Ο φόβος της μόλυνσης με κορωνοϊό στα μέσα μαζικής μεταφοράς οδηγεί διεθνώς όλο και περισσότερους στη χρήση αυτοκινήτου για τις καθημερινές μετακινήσεις. Η τάση φέρνει τεράστια κινητικότητα στην αγορά των τόσο των καινούριων όσο και των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
«Όποιος με ξέρει γνωρίζει πόσο αντιστάθηκα στην αγορά δικού μου αυτοκινήτου» έγραψε πρόσφατα γνωστή δημοσιογράφος των New York Times στα social media. Τις τελευταίες εβδομάδες όμως αναγκάστηκε να αναθεωρήσει και να ανακρούσει πρύμναν. Με δυο μικρά παιδιά φοβάται, όπως λέει, μήπως κολλήσει κορωνοϊό στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ο κύβος ερρίφθη στα τέλη Απριλίου. «Θα αγοράσουμε αυτοκίνητο». Και αίφνης μια κατάσταση που μέχρι πριν από μερικές εβδομάδες βύθιζε τους τζίρους χιλιάδων επιχειρήσεων, έγινε η ελπίδα ενός ολόκληρου κλάδου. Η πανδημία φαίνεται να οδηγεί σε ένα αναπάντεχο comeback του αυτοκινήτου, επισημαίνει η DW.
«Οι άνθρωποι θέλουν ασφάλεια, προστασία και έλεγχο» σημειώνει ο Τζον Κάιζερ από την εταιρία καταναλωτικών ερευνών Ipsos η οποία έβαλε στο μικροσκόπιο την καταναλωτική συμπεριφορά χιλιάδων ανθρώπων την εποχή του κορωνοϊού. Όπως προκύπτει από την έρευνα, πολλοί αισθάνονται στο αυτοκίνητο μεγαλύτερη προστασία έναντι του κορωνοϊού απ΄ ότι στο λεωφορείο ή στο μετρό. Άλλοι συνδυάζουν ειδικά τώρα το αυτοκίνητο με τη δυνατότητα να αποδράσουν από τους τέσσερις τοίχους του σπιτιού τους. Και αυτό ενώ πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν τώρα επιπλέον κίνητρα, προσφέροντας τεράστιες εν μέρει εκπτώσεις. «Η πανδημία μπορεί να βοηθήσει όντως στο comeback του αυτοκινήτου» επισημαίνει ο Κάιζερ.
Ανοδικά κινούνται και τα καινούρια ΙΧ
Το παράδειγμα της Κίνας δείχνει την ίδια ώρα ότι και για τα καινούρια αυτοκίνητα υπάρχουν ακόμη ελπίδες. Οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί και πάλι σημαντικά το τελευταίο διάστημα. Ενώ τον Φεβρουάριο και όταν η πανδημία βρισκόταν εκεί σε έξαρση οι πωλήσεις είχαν μειωθεί κατά 80%, τον Μάιο αυξήθηκαν κατά 2% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Οι κινεζικοί δρόμοι έχουν πλημμυρίσει και πάλι από αυτοκίνητα. Στις μεγάλες πόλεις μάλιστα, όπως το Πεκίνο και τη Σανγκάη κυκλοφορούν κατά μέσο όρο περισσότερα οχήματα απ΄ ότι πέρσι. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αντίθετα, δεν έχουν συνέλθει ακόμη.
«Το παράδειγμα της Κίνας γεννά ελπίδες στον κλάδο» σχολιάζει ο Στέφαν Μπράτσελ, επικεφαλής του Center of Automotive Management (CAM). Αυτό ωφελεί καταρχήν τους γερμανούς κατασκευαστές που σε αντίθεση με τους γάλλους και αμερικανούς ανταγωνιστές έχουν σαφώς μεγαλύτερη παρουσία στην Κίνα. Η VW πουλάει το 40% των νέων αυτοκινήτων της στην Κίνα και «παρά την πανδημία πούλησε εκεί τον Απρίλιο περισσότερα οχήματα απ΄ ότι πέρσι» επισημαίνει ο Μπράτσελ.
Παρά ταύτα ο ίδιος δεν συμμερίζεται τις εκτιμήσεις για ένα comeback του αυτοκινήτου. Η αγορά θα συνέλθει με αργούς ρυθμούς και στο πλαίσιο αυτό ενδεχομένως να υπάρξουν κάποιες βραχυπρόθεσμης διάρκειας διορθώσεις όπως λέει. Εντούτοις δεδομένων των εντεινόμενων προβλημάτων στις συγκοινωνίες -με κυριότερα την κίνηση στους δρόμους και την έλλειψη χώρων στάθμευσης- τα αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να εξαφανίζονται από την εικόνα των πόλεων μόλις περιοριστεί η πανδημία, εκτιμά ο ειδικός.
Οι τάσεις στις ΗΠΑ
Μεγάλη ζήτηση έχουν αυτό το διάστημα ειδικά τα μεταχειρισμένα στις ΗΠΑ. Η μετοχή της διαδικτυακής επιχείρησης πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων Carvana εκτοξεύθηκε τους τελευταίους μήνες στο 80%. Μόνον τον Απρίλιο οι πωλήσεις της online πλατφόρμας αυξήθηκαν κατά 30% περίπου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.
«Πιστεύουμε ότι η συγκυρία είναι πιο ιδανική για μεταχειρισμένα απ΄ ότι για καινούρια» εκτιμά ο αναλυτής της επενδυτικής CFRA Γκάρετ Νέλσον. Και αυτό όχι μόνον επειδή η αγορά των μεταχειρισμένων είναι σε πολλές χώρες εμφανώς μεγαλύτερη από εκείνη των καινούριων. Την εποχή του κορωνοϊού «και λόγω των οικονομικών δυσκολιών λίγοι άνθρωποι μπορούν να αγοράσουν καινούριο αυτοκίνητο».
Σε αυτά τα συμφραζόμενα δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι άλλος ένας μεγάλος έμπορος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εισήχθη αυτές τις μέρες στο χρηματιστήριο. Ο λόγος για την επίσης διαδικτυακή εμπορική πλατφόρμα Vroom που την περασμένη Τρίτη έκανε το ντεμπούτο της στον τεχνολογικό δείκτη Nasdaq της Νέας Υόρκης. Μέσα σε λίγες ώρες η τιμή της μετοχής της εκτοξεύθηκε από τα 22 στα 48 δολάρια. Η εταιρία κατάφερε να συγκεντρώσει ήδη από την πρώτη μέρα συμμετοχής της στα χρηματιστηριακά δρώμενα 500 εκατομμύρια δολάρια. Μπορεί η Vroom να μην καταγράφει ακόμη κέρδη, και αυτό παρά τα 19.000 αυτοκίνητα που πούλησε την περασμένη χρονιά. Η χρηματιστηριακή της αξίας όμως εκτοξεύθηκε τώρα στα 2,5 δισ. δολάρια…