση της τάξης του 60% και η διαφορά είναι ήδη αισθητή. Η νέα Διοίκηση του ΟΑΣΘ εφαρμόζει από τις 19 Αυγούστου ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα συντήρησης και επισκευών, που αποδίδει καρπούς. Βέβαια ακόμα απέχουμε από το επίπεδο που θέλουμε, αλλά τα πρώτα δείγματα είναι πολύ θετικά.
Τρίτον, η νέα διοίκηση του Οργανισμού ξεκίνησε οικονομικό έλεγχο. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι ο ΟΑΣΘ οφείλει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε δημόσια ταμεία και προμηθευτές. Δεν θα ήθελα, όμως, να επεκταθώ, δεδομένου ότι ο έλεγχος συνεχίζεται.
Και τέταρτον, προχωράμε ώστε εντός των επομένων 2 μηνών, μέρος του συγκοινωνιακού έργου να ασκείται από τα ΚΤΕΛ. Συγκεκριμένα, ο ΟΑΣΘ θα καλύπτει επαρκέστερα την μητροπολιτική ζώνη, ενώ τα ΚΤΕΛ θα υλοποιούν την εκτέλεση περιαστικών και υπεραστικών διαδρομών.
Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούμε να δώσουμε μια ανάσα, μια πρώτη ανακούφιση, μέχρι να αποκτηθεί ο νέος στόλος».
Στη συνέχεια ο κ. Κώστας Καραμανλής υπογράμμισε ότι η ανάθεση του μεταφορικού έργου στα ΚΤΕΛ δεν αποτελεί μόνιμο μέτρο. «Η απόφαση για την προσωρινή – και το τονίζω αυτό – προσωρινή ανάθεση του μεταφορικού έργου στα ΚΤΕΛ, και μάλιστα μόνο του υπεραστικού τμήματος, δεν αποτελεί μόνιμο μέτρο. Είναι μια κίνηση που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση μιας κατάστασης έκτακτης ανάγκης, όπως αυτή που βιώνει σήμερα ο ΟΑΣΘ. Και κάτι τέτοιο προβλέπεται και στον 1370/2007, στο άρθρο 5 παρ. 5, όπου μιλάει για έκτακτα μέτρα όταν υφίσταται κρίση. Συνεπώς κανένα ζήτημα νομιμότητας δεν τίθεται», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Τέλος, αναφέρθηκε και στον ακυρωμένο, πλέον, διαγωνισμό της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου, για την προμήθεια λεωφορείων, σε Αττική και Θεσσαλονίκη, επισημαίνοντας ότι ακυρώθηκε από την Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ), η οποία δικαίωσε τις αιτιάσεις των διαμαρτυρομένων και αποφάσισε η διακήρυξη της απελθούσας ηγεσίας του Υπουργείου έθετε απαιτήσεις κατά παράβαση της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας και ασφαλώς, ερωτηματικά ως προς τη χρηματοδότηση της διακήρυξης.
«Αποτέλεσμα, ήταν η ΑΕΠΠ να ακυρώσει τον διαγωνισμό και όχι η κυβέρνηση όπως ισχυρίζονται οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ», ανέφερε ο κ. Κώστας Καραμανλής και συμπλήρωσε ότι ο διαγωνισμός θα «τρέξει» και θα έχουμε τα αποτελέσματα που θέλουμε».
Αναφορικά με το αν θα παραμείνει κρατικοποιημένος ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) ή όχι, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, τόνισε ότι ο Κανονισμός 1370 μιλάει για δημόσιες αστικές συγκοινωνίες μόνο για την περιοχή της Αττικής. Μετά το 2019 απελευθερώνονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες, είπε ο κ. Κώστας Καραμανλής, διευκρινίζοντας πως «φταίει η προηγούμενη κυβέρνηση -θα μου επιτρέψετε να πω- διότι δεν έκανε τίποτα για να προετοιμάσει τους διαγωνισμούς αυτούς, με αποτέλεσμα ήδη να έχουμε οχλήσεις από την αρμόδια Επίτροπο Μεταφορών. Κι αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμα, διότι δεν έχει «τρέξει» τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Επομένως, εδώ τίθεται ένα θέμα για το ποια θα είναι η απάντηση που θα δώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αν θεωρεί ότι εξαιρείται και η Θεσσαλονίκη μαζί με την Αθήνα».
«Αν θέλετε, η δική μου ανάγνωση είναι ότι δεν μπορεί να μην εξαιρείται. Για ποιον λόγο τότε έδωσε το πράσινο φως για την κρατικοποίηση του 2017; Για δύο χρόνια; Επομένως, εδώ χρειάζεται και η άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία, όπως σας είπα, έχει ευθύνη για την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ και πρέπει να μας πει».
Όσον αφορά το Μετρό της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα το σταθμό Βενιζέλου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, υποστήριξε ότι «η κυβέρνηση είναι σαφής και λέει κάτι πολύ απλό. Λέει ότι η απόφαση του 2014 είναι τεχνικά εφικτή, ενώ η insitu επιλογή που υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι τεχνικά ανέφικτη, θα τολμούσα να πω, και πολύ πιο δαπανηρή».
Επίσης διαφώνησε με την άποψη του βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής, ότι οι φορείς της πόλης είναι αντίθετοι με τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων, τονίζοντας ότι «πλέον πάρα πολλοί φορείς είναι υπέρ αυτής της λύσης που προτείνουμε εμείς. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος είναι υπέρ αυτής της λύσης, το τοπικό ΤΕΕ στη Θεσσαλονίκη είναι υπέρ αυτής της λύσης, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης είναι υπέρ αυτής της λύσης, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι υπέρ αυτής της λύσης», είπε χαρακτηριστικά.