Μπορεί φαινομενικά οι εισαγωγικές εταιρείες να μπορούν να εκτελωνίσουν καινούρια αυτοκίνητα και να προχωρούν οι διαδικασίες έστω και αργούς ρυθμούς ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει και με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τα οποία ακόμη και να εκτελωνιστούν δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν αφού στις περισσότερες περιπτώσεις οι Διευθύνσεις Μεταφορών δεν εκδίδουν πινακίδες κυκλοφορίας!
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carpress.gr υπάρχουν χιλιάδες εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τα οποία είτε έχουν αιτηθεί οι εισαγωγείς τους να εκτελωνιστούν με το καθεστώς του Ιστορικού Τέλους Ταξινόμησης είτε έχουν εισαχθεί και περιμένουν να εκτελωνιστούν αλλά είτε δεν έχουν ΚΤΕΟ σε ισχύ είτε έχει λήξει λόγω της πολύμηνης αναμονής τους!
Επειδή τα ΚΤΕΟ είναι κλειστά για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα δεν μπορεί να ολοκληρωθεί η διαδικασία έκδοσης των πινακίδων κυκλοφορίας οπότε ο εκτελωνισμός τους είτε πραγματοποιηθεί είτε όχι οι ιδιοκτήτες τους δεν θα μπορέσουν να τα κυκλοφλορήσουν.
Έτσι λοιπόν έχουμε χιλιάδες εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τα οποία δεν μπορούν να εκτελωνιστούν είτε να εκδώσουν πινακίδες κυκλοφορίας και εκτός των παραπάνω πολλοί από τους εισαγωγείς βρίσκονται αντιμέτωποι και με τον άμεσο εκτελωνισμό των οχημάτων καθώς πλησιάζει να παρέλθει το χρονικό περιθώριο που ορίζει η νομοθεσία για να εκτελωνιστούν τα οχήματα καθώς σε διαφορετική περίπτωση επιβάλλονται πρόστιμα.
Ειδικότερα η νομοθεσία ορίζει ότι ο εισαγωγέας έχει περιθώριο μέχρι την 15η ημέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία που θα δηλωθεί η άφιξη του οχήματος (ΔΑΟ) ώστε να εκτελωνιστεί. Σε διαφορετική περίπτωση ο εισαγωγέας να βρει διαθέσιμο χώρο σε τελωνειακή αποθήκη ώστε να μην καταβάλλει άμεσα το Τέλος Ταξινόμησης ή να του επιβληθούν πρόστιμα. Βέβαια και σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει ο εισαγωγέας να καταβάλλει ως εγγύηση το 20% του Τέλους Ταξινόμησης το οποίο βέβαια θα αφαιρεθεί όταν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες εκτελωνισμού του οχήματος.
Οι Έμποροι Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και οι εκτελωνιστές έχουν αποστείλει σχετικές επιστολές διαμαρτυρίας στα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών ώστε να διευθετηθούν τα θέματα και να λειτουργήσει με σωστούς κανόνες η αγοράς και όχι με κανόνες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Επίσης να επισημάνουμε πως από τα τέλη του 2019 εισαγωγείς, έμποροι, εκτελωνιστές και τελωνειακοί αναμένουν την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης αλλά το μόνο που λαμβάνουν από τα στελέχη του ΥΠΟΙΚ είναι υποσχέσεις ότι η σχετική νομοθετική ρύθμιση θα κατατεθεί από Παρασκευή σε… Παρασκευή και πλέον αναφέρουν ότι αμέσως μετά το Πάσχα θα ψηφιστεί άμεσα!
Βέβαια κανείς πλέον δεν πιστεύει τα λεγόμενα των στελεχών του ΥΠΟΙΚ καθώς έχουν διαψευστεί πάρα πολλές Παρασκευές από τα τέλη του 2019…
Όσον αφορά στο Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης την περασμένη Παρασκευή συγκροτήθηκε η περιβόητη Επιτροπή και «πέρασαν» από έλεγχο πάνω από 70 αυτοκίνητα αλλά είναι άγνωστο πότε θα ξανασυνεδριάσει ενώ από την άλλη μεριά μακραίνει η λίστα των αιτήσεων που θέλουν να υπαχθούν στο ευνοϊκό καθεστώς εκτελωνισμού.
Στα παραπάνω προσθέστε ότι το κράτος χάνει χρήματα όχι μόνο από το Τέλος Ταξινόμησης αλλά και από τον ΦΠΑ, τις πινακίδες κυκλοφορίας, τις ασφάλειες, τα ΚΤΕΟ, τα σέρβις, τα καύσιμα και ότι άλλο χρειάζεται για να κινηθεί με ασφάλεια ένα αυτοκίνητο.
Διευκρινήσεις από το Υποδομών και Μεταφορών
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πάντως εξέδωσε διευκρινιστική εγκύκλιο σύμφωνα με την οποία ξεκαθαρίζει πότε μπορούν να εκδοθούν ελληνικές πινακίδες κυκλοφορίας σε εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα και πότε μεταβιβάζεται κανονικά ένα εγχώριο μεταχειρισμένο όχημα που ήταν σε φορολογική ακινησία έγινε άρση αυτής και πουλήθηκε σε κάποιον άλλο καταναλωτή.
Ειδικότερα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκαθαρίζει πως όσα εισαγόμενα μεταχειρισμένα έρχονται με Δελτία ΚΤΕΟ σε ισχύ εκδίδουν κανονικά πινακίδες κυκλοφορίας. Σε διαφορετική περίπτωση δεν εκδίδονται οι πινακίδες κυκλοφορίας.
Επίσης το Υπουργείο ξεκαθαρίζει τι γίνεται με τα αυτοκίνητα που βρίσκονται σε ακινησία και τώρα οι ιδιοκτήτες του πραγματοποιούν άρση αυτής για να τα μεταβιβάσουν.
Ειδικότερα η εγκύκλιος αναγράφει ότι: «Για την αντιμετώπιση ζητημάτων που προκύπτουν σύμφωνα με την σχετική επιστολή και αφορούν την ταξινόμηση μεταχειρισμένων επιβατηγών οχημάτων διευκρινίζονται τα εξής:
Από 12 Φερβουαρίου 2020 επιτρέπεται η ταξινόμηση μεταχειρισμένων επιβατηγών οχημάτων από κράτη-μέλη της ΕΕ που είναι εφοδιασμένα με ισχύον Πιστοποιητικό Τεχνικού Ελέγχου που έχει εκδοθεί από το κράτος-μέλος προέλευσης.
Εφόσον τηρείται η προαναφερόμενη απαίτηση περί εφοδιασμού με ισχύον Πιστοποιητικό Τεχνικού Ελέγχου που έχει εκδοθεί από κράτος-μέλος προέλευσης και σύμφωνα με την περιπτωσιολογία της (β) σχετ. επιτρέπεται η ταξινόμησης του οχήματος στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών χωρίς να απαιτείται διενέργεια τεχνικού ελέγχου σε ΚΤΕΟ.
Δίνεται η δυνατότητα μεταβίβασης για όσα επιβατηγά ΙΧ οχήματα βρίσκονται σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας εφόσον κατά την ημερομηνία που τέθηκαν σε φορολογική ακινησία ήταν εφοδιασμένα με ισχύον Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου.
Στην περίπτωση αυτή η ισχύς των Δελτίων ΚΤΕΟ παρατείνεται κατά 45 ημέρες από την ημερομηνία μεταβίβασης των οχημάτων και επί της εκδοθείσας άδειας κυκλοφορίας θα αναγράφεται σχετική παρατήρηση με την ημερομηνία υποχρέωσης επόμενου τεχνικού ελέγχου όπως αυτή προκύπτει σύμφωνα με την προαναφερθείσα ακολουθία.»