Πλησιάστε, και το αυτοκίνητο θα σας κάνει σινιάλο. Θα σας αναγνωρίσει καλωσορίζοντάς σας. Καθήστε στο εσωτερικό του και προετοιμαστείτε για μία εντελώς καινούργια εμπειρία: βρίσκεστε μέσα σε ένα ευφυές, σπονδυλωτό όχημα που ξεπερνά κάθε όριο. Ένα ξεχωριστό μοντέλο που προσαρμόζεται σε κάθε είδους χρήση, είτε πρόκειται για μια σύντομη, καθημερινή διαδρομή προς το γραφείο, είτε για μια βόλτα στα μαγαζιά, ή για κάποιο μεγάλο ταξίδι. Ένα προσωπικό όχημα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από άλλους, όταν δεν το χρησιμοποιείτε εσείς. Ένα όχημα σχεδιασμένο για να ταιριάζει σε διάφορα οικοσυστήματα και για να προωθεί την έννοια της αλληλεπίδρασης. Ένα αυτόνομο όχημα για να το οδηγείτε εσείς ή να σας οδηγούν.
Το φουτουριστικό αυτό όχημα αντιπροσωπεύει το όραμα της Renault σε ό,τι αφορά την προσωπική και την κοινόχρηστη ηλεκτροκίνηση, από το 2025 και μετά. Ονομάζεται MORPHOZ και βασίζεται στην νέα σπονδυλωτή πλατφόρμα της Συμμαχίας με τον κωδικό CMF-EV. Πρόκειται για μία πλατφόρμα για ηλεκτρικά μοντέλα που προσφέρει ποικίλες δυνατότητες διαμόρφωσης όχι μόνο σε ό,τι αφορά τους κινητήρες, την ισχύ και την αυτονομία, αλλά και στον τομέα των επιλογών από το χρήστη, ακόμα και του χώρου αποσκευών.
Πιστό στο DNA της μάρκας, το πρωτότυπο MORPHOZ αντικατοπτρίζει την «Οικογένεια», ένα από τα «πέταλα» του «λουλουδιού» της σχεδιαστικής φιλοσοφίας της Renault, με την ονομασία ‘Life Flower’(«το Λουλούδι της Ζωής»), η οποία βασίζεται στις διάφορες φάσεις της ζωής ενός ατόμου. Ωστόσο, δεν είναι απλά μία πειραματική πρόταση αυτοκίνησης. Είναι το design, οι λεπτομέρειες και η εμφάνιση του εσωτερικού του, που αναδεικνύουν τη φιλοσοφία της οικογένειας των ηλεκτρικών μοντέλων της Renault για τα χρόνια που έρχονται.
Η βασική επιφύλαξη στην αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου παραμένει η αυτονομία. Εντούτοις, το επιχείρημα ότι η ηλεκτροκίνηση έχει τόσους περιορισμούς, σύντομα θα καταρριφθεί, με το πρωτότυπο Renault MORPHOZ να αποτελεί σήμερα την πιο τρανή απόδειξη για τις δυνατότητες των ηλεκτρικών οχημάτων (EV).
«Γεμάτο τολμηρές λύσεις προσαρμοστικότητας, καινοτόμο στο σχεδιασμό του, ανθρωποκεντρικό αναφορικά με την ικανότητά του να εξυπηρετεί το διαμοιρασμό και την ανταλλαγή, δηλαδή την κοινόχρηστη αυτοκίνηση, το πρωτότυπο MORPHOZ ενσωματώνει τέλεια τη νέα LIVINGTECHΤΜ σχεδιαστική φιλοσοφία της Renault. Η τεχνολογία σε όλες τις μορφές της, από το σχεδιασμό και τις ευφυείς τεχνολογίες του αμαξώματος, μέχρι τη συνδεσιμότητα και τον σχεδιασμό του εσωτερικού, προσφέρει μία νέα ταξιδιωτική εμπειρία για όλους του επιβάτες. Τόσο για τις καθημερινές τους μετακινήσεις, όσο και για τις βόλτες του Σαββατοκύριακου ή τα ταξίδια. Το πρωτότυπο MORPHOZ είναι μια εμπειρία που αξίζει να ζήσεις.» ανέφερε ο Laurens van den Acker, EVP, Επικεφαλής Εταιρικού Σχεδιασμού του Ομίλου Renault
“Το MORPHOZ είναι ο εκπρόσωπος των μελλοντικών ηλεκτρικών μας μοντέλων υψηλών επιδόσεων. Η σπονδυλωτή πλατφόρμα CMF-EV βελτιστοποιεί τις ηλεκτρικές επιδόσεις του οχήματος, ενώ το μεγάλο μεταξόνιο με τους 4 τροχούς που είναι τοποθετημένοι στα άκρα του αμαξώματος, ανοίγουν νέους δρόμους στον εντυπωσιακό σχεδιασμό και την μεγάλη ευρυχωρία.” επισήμανε ο Gilles Normand, SVP, Υπεύθυνος Ηλεκτρικών Οχημάτων & Υπηρεσιών Μετακίνησης του Ομίλου Renault.
Για την πόλη και ακόμα παραπέρα: ηλεκτροκίνηση χωρίς περιορισμούς
Ως πρωτοπόρος, ηγέτης και ειδικός στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, το Groupe Renault βελτιώνει συνεχώς τα τελευταία 10 χρόνια την αυτονομία και τη ισχύ του βασικού της μοντέλου, του ZOE, καθιστώντας το ακόμα πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό. Ταυτόχρονα, έχει εξελίξει το αμιγώς ηλεκτρικό Twingo Z.E., το οποίο διαθέτει αυτονομία ικανή για χρήση στην πόλη. Η σειρά των ηλεκτρικών μοντέλων περιλαμβάνει επίσης το Renault City K-ZE, ένα μικρό SUV πόλης που κυκλοφορεί στην αγορά της Κίνας και τη μεγαλύτερη γκάμα ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Στα πλαίσια του οράματος της βιώσιμης αυτοκίνησης για όλους, το Groupe Renault προτίθεται να προσφέρει τα μοντέλα του σε διάφορες επιλογές μεγέθους, βάρους, ισχύος και αυτονομίας, προσαρμοσμένα σε κάθε χρήση, δίνοντας δυνατότητα στον πελάτη να ικανοποιήσει κάθε του ανάγκη χωρίς περιορισμούς, τόσο εντός, όσο και εκτός πόλης.
Ο στόχος αυτός καθίσταται ολοένα και πιο σημαντικός, γεγονός που αποδεικνύεται από το πρωτότυπο MORPHOZ, το οποίο δεν είναι απλά μία πειραματική πρόταση. Αποτελεί μία πρόγευση των μελλοντικών ηλεκτρικών μοντέλων της γκάμας της Renault. Μοντέλα που θα εφοδιάζονται με μπαταρίες διαφορετικής ισχύος. Μοντέλα που θα ενσωματώνουν τις πιο πρόσφατες τεχνολογικές καινοτομίες ώστε να προσφέρουν βέλτιστη αποδοτικότητα της μπαταρίας τους, αλλά και του κινητήρα τους. Μοντέλα που θα εκμεταλλεύονται με τον καλύτερο τρόπο τη δομή και τις βελτιωμένες δυνατότητες των συστημάτων επαναφόρτισης. Μοντέλα που θα εξοπλίζονται με συστήματα δικτυωμένων υπηρεσιών, ώστε να προσφέρουν άριστες συνθήκες ταξιδιού και φόρτισης.
Πλατφόρμα αποκλειστικά εξελιγμένη για την ηλεκτροκίνηση
Το μεσοπρόθεσμο όραμα της ηλεκτροκίνησης και τα μελλοντικά οχήματα της γκάμας της Renault που θα παρέχουν αυτό το είδος κίνησης, δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν χωρίς μία τεχνολογική βάση σχεδιασμένη αποκλειστικά για αυτό το σκοπό. Το Renault MORPHOZ χρησιμοποιεί μία εντελώς νέα, σχεδιασμένη αποκλειστικά για ηλεκτροκίνητα μοντέλα, σπονδυλωτή πλατφόρμα, που ονομάζεται CMF-EV.
Όπως και η πλατφόρμα CMF-B η οποία παρουσιάστηκε τον περασμένο χρόνο στο Clio και χρησιμοποιείται και από το νέο Captur, έτσι και η CMF-EV πλατφόρμα εξελίχθηκε από τη Συμμαχία. Μας δίνει τη δυνατότητα να κατασκευάσουμε, να προσαρμόσουμε και να τελειοποιήσουμε με βάση αυτή, ένα ηλεκτρικό όχημα, ακόμα πιο εύκολα από ότι θα συνέβαινε με μία πλατφόρμα σχεδιασμένη για μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσεως (ΜΕΚ), ή για υβριδικά μοντέλα.
Από στυλιστική άποψη: η εξαιρετικά πρωτοποριακή αρχιτεκτονική της πλατφόρμας αυτής επιτρέπει τη ύπαρξη ενός μεγάλου μεταξονίου με τους τροχούς τοποθετημένους στις 4 γωνίες του αμαξώματος, προβόλους περιορισμένων διαστάσεων και εντελώς επίπεδο πάτωμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δραστική τροποποίηση των φυσικών αναλογιών και την εξαιρετικά εντυπωσιακή εμφάνιση. Χάρη στην αναβαθμισμένη μπαταρία, η πλατφόρμα CMF-EV μας δίνει τη δυνατότητα να σχεδιάζουμε αυτοκίνητα πολύ πιο κοντά στο έδαφος, με χαμηλότερη οροφή και, το πιο σημαντικό, με βελτιωμένες αεροδυναμικές επιδόσεις. Το κοντό καπό, εξασφαλίζει μεγαλύτερο και πιο εκλεπτυσμένο περιβάλλον για τους επιβάτες.
Σε ό,τι αφορά στη δυναμική οδήγηση, αυτή είναι βελτιωμένη χάρη στο σασί και τη δομή που έχει βελτιστοποιηθεί για ηλεκτρικό όχημα, καθώς εξασφαλίζει χαμηλό κέντρο βάρους, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην τοποθέτηση των μπαταριών κάτω από το πάτωμα, στο πίσω μέρος.
Τέλος, σε ό,τι αφορά στην εμπειρία στο εσωτερικό και την εσωτερική διάταξη: Καθώς ο ηλεκτροκινητήρας είναι μικρότερος από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσεως, και μπορεί να τοποθετηθεί στην ιδανική θέση, όπως στην πλατφόρμα CMF-EV, το ταμπλό μπορεί να βελτιωθεί και να μετακινηθεί προς τα εμπρός για να ελευθερωθεί χώρος αποθήκευσης και ο χώρος για τους επιβάτες – ειδικά για τα γόνατα των πίσω. Η απουσία του τούνελ μετάδοσης καθιστά εφικτή την υιοθέτηση ενός εντελώς επίπεδου πατώματος, που εξασφαλίζει ακόμα περισσότερο χώρο για τα πόδια. Χάρη σε αυτές τις βελτιώσεις τα ηλεκτρικά μοντέλα θα είναι πλέον σε θέση να προσφέρουν μια εμπειρία διαβίωσης στο εσωτερικό, που μέχρι σήμερα συναντούσε κανείς μόνο σε μοντέλα πολύ μεγαλύτερων και ακριβότερων κατηγοριών.
MORPHOZ, ένα «προσωπικό» όχημα, που μπορεί να προσαρμοστεί σε κάθε ειδική απαίτηση
Το Renault MORPHOZ είναι ένα 100% ηλεκτρικό, προσαρμόσιμο πρωτότυπο crossover που φορτίζεται επαγωγικά ακόμα και κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ενώ διαθέτει χαρακτηριστικά αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3. Όπως και το πρωτότυπο SYMBIOZ, που παρουσιάστηκε το 2017, πρόκειται για ένα «προσωπικό» όχημα που προσφέρει πλέον εξειδικευμένα χαρακτηριστικά κοινόχρηστης οδήγησης.
Η προσαρμοστικότητα υψηλού επιπέδου του πρωτότυπου MORPHOZ αναδεικνύεται από τη φυσική διαφορά που εμφανίζουν οι δύο επιλογές του: η κοντή επιλογή “City” και η μακριά επιλογή “Travel”. Το αυτοκίνητο έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζεται στον τρόπο ζωής του χρήστη του, είτε αυτός το χρειάζεται για καθημερινή χρήση είτε για διακοπές ή ταξίδια.
Για να το επιτύχει αυτό, η επιλογή City εφοδιάζεται με μπαταρία ικανής ισχύος για καθημερινές μετακινήσεις, ενώ η επιλογή Travel μπορεί να φιλοξενήσει μπαταρία με έξτρα ισχύ που είναι απαραίτητη για την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων, όπως για παράδειγμα η κίνηση σε αυτοκινητόδρομους.
Επιλογή City
Η κοντή επιλογή «City» του Renault MORPHOZ έχει μήκος 4.40μ. Με το μεταξόνιο των 2.73μ., τιμή ρεκόρ για όχημα τέτοιου μήκους, έχει τη δυνατότητα να εφοδιαστεί με μπαταρίες 40 kWh που είναι στάνταρ, παραμένοντας πάντα ελαφρύ και χωρίς να επιβαρύνεται με περιττά κόστη. Ωστόσο η εμπειρία στο εσωτερικό του απαντά μόνο σε μοντέλα μεγαλύτερης κατηγορίας.
Σε αυτή την επιλογή το MORPHOZ διαθέτει μία ξεχωριστή φωτιστική υπογραφή, η οποία ενισχύεται από την παρουσία πρόσθετων στοιχείων LED. Το στυλ του είναι ακόμα πιο εντυπωσιακό χάρη στο κοντό καπό, τους σμιλευμένους προφυλακτήρες, τους σχεδόν ανύπαρκτους προβόλους και τους ακροβολισμένους τροχούς, που αντανακλούν την ευελιξία ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου πόλης.
Επιλογή Travel
Η μακριά επιλογή «Travel» του Renault MORPHOZ έχει μήκος 4.80μ. Το μεταξόνιο είναι και αυτό αναλογικά αυξημένο στα 2.93μ. ώστε να μπορεί να δεχθεί τη μεγαλύτερη μπαταρία και να προσφέρει ένα ακόμα πιο ευρύχωρο εσωτερικό. Μπορεί να μεταφέρει μπαταρίες με πρόσθετη ισχύ 50 kWh (συνολική ισχύς 90 kWh) και να εξασφαλίσει ακόμα μεγαλύτερους χώρους για τους επιβάτες, αλλά και δυνατότητα μεταφοράς ακόμα δύο αποσκευών. Επιπρόσθετα, αυτή η επιλογή – που διαθέτει ξεχωριστή φωτιστική ταυτότητα – έχει ένα ειδικά σχεδιασμένο εμπρός μέρος και προφίλ που βελτιστοποιούν τις αεροδυναμικές επιδόσεις, προσφέροντας έτσι καλύτερες συνθήκες οδήγησης σε μεγάλα ταξίδια.
Επέκταση αυτονομίας
Η κανονική μπαταρία των 40 kWh της επιλογής City του Renault MORPHOZ έχει ονομαστική αυτονομία 400χλμ. τιμή που κρίνεται επαρκής για καθημερινή αστική και περιαστική χρήση. Παρέχει λοιπόν ένα βαθμό ευελιξίας που θα ικανοποιήσει πάνω από το 90% των αναγκών των χρηστών.
Για το υπόλοιπο 10%, και στην περίπτωση που υπάρχει ανάγκη για κάλυψη μεγαλύτερων αποστάσεων, το MORPHOZ μπορεί να φιλοξενήσει και μία έξτρα συστοιχία μπαταριών που ονομάζεται ‘Travel Extender’. Το αυτοκίνητο μπορεί να μετατραπεί σε Travel καθώς υπάρχει μία ειδική θυρίδα στο πάτωμα που αποκαλύπτει μία θέση που μπορεί να φιλοξενήσει μία μπαταρία 50 kWh. Η συστοιχία των 50 kWh μπορεί να τοποθετηθεί στο αυτοκίνητο σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα.
Το MORPHOZ με αυτή την επιλογή, αναχωρεί από το σταθμό ανεφοδιασμού με αυτονομία 700 χλμ. για οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο.
Μόλις επιστρέψει από το ταξίδι του, ο χρήστης σταματά πάλι σε ένα σταθμό ανεφοδιασμού για να επιστρέψει την έξτρα μπαταρία και να μείνει πάλι με την αρχική των 40 kWh που έχει το όχημα στην διάταξη City. Ο σταθμός ανεφοδιασμού επαναφορτίζει τις μπαταρίες για να είναι πάλι έτοιμες για χρήση. Μπορεί επίσης να τις χρησιμοποιήσει και με άλλους τρόπους εφόσον χρειαστεί από κάποιο άλλο όχημα : για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου, για την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ή για το φωτισμό ενός παρακείμενου κτιρίου.
Χώρος επιβατών που προσαρμόζεται στις ανάγκες οδηγού και επιβατών
Καθώς ο οδηγός πλησιάζει το αυτοκίνητο, το Renault MORPHOZ πραγματοποιεί μία αλληλουχία φωτεινών σημάτων ώστε να δείξει ότι αναγνώρισε το άτομο που θα καθίσει πίσω από το τιμόνι του. Αρκεί ένα νεύμα και το αυτοκίνητο ξεκλειδώνει και ανοίγει όλες του τις πόρτες. Το ανάποδο άνοιγμα των θυρών («suicide doors») σε συνδυασμό με την απουσία μεσαίας κολώνας κάνει ευκολότερη την είσοδο των επιβατών στο φιλόξενο εσωτερικό, το οποίο αποδεικνύεται και ιδιαίτερα φωτεινό χάρη στις κίτρινες ταπετσαρίες των καθισμάτων και την κίτρινη επένδυση της κεντρικής κονσόλας. Όπως και το αμάξωμα, έτσι και το εσωτερικό μπορεί να αλλάξει ώστε να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του οδηγού και των επιβατών.
Πίνακας οργάνων LIVINGSCREEN που αναδύεται
Το αυτοκίνητο διαθέτει ένα φουτουριστικό τιμόνι, στο κέντρο του οποίου φιλοξενείται μία οθόνη 10,2 ιντσών που εμφανίζει τις βασικές πληροφορίες οδήγησης και ασφαλείας. Πίσω από το τιμόνι, ξεχωρίζει το ταμπλό στο οποίο λάμπουν δια της απουσίας τους (!) ο πίνακας οργάνων και η οθόνη των πολυμέσων.
Με εντολή του οδηγού – ο οποίος αποφασίζει να κάνει τις οθόνες να εξαφανιστούν – το ταμπλό ανοίγει για να εμφανιστεί ο πίνακας οργάνων LIVINGSCREEN που ξεδιπλώνεται «γλυκά». Η απλή και ευρεία αυτή οθόνη απεικονίζει πληροφορίες για την οδήγηση καθώς και πληροφορίες από το σύστημα πολυμέσων.
Ο πίνακας οργάνων LIVINGSCREEN εμφανίζεται είτε σε πρόγραμμα χειροκίνητης ή αυτόνομης λειτουργίας οδήγησης.
Περιστρεφόμενο κάθισμα συνοδηγού
Ο χώρος των επιβατών του MORPHOZ μπορεί να διαμορφωθεί σύμφωνα με την επιλογή «Share» που δίνει τη δυνατότητα στους επιβάτες – εκτός από τον οδηγό, που κοιτάει πάντα μπροστά στο δρόμο – να καθίσουν αντικριστά ώστε να συζητήσουν ή να συμμετέχουν σε κάποια κοινή δραστηριότητα.
Για να επιτευχθεί αυτό, το απόλυτα συμμετρικό κάθισμα του συνοδηγού, ανακλίνεται κατά 180 μοίρες ώστε να «κοιτάει» προς τα πίσω. Με αυτό τον τρόπο οι επιβάτες μπορούν να κάνουν κοινή χρήση της κεντρικής κονσόλας με τη μεγάλη οθόνη, που διατρέχει σχεδόν ολόκληρο το μήκος της καμπίνας, απολαμβάνοντας μία εμπειρία σαν να βρίσκονται στο σαλόνι του σπιτιού τους.
Συρόμενα πίσω καθίσματα
Όταν το MORPHOZ μεταμορφώνεται από την επιλογή City στην επιλογή Travel, τα πίσω καθίσματα μετακινούνται αυτόματα προς τα πίσω ώστε να εκμεταλλευτούν τον έξτρα εσωτερικό χώρο.
Έτσι οι πίσω επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους ακόμα μεγαλύτερο χώρο για τα γόνατά τους. Ο χώρος που δημιουργείται τους δίνει τη δυνατότητα να νοιώσουν ότι κάθονται σε πολυθρόνες γύρω από ένα τραπέζι, με τη μεγάλη οθόνη στην κεντρική κονσόλα να παίζει το ρόλο του τραπεζιού.
Αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 3
Το πρωτότυπο Renault MORPHOZ παρέχει λειτουργία αυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 3, όπως χαρακτηριστικά προσδιορίστηκε από τους μηχανολόγους του Διεθνούς Αυτοκινητιστικού Οργανισμού SAE. Γνωστό και σαν «χωρίς χέρια» (“Hands off”), αυτό το επίπεδο δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να οδηγήσει το αυτοκίνητο τραβώντας εντελώς τα χέρια του από το τιμόνι, σε συγκεκριμένες συνθήκες και σε δρόμους που αυτό επιτρέπεται, όπως π.χ. αυτοκινητόδρομους ή μποτιλιαρίσματα.
Το αυτοκίνητο αναλαμβάνει να διατηρήσει μία απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα, να διατηρήσει την πορεία του στα όρια της λωρίδας κυκλοφορίας, ακόμα και σε στροφές, να αλλάξει λωρίδα (πχ. για προσπέρασμα), και να κινηθεί σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος. Ωστόσο, παρέχει στον οδηγό τη δυνατότητα να πάρει πάλι και ταχύτατα τον έλεγχο (σε μερικά δευτερόλεπτα), σε περίπτωση επικείμενου κινδύνου, ή σε περίπτωση που οι αισθητήρες του αυτοκινήτου δεν είναι πλέον σε θέση να «διαβάσουν» σωστά την πορεία του (σε κακές καιρικές συνθήκες ή όταν δεν υπάρχουν εμφανείς διαγραμμίσεις στο οδόστρωμα). Για αυτό το λόγο και το τιμόνι του MORPHOZ παραμένει πάντα στη θέση του ακόμα και όταν ο πίνακας οργάνων έχει εξαφανιστεί μέσα στο ταμπλό.
Με τη λειτουργία αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3, ο οδηγός είναι ελεύθερος να μετακινεί τα μάτια και τα χέρια του μόλις δοθεί η εντολή ενεργοποίησης, αλλά δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει, για άλλες δραστηριότητες, οποιαδήποτε οθόνη (tablet με οθόνη αφής ή smartphone) διαφορετική από εκείνη που βρίσκεται ακριβώς μπροστά του: να διαβάσει ή να στείλει email ή SMS, ή να διαβάσει το περιεχόμενο πολυμέσων κ.λπ.
Προς το παρόν, η Renault προσφέρει το σύστημα Υποβοήθησης οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο και μποτιλιάρισμα, στα πιο σύγχρονα μοντέλα της (Νέο Clio, Νέο Captur, Νέο Espace, & Νέο Mégane). Το συγκεκριμένο σύστημα συνδυάζεται και με τη λειτουργία του ενεργού cruise control (με Stop & Go) και του συστήματος διατήρησης πορείας στο κέντρο της λωρίδας κυκλοφορίας, παρέχοντας έτσι χαρακτηριστικά αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2.
Μόλις η νομοθεσία και οι τεχνολογικές εξελίξεις επιτρέψουν την ευρεία διάδοση του συστήματος αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3, τα μοντέλα της Renault θα εφοδιαστούν με την τεχνολογία αυτή. Εν τω μεταξύ, τα συστήματα υποβοήθησης όπως το σύστημα Υποβοήθησης οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο και μποτιλιάρισμα, θα αναβαθμιστούν με τη δυνατότητα δικτύωσης με άλλα οχήματα και με υποδομές, ώστε να αποκτήσουν ακόμα περισσότερες δυνατότητες πρόηψης.
Όπως και στο πρωτότυπο επίδειξης SYMBIOZ, που παρουσιάστηκε το 2017, η Renault θα είναι τότε σε θέση να προσφέρει σε όλα της τα μοντέλα, και το σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4.
Το Ηλεκτρικό design στην υπηρεσία της αποδοτικότητας και της εξατομίκευσης
Με μήκος 4,40 ή 4,80 μέτρα, ανάλογα με την επιλογή (με πλάτος 2,0 μέτρα και ύψος 1,55 μέτρα) το πρωτότυπο Renault MORPHOZ είναι ένα crossover έντονων και εντυπωσιακών ταυτόχρονα, γραμμών με design που αποτελεί συγκερασμό των χαρακτηριστικών ενός σεντάν, ενός SUV και ενός coupé. Το εξαιρετικά πρωτοποριακό αυτό στυλ έγινε εφικτό χάρη στη χρήση της εντελώς νέας αρθρωτής πλατφόρμας CMF-EV, η οποία σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα. Το αμάξωμα έχει απόχρωση Ivory Gold metallic, ενώ στο εσωτερικό του κυριαρχούν οι αντιθέσεις του έντονου κίτρινου και του γυαλιστερού μαύρου.
Πολλά από τα εξωτερικά σχεδιαστικά στοιχεία του πρωτότυπου Renault MORPHOZ αντανακλούν την ηλεκτρική φύση του κινητήρα. Άλλα υπογραμμίζουν την άριστη εκμετάλλευση της ενέργειας από το αυτοκίνητο, δίνοντάς του τη δυνατότητα να εκφράζει την έντονη προσωπικότητά του.
- LIVINGLIGHTS
Το πρωτότυπο Renault MORPHOZ διαθέτει τη νέα φωτιστική ταυτότητα η οποία θα ενσωματωθεί και στα μελλοντικά ηλεκτρικά μοντέλα της μάρκας. Η ταυτότητα με την ονομασία LIVINGLIGHTS εξασφαλίζεται από φωτιστικά σώματα που έχουν μεγαλώσει και εκτείνονται πλέον σε όλο το πλάτος του εμπρός προφυλακτήρα. Το MORPHOZ έχει άλλη εμφάνιση στην επιλογή City – με τα «μάτια» του να θυμίζουν τα φώτα του νέου Captur – και άλλη στην επιλογή Travel.
- Εμπρός προφυλακτήρας
Χάρη στον ηλεκτροκινητήρα που έχει μειωμένες απαιτήσεις ψύξης, το MORPHOZ διαθέτει μάσκα κλειστού τύπου. Και για καλύτερη αεροδυναμική απόδοση στον αυτοκινητόδρομο, μικραίνουν οι εισαγωγές αέρα στον προφυλακτήρα της επιλογής Travel.
- Εισαγωγές αέρα
Πάνω στο καπό υπάρχουν δύο high-tech εισαγωγές για την ψύξη των βασικών υπολογιστικών μονάδων του αυτοκινήτου, που είναι συγκεντρωμένες γύρω από το μπλοκ του κινητήρα.
- Κάμερες αντί για καθρέφτες
Στη θέση των πλευρικών καθρεφτών υπάρχουν κάμερες. Το Renault MORPHOZ εξοπλίζεται με ψηφιακές κάμερες υψηλής ευκρίνειας. Το σύστημα μεταδίδει στις εσωτερικές οθόνες, την εικόνα του χώρου πίσω από το αυτοκίνητο, και η εικόνα αυτή σε συνδυασμό με άλλα δεδομένα που συλλέγονται από τους εξωτερικούς αισθητήρες, αναλύονται από το κεντρικό υπολογιστή του αυτοκινήτου με τεχνητή νοημοσύνη, ώστε, τελικά, να προειδοποιηθεί έγκαιρα ο οδηγός για επικείμενους κινδύνους.
- Λογότυπο
Τα εμπρός φτερά του Renault MORPHOZ είναι διακοσμημένα με ένα φωτιζόμενο σήμα. Σε αυτό εμφανίζεται το όνομα του αυτοκινήτου στην επιλογή Travel.
- Αεροδυναμικοί τροχοί
Η ιδέα του συνδυασμού των ακτινωτών ζαντών και της επένδυσης των τροχών μας έδωσε τη δυνατότητα να καλύψουμε εν μέρει τα πλευρικά τοιχώματα των ελαστικών 22 ιντσών του Renault MORPHOZ, δίνοντας έτσι μία πιο αρμονική σιλουέτα. Αυτοί οι μεγάλοι, πλήρως κλειστοί τροχοί μειώνουν τους αεροδυναμικούς στροβιλισμούς και βελτιώνουν την απόδοση του οχήματος. Τα ελαστικά έχουν βελτιστοποιηθεί και προσφέρουν μειωμένη αντίσταση κύλισης.
- Πτερύγια (Flaps)
Όπως και τα πλευρικά πτερύγια σε ένα μαχητικό αεροσκάφος, το ενεργό αμάξωμα του Renault MORPHOZ μετακινεί τα πίσω πτερύγια κατά μερικά εκατοστά ώστε να δώσει στο σασί τη δυνατότητα να γλιστρήσει, καθώς μετατρέπεται από την μία επιλογή στην άλλη, διατηρώντας ταυτόχρονα και την ομοιογένεια των επιφανειών.
- Πίσω φώτα
Η κολώνα των πίσω φωτιστικών σωμάτων συμβολίζει τη δυνατότητα μεταμόρφωσης του Renault MORPHOZ. Στην επιλογή City, είναι ένας κομψός συνδυασμός κίτρινων και μαύρων γραμμών, όμοιος με εκείνον του ταμπλό. Οι γραμμές αυτές αποτελούνται από δύο ξεχωριστές επιφάνειες, αυτό όμως εμφανίζεται μόνον στην επιλογή Travel όταν το αυτοκίνητο επιμηκύνεται.
- Πίσω προφυλακτήρας
Στην επιλογή City, το πορτμπαγκάζ του Renault MORPHOZ είναι τραβηγμένο προς τα μέσα για να εξασφαλίσει μικρό πρόβολο και να κάνει πιο εύκολο το παρκάρισμα στην πόλη. Στην επιλογή Travel το πορτμπαγκάζ λαμβάνει ένα πιο τραβηγμένο και πιο αεροδυναμικό σχήμα. Μόλις γίνεται η μετατροπή, στον προφυλακτήρα εμφανίζεται, με τη μορφή υδατογραφήματος, το όνομα του αυτοκινήτου.
- Εκτροπείς αέρα
Δύο εκτροπείς αέρα ξεχωρίζουν στο πίσω μέρος του Renault MORPHOZ. Αυτοί αποτελούν ενεργά στοιχεία καθώς προσαρμόζονται ανάλογα με το ύψος του αυτοκινήτου, εξασφαλίζοντας ιδανική αποτελεσματικότητα σε κάθε περίσταση.
- Φώτα
Η λεπτή γραμμή των πίσω φώτων του Renault MORPHOZ δημιουργεί ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα και σχηματίζει ένα ενιαίο σύνολο που καλύπτει όλο το πλάτος του πίσω μέρους, κάνοντας το αυτοκίνητο να φαίνεται ακόμα πιο φαρδύ και το πάτημά του στο δρόμο ακόμα πιο εντυπωσιακό.
- Φώτα φρένων
Όπως και στο πρωτότυπο SYMBIOZ του 2017, τα κάθετα τοποθετημένα φώτα των φρένων του Renault MORPHOZ μοιάζουν να είναι αναρτημένα από την αεροτομή της οροφής. Το σχεδιαστικό τους μοτίβο επαναλαμβάνεται και στο πίσω φώς ομίχλης, που βρίσκεται τοποθετημένο κάτω από τον πίσω προφυλακτήρα.
- Φόρτιση
Το Renault MORPHOZ διαθέτει λειτουργία επαγωγικής φόρτισης. Η φόρτιση πραγματοποιείται σε ειδικό χώρο (στο σπίτι ή σε δημόσιο χώρο στάθμευσης), ή κατά τη διάρκεια της οδήγησης σε τμήματα του οδικού δικτύου που διαθέτουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία.
Ένα νέο σχεδιαστικό χαρακτηριστικό που συμβολίζει την αύξηση της αυτονομίας
Αν και πολύ λεπτό στην επιλογή City, το κατακόρυφο τμήμα στο μπροστινό φτερό του MORPHOZ επεκτείνεται στην επιλογή Travel καθώς το αμάξωμα και το μεταξόνιό του επιμηκύνονται. Αν και ο πρωταρχικός του ρόλος είναι η εμφάνιση του μετρητή ισχύος των μπαταριών του αυτοκινήτου, το μαύρο και κίτρινο φινίρισμά του το κάνει να ξεχωρίζει από το υπόλοιπο αμάξωμα.
Πρόκειται για ένα στοιχείο που συμβολίζει την αυξημένη ισχύ και αυτονομία του αυτοκινήτου. Το νέο αυτό σχεδιαστικό χαρακτηριστικό θα κάνει την εμφάνισή του και σε ορισμένα από τα μελλοντικά ηλεκτρικά οχήματα της γκάμας της Renault.
Είναι ένα στοιχείο αποτύπωσης του παρελθόντος και της πλούσιας ιστορίας της Renault, καθώς υπενθυμίζει τις πλευρικές αεριζόμενες γρίλιες που εμφανίστηκαν σε διάφορα μοντέλα μεταξύ του 1910 και του 1920, όπως το Type DG, σε μια εποχή που δεν υπήρχε ανάγκη για εξαερισμό μέσω της μπροστινής μάσκας, κάτι που ισχύει και για τα σημερινά ηλεκτρικά μοντέλα.
MORPHOZ, ένα όχημα στην υπηρεσία της βιώσιμης αυτοκίνησης για όλους
Η αυτοκίνηση δεν βρίσκεται πλέον στην απαρχή μιας νέας επανάστασης. Αυτή η επανάσταση έχει ήδη ξεκινήσει. Είναι βαθιά και πολύπλευρη: τρόποι μεταφοράς, συνήθειες, τεχνολογίες και πεδία εφαρμογής. Οι αλλαγές αυτές βασίζονται όλο και πιο συχνά σε καινοτομίες και σε δύο επιλογές: η μία εμφανίζεται με τη μορφή της νομοθεσίας την οποία προτίθενται, ή όχι, να εφαρμόσουν οι δημόσιες αρχές (μείωση των επιπέδων εκπομπών CO2 για τα νέα οχήματα κ.λπ.). Η άλλη προκύπτει από τους καταναλωτές, σχετικά με το αν είναι πρόθυμοι, ή όχι, να υιοθετήσουν νέους τρόπους μετακίνησης.
Πρώτον, η επανάσταση στην αυτοκίνηση είναι προς την κατεύθυνση ενός καθαρότερου περιβάλλοντος χάρη στην εμφάνιση των ηλεκτρικών κινητήρων. Ωστόσο, τα οχήματα μηδενικών εκπομπών (Zero Emissions)* δεν θα είναι τα μόνα που θα βγουν από τη γραμμή παραγωγής. Αυτά, απλώς, είναι που βρίσκονται στο επίκεντρο ενός ηλεκτρικού οικοσυστήματος που περιλαμβάνει επίσης ηλεκτρικές συστοιχίες, υποδομές κ.λπ. που ακολουθούν μία έντονα αυξητική τάση. Η Renault έχει συνειδητοποιήσει αυτή τη στρατηγική δυναμική και έχει ξεκινήσει ειδικά projects, πολύ πριν από οποιονδήποτε άλλον, όπως δείχνουν αρκετά παραδείγματα.
Δεύτερον, πρόκειται επίσης και για μία επανάσταση που αφορά στη χρήση του αυτοκινήτου. Αν και η Renault συνεχίζει να πιστεύει ότι το ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητο έχει μέλλον, αναγνωρίζει ότι θα χρειαστεί να υποστηρίξουμε νέες μορφές ιδιοκτησίας και κοινής χρήσης, προς όφελος, κυρίως της οικογένειας, των φίλων και της κοινότητας. Και αυτό προκειμένου να υποστηριχτεί ένα εκλογικευμένο συνολικό όραμα με στόχο την φιλικότερη συμπεριφορά τόσο προς τον άνθρωπο, όσο και προς τον ίδιο τον πλανήτη.
Τρίτον, είναι μία επανάσταση στον τομέα της ανθρωπογεωγραφίας. Σε μερικά χρόνια, το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού θα κατοικεί σε πόλεις. Οι πόλεις αυτές ανακαλύπτουν πάλι την ταυτότητά τους ως Έξυπνες Πόλεις, μέσω νέων λύσεων αστικής διαβίωσης, πλαισίων για νέες υποδομές, ψηφιακών εργαλείων και ενέργειας χωρίς άνθρακα. Το οικοσύστημα των Έξυπνων Πόλεων μας οδηγεί στις αστικές κοινωνίες του μέλλοντος.
Το MORPHOZ βρίσκεται στο επίκεντρο αυτών των οικοσυστημάτων, για μία πιο βιώσιμη, πιο κοινόχρηστη και πιο συλλογική μορφή αυτοκίνησης.
* χρησιμοποιούμενες σήμερα τεχνολογίες zero emissions: μηδενικές εκπομπές CO2, μη ελεγχόμενοι ρύποι κατά την οδήγηση με εξαίρεση τα αναλώσιμα.
Στο επίκεντρο κοινόχρηστων οικοσυστημάτων
Το πρωτότυπο Renault MORPHOZ συμβολίζει τις αλλαγές στην τεχνολογία, την κοινωνία, το περιβάλλον και την ανθρώπινη συμπεριφορά, όλων μαζί, ταυτόχρονα. Αποτελεί βασικό στοιχείο πολλών οικοσυστημάτων τα οποία συγκλίνουν στην ιδέα της κοινής χρήσης ως θεμελιώδες μέσο υλοποίησης των σκοπών της νέας πραγματικότητας. Αυτά είναι οικοσυστήματα που βρίσκονται σε φάση μετεξέλιξης, στην οποία το Groupe Renault έχει ήδη σημαντική συμμετοχή με προϊόντα, υπηρεσίες και λύσεις που δρουν υποστηρικτικά προς την επανάσταση της αυτοκίνησης. Η στρατηγική του Groupe είναι να γίνει ο προμηθευτής λύσεων έξυπνης αυτοκίνησης, για τις πόλεις και τις περιοχές του μέλλοντος.
Το ηλεκτρικό οικοσύστημα
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση ως μέρος ενός πιο έξυπνου, αλλά και πιο ολοκληρωμένου ηλεκτρικού οικοσυστήματος, σε τέτοιο βαθμό ώστε ο ρόλος αυτός, πλέον, να ξεπερνά ακόμα και τη λύση των σημείων φόρτισης σε αυτοκινητόδρομο και στο σπίτι. Ένα παράδειγμα είναι το έξυπνο, πειραματικό οικοσύστημα στο Porto Santo.
Φυσικά, οι μπαταρίες είναι στο επίκεντρο αυτής της δομής. Το Groupe Renault εργάστηκε εντατικά για την εξέλιξη μίας δεύτερης ζωής για τις μπαταρίες των αυτοκινήτων του, όπως είναι το project Advanced Battery Storage ή το ηλεκτρικό σκάφος Black Swan. Με το πρωτότυπο MORPHOZ, εστιάζουμε τώρα σε ένα διαφορετικό τομέα: τη διπλή χρήση των μπαταριών.
Όταν δεν χρησιμοποιούνται στην οδήγηση, οι μπαταρίες του MORPHOZ παραμένουν στο αυτοκίνητο, αλλά μπορούν να τροφοδοτήσουν συσκευές στο σπίτι ή γύρω από αυτό, μέσω έξυπνων συσκευών φόρτισης και αμφίδρομης τεχνολογίας V2G (Vehicle to Grid). Οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται στην επιλογή Travel αφαιρούνται από το όχημα και αποθηκεύονται στο σταθμό φόρτισης για χρήση σε άλλα οχήματα, ή για την τροφοδοσία εξοπλισμού όπως οι σταθμοί φόρτισης ποδηλάτων ή ο φωτισμός του δρόμου.
Σε αυτήν την ενεργειακή μετάβαση, κατασκευαστές όπως η Renault έχουν βασικό ρόλο και ευθύνη να κάνουν ό, τι μπορούν για να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα των οχημάτων, και των υπόλοιπων τεχνολογικών τους προτάσεων. Με το MORPHOZ και το σύστημα κοινής χρήσης μπαταριών, δεν χρειάζεται να παράγονται μπαταρίες ονομαστικής χωρητικότητας 90 kWh για κάθε όχημα. Αυτή λύση περιορισμού της παραγωγής, έχει ευεργετικά αποτελέσματα και στην προστασία του περιβάλλοντος, χάρη στη μείωση του αποτυπώματος του άνθρακα.
Η οικογένεια και το νέο οικοσύστημα κοινότητας
Το MORPHOZ ενσαρκώνει τη φιλοσοφία του ΕΓΩ/ΕΜΕΙΣ (ΜΕ/WE), η οποία σημαίνει πώς οτιδήποτε είναι «δικό μου» μπορεί να γίνει και «δικό μας». Αμφισβητεί την ιδέα του επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης και ενθαρρύνει την κοινή χρήση. Ανταποκρίνεται σε όλες τις απαιτήσεις της οικογένειας, δηλαδή δεν χρειάζεται να αγοράσει κάποιος ένα δεύτερο ή ακόμα και ένα τρίτο όχημα όταν αυτό δεν είναι απολύτως απαραίτητο. Δεν χρειάζεται πλέον να επιλέξετε ένα τεράστιο αυτοκίνητο λόγω μιας περιστασιακής ανάγκης.
Είναι αναμφίβολα ένα οικογενειακό όχημα, αλλά με την ευρύτερη, πιο κοινωνική έννοια. Ανταποκρίνεται στις ανάγκες των νέων μορφών της κοινωνίας που αναπτύσσονται γύρω από θεμελιώδη στοιχεία όπως οι ψηφιακές υποδομές, οι ανανεώσιμες πηγές και η κοινωνική ευημερία. Λειτουργώντας ως μονάδα ατομικής μετακίνησης, η οποία όμως μπορεί να εξυπηρετήσει τη συλλογική ή την κοινωνική ευημερία, ταιριάζει με τα νέα πρότυπα διαβίωσης σε αυτές τις νέες μορφές αστικής κοινωνίας, όπως είναι για παράδειγμα η τάση της συγκατοίκησης.
Οι δυνατότητες κοινής χρήσης του MORPHOZ είναι δομικές σε αυτή τη φιλοσοφία. Η ιδέα προβλέπει την πλήρη απουσία των κλειδιών ακόμη και των καρτών. Προβλέπει επίσης νομοθεσίες που σύντομα θα θεσπιστούν και θα αφορούν στην κοινή χρήση αυτοκινήτων για όλα τα επιβατικά οχήματα. Όλα θα περνούν πλέον από το smartphone, το οποίο θα λειτουργεί ως ψηφιακό κλειδί. Αυτό διευκολύνει την κοινή χρήση με άλλα άτομα: δεν χρειάζεται πλέον να αλλάζετε κλειδιά, αλλά θα λαμβάνετε έναν κωδικό ξεκλειδώματος ο οποίος, όταν ενεργοποιηθεί στο smartphone, θα σας επιτρέπει να έχετε πρόσβαση και να χρησιμοποιήσετε το όχημα για μια προκαθορισμένη περίοδο.
Το Groupe Renault θεωρείται πρωτοπόρος σε θέματα κοινόχρηστης μετακίνησης, κυρίως μέσω υπηρεσιών όπως το Renault Mobility και το Zity. Η κοινή χρήση είναι μια προσέγγιση που πρέπει να επιδιωχθεί, διότι έχει τη δυνατότητα να αυξήσει την πρόσβαση στις μετακινήσεις μέσω της εύκολης ανταλλαγής, καθιστώντας τις μετακινήσεις πιο προσιτές (και όχι μόνο στις πόλεις). Είναι ένας ιδιαίτερα προχωρημένος τρόπος για την ικανοποίηση των προσδοκιών και των αναγκών όλων. Η ιδέα του MORPHOZ είναι πολύ μπροστά από τις επερχόμενες αλλαγές.
Το οικοσύστημα της «Έξυπνης Πόλης»
Ως σύμβολο του οράματος του Groupe Renault για την ηλεκτροκίνηση μετά το 2025, το MORPHOZ αποτελεί βασικό στοιχείο της μετάβασης στις «έξυπνες» πόλεις, όπου οι τεχνολογίες δικτύωσης, τα έξυπνα και ανοιχτά δεδομένα, οι συσκευές IoT, τα έξυπνα δίκτυα, τα νέα υλικά και η καθαρή ενέργεια, θα χρησιμοποιηθούν στο σχεδιασμό και την οικοδόμηση ενός πιο «υγιούς» μέλλοντος. Ακολουθούν τρία επιχειρήματα που στηρίζουν την παραπάνω άποψη:
- Το MORPHOZ μπορεί να συνυπάρξει αρμονικά με τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου μίας πόλης. Η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3 ενισχύει την ασφάλεια όλων, περιορίζοντας το ανθρώπινο λάθος σε ποσοστό άνω του 90% των τροχαίων ατυχημάτων*. Οι αισθητήρες του, αναγνωρίζουν επίσης τους πεζούς και τους ποδηλάτες, προειδοποιώντας τον οδηγό να αναλάβει χειροκίνητα τον έλεγχο, για να αποφύγει το ατύχημα.
- Ο ηλεκτροκινητήρας του συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε περιοχές που απαγορεύεται η κυκλοφορία οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσεως. Η κοντύτερη έκδοση City είναι ιδανική για κυκλοφορία στην πόλη, καθώς καταλαμβάνει μικρότερο χώρο στο δρόμο, απαιτεί μικρότερο χώρο για πάρκινγκ και διευκολύνει την κοινή χρήση.
- Με το σύστημα των σταθμών συσσωρευτών, μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ενεργειακής αυτάρκειας στις γειτονιές των πόλεων. Οι αχρησιμοποίητες μπαταρίες, που είναι αποθηκευμένες στους σταθμούς, μπορούν να τροφοδοτούν υποδομές, κτίρια, υπηρεσίες κλπ. Αποθηκεύουν ανανεώσιμη ενέργεια και βοηθούν στην εξομάλυνση της διαθεσιμότητας ενέργειας κατά τις ώρες αυξημένης ζήτησης, επιστρέφοντάς την όταν χρειάζεται. Αυτή η κοινή χρήση μπαταριών σημαίνει επίσης και την περιορισμένη παραγωγή τους.
* Τιμές BCG 2016
Ο άνθρωπος πάντα στο επίκεντρο των δεσμεύσεων του Groupe Renault
Για περισσότερα από 120 χρόνια, η Renault έχει θέσει τον άνθρωπο στο επίκεντρο των μελετών της, σε ό,τι αφορά στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη των οχημάτων της. Η προσπάθεια αυτή εστιάζει στην επιθυμία της μάρκας να υποστηρίξει τις διαρκείς προσδοκίες και ανάγκες των πελατών της και έχει οδηγήσει στη δημιουργία πραγματικών οικογενειακών αυτοκινήτων όπως τα R16, Twingo, Scénic και Espace.
Με το MORPHOZ, αυτή η φιλοσοφία έρχεται για άλλη μια φορά στη επιφάνεια, ακόμα περισσότερο, καθώς ουσιαστικά τα πάντα στο αυτοκίνητο περιστρέφονται γύρω από το χρήστη και την ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Η τεχνητή νοημοσύνη, η συνδεσιμότητα και άλλα έξυπνα χαρακτηριστικά, επιτυγχάνουν την πλήρη ενσωμάτωση του οδηγού και των επιβατών σε ένα ήρεμο και τακτοποιημένο περιβάλλον.
Η συνδεσιμότητα και η τεχνητή νοημοσύνη βοηθούν την αλληλεπίδραση μεταξύ των επιβατών
Στο εσωτερικό του Renault MORPHOZ, τόσο ο οδηγός όσο και οι επιβάτες απολαμβάνουν ένα φιλόξενο και ευρύχωρο περιβάλλον διαβίωσης (LIVINGSPACE). Καθισμένοι άνετα στα εντελώς ανεξάρτητα καθίσματα, απολαμβάνουν τις δυνατότητες του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιεί τις λειτουργίες δικτύωσης για να ικανοποιήσει κάθε τους ανάγκη, επιθυμία και προσδοκία. Ο στόχος είναι η μεγιστοποίηση του βαθμού διαπροσωπικής αλληλεπίδρασης και η δημιουργία της αίσθησης ηρεμίας και ευεξίας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Ευχαρίστηση και από την εξωτερική εμφάνιση
- Καλωσόρισμα
Η τεχνητή νοημοσύνη λειτουργεί επίσης και έξω από το αυτοκίνητο, χάρη στους αισθητήρες που εντοπίζουν και αναγνωρίζουν τον οδηγό καθώς εκείνος πλησιάζει το αυτοκίνητο. Η αναγνώριση συνοδεύεται και από μία αλληλουχία φωτεινών ενδείξεων στις πόρτες. Με ένα απλό νεύμα του οδηγού ενεργοποιείται η φωτεινή αλληλουχία καλωσορίσματος, ξεκλειδώνουν και ανοίγουν οι πόρτες, ρυθμίζεται αυτόματα το κάθισμα και ο εσωτερικός φωτισμός, σύμφωνα με τις προτιμήσεις και τη διάθεση του οδηγού. Ο οδηγός ακούει επίσης και ένα φωνητικό μήνυμα καλωσορίσματος.
- Η «ραχοκοκαλιά»
Τον χώρο των επιβατών του Renault MORPHOZ διασχίζει σε όλο του σχεδόν το μήκος, η κεντρική κονσόλα η οποία είναι και η καρδιά του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης. Υπάρχει ειδική βάση για το smartphone του οδηγού, το οποίο «απορροφάται» από το ξύλινο πάνελ της κονσόλας για να αποτελέσει και την κύρια πηγή δεδομένων του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης του αυτοκινήτου. Το σύστημα στη συνέχεια και εφόσον έχει εξουσιοδοτηθεί, χρησιμοποιεί τα δεδομένα και τις πληροφορίες του smartphone για να εκτελέσει τις διάφορες λειτουργίες.
- Οθόνη προβολής
Το σύστημα της τεχνητής νοημοσύνης εξασφαλίζει στον οδηγό εικόνα του περιβάλλοντος εξωτερικά του αυτοκινήτου, μέσω επεξεργασίας, σε πραγματικό χρόνο, των δεδομένων από τους εξωτερικούς αισθητήρες και τις ψηφιακές κάμερες, ειδικότερα δε, εκείνες που αντικαθιστούν τους πλευρικούς καθρέφτες. Φωτεινές ενδείξεις στην εσωτερική πλευρά των θυρών και των παραθύρων ενημερώνουν για την παρουσία πεζών ή ποδηλατών στις τυφλές γωνίες του αμαξώματος.
Ένας προσωπικός σύμβουλος που δρα προληπτικά
- Τρεις τρόποι επικοινωνίαςΛειτουργώντας σαν εικονικός προσωπικός σύμβουλος, το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης του Renault MORPHOZ μπορεί να λειτουργήσει μέσω τριών τρόπων: αγγίζοντας τις οθόνες στην κεντρική κονσόλα, με απλό νεύμα του χεριού ή μέσω φωνητικών εντολών.
- Προγραμματισμός
Με την επιλογή City, για καθημερινές διαδρομές, το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης μετατρέπει το ημερολόγιο του οδηγού σε αποτελεσματική διαμόρφωση δρομολογίου, βελτιστοποιώντας τη διαδρομή και το χρόνο που μεσολαβεί μεταξύ δύο ραντεβού ή δύο εξωτερικών συναντήσεων. Με την επιλογή Travel, στη διαδρομή μίας εκδρομής για παράδειγμα, προτείνει σημεία ενδιαφέροντος λαμβάνοντας υπόψη τον επιθυμητό χρόνο άφιξης και την υπολειπόμενη αυτονομία, όπως ακριβώς και ο προγραμματισμός μίας διαδρομής με ηλεκτροκίνηση, στην εφαρμογή MY Renault των ηλεκτρικών οχημάτων της Renault. Και στις δύο περιπτώσεις, η ευρεία οθόνη του πίνακα οργάνων προβάλει μία τρισδιάστατη εικόνα του ταξιδίου σας.
- Συνέχεια
Στο εσωτερικό του MORPHOZ, τόσο ο οδηγός όσο και οι επιβάτες, δεν χρειάζεται να αποκοπούν από την ψηφιακή τους ζωή. Τα smartphones αναγνωρίζονται αυτόματα και κάθε επιβάτης μπορεί να μεταδώσει και να ακούσει την αγαπημένη του μουσική από τα ηχεία των καθισμάτων του αυτοκινήτου. Ένα ταξίδι που προγραμματίστηκε στο σπίτι μπορεί να μεταδοθεί αυτόματα στο σύστημα πλοήγησης το οποίο εμφανίζει στο smartphone ακόμα και τη διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει ο οδηγός με τα πόδια, εάν για παράδειγμα έχει παρκάρει σε κάποια απόσταση από τον τελικό του προορισμό.
Δημιουργώντας σχέσεις φιλίας
- Εξουσιοδότηση
Αν και η τεχνητή νοημοσύνη του Renault MORPHOZ αναγνωρίζει αυτόματα και μπορεί να αντλήσει στοιχεία από συσκευές όπως είναι το smartphone του κάθε επιβάτη, δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτά τα στοιχεία χωρίς προηγουμένως να έχει την εξουσιοδότηση του κάθε χρήστη. Με αυτό τον τρόπο διατηρείται αυτόματα η ιδιωτικότητα κάθε φίλου που μπαίνει στο αυτοκίνητο και κάθε ατόμου που εκμεταλλεύθηκε τις επιλογές κοινής χρήσης του αυτοκινήτου.
- Κοινόχρηστη οθόνη
Ο κοινωνικός ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης του Renault MORPHOZ αποδεικνύεται μέσω της κοινόχρηστης οθόνης που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα ανάμεσα στο καθίσματα. Εκεί οι επιβάτες μπορούν να περιηγηθούν στις επιλογές των μουσικών αρχείων ενός από τα smartphones τους, ή μπορούν να παίξουν βιντεοπαιχνίδια. Επίσης, η οθόνη αυτή δίνει στους επιβάτες τη δυνατότητα να χειριστούν τις λειτουργίες που ρυθμίζουν την άνεση στο εσωτερικό, μέσω των ρυθμίσεων του συστήματος MULTI SENSE.
- Προτάσεις
Η τεχνητή νοημοσύνη προβλέπει τις επιθυμίες και τις ενέργειες των επιβατών, κάνοντας τους ανάλογες προτάσεις. Θα προσφέρει, για παράδειγμα, μία playlist για ένα ταξίδι, σύμφωνα με τις προτιμήσεις και τη διάθεση του κάθε επιβάτη. Προσαρμόζεται στις επικρατούσες συνθήκες, χρησιμοποιώντας πρακτικές πληροφορίες (το ημερολόγιο κάθε ατόμου, για παράδειγμα) και εντοπίζει δυνατότητες με βάση τις προτιμήσεις και τα γούστα του κάθε επιβάτη.
Το πνεύμα της Renault μέσα από 8 χαρακτηριστικά
Πολλά από τα στοιχεία του εσωτερικού του Renault MORPHOZ αντανακλούν τη φιλοσοφία Easy Life της Renault, τόσο για το παρελθόν όσο και για το μέλλον της.
Τιμόνι
Το καθαρό κρύσταλλο με τις φωτιζόμενες γραμμές που σχηματίζεται στο εσωτερικό του φουτουριστικού τιμονιού περιλαμβάνει τα πλήκτρα αφής για το χειρισμό διαφόρων λειτουργιών. Μέσω ενός από αυτά τα πλήκτρα, παρέχεται στον οδηγό η δυνατότητα πρόσβασης στις ρυθμίσεις του συστήματος MULTI SENSE.
Ταμπλό
Το αιωρούμενο ταμπλό του Renault MORPHOZ εκτείνεται σε όλο το μπροστινό τμήμα του χώρου των επιβατών και φτάνει μέχρι και τις πόρτες, δίνοντας την αίσθηση ότι αγκαλιάζει τους επιβάτες. Χάρη στην πλατφόρμα CMF-EV, το ταμπλό αυτό είναι πιο κοντά στο παρμπρίζ και στενότερο σε σύγκριση με ένα συμβατικό ταμπλό, πράγμα που σημαίνει περισσότερος χώρος στο εσωτερικό.
Χειρισμός με την αφή
Ο συνηθισμένος επιλογέας προγραμμάτων οδήγησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει δώσει τη θέση του σε τέσσερα πλήκτρα αφής (P, R, N και D) που βρίσκονται στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας ώστε να απελευθερώσει χώρο και να διευκολύνει τις κινήσεις του οδηγού και των επιβατών.
ΟΘΟΝΗ «LIVINGSCREEN»
Η οθόνη LIVINGSCREEN του MORPHOZ συμβολίζει την ευφυΐα που διακρίνει τη συμβίωση των επιβατών με το αυτοκίνητο. Η οθόνη OLED έχει πλάτος 80 εκατοστά και περιλαμβάνει πληροφορίες οδήγησης, πλοήγησης και infotainment. Η αρχική της μορφή παρουσιάστηκε το 2016 και το 2017 στα πρωτότυπα TreZor και SYMBIOZ αντίστοιχα.
Ανακύκλωση
Όπως συμβαίνει και με τις υφασμάτινες επενδύσεις των καθισμάτων του νέου ZOE, στο χώρο των επιβατών του Renault MORPHOZ χρησιμοποιούνται πολλά ανακυκλωμένα υλικά: ξύλο στο ταμπλό, πλαστικό στις εσωτερικές πλευρές των θυρών, ύφασμα για τα καθίσματα κ.λπ. Έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από κοινωνικά υπεύθυνες εταιρείες όπως η Aggebo & Henriksen (Denmark), Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS (Norway) και η Plasticiet (Holland).
Αποθήκευση
Οι πρακτικές ανάγκες των επιβατών έχουν ληφθεί σοβαρά υπόψη, καθώς, στην κεντρική κονσόλα, έχει προβλεφθεί ειδικός αποθηκευτικός χώρος.
Ανάκλιση
Το κάθισμα του συνοδηγού διαθέτει λειτουργία ανάκλισης 1800 δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στο συνοδηγό να συνομιλήσει face to face με τους επιβάτες του πίσω καθίσματος. Η συγκεκριμένη δυνατότητα διαμόρφωσης αποτελεί αναφορά σε ένα χαρακτηριστικό που ήδη ήταν διαθέσιμο στο Espace πρώτης γενιάς, εν έτει 1980.
Ψευδαισθήσεις
Η φαινομενική κίνηση των κίτρινων και μαύρων γραμμών στο ταμπλό του Renault MORPHOZ παραπέμπει στον κόσμο του ζωγράφου της “OpArt” Victor Vasarely, ο οποίος έχει ήδη φιλοτεχνήσει περί τα 40 έργα, στα πλαίσια της συνεργασίας του με τη Renault.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του πρωτοτύπου
Renault MORPHOZ
Μήκος: 4,40 m (επιλογή City) / 4,80 m (επιλογή Travel)
Πλάτος: 2,0 m
Ύψος : 1,55 m
Μεταξόνιο: 2,73 m (επιλογή City) / 2,93 m (επιλογή Travel)
Κινητήρας: 1 ηλεκτροκινητήρας
Μπαταρίες: 40 kWh (επιλογή City) / 90 kWh (επιλογή Travel)
Ισχύς: 100 kW (επιλογή City) / 160 kW (επιλογή Travel)
Φόρτιση: Στατική και δυναμική μέσω επαγωγικής μεθόδου
Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
Δυνατότητες δικτύωσης: 5G
Δικτύωση με υποδομές : Wi-Fi 5G