Οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων αναμένεται να μειωθούν 22% και να ανέλθουν σε 70,3 εκατομμύρια μονάδες φέτος μετά την εμφάνιση του κορωνοϊού, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη ανάλυση της IHS Markit.
Ομοίως, οι προβλέψεις για κάθε μία χώρα είναι διαφορετικές καθώς έχουν επηρεαστεί σημαντικά από τον ιό και οι επιπτώσεις γίνονται αισθητές με τα εργοστάσια σε κάποια κράτη να παραμένουν ακόμη και κλειστά ενώ σε κάποια άλλα να επαναλειτουργούν έστω και κάτω υπό προϋποθέσεις.
Πάντως ξεκαθαρίζεται ότι η ανάκαμψη στην αγορά αυτοκινήτου θα εξαρτηθεί από την οικονομική στήριξη αλλά και τα κίνητρα που θα δώσει η κάθε κυβέρνηση! Οπότε αν κάποια κυβέρνηση επαναφέρει το μέτρο της απόσυρσης με σοβαρή επιδότηση στην απόκτηση καινούριου οχήματος θα αποτελέσει ένα πετυχημένο μέτρο, αν δοθούν κίνητρα μόνο για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων το μέτρο δεν θα είναι και τόσο επιτυχημένο εξαιτίας της υψηλής τιμής διάθεσής τους. Αν τώρα συμπεριληφθούν όλα τα οχήματα με χαμηλές εκπομπές ρύπων και η επιδότηση αυξάνεται όσο οι ρύποι τείνουν να γίνουν μηδενικοί τότε για πολλούς θα αποτελούσε το ιδανικό μέτρο τόνωσης της αγοράς.
Στην Ελλάδα βέβαια τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα καθώς εδώ και μήνες τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου δεν μπορούν να καταλήξουν σε ένα νομοσχέδιο που αφορά στις αλλαγές του Τέλους Ταξινόμησης! Τώρα βέβαια που τα κρατικά έσοδα από τον κλάδο του αυτοκινήτου έχουν πέσει κατακόρυφα ίσως να κινητοποιηθούν γρηγορότερα και να λάβουν άμεσα αποφάσεις. Όσον αφορά στο μέτρο της απόσυρσης αναλυτές εκτιμούν πως αν δεν εγκριθεί κάποιο συγκεκριμένο κονδύλι από την ΕΕ τότε η ελληνική οικονομία θα είναι εξαιρετικά δύσκολο έως και απίθανο να χρηματοδοτήσει κάποιο μέτρο απόσυρσης με επιδότηση στην αγορά του καινούριου. Άλλωστε οι προηγούμενες αποσύρσεις κόστισαν αρκετά εκατομμύρια ευρώ στον προϋπολογισμό εκ των οποίων σημαντικό μέρος καλύφθηκε από την αύξηση που σημείωσαν τα κρατικά έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης και τον ΦΠΑ.
Τώρα όμως με την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων να «ζουν» με το 800άρι της κυβέρνησης και την αβεβαιότητα που προκαλούν στους εργαζόμενους οι αναστολές των συμβάσεων θα λέγαμε ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να καταγράψουν απότομη άνοδο οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων χωρίς την παροχή σοβαρών κινήτρων. Αντίθετα η Ελλάδα είναι πολύ πιθανό να γεμίσει με πολύ παλιά αυτοκίνητα που θα αποκτώνται έναντι 1.500 έως 3.000 ευρώ ανεβάζοντας στα ύψη το μέσο όρο ηλικίας του στόλου των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων. Αν επιβεβαιωθεί το δεύτερο σενάριο τότε θα «θησαυρίσουν» και οι επιτήδειοι ή απατεώνες της ελληνικής αγοράς εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς θα εισάγουν κατά χιλιάδες τα «σαπάκια» από τη γειτονική Βουλγαρία…
Πάντως η τελευταία πρόβλεψη της IHS Markit κάνει λόγο για μια πραγματική ύφεση περίπου 3%, με πολύ απότομη μείωση της βραχυπρόθεσμης ζήτησης / προσφοράς η οποία θα αντικατασταθεί από μια αργή ανάκαμψη.
«Ο απροσδόκητος και ξαφνικός χαρακτήρας των επιπτώσεων της πανδημίας πλήττει σκληρά τον τομέα των αυτοκινήτων, με πρωτοφανή επίπεδα αβεβαιότητας σχετικά με τις προοπτικές για ουσιαστική παγκόσμια ανάκαμψη. Η μειωμένη ζήτηση άλλωστε θα επηρεάσει αρνητικά και την παγκόσμια προσφορά», δήλωσε ο Colin Couchman, εκτελεστικός διευθυντής, για τον κλάδο των αυτοκινήτων στην IHS Markit.
Σε εξέλιξη η ανάκαμψη στην Κίνα
Αν και τα περισσότερα εργοστάσια στην Κίνα επαναλειτουργούν, οι προβλέψεις της IHS Markit προειδοποιούν ότι θα χρειαστεί χρόνος για την πλήρη ανάκαμψη της παραγωγής, ειδικά καθώς οι αναθεωρημένες πρακτικές εργασίας έχουν αλλάξει ριζικά και καθιστούν σχεδόν αδύνατη την επαναφορά στην προηγούμενη λειτουργική ικανότητα, εν μέσω εξασθενημένων συνθηκών ζήτησης. Η Κίνα αναμένεται να παρουσιάσει μείωση των πωλήσεων πάνω από 15,5% σε ετήσια βάση, και να ανέλθουν 21 εκατομμύρια μονάδες, με ανησυχίες για επανεμφάνιση του ιού που θα μπορούσε να διαταράξει περαιτέρω την ανάκαμψη.
Ενώ σχεδόν όλοι οι έμποροι σε όλη την Κίνα επιστρέφουν στη δουλειά και υπάρχουν ενδείξεις ενθαρρυντικής αύξησης της επισκεψιμότητας στους εκθεσιακούς χώρους ωστόσο όπως φαίνεται η εμπιστοσύνη των καταναλωτών παραμένει εύθραυστη. Μέχρι στιγμής, 12 πόλεις έχουν εισαγάγει διάφορα κίνητρα για την προώθηση των πωλήσεων, όπως επιδοτήσεις οχημάτων καθαρών αυτοκινήτων, κίνητρα απόσυρσης και άλλες μορφές τόνωσης της αγοράς.
ΗΠΑ
Η αγορά αυτοκινήτων στις ΗΠΑ αναμένεται να μειωθεί 26,6% σε σχέση με το 2019 και να ανέλθει σε σε 12,5 εκατομμύρια μονάδες φέτος, σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της IHS Markit. Στο πρώτο τρίμηνο ο κορωνοϊός επηρέασε τις παραγγελίες των οχημάτων ενώ το προσωρινό λουκέτο στις αντιπροσωπείες μείωσε στο ελάχιστο τις πωλήσεις νέων ΙΧ.
Ενώ οι διαδικτυακές πωλήσεις επιτρέπονται στις περισσότερες Πολιτείες, τα ποσοστά πτώση στις πωλήσεις ήταν σημαντικά και το stock των διαθέσιμων οχημάτων συνεχώς αυξάνονταν. Οι πωλήσεις του Απριλίου και του Μαΐου αναμένεται να είναι ιστορικά χαμηλές, σύμφωνα με την ανάλυση του IHS Markit, καθώς οι προβλέψεις υποθέτουν ότι οι περιορισμοί θα συνεχιστούν σε μεγάλο μέρος της χώρας. Συγκριτικά, ο χαμηλότερος ρυθμός μηνιαίας πώλησης στην πρόσφατη ιστορία ήταν 8,8 εκατομμύρια μονάδες, που πραγματοποιήθηκαν τον Δεκέμβριο του 1981!
Ευρώπη
Σε όλη τη δυτική και κεντρική Ευρώπη, η IHS Markit προβλέπει πτώση 24,9% στις πωλήσεις αυτοκινήτων οι οποίες αναμένεται να κυμανθούν σε 13,6 εκατομμύρια μονάδες για φέτος. Οι ευρωπαϊκές αγορές δεν θα ανακάμψουν το ίδιο όλες καθώς αυτό θα εξαρτηθεί από τους κατά τόπους περιορισμούς αλλά και την οικονομική στήριξη αλλά και τα κίνητρα που θα δώσει η κάθε κυβέρνηση.
Οι αποκλεισμοί εξαιτίας του κορωνοϊού παραμένουν σε ισχύ σε ολόκληρη την Ευρώπη, ειδικά στην Ιταλία, την Ισπανία, τη Γαλλία και τη Βρετανία με τις αντιπροσωπείες να παραμένουν κλειστές. Το χρονοδιάγραμμα για τον τερματισμό των περιορισμών κλειδώματος ποικίλλει, με ορισμένες χώρες να εξετάζουν την επέκταση των περιορισμών, ενώ άλλες έχουν εξετάζουν προσεκτικές στρατηγικές εξόδου. Οι αγορές που επιζητούν την ανάκαμψη είναι η Γερμανία, η Δανία, η Αυστρία και η Τσεχία.
Η παραγωγή θα είναι ανάλογη της ζήτησης
Η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων αναμένεται να μειωθεί 21,2% λόγω του κορωνοϊού σε σχέση με το 2019 και θα ανέλθουν σε 18,8 εκατομμυρίων μονάδες σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της IHS Markit. Η μεγαλύτερη πτώση αναμένεται να καταγραφεί στο πρώτο εξάμηνο του έτους, με την παραγωγή στο πρώτο τρίμηνο να αναμένεται να μειωθεί κατά 24% σε ετήσια βάση και στο 2ο τρίμηνο κατά 44%. Το υπόλοιπο του έτους αναμένεται να μειωθεί, αλλά συνολικά, το δεύτερο εξάμηνο του έτους αναμένεται να μειωθεί κατά σχεδόν 8%, σε σύγκριση με μια συνολική πτώση 35% που θα καταγραφεί στο πρώτο εξάμηνο.
Τα εργοστάσια που βρίσκονται στην Κίνα επιστρέφουν σιγά-σιγά στην παραγωγή και μερικά από αυτά είχαν επιστρέψει σε πλήρη παραγωγή στα τέλη Μαρτίου. Ωστόσο, ο ρυθμός παραγωγής έχει προσαρμοστεί ώστε να ευθυγραμμίζεται με τα επίπεδα αποθεμάτων και ζήτησης. Οι προβλέψεις του Απριλίου αντικατοπτρίζουν τον εκτεταμένο χρόνο διακοπής λειτουργίας, τα κλιμακωτά πρότυπα επανέναρξης και τη συνεχιζόμενη περιγραφή της αλυσίδας εφοδιασμού σε ολόκληρη την περιοχή.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, η επιστροφή στην εργασία ποικίλλει, με ορισμένους κατασκευαστές αυτοκινήτων να προετοιμάζονται για μια σταδιακή επιστροφή στην παραγωγή που ξεκινά αυτή την εβδομάδα, και ορισμένοι ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη – αν και η προμήθεια εξαρτημάτων παραμένει κρίσιμη για την επανεκκίνηση των εργασιών. Σε ορισμένες χώρες, για παράδειγμα τη Γαλλία και τη Βρετανία, οι κυβερνητικές εντολές εμποδίζουν επί του παρόντος οποιαδήποτε σημαντική δραστηριότητα έως τις αρχές Μαΐου το νωρίτερο.
Στις ΗΠΑ, οι προβλέψεις της IHS Markit αντικατοπτρίζουν το κλείσιμο της παραγωγής από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές Μαΐου, τουλάχιστον. Σε αυτές τις εννέα εβδομάδες, περίπου 2,75 εκατομμύρια μονάδες θα έχουν χαθεί, με κίνδυνο περαιτέρω επεκτάσεων στον ορίζοντα, καθώς ο ιός συνεχίζει να επηρεάζει διάφορες περιοχές της χώρας.
Η παραγωγή των ΗΠΑ σε 14 πολιτείες αντιπροσωπεύει το 66% της συνολικής παραγωγής αυτοκινήτων της Αμερικής με 46.000 οχήματα που παράγονται κάθε μέρα πριν από το ξέσπασμα. Ωστόσο η επανεκκίνηση της συναρμολόγησης οχημάτων απαιτεί συντονισμό μεταξύ των Πολιτειών μαζί με τον γειτονικό Καναδά και το Μεξικό.
Η Ιαπωνία συνεχίζει να εμφανίζει αυξημένους κινδύνους καθώς η κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξακολουθεί να ισχύει. Μέχρι τώρα, τα εργοστάσια υπολειτουργούν η εγχώρια κατάσταση επιδεινώνεται και οι εξαγωγές καταγράφουν σημαντική μείωση.
«Συνολικά, καθώς η κατασκευή αυτοκινήτων αρχίζει να ανακάμπτει, τα μέτρα ασφάλειας του εργατικού δυναμικού θα είναι καθοριστικής σημασίας και θα επηρεάσουν τα επίπεδα παραγωγής καθώς ο κορωνοϊός δημιούργησε ένα νέο περιβάλλον εργασίας. Μπορούμε να περιμένουμε ποικίλους κύκλους επιστροφής στους κύκλους εργασίας και αλλαγές, καθώς και ισχυρότερες οδηγίες για την υγεία, συμπεριλαμβανομένων ελέγχων για όσους επιστρέφουν στην εργασία» δήλωσε ο Mark Fulthorpe, εκτελεστικός διευθυντής για το κλάδο παραγωγής αυτοκινήτων της IHS Markit.