Το επιχειρησιακό σχέδιο σταδιακής αύξησης των δρομολογίων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς παράλληλα με τη σταδιακή χαλάρωση των μέτρων κατά της εξάπλωσης του κορονοϊού, περιέγραψε μιλώντας στο Star, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής.
Διαμήνυσε όμως πως και την «επόμενη ημέρα» θα παίξει βασικό ρόλο η ατομική ευθύνη των επιβατών, που θα πρέπει να συνεχίσουν να τηρούν τις αποστάσεις, ενώ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο υποχρεωτικής χρήσης μάσκας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κάτι το οποίο επιβεβαίωσε όμως ο κ. Τσιόδρας.
«Θα περάσουμε σε ένα μεταβατικό στάδιο, κατά το οποίο θα ξαναβγούμε σιγά-σιγά στην κοινωνία. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αυξήσουμε και τα δρομολόγια στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς», είπε ειδικότερα ο κ. Καραμανλής.
«Θα πάμε στα 950 με 1.100 λεωφορεία στην Αθήνα και η Θεσσαλονίκη θα πάει γύρω στα 350 λεωφορεία, γιατί έχουμε ήδη κάνει τη συμφωνία με τα ΚΤΕΛ» ανέφερε, εξηγώντας ότι δυστυχώς είναι πρακτικά αδύνατο λόγω της μη ανανέωσης του στόλου τα τελευταία χρόνια να κυκλοφορεί ένα αστικό λεωφορείο ανά πέντε λεπτά ή ένας συρμός του Μετρό ανά λεπτό και προσθέτοντας ότι για αυτό το λόγο μπαίνει και ένα στοιχείο ατομικής ευθύνης των επιβατών.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι σήμερα στο τέλος κάθε βάρδιας γίνεται εντατική απολύμανση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, επιβεβαίωσε ότι το Υπουργείο εξετάζει, σε επαφή με τους ειδικούς του υπουργείου Υγείας, οι επιβάτες να φορούν προστατευτικό εξοπλισμό, δηλαδή μάσκες, και σημείωσε ότι οι οδηγοί των λεωφορείων έχουν ήδη εξοπλιστεί με μάσκες.
Τόνισε δε ότι πρέπει όλοι να τηρούν τις αποστάσεις ασφαλείας, καθώς στα αστικά λεωφορεία και το Μετρό δεν μπορεί να επιβληθεί εύκολα η πληρότητα 50%, σε αντίθεση με τρένα και ΚΤΕΛ όπου υπάρχουν αριθμημένες θέσεις. «Επομένως θα παίξει ρόλο η ατομική ευθύνη και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς», υπογράμμισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, καλώντας όλους τους πολίτες να προστατεύσουν και τον εαυτό τους αλλά και το διπλανό τους.
Όσον αφορά στις αεροπορικές μεταφορές, ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ζητήσει από τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου κ. Σαρλ Μισέλ να επεξεργαστεί η Κομισιόν συγκεκριμένη πρόταση για την επανέναρξη των αεροπορικών μεταφορών στην Ευρώπη. Τόνισε ότι πρόθεση είναι να βρεθεί μία κοινή ευρωπαϊκή πολιτική, ενώ ξεκαθάρισε: «Θέλουμε τουρισμό, αλλά θέλουμε και να προστατέψουμε τη δημόσια υγεία των Ελλήνων».
Όσον αφορά στα μεγάλα έργα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε καταρχήν ότι τα εργοτάξια παρέμειναν σε λειτουργία σύμφωνα με τις οδηγίες των ειδικών και εκτίμησε ότι την επόμενη ημέρα «πρέπει να κινηθούμε με πολύ γρήγορες διαδικασίες και εδώ και πάλι η Ευρώπη πρέπει να παίξει ένα ρόλο. Πρέπει δηλαδή να ξεφύγουμε από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες καθυστερούν τα μεγάλα έργα». Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι η κυβέρνηση έχει σχεδιάσει ένα «πακέτο» έργων ύψους 13 δισ ευρώ και θα διορθώσει τον νόμο των δημοσίων συμβάσεων, αλλά και η Ευρώπη από την πλευρά της πρέπει να ξεμπλοκάρει τη γραφειοκρατία.
Θα μεταβληθούν οι ώρες πρωϊνής προσέλευσης στην εργασία
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Σκάι υπογράμμισε «δεν πρέπει να έχουμε την εντύπωση, πως, από τη μία ημέρα στην άλλη θα ξεχυθούν 1 εκατομμύριο εργαζόμενοι στους δρόμους», επισήμανε πως «τα νέα μέτρα θα πρέπει να έχουν μία ισορροπία. Στο Μετρό, στο Τραμ και στα λεωφορεία δεν μπορούμε να έχουμε έναν αστυνομικό σε κάθε όχημα. Συζητείται αν θα πρέπει να υπάρξει ένας βασικός εξοπλισμός. Αυτό τον εξοπλισμό τον έχουν ήδη οι εργαζόμενοι στα ΜΜΜ, στους οποίους θα πρέπει να πούμε και ένα μεγάλο ευχαριστώ. Μετά από πρόταση του Υπουργείου Μεταφορών, εξετάζεται πολύ σοβαρά και οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν την επόμενη εβδομάδα, εάν θα πρέπει π.χ. όλοι όσοι θα επιβιβαστούν στα ΜΜΜ να φορούν προστατευτικό εξοπλισμό, δηλαδή μάσκες». Παράλληλα, τόνισε ότι «σε όσους θα χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ, θα πρέπει να εμπεριέχεται και το στοιχείο της προσωπικής ευθύνης. Να σκέπτονται τον εαυτό τους, αλλά και τον συμπολίτη τους».
Συνεχίζοντας, ο κ. Καραμανλής συμπλήρωσε πως, μετά από πρόταση του Υπουργείου Μεταφορών, εξετάζεται πολύ σοβαρά – από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό – το ενδεχόμενο «να μεταβληθούν οι ώρες πρωϊνής προσέλευσης στην εργασία, ώστε να αποφύγουμε τον συνωστισμό σε ώρες αιχμής». Η πρόταση του Υπουργείου είναι αν χρειαστεί να σπάσει η προσέλευση σε τρεις διακριτές φάσεις, αντί να έχουμε το μεγάλο κύμα από 7:30 ως 8:30.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι «στήνεται ένα πολύ συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο για την επόμενη μέρα. Κερδίσαμε το πρώτο στοίχημα, να μην διαδοθεί ο ιός. Τώρα, λοιπόν, πρέπει σιγά-σιγά να μπούμε σε μια διαδικασία επανεκκίνησης της οικονομίας και αυτό σημαίνει ότι κάποιος κόσμος και στον ιδιωτικό και στο δημόσιο τομέα θα πρέπει να αρχίσει να δραστηριοποιείται για να ξεκινήσει η παραγωγική διαδικασία».
Αναφερόμενος στις προθέσεις του Υπουργείου έναντι των επιβατών – χρηστών των ΜΜΜ, στα έσοδα των Οργανισμών λόγω περιορισμένης κυκλοφορίας, αλλά και στην αύξηση των δρομολογίων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, υπενθύμισε ότι: «Έχουμε πει ότι θα δώσουμε πιστωτικά στους ανθρώπους που είχαν προμηθευτεί κάρτες μηνιαίας ή μεγαλύτερης διάρκειας και δεν τις χρησιμοποίησαν. Σκεφτόμαστε να δώσουμε και μία επιπλέον έκπτωση 10% στους πολίτες που θα αγοράσουν νέα ετήσια κάρτα».
Και συνέχισε: «Αυτή τη στιγμή η κίνηση έχει πέσει στο 85-90% και το δίμηνο αυτό η κατάσταση είναι πολύ προβληματική. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο, όπου είχαμε αύξηση της τάξης του 5 και του 10% των εσόδων. Επομένως τα έσοδα είναι κάτι το οποίο είναι δική μας δουλειά και θα το αντιμετωπίσουμε. Αυτό όμως που προέχει τώρα είναι η επόμενη μέρα, να μπορέσει ο κόσμος να χρησιμοποιήσει με ασφάλεια τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Δεν μπορούμε να βγάλουμε πάνω από 1.000 και 1.100 λεωφορεία στους δρόμους. Θέλω να είμαι απολύτως ειλικρινής, γιατί ακούμε προτάσεις, ‘‘γιατί δεν βγάζετε παραπάνω λεωφορεία’’… Γιατί, πολύ απλά, τα προηγούμενα 5 χρόνια δεν έγινε αγορά ούτε ενός νέου λεωφορείου και έχουμε να πάρουμε καινούρια λεωφορεία από το 2009. Αυτό θα το λύσουμε βέβαια και σύντομα θα είμαστε έτοιμοι να βγούμε σε διαγωνιστική διαδικασία, αλλά σήμερα με αυτά τα δεδομένα προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατόν για να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο και για να προστατεύσουμε τη δημόσια υγεία.
Μην περιμένουμε η άρση των μέτρων να είναι απότομη. Όλοι καταλαβαίνουμε ότι αυτό θα γίνει με μία σταδιακή διαδικασία για αυτό και τα επιχειρησιακά πλάνα που έχουν τα υπουργεία αιχμής πρέπει να είναι πολύ συγκεκριμένα και να μπορούν να μεταβάλλονται ανάλογα με τις συνθήκες».
Τέλος, μιλώντας για τις αερομεταφορές, ο κ. Καραμανλής, υπογράμμισε: «Η ελληνική κυβέρνηση έχει στηρίξει σε πολύ μεγάλο βαθμό τον κλάδο των αερομεταφορών. Βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα. Βλέπετε άλλες χώρες όπως η Γαλλία π.χ. να πηγαίνει χωρίς άδεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να επιδοτεί με 7 δισ. την Air France. Εδώ μιλάμε για πολύ πιο λελογισμένα μέτρα.
Ο τουρισμός είναι η ναυαρχίδα μας. Η Ελλάδα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα διότι στην υγειονομική κρίση τα πήγαμε πάρα πολύ καλά. Πρέπει σιγά σιγά να αρχίσουμε να ανοίγουμε και τις αεροπορικές μεταφορές. Για αυτό ο ίδιος ο Πρωθυπουργός πριν από μερικές μέρες έκανε ειδική αναφορά στον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, να γίνει ένα συγκεκριμένο σχέδιο για τις αεροπορικές μεταφορές. Την Τετάρτη έχουμε άτυπο συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών όπου θα εξετάσουμε συγκεκριμένα μέτρα για το πώς θα πάμε στην επόμενη μέρα. Οι προτάσεις είναι πολλές, π.χ. κράτη – μέλη έχουν προτείνει ο ταξιδιώτης να μπορεί να έχει ένα πιστοποιητικό υγειονομικής κατάστασης πριν ταξιδέψει. Θέλουμε να έχουμε μια ισορροπία μεταξύ της ελεύθερης μετακίνησης και της δημόσιας υγείας. Υπάρχουν και άλλα μέτρα τα οποία εξετάζει η κυβέρνηση, όπως η εποπτεία των ταξιδιωτών -από πού προέρχονται, ποια είναι τα ρίσκα που έχουν- επίσης ενώ και στα σημεία εισόδου θα χρειαστεί και κατά περίπτωση ακόμα να γίνονται και συγκεκριμένα τεστ, όταν υπάρχει υποψία ότι έχουμε προβλήματα».
Κλείνοντας, ο κ. Καραμανλής τόνισε: «Η Ελλάδα ξέρετε ότι ήταν ένα βήμα μπροστά από την υπόλοιπη Ευρώπη και πολύ γρήγορα κλείσαμε τα αεροδρόμιά μας και τις πτήσεις από χώρες οι οποίες αντιμετώπιζαν πρόβλημα. Θα κάνουμε μία προσπάθεια σε επίπεδο της ΕΕ να βρεθεί μία κοινή γραμμή σε αυτό. Εάν δεν βρεθεί όμως δεν θα μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια».