Η συγχώνευση των ομίλων PSA και FCA δημιουργεί έναν κολοσσό που θα πρέπει να διαχειριστεί 14 μάρκες αυτοκινήτων!
Ο επικεφαλής της PSA Carlos Tavares, ως ορισμένος διευθύνων σύμβουλος της νέας εταιρείας που θα προκύψει από την συγχώνευση, δήλωσε τον Νοέμβριο ότι δεν υπήρχαν σχέδια για την κατάργηση κάποιας μάρκας, αλλά αναγνώρισε ότι η διαχείριση του χαρτοφυλακίου θα είναι μέρος της «πρόκλησης» που αυτός και η ηγετική του ομάδα θα βρεθούν αντιμέτωποι.
Από την άλλη μεριά βέβαια ο κ. Tavares είχε επισημάνει ότι παρά ότι παρά την αγάπη του για επώνυμα εμπορικά σήματα, κάποια μπορεί να μην επιβιώσουν.
Επίσης ο νέος διευθύνων σύμβουλος της νέας εταιρείας που θα προκύψει από την συγχώνευση ξεκαθάρισε ότι ο νέος όμιλος θα μπορούσε να έχει έναν «σημαντικό αριθμό» μαρκών αλλά μικρότερο από τον όμιλο VW ο οποίος σημειώνει 10 εκατ, πωλήσεις ετησίως από 10 μάρκες αυτοκινήτων συμπεριλαμβανομένων και των κινέζικων μοντέλων.
Η νέα εταιρεία πάντως θα παράγει 8,7 εκατομμύρια οχήματα ετησίως, με βάση τις τρέχουσες πωλήσεις, καθιστώντας το νέο όμιλο την τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.
Ωστόσο εγκυμονεί πάντα ο κίνδυνος το ένα μοντέλο μιας μάρκας να καλύψει το άλλο μοντέλο κάποιας άλλης.
Η συμμαχία Renault, Nissan, Mitsubishi που αποτελεί την δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο έχει μόλις τέσσερα σήματα παγκόσμιας εμβέλειας (Renault, Nissan, Mitsubishi και Infiniti), καθώς και περιφερειακούς παίκτες όπως οι Alpine, Dacia, Datsun, Lada, Renault Samsung και Venucia.
Η Toyota, η οποία είναι η Τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, έχει μόνο τις μάρκες Toyota, Hino και Lexus ως παγκόσμιες μάρκες, καθώς και περιφερειακές μάρκες όπως η Daihatsu.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών αλλά και των στοιχείων ανά εταιρεία οι μάρκες του νέου ομίλου από την συγχώνευση PSA και FCA.
Abarth: Ο Tavares, ένας φανατικός οπαδός των αγωνιστικών μοντέλων θα μπορούσε να δείξει μια εύνοια στην Abarth εξαιτίας της μοναδικότητας των μοντέλων αλλά και των επιδόσεών τους. Ως υψηλόβαθμο στέλεχος της Renault ο Tavares αποτέλεσε ένθερμος υποστηρικτής της αναβίωσης της Alpine η οποία θα λέγαμε ότι φέρει κάποια κοινά χαρακτηριστικά με την Abarth. Η Abarth ιδρύθηκε το 1949 και αναλήφθηκε από το Fiat το 1971. Έκλεισε το 1981 και ξεκίνησε ξανά το 2007 την παραγωγή αυτοκινήτων με πρώτο το Fiat 500 και τελευταίο το 124 Spider. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 7,4% πέρυσι και ανήλθαν σε 26.736 μονάδες. Αλλά χωρίς ένα ηλεκτρικό μοντέλο στη σειρά του, η Abarth κινδυνεύει λόγω των αυστηρότερων κοινοτικών κανόνων εκπομπών που τίθενται σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου.
Alfa Romeo: Οι τελευταίες τρεις προσπάθειες της FCA για επανεκκίνηση αυτής της ιταλικής μάρκας με ισχυρή κούρσα κληρονομιάς δεν έχουν αποδώσει τα αναμενόμενα. Η κορυφαία ιταλική φίρμα Ιδρύθηκε το 1910 και αγοράστηκε από τη Fiat το 1986 αλλά για 20 χρόνια σημείωνε αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα. Μετά την παύση της παραγωγής του μικρού hatchback Mito και του χαμηλού όγκου 4C coupe και spider, η Alfa Romeo προσφέρει σήμερα μόνο τρία μοντέλα που περιλαμβάνουν την Giulietta, την Giulia και την Stelvio. Οι παγκόσμιες πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 10% το 2018, σε 119.269 οχήματα, εκ των οποίων το 69% διατέθηκαν στην Ευρώπη και το 21% στη Βόρεια Αμερική. Όμως, τουλάχιστον στην Ευρώπη, οι πωλήσεις μειώθηκαν αισθητά φέτος, καθώς στο 10μηνο ανήλθαν σε 45.232 μονάδες έναντι 74.746 οχημάτων την αντίστοιχη περίοδο το 2018. Η Stelvio αποτέλεσε το best-seller μοντέλο για το 2018 με 46.087 μονάδες. Η μάρκα θα προσθέσει ένα μικρό και συμπαγές SUV με την ονομασία Tonale που παρουσιάστηκε φέτος στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.
Citroen: Η διάσημη γαλλική μάρκα, ιδρύθηκε το 1919 και αποτελεί μέρος του ομίλου PSA από το 1976. Αυτή τη στιγμή η μάρκα βρίσκεται στη μέση μιας στρατηγικής επανατοποθέτησης και δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην άνεση και στην ασφάλεια. Η Citroen είναι γνωστή για τρία ορόσημα στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας που περιλαμβάνουν το Traction Avant της δεκαετίας του 1930, το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής. Το 2CV, το οποίο αποτέλεσε από μόνο του μια κατηγορία οχημάτων στη μεταπολεμική Γαλλία και το DS της δεκαετίας του 1950, που διακρίνεται από το μοναδικό στυλ αλλά και την πνευματική ανάρτηση και μετάδοση. Η Citroen πούλησε 1,05 εκατομμύρια αυτοκίνητα πέρυσι, κυρίως στην Ευρώπη, με το μικρότερο C3 να αποτελεί το best-seller της εταιρείας με 252.000 μονάδες. Οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 3,9% φέτος κατά το τρίτο τρίμηνο και η κινεζική αγορά, όπου η Citroen ήταν η πρώτη γαλλική μάρκα που δημιούργησε παραγωγική παρουσία, δεν έχει αποδώσει ακόμη τα αναμενόμενα.
Chrysler: Το ομώνυμο σήμα της βορειοαμερικανικής πλευράς της FCA ξεθωριάζει σιγά-σιγά και προσφέρει μόνο δύο μοντέλα, το 300 και το Pacifica, τα οποία διατίθενται ως plug-in υβριδικά. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1925 και συγχωνεύθηκε με τον όμιλο Fiat το 2014. Η Chrysler πέρυσι κατέγραψε μείωση πωλήσεων κατά 13% με 178.102 μονάδες παγκοσμίως, εκ των οποίων οι 166.000 διατέθηκαν στις ΗΠΑ. Ωστόσο οι πωλήσεις στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 26% το τρίτο τρίμηνο. Η FCA δεν ανακοίνωσε νέα μοντέλα για την Chrysler στο πενταετές πρόγραμμά της που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο του 2018…
DS Automobiles: Ο όμιλος PSA παρουσίασε αυτήν την εξαιρετική μάρκα το 2014, αποτίοντας ένα φόρο τιμής στο θρυλικό μοντέλο της Citroen και ελπίζοντας ότι θα δημιουργήσει μια μάρκα με απαράμιλλη γαλλική πολυτέλεια και σχεδιασμού που θα προσελκύσουν νέους αγοραστές μεταξύ των οποίων και πολλούς από την κινεζική αγορά. Η έλευση του DS 3 Crossback προκάλεσε την αύξηση κατά 8,2% των πωλήσεων το τρίτο τρίμηνο ενώ τα διευθυντικά στελέχη της μάρκας ξεκαθαρίζουν ότι η DS είναι κερδοφόρα. Μια sedan λιμουζίνας πρόκειται να παρουσιαστεί τον ερχόμενο Μάρτιο στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.
Dodge: Αυτό το αμερικανικό εμπορικό σήμα χρονολογείται από το 1900 και αποκτήθηκε από την Chrysler το 1928. Σήμερα επικεντρώνεται σε αυτοκίνητα επιδόσεων όπως είναι το Challenger αλλά και σε SUV, crossover και minivan. Οι πωλήσεις της εταιρείας το 2018 μειώθηκαν κατά 3,9% και ανήλθαν σε 554.782 μονάδες, με το σύνολο των πωλήσεων να έχει καταγραφεί στις ΗΠΑ. Η FCA δεν ανακοίνωσε πρόσφατα νέα μοντέλα για την Dodge…
Fiat: Το ομώνυμο σήμα της ιταλικής πλευράς της FCA έγινε 120 ετών τον Ιούλιο. Θα αποτελεί την δεύτερη μεγαλύτερη μάρκα στη νέα εταιρεία που θα προκύψει από την συγχώνευση των ομίλων PSA και FCA με 1,38 εκατ. πωλήσεις πέρυσι και τοποθετείται πίσω από την Peugeot. Η Fiat έχει σημαντικές δραστηριότητες κατασκευής αλλά και πωλήσεων σε Ευρώπη και Λατινική Αμερική καθώς και ένα επιτυχημένο τμήμα ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων Fiat Professional, το οποίο μοιράζεται την παραγωγή με τον όμιλο PSA και την μεγάλη οικογένεια φορτηγών της Ducato. Η μάρκα έχει εγκαταλείψει την Κίνα και ξεθωριάζει στις ΗΠΑ, όπου διακόπτει τις πωλήσεις του διάσημου Fiat 500. Οι παγκόσμιες πωλήσεις πέρυσι μειώθηκαν κατά 8,5% ενώ στην Ευρώπη η πτώση ανήλθε σε 10% η οποία αποτελεί και την βασική αγορά της. Τα χρόνια του Fiat 500 αποδεικνύεται ότι δεν επηρεάζουν τις πωλήσεις του καθώς παραμένει το best-seller μοντέλο της εταιρείας στην Ευρώπη μαζί με το Fiat Panda. Η Fiat σχεδιάζει να παρουσιάσει τον Μάρτιο στην Γενεύη την ηλεκτρική έκδοση του Fiat 500 αλλά οι αναλυτές εκτιμούν ότι η εταιρεία έχει μείνει πίσω στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.
Jeep: Η μάρκα έχει περάσει από την American Motors στη Renault στη συνέχεια στην Chrysler και στην Daimler και τελικά κατέληξε στην FCA, αλλά έχει αναπτυχθεί υπό την ιταλική διοίκηση. Όταν η Fiat συγχωνεύθηκε με την Chrysler το 2014, η Jeep πούλησε 1 εκατομμύριο μονάδες και είχε τέσσερα εργοστάσια στις ΗΠΑ. Πέρυσι, η Jeep αύξησε τις παγκόσμιες πωλήσεις κατά 11% σε 1,55 εκατομμύρια μονάδες, με συνολικά 10 παραγωγικές εγκαταστάσεις στις ΗΠΑ, το Μεξικό, Τη Βραζιλία, την Κίνα και την Ινδία. Το πιο χαρακτηριστικό μοντέλο της μάρκας είναι το Wrangler, ωστόσο το μοντέλο με τις υψηλότερες πωλήσεις είναι το Compass, με 413.000 μονάδες. Μια μεγάλη ώθηση στις πωλήσεις Jeep στην Ευρώπη θα μπορούσε να προέλθει από ένα μοντέλο εισόδου, κάτω από το Renegade, το οποίο η FCA ανακοίνωσε αλλά έχει αναβάλλει αρκετές φορές. Ωστόσο το πολυαναμενόμενο μοντέλο μάλλον θα εμφανιστεί το 2022.
Lancia: Η μάρκα με ένα μόλις μοντέλο θα μπορούσε να αποκτήσει έναν ρόλο αντίστοιχο της DS στον όμιλο PSA. Η Lancia ιδρύθηκε το 1906 ως μια ιταλική μάρκα πολυτελών μοντέλων που επικεντρώνεται στο σχεδιασμό και την άνεση, η οποία πέρασε στην Fiat το 1969. Οι περιουσίες της Lancia άρχισαν να μειώνονται πριν από μια δεκαετία, όταν η Fiat μείωσε δραστικά την παραγωγή νέων μοντέλων. Πριν από δύο χρόνια, η Lancia αποφάσισε να μείνει με μόνο ένα μοντέλο που δεν είναι άλλο από το Ypsilon το οποίο πωλείται μόνο στην Ιταλία αλλά καταγράφει σημαντικές πωλήσεις. Να υπενθυμίσουμε πως πέρυσι το Ypsilon πούλησε 48.557 μονάδες ενώ φέτος σημειώνει εντυπωσιακή άνοδο…
Maserati: Η μόνη πραγματικά κορυφαία μάρκα στη συγχώνευση PSA-FCA, είναι η Maserati η οποία ιδρύθηκε ως κατασκευαστής αγωνιστικών αυτοκινήτων στην Μπολόνια της Ιταλίας το 1914 και μετακόμισε στη Μόντενα το 1937. Η Fiat αγόρασε ένα αρχικό μερίδιο το 1989 και ολοκλήρωσε την εξαγορά το 1993, αποκτώντας τον πλήρη έλεγχο στη Maserati μέσω της τότε θυγατρική της Ferrari. Η Maserati κατασκευάζει σήμερα το μοντέρνο Ghibli, το μεγάλο sedan Quattroporte και το SUV Levante. Οι πωλήσεις πέρυσι μειώθηκαν κατά 28% καθώς ανήλθαν σε 35.238 μονάδες και συνέχισαν να μειώνονται το 2019, καθώς οι πωλήσεις της μάρκας υποχώρησαν στις δύο μεγαλύτερες αγορές της που δεν είναι άλλες από την και τις ΗΠΑ. Η FCA σχεδιάζει να αναβιώσει την Maserati με 7 νέα μοντέλα που θα παρουσιαστούν μεταξύ 2020 και 2023 και θα διαθέτουν και υβριδικές plug-in εκδόσεις.
Opel: Η γερμανική μάρκας με την βρετανή αδερφή της Vauxhall, αποτελεί την τελευταία προσθήκη στον όμιλο PSA μετά την εξαγορά της από την GM το 2017. Η Opel παρήγαγε το πρώτο της αυτοκίνητο το 1899 και το 1929 η GM πήρε πλειοψηφικό μερίδιο στην εταιρεία , χρησιμοποιώντας της ως τον ευρωπαϊκό της βραχίονα. Ωστόσο η Opel είχε καταγράψει απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως τις δεκαετίες πριν από την εξαγορά της PSA. Οι πωλήσεις το 2018 ανήλθαν σε 1,04 εκατ. μονάδες, και μειώθηκαν ελαφρά φέτος, κατά 2,2%. Υπό την διοίκηση του Tavares, η Opel επέστρεψε στην κερδοφορία, κυρίως με τη μετακίνηση μοντέλων σε πλατφόρμες PSA και την εξεύρεση αποτελεσματικότητας όσον αφορά την αγορά, τη μηχανική και άλλες λειτουργίες. Επί του παρόντος η Opel ελπίζει να γίνει πιο διεθνής, ξεκινώντας από την επανένταξή της στη ρωσική αγορά. Το Corsa αποτελεί το best-seller της εταιρείας το οποίο μάλιστα ανανεώθηκε πρόσφατα.
Peugeot: Το γράμμα «P» από την επωνυμία του ομίλου PSA έχει ιστορία που χρονολογείται από περισσότερα από 200 χρόνια και θα είναι το μεγαλύτερο σήμα στη συγχώνευση μεταξύ των ομίλων PSA και FCA με 1,74 εκατομμύρια μονάδες να έχουν πωληθεί το 2018. Η οικογενειακή επιχείρηση που προηγήθηκε της σημερινής εταιρείας Peugeot ιδρύθηκε το 1810 για να κατασκευάσει μύλους καφέ και ποδήλατα. Ο Armand Peugeot δημιούργησε το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρείας, ένα τρίκυκλο ατμού το 1889 ενώ το 1890 κατασκεύασε το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης Panhard-Daimler. Η Peugeot παρέμεινε υπό οικογενειακό έλεγχο μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014, όταν για να αποφύγει την οικονομική κατάρρευση, η οικογένεια αποδέχτηκε αύξηση κεφαλαίου, όπου η Dongfeng Motors της Κίνας και η γαλλική κυβέρνηση αγόρασαν έκαστος από 14% με αποτέλεσμα το μερίδιο της οικογένειας Peugeot να μειωθεί επίσης στο 14%. Η πλειοψηφία των πωλήσεων της Peugeot είναι στην Ευρώπη, όπου είναι η τέταρτη καλύτερη εμπορική επωνυμία μετά τη Volkswagen, τη Renault και τη Ford. Το 208 μικρό hatchback είναι ο καλύτερος πωλητής της Peugeot με 294.000 μονάδες το οποίο πρόσφατα αντικαταστάθηκε και περιλαμβάνει και μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Άλλοι μοντέλα που σημειώνουν υψηλές πωλήσεις αφορούν το 3008, το 5008 καθώς και το 2008 το οποίο επίσης ανανεώθηκε. Οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά περίπου 20% φέτος, λόγω επιβράδυνσης σε Κίνα, Λατινική Αμερική και Μέση Ανατολή, συμπεριλαμβανομένης της πλήρους απώλειας της μεγάλης αγοράς του Ιράν μετά την επιβολή κυρώσεων.
Ram: Μαζί με την Jeep, η Ram αποτελεί μια άκρως επιτυχημένη μάρκα για τον όμιλο FCA, η οποία το τρίτο τρίμηνο κατέγραψε λειτουργικά κέρδη ύψους 2,02 δισ. ευρώ, που ισοδυναμεί με λειτουργικό περιθώριο 10,6%. Η αμερικανική εταιρείας χρησιμοποιήθηκε αρχικά ως η μάρκα παραγωγής των pisckup μοντέλων της Dodge πριν γίνει μια ανεξάρτητη μάρκα υπό τον πρώην CEA της FCA Sergio Marchionne το 2009. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν από 263.000 μονάδες εκείνη την χρονιά σε 720.456 το 2018 και οι πωλήσεις των pickup και των φορτηγών μέχρι το 2019 σημειώνουν μεγάλη άνοδο!
Vauxhall: Η βρετανική εταιρεία ιδρύθηκε το 1857 και κατασκεύαζε θαλάσσιους κινητήρες πριν ξεκινήσει την κατασκευή αυτοκινήτων στις αρχές του 20ου αιώνα. Αποκτήθηκε από την GM το 1925 και τις τελευταίες δεκαετίες κατασκευάζει και πωλεί μοντέλα Opel στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Opel, Michael Lohscheller, δήλωσε πρόσφατα ότι η Vauxhall θα παραμείνει σε μια συγχώνευση μεταξύ των ομίλων PSA και FCA επισημαίνοντας ότι ήταν η μόνη βρετανική μάρκα μαζικής παραγωγής και ότι μπορεί να αποτελέσει σημαντική ευκαιρία για το νέο όμιλο λόγω Brexit.