Οι δυσοίωνες προβλέψεις για πτώση των πωλήσεων σε κάτω από 17 εκατ. οχήματα για 2η συνεχόμενη χρονιά το 2020, οδηγεί τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να περικόψουν χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Η General Motors, η Ford Motor και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες προέβησαν σε αθρόες περικοπές χιλιάδων θέσεων εργασίας το 2019, υπό το βάρος της πτώσης των πωλήσεων και των φόβων ότι η κρίση θα συνεχιστεί για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το 2020.
Μία από τις χειρότερες χρονιές ήταν το 2019 για τους εργαζομένους στις αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο, καθώς η μείωση της ζήτησης παγκοσμίως και οι ριζικές μεταβολές στον κλάδο έχουν οδηγήσει σε δεκάδες χιλιάδες απολύσεις, όπως τονίζει σε δημοσίευμά του το CNBC.
Ο κλάδος αναθεωρεί τις ανάγκες του σε προσωπικό, σε μια προσπάθεια μείωσης των λειτουργικών του εξόδων, καθώς ο εμπορικός πόλεμος και οι δασμοί αυξάνουν το κόστος και οδηγούν σε μείωση των επενδύσεων.
Κανείς δεν προβλέπει πως οι πωλήσεις των αμερικάνικων αυτοκινητοβιομηχανιών θα πέσουν στα επίπεδα της κρίσης του 2009, δηλαδή κάτω από 11 εκατ. οχήματα, ωστόσο και μόνο το γεγονός ότι για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το 2020, θα μειωθούν οι πωλήσεις σε κάτω από 17 εκατ. οχήματα αρκούν για να ωθήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να λάβουν δραστικά μέτρα συρρίκνωσης των λειτουργικών τους εξόδων και πετσοκόβοντας πρωτίστως τις θέσεις εργασίας. Σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός ότι, δυσοίωνες είναι και οι προβλέψεις για το κλείσιμο του 2019 πως οι πωλήσεις οχημάτων παγκοσμίως θα είναι μειωμένες κατά περίπου 3,1 εκατ. το 2019 – γεγονός που συνιστά την πιο απότομη πτώση από την οικονομική κρίση πριν από μια δεκαετία.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πήραν τα διδάγματα από τη μεγάλη ύφεση, η οποία οδήγησε σε πτωχεύσεις της GM και στη συνέχεια της Chrysler το 2009, για να αναδιοργανώσουν προληπτικά τα λειτουργικά τους κόστη το 2020, εν μέσω ισχυρών κερδών και υγιών πωλήσεων οχημάτων.
«Η αυτοκινητοβιομηχανία υπέφερε από τη συντριβή το 2009 και οι άνθρωποι που ήταν υπεύθυνοι για τις εταιρείες τότε», δήλωσε ο Michelle Krebs, εκτελεστικός αναλυτής της Cox Automotive, «θυμούνται σαν να ήταν χθες αυτό που έγινε και δεν πρόκειται να κάνουν τα ίδια λάθη.»
Σε αντίθεση με τα προηγούμενα 10 χρόνια, πολλές από τις πρωτοβουλίες και δράσεις που ελήφθησαν φέτος έγιναν σε μια προσπάθεια διασφάλισης των επενδύσεων σε αναδυόμενες τεχνολογίες όπως τα αυτόνομα και τα ηλεκτρικά οχήματα.
Και οι δύο θεωρούνται δυνητικές βιομηχανίες τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
«Λαμβάνουν μέτρα σε μια εποχή που η οικονομία και η αγορά αυτοκινήτων είναι καλές, αλλά αρχίζουν να ξεγλιστρούν από αυτή την καλή πορεία», δήλωσε ο Krebs.
«Η πίτα συρρικνώνεται, και οι ίδιοι θέτουν τον εαυτό τους για αυτό, καθώς και αυτό το νέο μέλλον… Όλοι είναι στην ίδια βάρκα σε αυτό με τρόπο που δεν έχουμε δει ποτέ πριν.»
GM και Ford
Τόσο η GM όσο και η Ford φέτος έκοψαν χιλιάδες θέσεις εργασίας και έκλεισαν ή ανακοίνωσαν σχέδια να κλείσουν περίπου δώδεκα εργοστάσια παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων στις ΗΠΑ
«Κάνουμε προληπτικά βήματα για να βελτιώσουμε τις βασικές επιχειρηματικές μας επιδόσεις, να αξιοποιήσουμε τις μελλοντικές ευκαιρίες κινητικότητας, να βελτιώσουμε την προστασία μας από την ύφεση και να δημιουργήσουμε αξία για τους μετόχους», δήλωσε η Mary Barra, CEO της GM, όταν ανακοίνωσε σημαντικές αναδιαρθρώσεις το Νοέμβριο του 2018.
Η ανακοίνωση της GM περιελάμβανε τη μείωση του προσωπικού της κατά 14.000 άτομα και το κλείσιμο επτά εργοστασίων παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων πέντε στη Βόρεια Αμερική (ένα εκ των οποίων θα ανακατασκευαστεί και θα ξανανοίξει) και δύο άλλα.
Λίγες εβδομάδες μετά την ανακοίνωση της Barra, η εταιρεία συνέχισε να λαμβάνει μέτρα για να «ξεπεράσει την ύφεση».
Η αυτοκινητοβιομηχανία του Ντιτρόιτ αναμένει τις πρωτοβουλίες περικοπής κόστους για να εξοικονομήσει την εταιρεία έως και 6 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Η Ford έκανε παρόμοιες ενέργειες για να παραμείνει η επιχείρηση της «ζωντανή ζωντανή επιχείρηση σε όλους τους κύκλους», όπως περιέγραψε ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Jim Hackett το Μάιο.
Από τότε που άρχισε να οδηγεί τη Ford το 2017, ο Hackett έχει εφαρμόσει μια σειρά μέτρων εξοικονόμησης κόστους στο πλαίσιο ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης ύψους 11 δισεκ. δολαρίων μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2020, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών περικοπών στο εργατικό δυναμικό και στις επιχειρήσεις το 2019.
Τον Ιούνιο, η Ford ανήγγειλε ότι θα μειώσει τις εργασίες της στην Ευρώπη μέχρι τις αρχές του 2020 με 12.000 ώρες εργασίας κατ ‘ανώτατο όριο.
Η ανακοίνωση ήρθε ένα μήνα μετά την ολοκλήρωση των σχεδίων για μείωση περίπου 7.000 θέσεων εργασίας παγκοσμίως, εκ των οποίων 2.300 στις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τα σχέδια που ανακοινώθηκαν φέτος, η Ford δήλωσε ότι θα κλείσει ένα εργοστάσιο κινητήρων στο Μίτσιγκαν των ΗΠΑ και θα κλείσει ή θα πουλήσει έξι από τα 24 της ευρωπαϊκά εργοστάσια.
«Πιστεύουμε ότι είμαστε πολύ ευέλικτοι τώρα και σε πολύ καλή θέση στην περίπτωση που η κάμψη επιδεινωθεί», δήλωσε ο Kumar Galhotra, πρόεδρος της Ford Βορείου Αμερικής, κατά τη διάρκεια της διάσκεψης για την αυτοκίνηση J.P. Morgan τον Αύγουστο.
Συγχώνευση FCA-PSA
Η Fiat Chrysler επέλεξε διαφορετική διαδρομή από τους αντιπάλους της στο Ντιτρόιτ για την κάλυψη του κόστους της επιλέγοντας την συγχώνευση με την γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία PSA Group.
Οι πλευρές υπέγραψαν την προηγούμενη εβδομάδα μια δεσμευτική συμφωνία συγχώνευσης για τη δημιουργία της τέταρτης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο σε όγκο παραγωγής.
Η συγχώνευση εκπληρώνει το όραμα του πρώην Διευθύνοντος Συμβούλου Sergio Marchionne για τη δημιουργία μιας παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας με πόρους που μπορεί να ανταπεξέλθει επιτυχώς στην συνεχώς μεταβαλλόμενη αυτοκινητοβιομηχανία.
Ο Marchionne, ο οποίος πέθανε απροσδόκητα τον Ιούλιο του 2018, ζήτησε την ενοποίηση της βιομηχανίας σε μια παρουσίαση που ονομάζεται “Confessions of a Capital Junkie” το 2015.
Πιστεύει ότι μόνο μια χούφτα από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο θα επιβιώσουν και θα έχουν τα κεφάλαια να μπορούν να ανταγωνιστούν, ή να επενδύσουν σε αυτοκινούμενω και ηλεκτρικά οχήματα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat Chrysler Mike Manley και ο CEO της PSA Carlos Tavares, ο οποίος θα διευθύνει την συγχωνευμένη νέα εταιρεία, τόνισαν την περασμένη εβδομάδα, ότι η συγχώνευση έρχεται την κατάλληλη στιγμή, καθώς και οι δύο εταιρείες αναφέρουν υγιή κέρδη.
Η συγχωνευμένη εταιρεία αξίας 50 δισεκ. δολαρίων αναμένεται να επιτύχει εξοικονόμηση κόστους 3,7 δισεκ. ευρώ (4,1 δισεκ. δολάρια ΗΠΑ) ετησίως χωρίς το κλείσιμο εργοστασίων.
Άλλες αναδιαρθρώσεις το 2019 περιλάμβαναν:
Ωστόσο, και στην Ευρώπη τα πράγματα δεν διαφέρουν πολύ.
Το Νοέμβριο, η Daimler, η οποία είναι ιδιοκτήτρια της Mercedes-Benz, δήλωσε ότι σχεδιάζει να μειώσει τουλάχιστον τις 10.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως τα επόμενα τρία χρόνια, στο πλαίσιο ενός σχεδίου μείωσης του κόστους προσωπικού κατά περίπου 1,4 δισεκ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2022.
Η μάρκα πολυτελείας Audi της Volkswagen ανακοίνωσε επίσης σχέδια το Νοέμβριο να μειώσει τις 9.500 θέσεις εργασίας ή το 10.6%.
Περικοπές και στην Ασία
Η κρίση του κλάδου εκδηλώνεται και σε ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες των οποίων περιορίζουν τις δραστηριότητές τους.
Δραστικές περικοπές γίνονται και στην Κίνα, που απασχολεί τον μεγαλύτερο αριθμό εργαζομένων στις αυτοκινητοβιομηχανίες της, αλλά έχει καταγράψει σημαντική μείωση πωλήσεων.
Ενδεικτική η περίπτωση της νεοφυούς ΝΙΟ, που παρουσίασε ζημίες πολλών δισ. δολαρίων και είδε τη μετοχή της να καταρρέει στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Αναγκάστηκε, έτσι, να απολύσει πάνω από 2.000 υπαλλήλους της, περίπου το 20% του προσωπικού της.
Η ιαπωνική Nissan, που υπήρξε πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση, γνωρίζει βαθύτατη κρίση από το 2018 όταν και συνελήφθη ο πρώην πρόεδρός της Carlos Gosn, της οποίας τα κέρδη της έχουν μειωθεί σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, οδηγώντας την τα επόμενα χρόνιανα μειώσει το προσωπικό της ανά τον κόσμο κατά 12.500 άτομα.
Ίσως όλα αυτά να είναι η αρχή τεκτονικών κραδασμών στον κλάδο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς αφού η παρατεταμένη επιβράδυνση σε όλες τις αγορές θα εξακολουθήσει να περιορίζει τα περιθώρια κέρδους των αυτοκινητοβιομηχανιών που ήδη έχουν επιβαρυνθεί από τις εκτεταμένες δαπάνες για έρευνα γύρω από την τεχνολογία των αυτοκινούμενων οχημάτων, γεγονός που οδηγεί πολλές βιομηχανίες του κλάδου επικεντρώνονται στη μείωση του κόστους για να περιφρουρήσουν κάπως τα περιθώρια κέρδους τους.