Αναδιαμόρφωση σε όλα τα επίπεδα, αναμένεται να προκαλέσει ο κορωνοϊός στις αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις έκτακτες προκλήσεις και να επιβιώσουν από αυτή την πρωτόγνωρη κρίση.
Θεσμικά, περιβαλλοντικά, R&D, βιομηχανική παραγωγή, εμπορικές πολιτικές, απασχόληση, είναι οι τομείς αιχμής και σε αυτούς επικεντρώνεται η προσμονή και αγωνία για λύσεις/κατευθύνσεις εξ αιτίας των ραγδαίων αλλαγών, που «επέβαλλε» ο κορωνοιός.
Όλα τα ισχύοντα και εφαρμοζόμενα, ανατράπηκαν σε μια στιγμή με απλές συγκλονιστικές αποφάσεις εκ των οποίων η βασική αφορά στην προσωρινή αναστολή λειτουργίας των εργοστασίων παραγωγής οχημάτων.
Οι εταιρείες κολοσσοί φαίνεται ότι βρίσκονται σε απόγνωση-αμηχανία-αναζήτηση για επίλυση των sinequanon (εκείνων, που χωρίς αυτά δεν γίνεται). Η κάθε μία ξεχωριστά προσπαθεί να εξασφαλίσει πιστωτικές διευκολύνσεις πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ που θα τις βοηθήσει να αντιμετωπίσουν τα παράγωγα της πανδημίας του κορωνοϊού.
Βέβαια όλες αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες που απασχολούν εκατομμύρια εργαζόμενους σε ολόκληρο τον κόσμο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης, έχουν ανακοινώσει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο απολύσεις, γεγονός που σημαίνει ότι ο κλάδος θα περάσει σε μια νέα αβέβαιη εποχή που σίγουρα δεν θα την αφήσει ακλόνητη.
Παράλληλα ο κορωνοϊός είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης με αποτέλεσμα οι εταιρείες να καθυστερήσουν να παρουσιάσουν τα καινούρια ηλεκτρικά τους μοντέλα!
Κάτι τέτοιο όμως εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την βιωσιμότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών καθώς αν δεν πωληθούν ηλεκτρικά μοντέλα τότε σχεδόν όλες οι εταιρείες είναι πολύ πιθανό να βρεθούν αντιμέτωπες με τα υπέρογκα πρόστιμα που θα τους επιβάλλει η ΕΕ εξαιτίας της αύξησης των μέσων εκπομπών ρύπων.
Σύμφωνα με αναλυτές ο κλάδος του αυτοκινήτου θα πάθει ένα τεράστιο σοκ και μέχρι να συνέλθει θα έχει δημιουργηθεί μια εντελώς νέα πραγματικότητα που θα την γυρίσει πίσω οικονομικά καθώς η επιβράδυνση που καταγράφει τις τελευταίες εβδομάδες σε συνδυασμό με αβεβαιότητα των καταναλωτών, τα περιοριστικά μέτρα, την έλλειψη ρευστότητας και της εκτόξευσης της ανεργίας δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που δύσκολα μπορεί κανείς να προβλέψει τις συνέπειές του.
Ακόμη και στην περίπτωση που η ΕΕ άρει για λίγο χρόνο τα υψηλά αυστηρά όρια που έχει θέσει στις μέσες εκπομπές CO2 και δεν επιβάλλει πρόστιμα οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα καταφέρουν να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις, που δημιούργησε ο κορωνοϊός, καθώς θα χρειαστούν πολλά δισ. ευρώ για την επαναφορά της κανονικότητας στον κλάδο…
Το ανοιχτό brainstorming εξελίσσεται και τροφοδοτείται από πληροφορίες και σκέψεις… Και εμείς θα επανέλθουμε!
Τι θα γίνει στην Ελλάδα;
Αν οι κολοσσοί του κλάδου των αυτοκινήτων βρίσκονται σε «κόκκινο» συναγερμό, κανείς δεν μπορεί με βεβαιότητα να πει τι μέλλει γενέσθαι στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, η οποία προσπαθούσε να βγει οριστικά από την οικονομική κρίση που βίωσε για τα προηγούμενα 10 χρόνια!
Πάνω που οι πωλήσεις κατέγραφαν θετικό πρόσημο, περισσότεροι καταναλωτές αγόραζαν αυτοκίνητα, οι εταιρείες του κλάδου εισέρχονταν σταδιακά σε ενάρετο οικονομικό κύκλο και οι πολλοί εξυπηρετούσαν τις δανειακές τους υποχρεώσεις ήρθε ο κορωνοϊός και απλά «πάγωσε» τα πάντα!
Θυγατρικές εργοστασίων και ελληνικές εισαγωγικές έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με μια πρωτόγνωρη κατάσταση και πραγματικά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει, καθώς ήδη από τις 23 Μαρτίου έχει επιβληθεί απαγόρευση κυκλοφορίας, πολλοί εργαζόμενοι είναι πολύ πιθανό αντί για μισθό να ζήσουν τον επόμενο μήνα με τα 800 ευρώ που δίνει η κυβέρνηση, οι εκθέσεις αυτοκινήτων αν και ανοικτές υπολειτουργούν και κυρίως εξυπηρετούν τις παραγγελίες που είχαν πραγματοποιηθεί πριν από εβδομάδες ή μήνες και τα συνεργεία επίσης που είναι ανοικτά λειτουργούν με προσωπικό ασφαλείας.
Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς πως η διακοπή που προκάλεσε ο κορωνοϊός στις γραμμές παραγωγής των εργοστασίων θα προκαλέσει καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων αυτοκίνητων.
Από την άλλη μεριά έχουν «παγώσει» επίσης οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων οπότε και αυτός ο τομέας στον κλάδο αυτοκινήτου δεν έχει αντικείμενο εργασίας, αλλά ούτε και τζίρο οπότε η αγορά θα βρεθεί μάλλον σε αδιέξοδο και ίσως να έχουμε ένα νέο γύρο λουκέτων ή ακόμη και ηχηρών «κανονιών» που θα προκαλέσουν ένα καταστροφικό ντόμινο στην ελληνική αγορά.
Η κυβέρνηση και ειδικότερα το υπουργείο Οικονομικών θα βρεθεί επίσης αντιμέτωπο με μια νέα σκληρή πραγματικότητα καθώς τα έσοδα από τα αυτοκίνητα (Τέλος Ταξινόμησης, ΦΠΑ, Τέλη Κυκλοφορίας) θα καταρρεύσουν και θα πρέπει να λάβει έκτακτα μέτρα στήριξης της αγοράς, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα εκτροχιαστεί περαιτέρω και ο Προϋπολογισμός…
Τώρα με ποιον τρόπο θα μπορέσει να στηρίξει τον κλάδο του αυτοκινήτου το υπουργείο Οικονομικών, δεν υπάρχει ούτε ως σκέψη καθώς αυτή την στιγμή τα στελέχη του έχουν εστιάσει όλη την προσοχή τους σε σοβαρότερα ζητήματα που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός.
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως η αγορά μπορεί να επανέλθει και να επιστρέψει σε μια κανονικότητα μόνο αν το οικονομικό επιτελείο λάβει δραστικά μέτρα στήριξης του κλάδου με πχ επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης, επιδότηση ηλεκτρικών και γενικότερα «καθαρών» αυτοκινήτων, άτοκα δάνεια αγοράς αυτοκινήτων για τους καταναλωτές, αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης, άμεση κατάργηση των Τεκμηρίων Διαβίωσης, κ.ά.
Σε διαφορετική περίπτωση το προσωρινό λουκέτο που έχει επιβάλλει ο κορωνοϊός σε χιλιάδες καταστήματα από τον κλάδο του αυτοκινήτου είναι πολύ πιθανό να γίνει μόνιμο, τουλάχιστον για κάποια από αυτά…