Ανακοινώθηκε και επίσημα από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη η επιβολή του Περιβαλλοντικού Τέλους στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4 ενώ επίσης εξήγγειλε την απαγόρευση της εισαγωγής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro3 ή και παλαιότερες επιβεβαιώνοντας πλήρως το ρεπορτάζ του Carpress.gr.
Ο κ. Χατζηδάκης απέρριψε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας στα πάρα πολύ παλαιά αυτοκίνητα και προανήγγειλε παράλληλα την απαγόρευση εισαγωγής των πολύ παλαιών – και πολύ ρυπογόνων – μεταχειρισμένων οχημάτων.
«Η απαγόρευση θα είναι για την εισαγωγή στη χώρα των Euro 1, Euro 2 και Euro 3 αυτοκινήτων, δηλαδή για τα παμπάλαια αυτοκίνητα. Η Ελλάδα δεν μπορεί να είναι νεκροταφείο αυτοκινήτων της Ευρώπης. Δεύτερον, θα επιβληθεί ένα περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Euro 4, δηλαδή στα αυτοκίνητα που είναι δεκαετίας-δωδεκαετίας και πάνω της κλίμακας των 4.000 ευρώ. Για να ωθήσουμε τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα, τα οποία λόγω του αθέμιτου τρόπου με τον οποίο λειτουργούσε η αγορά «σκοτώνονταν» μέχρι σήμερα στις τιμές, με αποτέλεσμα και ο κάτοχος μέχρι σήμερα ενός σχετικά νέου μεταχειρισμένου να έχει απίστευτα χαμηλή πώλησης. Όλα αυτά τα μέτρα και για την απαγόρευση της εισαγωγής Euro 1, Euro 2, Euro 3 και για το περιβαλλοντικό τέλος για τα παλιά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προφανώς έχουν ένα περιβαλλοντικό πρόσημο. Θέλουμε να έχουμε καλύτερη ποιότητα ζωής και προστασία του περιβάλλοντος».
Προς επίρρωσιν της ανάγκης απαγόρευσης εισαγωγής των πολύ παλαιών οχημάτων, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στα στοιχεία ρύπανσης της ατμόσφαιρας πριν και μετά την καραντίνα λόγω κορωνοϊού. Είπε χαρακτηριστικά ότι και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη τα στοιχεία για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τα μικροσωματίδια, «έδειξαν» ότι με το lockdown ίσα που έφθασαν οι δύο μεγαλουπόλεις τα κοινοτικά όρια.
«Χωρίς το lockdown είμαστε πάνω 100%, είμαστε στο διπλάσιο και ακόμα παραπάνω. Επομένως, αντιλαμβάνεστε ότι ως Υπουργείο Περιβάλλοντος δεν μπορούμε να μείνουμε απαθείς απέναντι σε αυτό το φαινόμενο», κατέληξε.
Όπως είχε δημοσιεύσει το Carpress.gr το υπουργείο Περιβάλλοντος στο νομοσχέδιο που θα περιλαμβάνονται να κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων υπάρχει και σχετική διάταξη επιβολής Περιβαλλοντικού Τέλους έως 4.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ενώ παράλληλα θα απαγορεύεται η εισαγωγή πολύ παλαιών οχημάτων.
Σύμφωνα με το σχέδιο που εξετάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6 θα παραμείνουν στο απυρόβλητο και εξαιτίας των χαμηλών εκπομπών ρύπων δεν θα τους επιβληθεί Περιβαλλοντικό Τέλος.
Στα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro5 το υπουργείο Περιβάλλοντος εξετάζει να επιβάλλει Περιβαλλοντικό Τέλος ύψους 2.000 ευρώ. Ωστόσο ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε ότι δεν έχει αποφασιστεί αν θα επιβληθεί Περιβαλλοντικό Τέλος στα Euro5 εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και θα ξεκαθαριστεί μετά τη διαβούλευση του νομοσχεδίου.
Αντίστοιχα στα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4 το αντίστοιχο Περιβαλλοντικό Τέλος αυξάνεται στις 4.000 ευρώ.
Όσον αφορά στα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro3, Euro2, Euro1 ή Euro 0 το υπουργείο Περιβάλλοντος εξετάζει να μην επιτρέπει την εισαγωγή τους!
Το Περιβαλλοντικό Τέλος αλλά και η απαγόρευση εισαγωγής παλαιών μεταχειρισμένων οχημάτων θα έχει διάρκεια ενός έτους ώστε να μην δημιουργηθούν προβλήματα με την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς μια τέτοια ενέργεια μπορεί να χαρακτηριστεί αντικοινοτική και να επισύρει την Ελλάδα στα δικαστήρια και να της επιβληθούν πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
Η επιβολή του Περιβαλλοντικού Τέλους αποφασίστηκε εξαιτίας του εξαιρετικά χαμηλού κόστους εκτελωνισμού στα παλαιά εισαγόμενα μεταχειρισμένα το οποίο δεν μπορεί να αυξηθεί λόγω ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Έτσι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξετάζει την προσωρινή επιβολή του «Περιβαλλοντικού Τέλους» κατά την εισαγωγή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ώστε το κόστος τους να γίνει απαγορευτικό και να μην μετατραπεί η Ελλάδα σε μια «χωματερή» παλαιών αυτοκινήτων.
Το αρχικό σχέδιο του υπουργείο Οικονομικών να υπενθυμίσουμε πως περιελάμβανε συντελεστή Τέλους Ταξινόμησης σε ποσοστό 500% για όσα πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4 και 1.000% για όσα οχήματα πληρούσαν τις παλαιότερες οδηγίες ρύπων.
Ωστόσο εξαιτίας της τεράστιας απομείωσης που κατέγραφαν οι Αξίες Λιανικής προ Φόρων των συγκεκριμένων αυτοκινήτων το οικονομικό επιτελείο σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξετάζουν σοβαρά την επιβολή ενός «Περιβαλλοντικού Τέλους» ύψους από 2.000 ευρώ και άνω ώστε να γίνει ασύμφορη η εισαγωγή τους!
Το Περιβαλλοντικό Τέλος σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος θα ισχύσει και για τα επαγγελματικά οχήματα αλλά και για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα φορτηγά.
Βόμβα στις διαπραγματεύσεις
«Βόμβα στις συνομιλίες που πραγματοποιούνται μεταξύ των κυβερνητικών στελεχών και των μελών του Δ/Σ του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) χαρακτηρίζει ο πρόεδρος του ΣΕΕΑΕ κ. Κωνσταντίνος Κυράτσος την είδηση περί επιβολής Περιβαλλοντικού Τέλους στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα! Όπως αναφέρει στο Carpress.gr: «Τη στιγμή που εδώ και μήνες συνεχίζουμε το διάλογο με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών αλλά και με το γραφείο του Πρωθυπουργού για τις πολυαναμενόμενες αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης, έρχεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος η είδηση ότι θα επιβάλλει “Περιβαλλοντικό Τέλος” στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα! Και μόνο στα εισαγόμενα. Δηλαδή ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο 5ετίας θα πληρώνει “χαράτσι” κάτι χιλιάδες ευρώ με την πρόφαση της ρύπανσης του περιβάλλοντος, την ίδια στιγμή που ένα εγχώριο αυτοκίνητο 25ετίας όχι. Αν δεν ήταν για να κλαίς θα ήταν για να γελάς…. Μάλιστα σύμφωνα με το δημοσιεύματα το νέο χαράτσι θα κυμαίνεται από 2.000 έως και 4.000 ευρώ για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα Euro5 και Euro4 αντίστοιχα ενώ θα απαγορευτεί και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα η εισαγωγή παλαιότερων αυτοκινήτων! Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος θέλει να αγοράζουν μόνο καινούρια αυτοκίνητα οι Έλληνες καταναλωτές και όσοι δεν έχουν αρκετά χρήματα να αναγκαστούν να μετακινούνται μόνο με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή…με ηλεκτρικά πατίνια που είναι και της μόδας…. Το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο θα φτάσει στο τέλος να έχει τόσα χαράτσια που θα καταλήξει να είναι ακριβότερο από το αντίστοιχο καινούριο… και πιστεύαμε ότι μετά το νόμο Σπίρτζη τα είχαμε δει όλα σαν επαγγελματίες του κλάδου… Φαίνεται ότι η φαντασία κάποιων εντός και εκτός Υπουργείων είναι αχαλίνωτη. Αλλά έχουν γνώση οι φύλακες…
Μιλάμε για φαρσοκωμωδία που τείνει να εξελιχθεί σε τραγωδία για χιλιάδες επαγγελματίες και τους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις του κλάδου. Αν ευσταθεί έστω και στον ελάχιστο βαθμό η συγκεκριμένη φήμη, δυστυχώς επιβεβαιώνει τους φόβους που πολλάκις έχει εκφράσει ο Σύνδεσμός μας, ότι δηλαδή η Πολιτεία εδώ και χρόνια δεν καταλαβαίνει ή απλώς αδιαφορεί για την οριακή θέση στην οποία έχει φέρει τις επιχειρήσεις του κλάδου με τις διάφορες νομοθετικές τρικλοποδιές όλα αυτά τα χρόνια (ν.Σπίρτζη, ν.2016 τελωνεία, πολύμηνη καθυστέρηση στην αλλαγή του ΤΤ…) και τα ήξεις αφήξεις των αρμόδιων φορέων. Ας απευθυνθούν μια φορά με εντιμότητα απέναντι στον επαγγελματία που δραστηριοποιείται στο κλάδο για να βγάλει το ψωμί του και να του πουν υπεύθυνα ότι η εισαγωγή τέλος, να κλείσει το μαγαζί του και να πάει στο ταμείο ανεργίας. Φτάνει πια…. Να ξέρουμε για να δρομολογήσουμε και ως πανελλαδικός σύνδεσμος τις επόμενες κινήσεις μας…εκτός Ελλάδος πια, καθώς φαίνεται ότι στη χώρα μας η λογική έχει αντικατασταθεί πλήρως με την εξυπηρέτηση συμφερόντων 4-5 νοματαίων κυριολεκτικά….Ευτυχώς που υπάρχει βέβαια και η ΕΕ, η προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο θα αποτελέσει μονόδρομο για τους εμπόρους αυτοκινήτων ενώ παράλληλα στην Ελλάδα θα επιβληθεί ακόμη ένα υπέρογκο πρόστιμο για την φορολογική πολιτική που ακολουθεί στα τελωνεία.
Επίσης από τις ανακοινώσεις περί επιδοτήσεων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σκούτερ και ποδήλατα έχουν εξαιρεθεί ως διά μαγείας τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα λες και μόνο τα καινούρια δεν ρυπαίνουν και τα μεταχειρισμένα προκαλούν μεγάλη ατμοσφαιρική ρύπανση.Είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου. Ελπίζουμε ο Πρωθυπουργός να αντιληφθεί ότι όλα τα παραπάνω δεν αποτελούν μια υγιή αγορά αλλά μια αγορά με όρους αθέμιτου ανταγωνισμού και να αναλάβει δράση πριν να είναι πολύ αργά…»