Η Γαλλία υπέστη μια ήττα στο ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με τις προειδοποιήσεις της ΕΕ ότι οι μεγάλες πόλεις από το Παρίσι έως τη Νίκαια ξεπέρασαν τα όρια ρύπανσης που προκλήθηκαν κυρίως από πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.
Στην πρώτη απόφαση που ακολούθησε μια πρόσφατη απαγόρευση της κυκλοφορίας των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων σε πόλεις της Γερμανίας, της Ιταλίας αλλά και της Βρετανίας, οι δικαστές του Δικαστηρίου της ΕΕ δήλωσαν ότι η Γαλλία «συστηματικά και επίμονα υπερέβη την ετήσια οριακή τιμή για το διοξείδιο του αζώτου από την 1η Ιανουαρίου 2010.»
Παράλληλα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μήνυσε τα κράτη-μέλη πέρυσι, λέγοντας ότι δεν κατάφεραν να καλύψουν τα όρια του οξειδίου του αζώτου και των σωματιδίων, τα οποία προκαλούνται κυρίως από την οδική κυκλοφορία, τη βιομηχανία, τη θέρμανση και τη γεωργία.
«Η Γαλλία δεν εφάρμοσε κατάλληλα και αποτελεσματικά μέτρα για να διασφαλίσει ότι η περίοδος υπέρβασης των οριακών τιμών για το διοξείδιο του αζώτου θα παραμείνει όσο το δυνατόν βραχύτερη κατά την έννοια του κοινοτικού δικαίου» σύμφωνα με το δικαστήριο του Λουξεμβούργου.
Η απόφαση της Πέμπτης θα μπορούσε να παράσχει ενδείξεις σχετικά με το αποτέλεσμα των άλλων εκκρεμών υποθέσεων, αλλά και να επικεντρώσει την προσοχή των δικαστικών Αρχών στους κινητήρες diesel με επίκεντρο το σκάνδαλο που έχουν προκαλέσει γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι κινητήρες diesel είναι οι κύριοι πομποί οξειδίων του αζώτου, που προκαλούν αναπνευστικά προβλήματα και έχουν συνδεθεί με πρόωρους θανάτους. Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, τα κράτη μέλη υποχρεούνται να διατηρούν το φυσικό αέριο κάτω από 40 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο.
Η απόφαση υπογραμμίζει τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι κυβερνήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη για την αντιμετώπιση της ρύπανσης καθώς η ποιότητα του αέρα και η προστασία του κλίματος ανεβαίνουν στην ατζέντα της ΕΕ.
Η Γαλλία είναι ένας από τους πιο φωνητικούς υπέρμαχους αυστηρότερων κλιματικών πολιτικών.
Επίσης το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο της Γερμανίας πέρυσι εξέδωσε μια βασική απόφαση που ώθησε τις πόλεις να απομακρύνουν τα παλαιότερα οχήματα diesel από αρκετές πόλεις για να βελτιώσουν την ποιότητα του αέρα, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης κυκλοφορίας ορισμένων αυτοκινήτων.
Οι δικαστικές Αρχές υποστήριξαν ότι η απαγόρευση των παλαιών αυτοκινήτων diesel στις κεντρικές πόλεις είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος για την ταχεία μείωση των επιπέδων καυσαερίων και για την τήρηση των ορίων ρύπανσης της ΕΕ.