Tα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας 2019 για τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων οδηγών αποκάλυψε το ίδρυμα VINCI Autoroutes σύμφωνα με τα οποία οι οδηγοί κινδυνεύουν όλο και περισσότερο εξαιτίας των συνδεδεμένων συσκευών, παραβαίνουν το Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, έχουν υπερβολική αυτοπεποίθηση αλλά και επιθετικότητα!
Η μεγάλη έρευνα πραγματοποιήθηκε από το ινστιτούτο IPSOS σε 12.418 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες καταλήγει στην κατάρτιση έκθεσης για τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων στο τιμόνι ενώ παράλληλα επιτρέπει να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της επικίνδυνης οδήγησης και τις ορθές πρακτικές για να συμβάλλουμε στον καλύτερο προσανατολισμό των μηνυμάτων πρόληψης σε κάθε χώρα.
Τα κυριότερα στοιχεία
Αν και γνωρίζουν τους κινδύνους που σχετίζονται με την απροσεξία στο τιμόνι, οι Ευρωπαίοι οδηγοί κινδυνεύουν όλο και περισσότερο εξαιτίας των συνδεδεμένων συσκευών.
– Το 97% των Ευρωπαίων οδηγών θεωρούν επικίνδυνο να στέλνουν ή/και να διαβάζουν SMS στο κινητό ή email ενώ οδηγούν, αλλά ο 1 στους 4 οδηγούς το κάνει παρόλα αυτά / Στην Ελλάδα, αντίστοιχα το 98% θεωρεί ότι συμπεριφέρεται επικίνδυνα, ωστόσο το 31% επιδεικνύει αυτή τη συμπεριφορά,
– Σχεδόν 1 στους 2 οδηγούς (+6 μονάδες σε σχέση με το 2017) μιλάει στο τηλέφωνο μέσω συστήματος Bluetooth ενώ οδηγεί, παρόλο που αυτό επηρεάζει την προσοχή ακριβώς όσο και τα υπόλοιπα μέσα τηλεφωνικής επικοινωνίας /60% των Ελλήνων (+11 μονάδες σε 2 χρόνια),
– Το 43% (+4) ρυθμίζει το GPS του ενώ οδηγεί / 44% (+9) των Ελλήνων οδηγών,
– Πάνω από 1 στους 10 Ευρωπαίους οδηγούς παραδέχεται ότι υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα λόγω της χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση / το ίδιο συμβαίνει και με περίπου 2 στους 10 Έλληνες οδηγούς (17%).
Οι κοινώς αποδεκτές αντιλήψεις και οι κακές πρακτικές απέναντι στον κίνδυνο της υπνηλίας εξακολουθούν να υπάρχουν.
– Το 43% των Ευρωπαίων οδηγών πιστεύει ότι οδηγεί καλά, ακόμη και όταν είναι κουρασμένοι (και το 38% των Ελλήνων οδηγών),
– Το 85% (+4 μονάδες σε σχέση με το 2017) κοιμάται πιο αργά ή ξυπνάει πιο νωρίς πριν από κάποια μεγάλη διαδρομή / 90% (+3) των Ελλήνων οδηγών.
– Πάνω από 1 στους 10 Ευρωπαίους οδηγούς παραδέχεται ότι υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα λόγω νυσταγμού ή ύπνου κατά την οδήγηση / και έως το 13% των Ελλήνων οδηγών.
Πηγή τεταμένου κλίματος στον δρόμο, οι επιθετικές συμπεριφορές αυξάνονται συνεχώς.
– Το 53% (+7 μονάδες σε σχέση με το 2017) των Ευρωπαίων οδηγών παραδέχονται ότι κορνάρουν άσκοπα σε οδηγούς που τους εκνευρίζουν / 63% (+5) των Ελλήνων οδηγών,
– Περίπου 1 στους 5 οδηγούς (+4) δεν διστάζει να κατέβει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με άλλον οδηγό / 22% (+1) των Ελλήνων οδηγών,
– Μόνο το 3% θεωρεί τον εαυτό του επιθετικό στο τιμόνι / 4%στην Ελλάδα.
– Το 84% (+4) των Ευρωπαίων οδηγών (και το 87% των Ελλήνων οδηγών) φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλου οδηγού.
«Είναι πολλοί οι Ευρωπαίοι οδηγοί που αποδεικνύουν ότι υπάρχει επιθετικότητα, υπερβολική αυτοπεποίθηση ή εφησυχασμός στο τιμόνι και δεν σέβονται τους κανόνες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας ή της συνετής οδήγησης. Παρόλο που η διαπίστωση είναι αναμφίλεκτη, ο αριθμός θυμάτων στον δρόμο είναι μικρότερος στις χώρες εκείνες όπου οι εκδηλώσεις υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς είναι περισσότερο διάσπαρτες. Έχει έρθει, λοιπόν, η ώρα ο καθένας από εμάς να δεχτεί να αναθεωρήσει την οδηγική του συμπεριφορά για να είναι ο ίδιος πρωταγωνιστής της δικής του ασφάλειας, αλλά και των υπολοίπων» επισημαίνει ο Bernadette Moreau, Εκπρόσωπος του Ιδρύματος VINCI Autoroutes.
Το ίδρυμα VINCI Autoroutes για την υπεύθυνη οδήγηση υπενθυμίζει κάποιες απλές συμβουλές για τον περιορισμό των κινδύνων υπνηλίας και απροσεξίας κατά την οδήγηση που είναι οι πρώτες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων στον αυτοκινητόδρομο:
– Κοιμηθείτε καλά τη νύχτα πριν από την αναχώρηση,
-Αποφεύγετε να ταξιδεύετε τη νύχτα (μεταξύ 22:00 και 6:00),
-Κάνετε συχνές στάσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής και κατ’ ελάχιστο κάθε δύο ώρες,
-Σταματήστε σε κάποια ανοιχτή έκταση με τα πρώτα σημάδια κούρασης και κοιμηθείτε για λίγη ώρα,
-Μην διστάζετε να αλλάζετε τακτικά οδηγό,
-Ρυθμίστε το GPS πριν από την αναχώρηση,
-Προβλέψτε, ή μάλλον οργανωθείτε και προειδοποιήστε το περιβάλλον σας ότι θα οδηγείτε και ότι δεν θα απαντήσετε στο τηλέφωνο ενώ οδηγείτε,
-Χρησιμοποιήστε το τηλέφωνο και τις εφαρμογές όταν πραγματοποιείτε στάση.