Η Ευρωπαϊκή Ένωση προειδοποίησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να κάνουν περισσότερα ώστε να επιτύχουν τους νέους αυστηρότερους στόχους εκπομπών CO2 που έχουν τεθεί καθώς σε πρόσφατη έρευνα επιβεβαιώθηκε ότι η ρύπανση από τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί!
Οι μέσες εκπομπές νέων επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ και την Ισλανδία το 2018 αυξήθηκαν σε 120,8 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, αυξημένα κατά 2 γραμμάρια από το προηγούμενο έτος. Οι συγκεκριμένες τιμές είναι κατά πολύ υψηλότερες από το στόχο των 95 γρ. CO2 που έχει θέσει η ΕΕ από τις αρχές του 2020.
«Οι κατασκευαστές θα πρέπει να βελτιώσουν την απόδοση καυσίμου του στόλου τους και να επιταχύνουν την ανάπτυξη οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών», δήλωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ΕΕ, καθώς θα επιδιώξει έως το 2050 να είναι ουδέτερες από τα καύσιμα στο πλαίσιο της φιλόδοξης στρατηγικής για την Πράσινη Συμφωνία. Η Επιτροπή εξετάζει να επιβάλλει ακόμη πιο αυστηρούς στόχους στους ρύπους των αυτοκινήτων και την επεκτείνει και σε αυτό τον κλάδο την αγορά ρύπων για να καλύψει τις οδικές μεταφορές.
Η αύξηση των μέσων εκπομπών CO2 στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα προκλήθηκε κυρίως από τη συνεχιζόμενη μετάβαση από το diesel σε βενζινοκίνητα οχήματα, με το μερίδιο του στόλου diesel να μειώνεται κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες. Το 2018, το 60% των καινούργιων αυτοκινήτων ήταν βενζίνη, ενώ τα diesel αντιστοιχούσαν στο 36%, σύμφωνα με την ΕΕ.
Επηρεάστηκε επίσης από την αλλαγή των προτιμήσεων των καταναλωτών, με τους αγοραστές να κλίνουν προς τα μεγαλύτερα και βαρύτερα SUV μοντέλα βενζίνης τα οποία κατέλαβαν το 35% του συνόλου της αγοράς από 29% που ήταν το 2017.
«Οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών αυξήθηκαν το 2018, αλλά αντιπροσώπευαν μόνο το 2% περίπου των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων, σε σύγκριση με 1,5% το 2017», ανέφερε η Επιτροπή. Στο σύνολο των καθαρών οχημάτων που διατέθηκαν περίπου 150.000 οχήματα ήταν ηλεκτρικά και 150.000 plug-in υβριδικά μοντέλα.
Επίσης οι μέσες εκπομπές CO2 των νέων φορτηγών ανήλθαν στα 157,9 γραμμάρια, καταγράφοντας για πρώτη φορά άνοδο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.