Για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ένα μεγάλο άλμα προς το άγνωστο ξεκίνησε την Πρωτοχρονιά, καθώς τέθηκαν σε ισχύ τα πρότυπα εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που απαιτούν μέσο όρο στόλου 95 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο. Οι αριθμοί είναι αυστηροί! Σύμφωνα με την ΕΕ, οι εκπομπές του στόλου το 2018 ήταν 120γρ./χλμ., γεγονός που σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρειάζονται συνολική μείωση 21% για να αποφευχθούν πρόστιμα που μπορεί να ανέλθουν ακόμη και τα 33 δισ. ευρώ φέτος, σύμφωνα εκτιμήσεις αναλυτών. Να υπενθυμίσουμε πως για κάθε επιπλέον γραμμάριο πέρα από το όριο, ανά όχημα, θα κοστίσει αυτοκινητοβιομηχανίες 95 ευρώ!
Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία έχει διαφορετικό στόχο, ο οποίος ορίζεται σύμφωνα με τον μέσο όρο των εκπομπών CO2 που απορρέει από το 95% του συνόλου των πωλήσεων με αποτέλεσμα τα πολύ ρυπογόνα μοντέλα να μην συμπεριληφθούν στο μέσο όρο των εκπομπών ρύπων για το 2020. Ωστόσο οι αναλυτές εκτιμούν ότι η οδηγία της ΕΕ για το 2020-2021 θέτει τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Κάθε μάρκα για να επιτύχει το στόχο που έχει θέσει η ΕΕ έχει κατασκευάσει ηλεκτρικά ή plug-in υβριδικά μοντέλα με εκπομπές κάτω από 50 γρ. CO2 ανά χλμ. και αποτελούν τα «ατού» των εταιρειών αυτή τη στιγμή καθώς οι αναλυτές εκτιμούν πως το όφελος που προέρχεται από τα συγκεκριμένα οχήματα δεν θα υπάρχει σε δύο χρόνια.
Από την άλλη μεριά η στάση των καταναλωτών δεν είναι γνωστή καθώς οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι υψηλές η διαθεσιμότητά τους χαμηλή όπως επίσης και η αυτονομία τους με αποτέλεσμα να διατηρούνται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα τα ποσοστά τους στην αγορά αυτοκινήτου.
Από την άλλη μεριά οι αναλυτές εκτιμούν πως η έλλειψη προόδου στις εκπομπές CO2 μπορεί να έχει προκληθεί και από την έλλειψη κινήτρων από τις κυβερνήσεις προς τους καταναλωτές αλλά και τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Για αυτοκινητοβιομηχανίες που λειτουργούν στην Ευρώπη, οι καταναλωτές πείθονται μόνο με την παροχή εθνικών κινήτρων ή με την θέσπιση αντικινήτρων ώστε η κίνηση των παλαιών αυτοκινήτων να είναι ασύμφορη.
Πεπεισμένοι ότι θα γλιτώσουν τα πρόστιμα
Κορυφαία στελέχη από ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εμφανιστεί σχεδόν σίγουρα ότι δεν θα πληρώσουν πρόστιμα για εκπομπές CO2. Ωστόσο εξέφρασαν κάποια αβεβαιότητα ως προς τον τρόπο με τον οποίο η συνολική αγορά θα έφτανε στο στόχο της.
«Είμαστε έτοιμοι να εφοδιάσουμε την αγορά με ικανοποιητικό αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων χωρίς να χρειάζεται οι πελάτες μας να περιμένουν πολλούς μήνες για να τα παραλάβουν. Ωστόσο όλοι οι κατασκευαστές πρέπει να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά η ευρωπαϊκή αγορά διαθέτει τόσους καταναλωτές οι οποίοι επιθυμούν να αποκτήσουν κάποιο ηλεκτρικό όχημα; Επίσης πόσο χρόνο θα χρειαστούν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για να υλοποιήσουν την ανάπτυξη ενός επαρκούς αριθμού σταθμών φόρτισης;» ανέφερε ο Thomas Schmidt, επικεφαλής των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων της Hyundai.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου PSA, Carlos Tavares, είναι κατηγορηματικός ότι σε κανένα από τα εμπορικά σήματα της εταιρείας του, όπως η Peugeot, η Citroen, η Opel και η DS, δεν θα επιβληθούν πρόστιμα για επιπλέον εκπομπές CO2.
«Για εμάς, η επίτευξη των στόχων του CO2 είναι ηθικό και όχι μόνο οικονομικό ζήτημα» ξεκαθάρισε ο κ. Tavares.
Ο όμιλος PSA μόλις ξεκίνησε μια μεγάλη ώθηση στην ηλεκτροκίνηση, με το Peugeot 208 και του μικρό SUV 2008, τα Opel / Vauxhall Corsa και του μικρού SUV Crossover DS 3 που πρόκειται να κυκλοφορήσει. Τα plug-in μοντέλα περιλαμβάνουν τα Peugeot 3008, Opel / Vauxhall Grandland και DS 7 Crossback και το Peugeot 508.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Peugeot, Jean-Philippe Imparato, δήλωσε ότι το εμπορικό σήμα του προετοιμάστηκε για τη μετάβαση από την παρακολούθηση όλων των αυτοκινήτων με υψηλές εκπομπές που είναι στο απόθεμα ή στο δίκτυο αντιπροσώπων. «Δεν ξέρω πώς θα διαχειριστούν οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες τις δραστηριότητές τους αλλά εμείς θα συμμορφωθούμε τον Ιανουάριο» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Michael Jost, επικεφαλής στρατηγικός στο Volkswagen Group δήλωσε ότι: Το 2020 και το 2021 ενδέχεται να είναι δύσκολο, συμπεριλαμβανομένου του πολυαναμενόμενου πλήρους ηλεκτρικού μοντέλου ID3.»
Πράγματι, το ID3 αναμένεται να διατίθενται σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές έως το καλοκαίρι και η ανάπτυξή του υποστηρίχθηκε από δισεκατομμύρια επενδύσεις από το VW Group.
Ο Yasuhiro Aoyama, επικεφαλής της Mazda στην Ευρώπη, ο οποίος θα ξεκινήσει να πωλεί το πλήρες ηλεκτρικό crossover MX-30 το καλοκαίρι, δήλωσε ότι η ιαπωνική εταιρεία βρίσκεται σε μια «μεταβατική περίοδο μεταξύ δύο γενεών τεχνολογίας. Στόχος μας είναι να μην πληρώνουμε πρόστιμα για εκπομπές CO2για αυτό τον λόγο θα πρέπει να πουλήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, ώστε να μειώσουμε τις μέσες εκπομπές CO2.»
Οι αναλυτές εκτιμούν πάντως πως κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες αν αντιληφθούν πως οι μέσες εκπομπές CO2 είναι υψηλότερες από τα όρια που έχει θέσει η ΕΕ τότε οι «πινακίδώσεις» plug-in υβριδικών μοντέλων θα μειώσει τις μέσες εκπομπές CO2 και είναι πολύ πιθανό με αυτό τον τρόπο να αποφύγουν τα πρόστιμα. Ωστόσο κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει μία ή δύο φορές οπότε όποιες εταιρείες το κάνουν θα αποτελεί μια προσωρινή λύση που πιθανόν να τους ευνοήσει για 1 ή 2 χρόνια.
Ο όμιλος Fiat Chrysler Automobiles συμφώνησε να πληρώσει την Tesla εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ώστε οι πωλήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων να συμπεριλαμβάνονται σε εκείνη με αποτέλεσμα να μειωθούν πάρα πολύ οι μέσες εκπομπές CO2 της ιταλοαμερικανικής εταιρείας που πρόσφατα συμφώνησε να συγχωνευθεί με τον όμιλο PSA.
Λύση το diesel;
Μια λύση μείωσης των μέσων εκπομπών CO2 αποτελεί το diesel τουλάχιστον για την επόμενη διετία εξαιτίας των χαμηλών εκπομπών ρύπων.
Ωστόσο και αυτή η λύση είναι προσωρινή καθώς η κατασκευή και εξέλιξη των πετρελαιοκινητήρων είναι δαπανηρή και για τα εργοστάσια μειώνοντάς τους κατά πολύ τα κέρδη.
Ακόμα μεγαλύτερες προκλήσεις θα αντιμετωπίσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες που λειτουργούν στην Ευρώπη στο άμεσο μέλλον καθώς η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι θα προτείνει την αναθεώρηση της νομοθεσίας σχετικά με τα πρότυπα εκπομπής CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά «ώστε να εξασφαλιστεί μια σαφής πορεία από το 2025 προς την κατεύθυνση της κινητικότητας με μηδενικές εκπομπές». Η αναθεώρηση πρόκειται να πραγματοποιηθεί στα μέσα του 2021…