Όπως συμβαίνει κάθε χρόνο έτσι και το 2019 το VW Golf και το Renault Clio ήταν τα μοντέλα με τις υψηλότερες πωλήσεις στην Ευρώπη τον Δεκέμβριο. Ωστόσο στην τρίτη θέση βρέθηκε το Tesla Model 3 το οποίο αποτέλεσε το δημοφιλέστερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ευρώπη και μάλιστα από το πρώτο έτος διάθεσής του στην αγορά.
Η Tesla πούλησε 22.041 Model 3 τον Δεκέμβριο σύμφωνα με τους αναλυτές της Jato Dynamics και το Νοέμβριο διέθεσε 7.912 μονάδες. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε σχέδια για την κατασκευή εργοστασίου κοντά στο Βερολίνο ώστε να μπορέσει να εξυπηρετήσει τους καταναλωτές στην Ευρώπη. Τα ηλεκτρικά οχήματα κατέλαβαν το 11% τον Δεκέμβριο σημειώνοντας το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη για ολόκληρο το 2019.
Το Model 3 ακολουθήθηκε από έναν άλλο απροσδόκητο νικητή, το Ford Kuga, καθώς τα crossovers και τα SUV έλαβαν το υψηλότερο μερίδιο στην αγορά της Ευρώπης που ανήλθε σε 42%. Σύμφωνα με αναλυτές η τεράστια αύξηση της ζήτησης του Model 3 στην Ολλανδία οφείλεται στο γεγονός πως η φορολογία των εταιρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν από την 1η Ιανουαρίου έως 8% σε αυτοκίνητα με αξίες κάτω των 45.000 ευρώ από 4% που ανέρχονταν έως 31 Δεκεμβρίου για οχήματα με αξίες κάτων των 50.000 ευρώ.
Στην Ολλανδία η Tesla πούλησε τον Δεκέμβριο 12.053 οχήματα καταγράφοντας ρεκόρ. Εκτός από την αύξηση του φόρου αυτοκινήτων των εταιρικών αυτοκινήτων στη Ολλανδία οι διακυμάνσεις στις πωλήσεις οφείλονται και σε άλλους παράγοντες μεταξύ των οποίων και το WLTP.
«Πινακιδώσεις»
Η αγορά νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη σημείωσε μεγάλη άνοδο 21% το Δεκέμβριο και ανήλθαν σε 1,26 εκατ. μονάδες σύμφωνα με την Jato. Μάλιστα η ενεργοποίηση των νέων ορίων από την ΕΕ που ανέρχονται σε 95 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο για κάθε κατασκευαστή οδήγησε πάρα πολλές εταιρείες να πραγματοποιήσουν «πινακιδώσεις» καινούριων αυτοκινήτων ώστε να μην προσμετρηθούν τα συγκεκριμένα οχήματα στο μέσο όρων των ρύπων του 2020.
«Η αύξηση πιθανότατα οφείλεται σε πινακιδώσεις από εκείνους που ελπίζουν να μεταπωλήσουν τις μονάδες ως μεταχειρισμένα αλλά με μηδέν χιλιόμετρα» επισημαίνουν οι αναλυτές της Jato. Μάλιστα ως χαρακτηριστικό παράδειγμα οι αναλυτές αναφέρουν την Ισπανία στην οποία οι συνολικές πωλήσεις σημείωσαν άνοδο 6% εκ των οποίων όμως οι εταιρικές πωλήσεις αυξήθηκαν 23% και οι αντίστοιχες της λιανικής μειώθηκαν κατά 7%.
«Οι εγγραφές του Δεκεμβρίου είναι ένδειξη των συνεχιζόμενων ρυθμιστικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων το επόμενο έτος» αναφέρουν οι αναλυτές τονίζοντας με έμφαση ότι οι εκπομπές CO2 αυξήθηκαν το τέταρτο τρίμηνο του 2019.
Η απότομη αύξηση του Δεκεμβρίου δεν ήταν απροσδόκητη. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Peugeot Jean-Philippe Imparato ανέφερε ότι από το περασμένο φθινόπωρο πίστευε ότι ο Δεκέμβριος θα είναι ένας ρεκόρ μήνας. Το κέρδος αυξήθηκε επίσης από μια πτώση που κατέγραψε το τέταρτο τρίμηνο του 2018, σύμφωνα με τον ACEA.
Kuga, Duster και Qashqai
Υπό τις ασυνήθιστες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά ορισμένα μοντέλα κατέγραψαν ρεκόρ πωλήσεων. Ειδικότερα οι πωλήσεις του Ford Kuga κατέγραψαν άνοδο 127% τον Δεκέμβριο. Στην πέμπτη θέση βρέθηκε το Dacia Duster το οποίο σημείωσε 20.933 πωλήσεις καταγράφοντας άνοδο 59% ενώ υψηλά ποσοστά ανόδου σημείωσαν επίσης τα μοντέλα Nissan Qashqai με 47% στην 7η θέση, η σειρά 3 της BMW με άνοδο 127% στην 20η θέση, το Suzuki Vitara με 133% στην 22η θέση και το Smart ForTwo με 174% στην 23η θέση.
Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα αλλά και τα υβριδικά ή Plug-in υβριδικά μοντέλα κατέγραψαν μεγάλη άνοδο. Η νέα Toyota Corolla οδήγησε την κούρσα μεταξύ των υβριδικών μοντέλων, ενώ στα plug-in υβριδικά μοντέλα «οδηγός» ήταν η σειρά 3 της BMW.
To Tesla Model 3 κατέλαβε το 43% στις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων και ήδη αρκετοί αναλυτές αναρωτιούνται μέχρι πότε θα συνεχίσει αυτή την ξέφρενη πορεία ανόδου το συγκεκριμένο μοντέλο της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.