Τα e-scooters έχουν εισβάλλει για τα καλά στη ζωή μας ωστόσο ακόμη δεν έχει δημιουργηθεί το νομικό πλαίσιο που θα θέτει όρους, προϋποθέσεις και κανόνες στην χρήση τους. Μέχρι να θεσπιστεί η σχετική νομοθεσία οι ιδιοκτήτες των e-scooters θα μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθεροι στο δρόμο χωρίς να μπορεί κανείς να τους ελέγξει αν είναι ενήλικες, αν μπορούν να οδηγούν τέτοια οχήματα ή αν κινούνται επικίνδυνα στα πεζοδρόμια.
Πέραν όμως των παραπάνω υπάρχουν και κάποιες εταιρείες εισαγωγής ηλεκτρικών scooter οι οποίοι δεν διστάζουν να τα διαφημίζουν ως το απόλυτο Μέσο κίνησης που ουσιαστικά δεν έχει κόστος χρήσης και οδηγείται χωρίς δίπλωμα. Όπως αναφέρουν στα διαφημιστικά τους μηνύματα χαρακτηριστικά: «Δεν χρειάζεστε άδεια οδήγησης, ούτε πληρώνετε για πινακίδες κυκλοφορίας, ασφάλεια και για ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας ενώ επίσης δεν θα έχετε έξοδα για καύσιμα ή για service!»
Τα ηλεκτρικά scooters με τιμές εκκίνησης πάνω από 780 ευρώ και ξεπερνούν τα 1.300 ευρώ. Πέραν όμως των παραπάνω τα νέα ηλεκτρικά scooters υπόσχονται και τέλος στην αναμονή στις στάσεις των λεωφορείων ενώ πλασάρεται και ως όχημα για όλες τις ηλικίες!
Κατηγοριοποίηση
O υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης έχει ανακοινώσει εδώ και καιρό την σύσταση Επιτροπής για την μικροκινητικότητα με τα e-scooters επισημαίνοντας ότι:
«Εντός διαστήματος δύο μηνών από την έναρξη των εργασιών θα γίνει η διερεύνηση και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης, τόσο εντός της Ελλάδος, όσο και στα υπόλοιπα κράτη – μέλη της ΕΕ και του ευρωπαϊκού οικονομικού χώρου. Και επίσης η καταγραφή των σχετικών οχημάτων και η κατηγοριοποίησή τους και θα πρέπει να προβλέψουμε και μελλοντικούς τύπους οχημάτων, γιατί η τεχνολογία τρέχει. Εντός τεσσάρων (4) μηνών θα γίνει η σύνταξη και η εισήγηση ενός κανονιστικού πλαισίου, μιας νομοθετικής παρέμβασης, η οποία θα αναφέρεται:
- Στα τεχνικά χαρακτηριστικά των οχημάτων αυτών.
- Στη δυνατότητα εξακρίβωσής τους, τους χώρους και τις οδούς της χρήσης τους.
- Τυχόν επιπλέον απαιτήσεις για τη χρήση τους, όπως π.χ. αν θα χρειάζεται κράνος ή να υπάρχει δίπλωμα για την οδήγησή τους.
Επιπλέον, θα υπάρξει σύνταξη και εισήγηση κανονιστικού πλαισίου που αφορά και την εποπτεία της αγοράς των οχημάτων αυτών και των εξαρτημάτων, διότι δεν αναφερόμαστε μόνο στο θέμα της μετακίνησης. Πρέπει να δούμε την αγορά, τα πρότυπα και τα εξαρτήματα, όπως επίσης και τυχόν διαδικασία ανάπτυξης διαδικασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια των προϊόντων αυτών.»
Τι έκανε η Ιταλία και η Γαλλία
Σε δύο χρήστες e-scooters στο Τορίνο, επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους άνω των 1.000 ευρώ από τις αρμόδιες αρχές, για διάφορες παραβάσεις τους.
Ο ένας αναβάτης, 25 ετών, ακινητοποιήθηκε από τη Δημοτική Αστυνομία της πόλης και δέχθηκε συνολικά τρία πρόστιμα (154, 76 και 849 ευρώ), καλούμενος να καταβάλει 1.079 ευρώ. Μέσα σε λίγες ώρες, ακόμη ένας αναβάτης δέχθηκε ακριβώς τα ίδια πρόστιμα, σε μια εμφανώς στοχευμένη δράση της Αστυνομίας. Μια από τις παραβάσεις αφορούσε τη χρήση e-scooter σε ποδηλατόδρομο, κάτι που απαγορεύεται σύμφωνα με τον ιταλικό νόμο, καθώς τα πατίνια πρέπει να χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο, μαζί με τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες.
Στο Παρίσι οι Αρχές άρχισαν να επιβάλλουν αυστηρά μέτρα και μάλιστα το δημοτικό συμβούλιο της γαλλικής πρωτεύουσας ψήφισε την επιβολή προστίμου ύψους 135 ευρώ σε όσους εντοπίζονται να παρκάρουν τα e-scooters τους στο πεζοδρόμιο, εμποδίζοντας τους πεζούς να κινηθούν ανενόχλητοι…