Ο επικεφαλής αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κλίμα ανακοίνωσε ότι ενδέχεται να υπάρχουν «πράσινες» προϋποθέσεις σε όλα τα συστήματα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων που έχουν δημιουργηθεί από την ΕΕ για την αναζωογόνηση της ζήτησης οχημάτων μετά την πανδημία του κορωνοϊού.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντιμετωπίζει εκκλήσεις από κατασκευαστές αυτοκινήτων για κίνητρα ώστε να τονωθούν οι πωλήσεις των οχημάτων, οι οποίες κατέγραψαν απότομη πτώση εξαιτίας του προσωρινού λουκέτου που προκάλεσε ο επικίνδυνος ιός.
Εν τω μεταξύ πολιτικοί και επενδυτές ασκούν πιέσεις στην ΕΕ να χρησιμοποιήσει πράσινες επενδύσεις για να επανεκκινήσει την ανάπτυξη και να επιτύχει τους στόχους για το κλίμα. Ο Επίτροπος της Κομισιόν για το κλίμα Frans Timmermans δήλωσε ότι η ΕΕ θα μπορούσε να ακούσει τις προτάσεις τόσο των πολιτικών όσο και των επενδυτών.
«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μας ζητούν να τις βοηθήσουμε δίνοντας κίνητρα στα νοικοκυριά για να αγοράσουν ένα νέο αυτοκίνητο. Αλλά γιατί να μην το κάνουμε αυτό με οικολογικά κριτήρια, αντικαθιστώντας ένα παλιό και βρώμικο αυτοκίνητο με ένα καθαρό, ακόμη και με μηδενικές εκπομπές;» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Timmermans σε τηλεδιάσκεψη με νομοθέτες της ΕΕ.
Με την Ευρώπη να κινείται σε απότομη ύφεση φέτος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες φοβούνται ότι οι καταναλωτές και οι μεταφορείς δεν θα μπορούν να αντέξουν οικονομικά ώστε να αποκτήσουν νέα οχήματα.
Ο κορωνοϊός επίσης έχει προκαλέσει προσωρινό κλείσιμο στα εργοστάσια με αποτέλεσμα οι εταιρείες να μην έχουν ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα αν και ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες σιγά-σιγά ξεκινούν και πάλι την παραγωγή.
Τα οικολογικά κριτήρια σε μια πιθανή απόσυρση αυτοκινήτων θα βοηθούσε τα εργοστάσια ενώ παράλληλα θα αφαιρούσε από τους ευρωπαϊκούς δρόμους τα παλαιά και ρυπογόνα οχήματα δήλωσε ο Timmermans. «Είναι καλό για την αυτοκινητοβιομηχανία, είναι καλό για δουλειές και είναι καλό για το περιβάλλον».
Ο ACEA ζήτησε την περασμένη εβδομάδα την λήψη μέτρων από την ΕΕ ώστε να τονωθούν οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων.
«Θα χρειαζόταν ένα ειδικό πρόγραμμα ανανέωσης στόλου σε ολόκληρη την ΕΕ για όλες τις κατηγορίες οχημάτων για να βοηθήσει στην εκ νέου ζήτηση των οχημάτων τελευταίας τεχνολογίας», ανέφερε ο ACEA.
Ωστόσο, οι οικολόγοι προειδοποίησαν ότι χωρίς σαφείς κανόνες για το κλίμα από τις Βρυξέλλες, η επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης θα μπορούσε να υποστηρίξει τη ζήτηση ρυπογόνων οχημάτων.
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να εκδώσει σαφή και δεσμευτική καθοδήγηση στα κράτη μέλη ότι οι κρατικές ενισχύσεις όπως το μέτρο της απόσυρσης παλαιών ΙΧ πρέπει να συνδυάζεται με τις πωλήσεις οχημάτων μηδενικών εκπομπών», δήλωσε η Julia Poliscanova, διευθύντρια σε ΜΚΟ για τις Μεταφορές και το Περιβάλλον.
Ο Timmermans δήλωσε ότι η ΕΕ θα έχει «ανοιχτό μυαλό αλλά και τα αυτιά της» για τις βιομηχανίες που αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις. Ωστόσο, προειδοποίησε ότι το σχέδιο της Πράσινης Συμφωνίας της Κομισιόν, για να καταστεί ουδέτερο το κλίμα της ΕΕ έως το 2050, δεν είναι πολυτέλεια που μπορεί να απορριφθεί λόγω της πανδημίας.
«Θα ήταν μια παραίτηση από καθήκον, αν δεν επιμείνουμε στην Πράσινη Συμφωνία ως στρατηγική ανάπτυξης για να μας βγάλει από αυτήν την κρίση», ανέφερε χαρακτηριστικά το υψηλόβαθμο στέλεχος της ΕΕ.