Ωρολογιακή βόμβα η ελληνική αγορά αυτοκινήτου!

Σαν μια ωρολογιακή βόμβα που είναι έτοιμη να σκάσει χαρακτηρίζουν την ελληνική αγορά αυτοκινήτου πολλά στελέχη από τον κλάδο καθώς οι αναποδιές φαίνεται ότι ακολουθούν η μία την άλλη και τα ποσοστά πτώσης στις πωλήσεις τόσο των καινούριων όσο και των μεταχειρισμένων ΙΧ να είναι πραγματικά τρομακτικά.

Αρχικά είχαμε την οικονομική κρίση που κυριολεκτικά έφθασε πάρα πολλές εταιρείες στα όριά τους και μάλιστα κάποιες βρέθηκαν ένα βήμα πριν την χρεοκοπία. Τα απόνερα της οικονομικής κρίσης ταλάνιζαν τον κλάδο για αρκετά χρόνια ωστόσο από τα μέσα του 2018 ξεκίνησε η αγορά δειλά-δειλά να καταγράφει άνοδο και να έρχονται τα πρώτα χαμόγελα στις εισαγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις του κλάδου.

Το 2019 αποτέλεσε μια χρονιά-σταθμό για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου καθώς η άνοδος των πωλήσεων ήταν δυναμική και όλα τα στελέχη του κλάδου έκανα σχέδια για τουλάχιστον 115.000 πωλήσεις το 2020 τα οποία πλέον αποτελούν σενάρια επιστημονικής φαντασίας.

Το 2020 ξεκίνησε σημειώνοντας μια ιδιαίτερη δυναμική η αγορά ωστόσο ο εμφάνιση του κορωνοϊού ήρθε για να εξανεμίσει τα φιλόδοξα σχέδια των εταιρειών και να τις γυρίσει πολλά χρόνια πίσω όντας όμως περισσότερο αποδυναμωμένες από ποτέ και με τις υποχρεώσεις και τα χρέη να αυξάνονται ραγδαία.

Σε όλα σχεδόν τα κράτη-μέλη οι κυβερνήσεις έλαβαν μέτρα τόνωσης των πωλήσεων αυτοκινήτων ωστόσο στην Ελλάδα οι πολιτικοί μας αρκούνται στα σχέδια επί χάρτου τα οποία δημοσιοποιούνται με αποτέλεσμα να «παγώνουν» περαιτέρω τις πωλήσεις και βέβαια όλα να συγκλίνουν στην ηλεκτροκίνηση αφήνοντας έξω από το παιχνίδια τα υβριδικά, τα plug-in υβριδικά αλλά και τα οχήματα που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης τα οποία δεν είναι επίσης ρυπογόνα!

Έτσι λοιπόν για κάποιον ειδικό λόγο στην Ελλάδα το μόνο που απασχολεί κάποια κυβερνητικά στελέχη είναι η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης χωρίς να έχουν λάβει υπόψιν τους ότι η χώρα μόλις εξήλθε από πολυετή οικονομική κρίση την χτύπησε ο κορωνοϊός με αποτέλεσμα πολλοί εργαζόμενοι να ζουν και πάλι στην αβεβαιότητα και βέβαια τα ηλεκτρικά μοντέλα να αποτελούν απαγορευτικό καρπό για την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών καθώς το φθηνότερο τετραθέσιο ηλεκτρικό μοντέλο κοστίζει γύρω στις 30.000 ευρώ!

Επίσης κανένας πολιτικός που εμφανίζεται ένθερμος υποστηρικτής της ηλεκτροκίνησης στις τηλεοπτικές ή ραδιοφωνικές εκπομπές ή ακόμη και μέσω συνεντεύξεων ή δηλώσεων στον παραδοσιακό ή ηλεκτρονικό Τύπο δεν έχει αγοράσει με δικά του χρήματα ηλεκτρικό αυτοκίνητο! Επίσης ούτε τα υψηλόβαθμα στελέχη των Υπουργείων και πολιτικών γραφείων που δηλώνουν υπέρμαχοι της ηλεκτροκίνησης έχουν αποκτήσει κάποιο ιδιωτικό ηλεκτρικό μοντέλο! Αντ’ αυτού με τα χρήματα του Ελληνικού λαού εμφανίζονται οικολόγοι και προστάτες του περιβάλλοντος αλλά μόλις διαπιστώσουν πόσα πρέπει να πληρώσουν για να αποκτήσουν κάποιο ιδιωτικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο φαίνεται ότι αναθεωρούν τα πάντα και βολεύονται να κινούνται δωρεάν με τα κρατικά ηλεκτρικά ή μη αυτοκίνητα…

Πάντως το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει ανακοινώσει ότι θα επιδοτηθούν οι υποψήφιοι αγοραστές που θα αποκτήσουν κάποιο ηλεκτρικό μοντέλο με τα κίνητρα να κυμαίνονται μεταξύ 5.000 και 6.000 ευρώ για τους ιδιώτες καταναλωτές και διπλάσια ποσά για επιχειρήσεις και ιδιοκτήτες Ταξί ωστόσο η αβεβαιότητα που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός αλλά και η εργασιακή ανασφάλεια των Ελλήνων μάλλον θα διατηρήσει πολύ χαμηλά τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ακόμη και με επιδότηση.

Από την άλλη μεριά σύμφωνα με πληροφορίες του Carpress.gr οι ιδιοκτήτες Ταξί γέλασαν στο άκουσμα της επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου επισημαίνοντας ότι δεν ενδιαφέρονται για την ηλεκτροκίνηση γιατί είναι πολύ ακριβή και δυσλειτουργική για τον κλάδο τους.

Ειδικότερα σε Υπουργούς επισήμαναν ότι τα Ταξί λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο οπότε η φόρτιση των οχημάτων θα μειώνει τους χρόνους εργασίας των ιδιοκτητών ή των οδηγών και επιπλέον το κόστος απόκτησης είναι πολύ υψηλό, δεν υπάρχουν σταθμοί ανεφοδιασμού και το σημαντικότερο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν περιορισμένη αυτονομία οπότε η κίνησή τους εκτός Αθηνών είναι απαγορευτική!

Από την άλλη μεριά ένα μεταχειρισμένο πετρελαιοκίνητο 3ετίας κοστίζει μόλις 9-10.000 ευρώ που πρακτικά σημαίνει το ένα τρίτο της αξίας του ηλεκτρικού με σίγουρη την απόσβεση της αξίας αγοράς αλλά και ενός εξαιρετικά χαμηλού κόστους χρήσης.

Τι συμβαίνει στις εταιρείες πώλησης καινούριων ΙΧ

Στάση αναμονής τηρούν πάρα πολλοί εισαγωγικοί όμιλοι στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου καθώς η απότομη πτώση που κατέγραψαν οι πωλήσεις εξαιτίας του κορωνοϊού «πάγωσε» προς το παρόν όλα τα αναπτυξιακά σχέδιά τους.

Από την άλλη μεριά η πρωτόγνωρη έλλειψη ρευστότητας στα ταμεία τους έχει σημάνει συναγερμό στις διοικήσεις τους με αποτέλεσμα μερικές από αυτές να λαμβάνουν δραστικά μέτρα μείωσης των δαπανών. Μεταξύ των έκτακτων μέτρων περιλαμβάνονται οι αναστολές συμβάσεων εργασίας, η εκ περιτροπής εργασία, οι μειώσεις μισθών και ότι άλλο τους επιτρέπει η νομοθεσία ώστε να μειώσουν τα έξοδά τους.

Η συγκεκριμένη κίνηση όμως έχει αλλάξει το κλίμα που επικρατούσε στις επιχειρήσεις και κάποια στελέχη όντας δυσαρεστημένα αναζητούν δουλειά σε άλλες εισαγωγικές ενώ κάποια άλλα εξετάζουν ακόμη και την έξοδό τους από τον κλάδο του αυτοκινήτου επιδιώκοντας να εργαστούν σε άλλους περισσότερο ασφαλείς κλάδους.

Πάντως οι εισαγωγικές επιχειρήσεις του κλάδου που δεν έχουν ακόμη λάβει μέτρα μείωσης των δαπανών είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα ακολουθήσουν εκείνες που τα έχουν λάβει καθώς οι πωλήσεις διατηρούνται σε εξαιρετικά για την εποχή επίπεδα και αν δεν ανακάμψουν τότε οι μειώσεις μισθών, η εκ περιτροπής εργασία ή ακόμη και οι απολύσεις θα αποτελέσουν μονόδρομο καθώς δεν θα μπορέσουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Μάλιστα σύμφωνα με όσα ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχος αυτοκινητοβιομηχανίας στο Carpress: «Προσπαθούμε όσο μπορούμε να διατηρήσουμε στα επίπεδα προ κορωνοϊού τους μισθούς των υπαλλήλων αλλά σε περίπτωση που οι ανταγωνιστές μας καταφέρουν να κερδίσουν χρήματα από αναστολές συμβάσεων ή εκ περιτροπής εργασίες τα οποία θα διατεθούν για την διαφήμιση των αυτοκινήτων τους τότε θα πρέπει και εμείς να τους ακολουθήσουμε ώστε να εξοικονομήσουμε χρήματα και να καταστήσουμε και εμείς με τη σειρά μας ανταγωνιστικά τα μοντέλα μας.»

Βέβαια όλα τα παραπάνω δημιουργούν συνθήκες αβεβαιότητας στους υπαλλήλους των εισαγωγικών εταιρειών με ότι και αν σημαίνει αυτό για την ποιότητα της εργασίας τους καθώς ως γνωστό ένας δυσαρεστημένος υπάλληλος μόνο κακό μπορεί να κάνει σε μια επιχείρηση…

Από την άλλη μεριά οι δόσεις που πρέπει να καταβάλλουν οι εισαγωγικές εταιρείες για την εξόφληση των δανειακών τους υποχρεώσεων απλά έχει ανασταλεί μέχρι τον Σεπτέμβριο οπότε το φθινόπωρο όλες αυτές οι εταιρείες που έκαναν χρήση των ευνοϊκών μέτρων θα βρεθούν αντιμέτωπες τόσο με τις δόσεις που δεν εξόφλησαν την άνοιξη και το καλοκαίρι όσο και με τις νέες υποχρεώσεις που αφορούν στην φορολογία, τον ΕΝΦΙΑ και άλλες δαπάνες που είναι πολύ πιθανό να μην μπορούν να καλύψουν αν δεν ανακάμψουν οι πωλήσεις.

Πάντως το μόνο σίγουρο είναι ότι οι επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να βοηθήσει τις εταιρείες να ανακάμψουν καθώς ο αριθμός τους θα είναι περιορισμένος.

Από την άλλη μεριά οι αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης δρομολογούνται από το Νοέμβριο του 2019 αλλά ακόμη δεν έχει κατατεθεί τίποτα στην Βουλή ενώ στους επόμενους μήνες θα ανακοινωθούν και οι αλλαγές στα Τέλη Κυκλοφορίας του 2021 τα οποία θα είναι σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των πολιτικών  περισσότερο δίκαια και ο… ρυπαίνων θα πληρώνει περισσότερα.

Μόνο που στην Ελλάδα κυκλοφορούν πάνω από 3,8 εκατ. παλαιά αυτοκίνητα και μόλις 500.000 «καθαρά» οπότε η εξίσωση θα είναι εξαιρετικά δύσκολη και το πολιτικό κόστος πολύ υψηλό αν αποφασιστεί η αύξηση των Τελών Κυκλοφορίας στα παλαιά ΙΧ.

Βέβαια θα υπάρξει και επιδότηση για την απόκτηση ηλεκτρικών σκούτερ και ποδηλάτων οπότε για όσους δεν μπορούν να αποκτήσουν κάποιο καθαρό αυτοκίνητο και στις ανηφόρες να κάνουν και… ορθοπεταλιά ώστε να υποβοηθούν τον ηλεκτροκινητήρα!

Όσον αφορά σε άλλα μέτρα τόνωσης των πωλήσεων οι εταιρείες μάλλον είναι μόνες τους καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του Carpress.gr πέραν της επιδότησης για τα ηλεκτρικά ΙΧ και της αλλαγής του Τέλους Ταξινόμησης δεν υπάρχει απολύτως τίποτα στον ορίζοντα οπότε οι εισαγωγικές θα αναλάβουν και το κόστος των… προσφορών.

Τι συμβαίνει στις εμπορίες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων

Αν τα πράγματα διαγράφονται δύσκολα στις εισαγωγικές εταιρείες καινούριων αυτοκινήτων τότε οι προβλέψεις για τις εμπορίες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι εξαιρετικά δυσμενείς. Οι λόγοι είναι πολλοί αλλά θα περιοριστούμε μόνο στο γεγονός πως το τελωνειακό καθεστώς ευνοεί αυτή την στιγμή την εισαγωγή παλαιών οχημάτων σε αντίθεση με τα πιο καινούρια με αποτέλεσμα οι επιτήδειοι να μπορούν να κερδίζουν πολλά χρήματα χρησιμοποιώντας αθέμιτες πρακτικές έναντι των καταναλωτών (γύρισμα χιλιομέτρων) αλλά και των υπολοίπων εμπόρων. Από την άλλη μεριά οι φήμες περί επιβολής Περιβαλλοντικού Τέλους στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 4 και Euro 5 κατά 4.000 ευρώ και 2.000 ευρώ αντίστοιχα ουσιαστικά κάνει απαγορευτική της εισαγωγή τους. Ωστόσο αφήνει ελεύθερη και χωρίς επιβαρύνσεις τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6 αλλά σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι έμποροι αν δεν καταργηθούν οι υποκατηγορίες δεν θα μπορούν να εισάγουν ούτε μεταχειρισμένα ΙΧ που πληρούν την τελευταία οδηγία ρύπων.

Το μοναδικό «όπλο» που έχουν στα χέρια τους οι έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι η ενεργοποιημένη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία έχει δεχθεί ως βάσιμη από τους Επιτρόπους και αναμένεται εντός του καλοκαιριού να απαιτήσει από την ελληνική κυβέρνηση να αλλάξει το καθεστώς του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης.

Επειδή όμως το οικονομικό επιτελείο έχει προγραμματίσει την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης είναι πολύ πιθανό η καταγγελία να εμπλουτιστεί από τα νέα δεδομένα που σύμφωνα με νομικούς κύκλους παραβαίνουν το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και αφορούν τόσο στην άνιση φορολογική μεταχείριση μεταξύ εισαγόμενων και εγχώριων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων όσο και για το Περιβαλλοντικό Τέλος που αναμένεται να επιβληθεί μόνο στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ.

Πάντως μέχρι να ολοκληρωθούν όλα τα παραπάνω πολλοί έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα αναγκαστούν να εισάγουν μόνο αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro6 ώστε να πληρώνουν χαμηλότερους δασμούς και βέβαια οι τιμές των εγχώριων μεταχειρισμένων στην Ελλάδα θα αυξηθούν εξαιτίας της έλλειψης που θα προκαλέσει η υπερφορολόγηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων.

Τι έχουν πάθει οι καταναλωτές

Οι εξαγγελίες για φθηνότερα καινούρια και εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έχει «παγώσει» κάθε σκέψη αγορά ΙΧ στους καταναλωτές. Ωστόσο οι άκρως δελεαστικές προσφορές που πραγματοποιούν οι εισαγωγικές αλλά και κάποιες εμπορικές επιχειρήσεις πραγματικά τους έχουν φέρει σε… απόγνωση.

Εκατοντάδες είναι τα email που λαμβάνουμε από καταναλωτές στα οποία μας ρωτούν πότε θα περάσει το νομοσχέδιο γιατί έχουν «παγώσει» την αγορά του νέου τους οχήματος; Πόσο θα μειωθούν οι τιμές; Θα βάλει η κυβέρνηση Περιβαλλοντικό Τέλος στα παλαιά ΙΧ; Και πολλές άλλες ερωτήσεις που πρσαγματικά επιβεβαιώνουν την απόγνωση στην οποία βρίσκονται. Τις απαντήσεις μπορεί να της δώσει μόνο η κυβέρνηση οπότε λίγη υπομονή. Οι πιο τολμηροί αρπάζουν την ευκαιρία των προσφορών αδιαφορώντας για τις προθέσεις της κυβέρνησης και ίσως τελικά να είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι…