Η πρόταση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ηλεκτροκίνηση βασίζεται στα σημερινά πραγματικά δεδομένα του κλάδου των μετακινήσεων στην Ελλάδα, αλλά και τις δυνατότητες του Δημοσίου εκτίμησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο Newsauto.gr, ενώ παράλληλα αποκάλυψε για ποιο λόγο θα αυξηθούν οι διαθέσιμοι πόροι για την ηλεκτροκίνηση!
Επίσης ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι στο νομοσχέδιο το Υπουργείο θα εισάγει ρυθμίσεις για την εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, ενώ απλοποιεί και τις διαδικασίες για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα κτίρια χωρίς να απαιτείται για αυτό η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας!
Όσον αφορά στην Ευρώπη ο Υπουργός επισήμανε πως το Ταμείο Ανάκαμψης από τον κορωνοϊό προβλέπει την εγκατάσταση ενός εκατομμυρίου φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη…
Για το Περιβαλλοντικό Τέλος στα παμπάλαια εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε ότι επιδιώκουν να ωθήσουν τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα καταπολεμώντας το αδιαφανές πλαίσιο αγοράς που επικρατούσε στην αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων.
Γ.Α.: Κύριε υπουργέ, μπορείτε να μας περιγράψετε εν συντομία τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που προωθεί η κυβέρνηση για την ηλεκτροκίνηση;
Κ.Χ.: Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση σηματοδοτεί το πέρασμα σε μια νέα εποχή. Σε αυτή των οικολογικών μετακινήσεων. Που είναι μία ακόμα πτυχή της πράσινης πολιτικής της κυβέρνησης. Μαζί με την απολιγνιτοποίηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, το Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών. Τρία είναι τα βασικά στοιχεία της πολιτικής μας στην ηλεκτροκίνηση: Πρώτον, μια οικολογική επιδότηση που θα αφορά την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ (η οποία μαζί με τα φορολογικά κίνητρα οδηγεί σε έκπτωση στην τιμή της τάξης του 25%), αλλά και μέτρα για την αγορά ταξί, ηλεκτρικών σκούτερ και ηλεκτρικών ποδηλάτων. Δεύτερον, η γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών σε κεντρικά σημεία εξυπηρέτησης. Και, τρίτον, τα κίνητρα εγκατάστασης στην Ελλάδα (ιδιαίτερα στις λιγνιτικές περιοχές) μονάδων παραγωγής μπαταριών και φορτιστών.
Γ.Α.: Τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση είναι πραγματικά γενναία και σίγουρα θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη αυτής της νέας μορφής μετακίνησης. Πιστεύετε ότι τα 100 εκατ. ευρώ θα φθάσουν για να επιδοτηθούν τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα έως το τέλος του 2021 ή θα εξαντληθούν πολύ πιο σύντομα;
Κ.Χ.: Τα 100 εκατομμύρια ευρώ που δίνουμε είναι μόνο η αρχή! Είναι ένα ποσό που βασίζεται στις ανάγκες και τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς τα οποία μελετήσαμε. Ωστόσο, εδώ είμαστε ακόμη και αν υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση. Από εκεί και πέρα, θα ακολουθήσουν αντίστοιχα πακέτα και τα επόμενα χρόνια. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις πρόσφατες ανακοινώσεις που έκανε για το Ταμείο Ανάκαμψης μετά τον κορωνοϊό, βάζει την ηλεκτροκίνηση στην πρώτη γραμμή. Προβλέπει, για παράδειγμα, την εγκατάσταση ενός εκατομμυρίου φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη! Επομένως, μπορούμε να έχουμε βάσιμες προσδοκίες ότι οι διαθέσιμοι πόροι για την ηλεκτροκίνηση μπορούν στο μέλλον μόνο να αυξηθούν!
Γ.Α.: Στα Ταξί και στα εταιρικά οχήματα επιδοτούνται επίσης και τα plug-in υβριδικά μοντέλα. Γιατί αυτή η επιλογή δεν υπάρχει και στους ιδιώτες καταναλωτές;
Κ.Χ.: Η προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή ήταν τα οχήματα που οδηγούν σε μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Πέραν αυτού, όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη Ευρώπη, οι τιμές των υβριδικών οχημάτων είναι λιγότερο υψηλές σε σχέση με αυτές των ηλεκτρικών. Για αυτό δίνουμε έμφαση στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα για τους ιδιώτες. Για τα Ταξί και για τα εταιρικά οχήματα επιδοτούμε πράγματι τα plug-in υβριδικά, διότι θέλουμε να δημιουργήσουμε εμμέσως μια «κρίσιμη μάζα» στην αγορά πιο καθαρών αυτοκινήτων, δεδομένου μάλιστα ότι στους δύο αυτούς τομείς αναμένουμε περισσότερες πωλήσεις.
Γ.Α.: Σε άλλα κράτη-μέλη επιδοτούνται εκτός από τα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά και άλλα οχήματα όπως τα υβριδικά ή εκείνα που κινούνται και με φυσικό αέριο ή υγραέριο εξαιτίας των χαμηλών εκπομπών CO2. Υπάρχει κανένα πλάνο ώστε να επιδοτηθούν και τα παραπάνω οχήματα;
Κ.Χ.: Η πρόταση μας για την ηλεκτροκίνηση βασίζεται στα σημερινά πραγματικά δεδομένα του κλάδου των μετακινήσεων στην Ελλάδα, αλλά και τις δυνατότητες του Δημοσίου. Είναι μάλιστα θεωρώ ένα γενναίο πακέτο, λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές δυσχέρειες που προκαλεί η κρίση του κορωνοϊού. Πακέτο που δείχνει ότι η κυβέρνηση, πέρα από την επιτυχημένη αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, έχει επίσης στο μυαλό της την επόμενη μέρα. Το πώς δηλαδή θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των Ελλήνων συνολικά. Δεδομένων λοιπόν των δημοσιονομικών περιορισμών, οφείλουμε να κατευθύνουμε τους πόρους που μπορούμε να διαθέσουμε προς μια τεχνολογία όχι αρκετά ώριμη (αυτή δηλαδή των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων), ώστε να την «βάλουμε μπροστά» και να συνεισφέρει και αυτή με τη σειρά της στη μείωση των επιπέδων μόλυνσης και θορύβου στις πόλεις μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείουμε άλλες επιλογές. Η ΔΕΠΑ για παράδειγμα έχει τη δική της πολιτική για τα πρατήρια φυσικού αερίου.
Γ.Α.: Kύριε υπουργέ, ένα από τα εμπόδια στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι η έλλειψη δικτύου φορτιστών. Μας είπατε στην αρχή της συνέντευξης ότι η γρήγορη εγκατάσταση φορτιστών θα είναι προτεραιότητα. Μπορούν όμως να εγκατασταθούν φορτιστές σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα;
Κ.Χ.: Το ζήτημα αυτό το γνωρίζουμε και ήδη κινούμαστε γρήγορα για την αντιμετώπισή του. Ξεκινάμε την ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών σε κεντρικά σημείο όπως τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τις μεγάλες πλατείες. Προχωρήσαμε παράλληλα σε συνεννόηση με τους παραχωρησιούχους για την ολοκλήρωση του δικτύου στις εθνικές οδούς μέχρι το τέλος του 2021. Συμφωνήσαμε επίσης με τους Δήμους να έχουν χωροθετήσει τα βασικά σημεία για τους φορτιστές μέχρι το Μάρτιο του 2021 ξεκινώντας από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Ενώ και οι εισαγωγείς αυτοκινήτων δεσμεύτηκαν να εγκαταστήσουν 1.200 φορτιστές σε όλη τη χώρα. Τέλος, στο νομοσχέδιο εισάγουμε ρυθμίσεις για την εγκατάσταση φορτιστών στα καινούργια κτίρια, ενώ απλοποιούμε και τις διαδικασίες για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα κτίρια: δεν θα απαιτείται για αυτό η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας. Είναι νομίζω καθαρό ότι αντιμετωπίζουμε και αυτό το ζήτημα με ταχύτητα!
Γ.Α.: Ο Δακτύλιος ήδη αποτελεί ένα μέτρο που σύμφωνα με τους ειδικούς είναι «απαρχαιωμένο» και η έλλειψη αστυνομικών ελέγχων ουσιαστικά τον έχει ακυρώσει. Ποια μέτρα εξετάζετε ώστε να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση στις μεγαλουπόλεις με έμφαση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τη στιγμή που πολλές ευρωπαϊκές πόλεις απαγορεύουν ή θέτουν περιορισμούς στην κυκλοφορία των παλαιών και ρυπογόνων Euro 5 diesel ή παλαιότερων βενζινοκίνητων οχημάτων;
Κ.Χ.: Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση είναι μια από τις απαντήσεις που δίνουμε στο πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Όπως σημείωσα, περιλαμβάνει φυσικά τα ΙΧ, περιλαμβάνει όμως και τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ποδήλατα. Διότι θέλουμε να κάνουμε και ένα άνοιγμα στους νέους οι οποίοι αγκαλιάζουν ιδιαίτερα τους εναλλακτικούς τρόπους μετακινήσεων. Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα τα ηλεκτρικά οχήματα να κυκλοφορούν ελεύθερα στους δρόμους στους οποίους περιορίζεται η διέλευση σε όλες ή ορισμένες κατηγορίες οχημάτων. Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά, αλλά βέβαια δεν αρκούν. Διότι το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι πολυσύνθετο. Φανταστείτε ότι και με την καραντίνα λόγω κορωνοϊού, στο σταθμό μέτρησης της Αριστοτέλους, στην Αθήνα, τα διοξείδια του αζώτου παρέμειναν ορισμένες μέρες οριακά πάνω από το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο που προβλέπει η ΕΕ! Για το λόγο αυτό έχουμε αναλάβει πρόσθετες πρωτοβουλίες ως Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταξύ αυτών είναι και η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο για την οποία βρισκόμαστε σε τελικό στάδιο επεξεργασίας. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία δύο νέων ποδηλατοδρόμων στη Αθήνα με πόρους από το Πράσινο Ταμείο, αλλά και πρωτοβουλίες για τη Θεσσαλονίκη τις οποίες συζήτησα σε πρόσφατη συνάντησή μου με τον Δήμαρχο της πόλης.
Γ.Α.: Ανακοινώσατε ήδη ότι εξετάζετε την απαγόρευση εισαγωγής των παλαιών αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro3 και προγενέστερες και θα επιβληθεί Περιβαλλοντικό Τέλος ύψους 4.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα…
Κ.Χ.: Αυτή είναι η πρόθεσή μας. Να σταματήσουν οι εισαγωγές των παμπάλαιων αυτοκινήτων των κατηγοριών Euro1, Euro2 και Euro3. Μιλάμε για αυτοκίνητα ηλικίας δεκαπενταετίας και άνω, τα οποία συντελούν σε μια απίστευτη επιβάρυνση του περιβάλλοντος! Σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό τέλος των 4.000 ευρώ αυτό θα επιβληθεί μόνο στα αυτοκίνητα κατηγορίας Euro4. Τα αυτοκίνητα δηλαδή 12ετίας και πάνω. Προσέξτε όμως! Το τέλος θα αφορά μόνο την αγορά τέτοιου είδους αυτοκινήτων στο εξωτερικό. Όχι την αγορά/μεταβίβασή τους μέσα στην Ελλάδα! Τι θέλουμε να καταφέρουμε με αυτές τις ρυθμίσεις; Από τη μια πλευρά, να ωθήσουμε τους πολίτες είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα καταπολεμώντας το αδιαφανές πλαίσιο αγοράς που επικρατούσε στην αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων. Και από την άλλη πλευρά να πάψει η Ελλάδα να είναι η χωματερή παλαιών αυτοκινήτων της Ευρώπης με απίστευτα αρνητικές συνέπειες για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής μας.
Γ.Α.: Η απαγόρευση της εισαγωγής των παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και η επιβολή του Περιβαλλοντικού Τέλους θα ισχύει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ή για πάντα;
Κ.Χ.: Αφ’ ης στιγμής επιβληθούν τέτοια μέτρα, προφανώς δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα γυρίσουμε πίσω.
Γ.Α.: Τα Τέλη Κυκλοφορίας «παραδοσιακά» αλλάζουν σχεδόν κάθε χρόνο και πάρα πολλά αυτοκίνητα οδηγούνται σε φορολογική ακινησία. Το 2021 έχει ήδη εξαγγελθεί ότι θα αλλάξουν και πάλι εξαιτίας της εφαρμογής του νέου προτύπου μέτρησης εκπομπών CO2 που ονομάζεται WLTP. Πως πιστεύετε ότι πρέπει να υπολογίζονται τα Τέλη Κυκλοφορίας στα παλαιά αλλά και στα καινούργια αυτοκίνητα;
Κ.Χ.: Δεν έχω να σας πω τώρα κάτι για τα Τέλη Κυκλοφορίας. Υπάρχει άλλωστε συναρμοδιότητα όπως ξέρετε με τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Αυτό που τονίζω είναι ότι με το πακέτο αυτό για την ηλεκτροκίνηση κάνουμε ένα βήμα μπροστά προς μια πράσινη πολιτική.