Η απόφαση της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου να προωθήσει την απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης έως το 2035 προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της χώρας (SMMT).
Να υπενθυμίσουμε πως η Βρετανία εξετάζει να απαγορεύσει την πώληση βενζινοκίνητων, πετρελαιοκίνητων και υβριδικών πέντε χρόνια νωρίτερα από ό, τι είχε προγραμματιστεί, δήλωσε ο Πρωθυπουργός Boris Johnson ο οποίος και θα ανακοινώσει τις σχετικές λεπτομέρειες στη Σύνοδο Κορυφής για το Κλίμα που θα πραγματοποιηθεί στη Γλασκώβη.
«Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις εκπομπές CO2 μας. Ως χώρα και ως κοινωνία, ως πλανήτης, ως είδος, πρέπει τώρα να δράσουμε» δήλωσε ο Johnson. Η απαγόρευση της πώλησης των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η οποία είχε προγραμματιστεί για το 2040, θα περιλαμβάνει και τα plug-in υβριδικά μοντέλα.
Η SMMT εξέφρασε την οργή της επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση ανακοινώνει την αλλαγή χωρίς να συμπεριλάβει πρόσθετη κυβερνητική στήριξη για να βοηθήσει τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία βρίσκεται σε ένα καθεστώς αβεβαιότητας εδώ και τρία χρόνια εξαιτίας του Brexit.
«Πρέπει να ακούσουμε τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση σχεδιάζει να εκπληρώσει τις φιλοδοξίες της με βιώσιμο τρόπο, που διασφαλίζει τη βιομηχανία και τις θέσεις εργασίας. Μια ημερομηνία χωρίς σχέδιο απλώς θα καταστρέψει τα πάντα», δήλωσε ο Mike Hawes, Γενικός Διευθυντής της SMMT.
Το Συντηρητικό κόμμα του Johnson ανακοίνωσε ότι θα βοηθήσει στη δημιουργία ενός gigafactory παραγωγής μπαταριών στο Ηνωμένο Βασίλειο λίγο πριν από τις εκλογές του Δεκεμβρίου, χωρίς να αναφέρει τίποτα επιπλέον αλλά από τότε που κέρδισε τις εκλογές δεν το έχει αναφέρει πάλι.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, όπως η Jaguar Land Rover, δήλωσαν ότι η πρόσβαση σε μπαταρίες που θα κατασκευάζονται εγχώρια θα είναι κάτι πολύ σημαντικό καθώς αποτελεί βασικό στοιχείο της ηλεκτροκίνησης.
Η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα έχει αυξηθεί στη Βρετανία, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αλλά τα μοντέλα diesl και βενζίνης εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 90% των πωλήσεων. Οι μελλοντικοί αγοραστές πράσινων μοντέλων ανησυχούν για την περιορισμένη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης, τον αριθμό των διαθέσιμων μοντέλων και το κόστος.
Η κυβέρνηση δήλωσε πέρυσι ότι δώσει επιπλέον 2,5 εκατομμύρια λίρες (3,25 εκατομμύρια δολάρια) για τη χρηματοδότηση της εγκατάστασης περισσότερων από 1.000 νέων σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε κατοικημένους δρόμους.
Παρόλο που η απαγόρευση πώλησης των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν θα τεθεί σε ισχύ τα επόμενα 15 χρόνια, η αλλαγή θα επηρεάσει τη λήψη αποφάσεων νωρίτερα, καθώς οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αποφασίζουν για επενδύσεις πολύ πριν από την κυκλοφορία ενός οχήματος από μια γραμμή παραγωγής με μοντέλο κύκλου ζωής που διαρκεί περίπου επτά χρόνια.
Η απαγόρευση θέτει σε κίνδυνο τις γερμανικές θέσεις εργασίας, επειδή η Βρετανία είναι η μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 20% των παγκόσμιων πωλήσεων, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρειάζονται λιγότερο χρόνο για να κατασκευαστούν από τα αντίστοιχα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης ή τις plug-in υβριδικές εκδόσεις τους.
Οι πόλεις και οι χώρες σε όλο τον κόσμο έχουν ανακοινώσει σχέδια για περιορισμούς στην κυκλοφορία των παλαιών οχημάτων diesel μετά το λεγόμενο dieselgate που είχε ως αποτέλεσμα η ΕΕ να επιβάλει αυστηρότερους κανόνες στις εκπομπές CO2.
Η Γαλλία σκοπεύει να απαγορεύσει την πώληση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μέχρι το 2040, ενώ το κοινοβούλιο της Νορβηγίας έχει θέσει έναν μη δεσμευτικό στόχο ότι μέχρι το 2025 όλα τα αυτοκίνητα θα πρέπει έχουν μηδενικούς ρύπους.