Η άνοδος της θερμοκρασίας φαίνεται ότι έχει ξεμυαλίσει πολλούς ιδιοκτήτες οχημάτων οι οποίοι έχουν βγει στους δρόμους με κίνδυνο της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Ειδικότερα όπως προκύπτει από τα στατιστικά δεδομένα που καταγράφουν οι 600 ανιχνευτές κυκλοφορίας του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, οι οποίοι μετρούν συνεχώς τον αριθμό των οχημάτων που διέρχονται από κεντρικές αρτηρίες, η κυκλοφορία εμφανίζει αύξηση περίπου 18%.
Μάλιστα, κατά τη δεύτερη εβδομάδα εφαρμογής των μέτρων, (30 Μαρτίου με 5 Απριλίου) διαπιστώθηκε μια αύξηση της κυκλοφορίας σε ποσοστό 7,6% σε σύγκριση με τους φόρτους της πρώτης εβδομάδας εφαρμογής των μέτρων (23 με 29 Μαρτίου). Μάλιστα κατά τη τρίτη εβδομάδα εφαρμογής των μέτρων, δηλαδή την τρέχουσα εβδομάδα, παρουσιάστηκε περαιτέρω αύξηση της κυκλοφορίας σε ποσοστό 10% σε σύγκριση με τους φόρτους της δεύτερης εβδομάδας εφαρμογής των μέτρων.
Οι παραπάνω διαπιστώσεις χαρακτηρίζονται ανησυχητικές καθώς καταδεικνύουν ότι κυκλοφορούν περισσότεροι πολίτες σε σχέση με την πρώτη εβδομάδα. Τα σχετικά στοιχεία και συμπεράσματα με εντολή του Περιφερειάρχης Γ. Πατούλη θα μεταβιβαστούν άμεσα στα αρμόδια Υπουργεία προκειμένου να ληφθούν μέτρα που θα περιορίσουν άσκοπες μετακινήσεις των πολιτών.
Με αφορμή τα σχετικά συμπεράσματα ο Περιφερειάρχης Γ. Πατούλης επισημαίνει: «Είναι ιδιαίτερα ανησυχητική η αυξανόμενη κυκλοφορία των οχημάτων. Το γεγονός ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους είναι κατά 18% περισσότερα από εκείνα της πρώτης εβδομάδας απαγόρευσης της κυκλοφορίας καταδεικνύει μια χαλάρωση η οποία μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά. Δεν πρέπει να εφησυχάζουμε καθώς ο κίνδυνος μετάδοσης του κορωνοϊού παραμένει. Σε κάθε περίπτωση οι πολίτες οφείλουν να συνεργάζονται με τις αρχές και να αποφεύγουν άσκοπες μετακινήσεις και οι αρμόδιες αρχές χρειάζεται να αξιοποιήσουν τα σχετικά στοιχεία πριν το αυξητικό φαινόμενο λάβει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις».
Να σημειωθεί ότι μετά από σχετικό αίτημα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και σε συνέχεια της εφαρμογής του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ Υπουργείου και Περιφέρειας Αττικής, τα στοιχεία που καταγράφονται από τα σημεία μέτρησης του οδικού δικτύου, θα προωθούνται καθημερινά και θα αξιοποιούνται από την Πολιτική Προστασία και όλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία.
Το Κέντρο Διαχείρισης της κυκλοφορίας
Το Κέντρο Διαχείρισης της κυκλοφορίας υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Έργων και Υποδομών της Περιφέρειας Αττικής.
Από το Κέντρο αυτό γίνεται συνεχώς και σε πραγματικό χρόνο, παρακολούθηση της διεξαγωγής της κυκλοφορίας στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αθήνας, με στόχο τον άμεσο εντοπισμό των κυκλοφοριακών προβλημάτων και την δρομολόγηση της ταχείας επίλυσης αυτών. Για το σκοπό αυτό έχουν εγκατασταθεί σε επιλεγμένα σημεία των αρτηριών αυτών, περισσότεροι από συνολικά 600 ανιχνευτές κυκλοφορίας, οι οποίοι μετρούν συνεχώς τον αριθμό των οχημάτων που διέρχονται από τα σημεία αυτά. Οι μετρήσεις αυτές αποστέλλονται αυτοματοποιημένα στο Κέντρο Διαχείρισης, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν είτε σε πραγματικό χρόνο στις εφαρμογές διαχείρισης της κυκλοφορίας που «τρέχουν» συνεχώς στους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές του Κέντρου είτε ως ιστορικό αρχείο στην εκπόνηση μελετών από τους Συγκοινωνιολόγους για τη βελτίωση των ρυθμίσεων στους φωτεινούς σηματοδότες.
Η στατιστική ανάλυση της κυκλοφορίας από την ημέρα εφαρμογής των μέτρων
Παρακάτω παρουσιάζονται οι μεταβολές των κυκλοφοριακών φόρτων κατά τις εργάσιμες ημέρες (Δευτέρα ως Παρασκευή), και προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:
1.Κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής των μέτρων, δηλαδή από 23 με 29 Μαρτίου χωρίς να συμπεριλαμβάνονται στον υπολογισμό οι μετρήσεις κατά την αργία της 25ης Μαρτίου:
-παρουσιάστηκε μείωση της κυκλοφορίας σε ποσοστό 52.8% σε σύγκριση με τους αντίστοιχους φόρτους που είχαν παρουσιαστεί κατά μέσο όρο (τυπική εβδομάδα βάσης) το Μάρτιο του προηγούμενου έτους (2019)
-παρουσιάστηκε μείωση της κυκλοφορίας σε ποσοστό 50.2% σε σύγκριση με τους αντίστοιχους φόρτους που είχαν παρουσιαστεί την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου 2020 (2 με 8 Μαρτίου)
2.Κατά τη δεύτερη εβδομάδα εφαρμογής των μέτρων, δηλαδή από 30 Μαρτίου μέχρι 5 Απριλίου:
-εξακολούθησε να παρουσιάζεται μεν μείωση της κυκλοφορίας σε σύγκριση με τους φόρτους της τυπικής εβδομάδας Μαρτίου 2019,αλλά σε μικρότερο πλέον ποσοστό (49.2%)
-παρουσιάστηκε αύξηση της κυκλοφορίας σε ποσοστό 7.6% σε σύγκριση με τους φόρτους της πρώτης εβδομάδας εφαρμογής των μέτρων (23 με 29 Μαρτίου)
3.Κατά τη τρίτη εβδομάδα εφαρμογής των μέτρων, δηλαδή την τρέχουσα εβδομάδα, παρουσιάστηκε περαιτέρω αύξηση της κυκλοφορίας σε ποσοστό 10% σε σύγκριση με τους φόρτους της δεύτερης εβδομάδας εφαρμογής των μέτρων (23 με 29 Μαρτίου)
Τέλος κατά τα Σαββατοκύριακα παρουσιάζεται σημαντική πτώση της κυκλοφορίας, που κυμαίνεται από 70% έως 80% σε σχέση με το πριν την λήψη των μέτρων διάστημα.
Ενδεικτικά παρακάτω αναφέρουμε τους μέσους ωριαίους φόρτους οχημάτων (δηλαδή τον συνολικό αριθμό των οχημάτων που περνούν σε μία ώρα από μια διατομή της οδού), που παρουσιάστηκαν στην Λ. Κηφισού στο ύψος των ΚΤΕΛ στο ρεύμα προς Πειραιά, κατά τα παραπάνω περιγραφόμενα διαστήματα.
2019 – τυπική εβδομάδα βάσης Μαρτίου: 5.209 οχήματα ανά ώρα.
2020 – 1η εβδομάδα Μαρτίου (από 2 έως 8 Μαρτίου): 5.335 οχήματα ανά ώρα.
2020 – 1η εβδομάδα λήψης των μέτρων (από 23 εως 29 Μαρτίου): 2.558 οχηματα ανά ώρα.
2020 – 2η εβδομάδα λήψης των μέτρων (από 30 Μαρτίου έως 5 Απριλίου): 2.830 οχήματα ανά ώρα.
2020 – 3η εβδομάδα λήψης των μέτρων (τρέχουσα εβδομάδα): 2.836 οχήματα ανά ώρα.