Τεράστιο είναι το ενδιαφέρον που καταγράφεται για την ηλεκτροκίνηση και ήδη το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προωθεί με κάθε τρόπο τη νέα καθαρή μορφή κινητικότητας. Η γενικής γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών κ. Αλεξάνδρα Σδούκου στο πλαίσιο εκδήλωσης με τίτλο: «Η ηλεκτροκίνηση και ο ρόλος του ηλεκτρικού δικτύου στην προώθησή της» επισήμανε μεταξύ άλλων πως η ηλεκτροκίνηση θα είναι ο φορέας των μεταφορών που ενωθεί με τον κλάδο της ενέργειας.
«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη έχουν εισέλθει στον κλάδο της ενέργειας με τη Nissan να προσφέρει ήδη «πακέτα» για τους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενώ παράληλλα και οι πετρελαϊκές εταιρείες πραγματοποιούν εξαγορές εταιριών φορτιστών» επισήμανε η κ. Σδούκου.
Στην Ελλάδα πόσο μπορεί το δίκτυο της χώρας να στηρίξει την ηλεκτροκίνηση αναρωτήθηκε η γ.γ. του υπουργείου Περιβάλλοντος για να ξεκαθαρίσει αμέσως ότι: «Δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Οι υποδομές επαρκούν έως το 2030 ωστόσο πρέπει να γίνει σωστή διαχείριση της κατανάλωσης. ΟΙ έξυπνοι φορτιστές και η ελεγχόμενη φόρτιση από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας θα συμβάλλουν τα μέγιστα στη σωστή διαχείριση της κατανάλωσης.»
Πάντως η κ. Σδούκου ανέφερε επίσης πως δεν μπορεί να γίνει ανεξέλεγκτη τοποθέτηση σημείων φόρτισης ή πως μπορεί να επιτευχθεί η καλύτερη και πιο οικονομική φόρτιση σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Σε αυτό το σημείο η γ.γ. του ΥΠΕΝ ξεκαθάρισε πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).
«Σύμφωνα με τους καθ’ ύλην αρμόδιους, τους ειδικούς του ΔΕΔΔΗΕ, το ηλεκτρικό δίκτυο δεν θα έχει πρόβλημα για τα επόμενα χρόνια για τη διείσδυση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που προβλέπεται, αρκεί η φόρτιση να γίνεται με έξυπνο τρόπο, για να αποφευχθούν τυχόν προβλήματα σε τοπικό επίπεδο, λόγω της φόρτισης πολλών ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην ίδια περιοχή. Υπάρχει όμως και ένας ακόμη λόγος που πρέπει η φόρτιση να είναι έξυπνη και ελεγχόμενη. Αν θέλουμε να έχουμε πραγματικά πράσινες μετακινήσεις, η φόρτιση των οχημάτων πρέπει να γίνεται έξυπνα, ώστε να μπορούμε να φορτίζουμε τα ηλεκτρικά μας οχήματα όταν η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από τον ήλιο, τον άνεμο ή άλλες καθαρές πηγές. Η εμπειρία από χώρες με πιο ανεπτυγμένη αγορά ηλεκτροκίνησης, έχει δείξει πως είναι πολύ σημαντικό οι πιθανοί πελάτες ηλεκτροκίνησης συζητούν με το διαχειριστή του ηλεκτρικού δικτύου σχετικά με τις αυξημένες ανάγκες τους για παροχή ενέργειας που θα προκύψουν εξαιτίας της φόρτισης. Για να δώσω ένα άλλο παράδειγμα, ο ένας δήμος που επιθυμεί ενδεχομένως να εγκαταστήσει υποδομές φόρτισης για τους δημότες του είναι σκόπιμο να εμπλέξει το διαχειριστή του δικτύου όσο γίνεται νωρίτερα στη συζήτηση, ώστε αυτός να τον κατευθύνει σε περιοχές όπου το υφιστάμενο δίκτυο επαρκεί για να παρέχει την απαραίτητη ενέργεια στους φορτιστές αποφεύγοντας έτσι πιθανές κοστοβόρες επενδύσεις σε αυτό».
Από την μεριά του ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ κ. Αναστάσιος Μάνος ανέφερε ότι το 23% των παγκόσμιων ρύπων εκπέμπονται από τις μεταφορές οπότε κρίνεται αναγκαία η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Μάλιστα τόνισε ότι ο ΔΕΔΔΗΕ θα έχει ενεργή συμμετοχή στην Διυπουργική Επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Όσον αφορά στους σταθμούς ημιταχείας φόρτισης σύμφωνα με όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ θα ανέλθουν σε σχεδόν 1.500 εκ των οποίων οι 500 θα τοποθετηθούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Επίσης υπάρχει σχέδιο για την τοποθέτηση 338 ταχυφορτιστών σε αυτοκινητόδρομους, λιμάνια, αεροδρόμια, κ.ά.
«Υιοθετούμε κοινή στρατηγική με το ΥΠΕΝ, με κύριο στόχο την όσο το δυνατόν πιο άμεση ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Το Δίκτυο που διαχειρίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ δεν θα αποτελέσει τροχοπέδη, αλλά καταλύτη αυτής της ανάπτυξης. Είμαστε σε πλήρη ετοιμότητα για την υλοποίηση – εγκαίρως και εκ των προτέρων – όλων των απαραίτητων ενεργειών που θα αναβαθμίσουν τις υποδομές σε όποιο σημείο του Δικτύου και εάν χρειαστεί. Ήδη τους τελευταίους μήνες έχουν τεθεί οι βάσεις για τη συντονισμένη αυτή προσπάθεια, με τις απαραίτητες μελέτες και τις προτάσεις που τις συνοδεύουν, προκειμένου ο Διαχειριστής του Δικτύου να προπορεύεται των μελλοντικών αναγκών και να είναι αρωγός για την υλοποίηση των στόχων του ΥΠΕΝ και του οράματος για την επίτευξη του εκσυγχρονισμού της χώρας» επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Μάνος.
Ο εκπρόσωπος της FGH, της εταιρείας που πραγματοποίησε την μελέτη για λογαριασμό του ΔΕΔΔΗΕ, κ. Ξάνθος Θεόφιλος επιβεβαίωσε πως το ελληνικό δίκτυο είναι έτοιμο να δεχθεί ακόμα και την φόρτιση 350.000 ηλεκτρικών οχημάτων χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα τα οποία όπως επισήμανε θα είναι τοπικού και προσωρινού χαρακτήρα.
Η μελέτη εκπονήθηκε με βάση δύο σενάρια εκ των οποίων το ένα αφορούσε σε διείσδυση της ηλεκτροκίνησης σε ποσοστό 10% έως το 2030 και το δεύτερο σε ποσοστό διείσδυσης 15% στην επόμενη δεκαετία.
Ο κ. Ηρακλής Μενεγάτος, γενικός διευθυντής ανάπτυξης και διαχείρισης δικτύου ΔΕΔΔΗΕ, ανέφερε ότι η φόρτιση 350.000 ηλεκτρικών οχημάτων θα προκαλέσει μια αύξηση της κατανάλωσης μόλις 4% ενώ ακόμη και αν συμβεί αυτό σε ώρες αιχμής πάλι το σύστημα αντέχει και δεν θα καταγραφούν προβλήματα.
Παράλληλα ο γενικός διευθυντής του ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε ότι έχουν ήδη αποκτηθεί 200.000 έξυπνοι μετρητές ώστε να γίνεται καλύτερη διαχείριση ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται έργα αναβάθμισης σε σταθμούς στις περιοχές: Αμπελοκήπους, Ίλιον, Κερατέα, Νέα Σμύρνη και στη Γλυφάδα.