Η ατμοσφαιρική ρύπανση οφείλεται για τους πρόωρους θανάτους εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών σε ολόκληρη την Ευρώπη! Ωστόσο η έλευση του κορωνοϊού φαίνεται πως βρήκε τους πολίτες της Γηραιάς Ηπείρου ανοχύρωτους έναντι και του επικίνδυνου ιού καθώς η ατμοσφαιρική ρύπανση είχε ήδη επιβαρύνει το αναπνευστικό τους σύστημα.
Επίσης μόνο τυχαίο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί το γεγονός πως η συντριπτική πλειοψηφία των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων αφορούν στην Αττική και την Θεσσαλονίκη όπου σε αυτές τις δύο πόλεις καταγράφεται και η υψηλότερη ατμοσφαιρική ρύπανση. Σε αντίθεση με άλλες πόλεις της Επικράτειας όπου η ατμοσφαιρική ρύπανση κυμαίνεται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα και οι πολίτες τους σίγουρα διαθέτουν ένα πιο δυνατό αναπνευστικό σύστημα που θα καταρρεύσει πολύ πιο δύσκολα ακόμη και αν προσβληθούν από τον κορωνοϊό.
Από την άλλη μεριά επίσης δεν είναι τυχαίο τα αυξημένα κρούσματα που καταγράφονται από τον κορωνοϊό σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις αφορούν περιοχές όπου είχε διαπιστωθεί υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση και βέβαια πολλές από αυτές είχαν ήδη λάβει μέτρα προστασίας των πολιτών τους με την απαγόρευση ή εκ περιτροπής κυκλοφορία των παλαιών και ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Στην Ελλάδα και ειδικότερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη οι Αρχές έχουν υιοθετήσει το μέτρο του Δακτύλιου ώστε να κρατούν μακριά από κέντρο των μεγαλουπόλεων τα παλαιά και ρυπογόνα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα αλλά όπως αποδειχθεί η απαγόρευση μένει στα χαρτιά καθώς εντός του Δακτυλίου κυκλοφορούν κανονικά πολύ γηρασμένα λεωοφορεία και Ταξί όπως επίσης και πάρα πολλά αυτοκίνητα που δεν πληρούν καμία προδιαγραφή που ορίζει η νομοθεσία.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι οι πολίτες κυρίως της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης να έχουν επιβαρυμένο αναπνευστικό σύστημα και «ταλαιπωρημένους» πνεύμονες αυξάνοντας κατά πολύ την ομάδα τον αριθμό των πολίτων που είναι περισσότερο ευάλωτοι έναντι του κορωνοϊού!
Όλα αυτά τα χρόνια αν η Πολιτεία είχε καταφέρει να ελέγξει την κυκλοφορία των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων ώστε να μην εισέρχονται στον Δακτύλιο σίγουρα ο αριθμός των ευάλωτων ομάδων θα ήταν περιορισμένος και βέβαια τα κρούσματα θα ήταν λιγότερα.
Να υπενθυμίσουμε πως η Αθήνα διατηρεί την απαγόρευση κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων ελαφρών οχημάτων Euro 4 και πριν, δυστυχώς όμως μπορεί κανείς να παρατηρήσει πληθώρα οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο και δεν πληρούν τις απαραίτητες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες ενώ επίσης οι αυξημένοι ρύποι στο κέντρο της πρωτεύουσας επιβαρύνεται από τον υπέργηρο στόλο των φορτηγών και λεωφορείων που κυκλοφορούν καθημερινά στο κέντρο.
Με μέσο όρο που αγγίζει τα 20,0 έτη (βαρέα φορτηγά), τα οχήματα αυτά δεν πληρούν σε καμία περίπτωση τις περιβαλλοντικές προϋποθέσεις, όπως επίσης και τις προϋποθέσεις ασφαλούς μετακίνησης, σύμφωνα με μελέτη του ΣΕΑΑ.
Τα αυστηρά μέτρα ως προς τις συγκεντρώσεις ρύπων (ποιότητα αέρα) οδηγούν τις χώρες σε συνεχή ανανέωση του στόλου τους και στην απομάκρυνση των πλέον παλαιών οχημάτων. Απεναντίας, η Ελλάδα έχει καταστεί το «νεκροταφείο» ή «χωματερή» όλων των ανεπιθύμητων οχημάτων από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Οι πρόωροι θάνατοι στην Ελλάδα
Πάνω από 12.900 ήταν οι πρόωροι θάνατοι που καταγράφηκαν στην Ελλάδα και προκλήθηκαν εξαιτίας της ρύπανσης με μικροσωματίδια τα οποία παρουσιάστηκαν από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος το 2019!
Επίσης άλλοι 2.900 πρόωροι θάνατοι οφείλονται στη ρύπανση από διοξείδιο του αζώτου και άλλοι 640 σε συγκεντρώσεις όζοντος. Συνολικά δηλαδή πάνω από 16.500 συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους πέρυσι από την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Η ραγδαία αύξηση των πρόωρων θανάτων στην Ελλάδα σύμφωνα με τους ερευνητές προήλθαν από την κίνηση του παλαιού στόλου των οχημάτων, από την καύση μη κατάλληλων υλικών στα τζάκια και από το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Παράλληλα η έλλειψη αυστηρών ελέγχων από τα ΚΤΕΟ έχει οδηγήσει επίσης σε ελάχιστη συντήρηση των οχημάτων και σε μη αντικατάσταση των καταλυτών με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί οι ιδανικές συνθήκες επιβάρυνσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και βέβαια και του αναπνευστικού συστήματος των πολιτών…