Τουλάχιστον 300 λεωφορεία θα είναι ηλεκτρικά από τον μεγάλο διαγωνισμό προμήθειας οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά».
Όσον αφορά στην ηλεκτροκίνηση ο Υπουργός επισήμανε ότι είναι αυτονόητο πως ηλεκτροκίνηση χωρίς εύκολη φόρτιση δεν γίνεται και ξεκαθάρισε ότι στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης. Τα σημεία αυτά θα βρίσκονται σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους
Ποια μέτρα λαμβάνονται στις αερομεταφορές ώστε να μην κινδυνεύσουν ούτε οι ξένοι τουρίστες ούτε οι Έλληνες πολίτες, τώρα που άνοιξε ξανά ο τουρισμός; Είναι υπό σκέψη και επιπρόσθετα μέτρα;
Όπως γνωρίζετε, ένας θεμελιώδης λόγος που η Ελλάδα μέχρι σήμερα έχει γίνει διεθνές παράδειγμα προς μίμηση στην αντιμετώπιση της πανδημίας, είναι ότι δεν κάνουμε του κεφαλιού μας αλλά ακούμε τους ειδικούς επιστήμονες. Αυτό ακριβώς κάνουμε και τώρα στο θέμα των αερομεταφορών. Μέσα στην πτήση, λαμβάνονται όλα τα αναγκαία μέτρα που προβλέπονται διεθνώς, όπως είναι η υποχρεωτική πτήση μάσκας. Κατά την άφιξη πτήσεων εξωτερικού στην Αθήνα, ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας της χώρας προέλευσης, γίνονται τεστ COVID-19 είτε σε όλους τους επιβάτες, είτε δειγματοληπτικά. Στη Θεσσαλονίκη, σε αυτή τη φάση γίνονται τεστ σε όλους τους αφιχθέντες από εξωτερικό, ενώ προς το παρόν δεν δέχονται πτήσεις εξωτερικού τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας. Στην πορεία, και ανάλογα με την κατάσταση που θα διαμορφώνεται και τις εισηγήσεις των ειδικών, μπορεί να λάβουμε και νέες αποφάσεις. Στόχος μας είναι να πετύχουμε την απόλυτη ισορροπία ανάμεσα στο άνοιγμα του τουρισμού και την προστασία της δημόσιας υγείας. Και πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.
Θα αξιοποιηθεί μέρος των 32 δισ. που θα έρθουν στη χώρα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης της Ε.Ε. για έργα υποδομών;
Ασφαλώς. Αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης να επενδύσει σε έργα υποδομών, γιατί είναι ένας τομέας που έχει εξαιρετικά υψηλό πολλαπλασιαστή για την οικονομία. Γι’ αυτό τον λόγο και έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων, συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ. Το ποια από αυτά θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι κάτι που θα προσδιοριστεί με ακρίβεια το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, σε συνδυασμό με τον προγραμματισμό που κάνουμε στα πλαίσια του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.
Έχετε πει ότι θα αλλάξετε το νόμο του 2016 για συμβάσεις έργων και προμηθειών. Τι σχεδιάζετε;
Πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσω κάτι: Τον νόμο δεν σκοπεύουμε να τον ξηλώσουμε, αλλά να τον διορθώσουμε σε συγκεκριμένα προβληματικά του σημεία. Δεν πιστεύω στην πολιτική του «ράβε-ξήλωνε», αλλά στην πολιτική που έχει συνέχεια και κτίζει πάνω σε αυτό που υπάρχει. Στο Υπουργείο μας δουλεύουμε εδώ και καιρό πολύ συστηματικά για την τροποποίηση του 4412/2016. Και μέρος της προεργασίας μας είναι και ότι συζητάμε με θεσμικούς εκπροσώπους του τεχνικού και κατασκευαστικού κόσμου. Επιδιώκουμε τη μέγιστη δυνατή συνεννόηση και, όπου είναι δυνατόν, συναίνεση για τις προτεινόμενες αλλαγές. Πάντα βέβαια μέσα στις βασικές αρχές μας, στις οποίες θα είμαστε αδιαπραγμάτευτοι: Τα έργα στην Ελλάδα πρέπει να προχωρούν με μεγαλύτερη διαφάνεια, ταχύτητα, αποτελεσματικότητα.
Ας περάσουμε τώρα στο πρόγραμμα που ανακοινώσατε για την ηλεκτροκίνηση: Πόσοι σταθμοί φόρτισης θα δημιουργηθούν τα επόμενα χρόνια; Ηλεκτρικά λεωφορεία θα προμηθευτείτε και σε τι βαθμό;
Η ηλεκτροκίνηση από την πρώτη στιγμή αποτέλεσε προτεραιότητα για εμάς. Γιατί μπορεί να υπάρχουν δυσκολίες που όλοι αντιλαμβανόμαστε σήμερα, και να θεωρείται ότι είναι ακόμα «για λίγους», όμως, η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Το θέμα της φόρτισης για το οποίο με ρωτάτε, έχει εξαιρετική σημασία. Είναι αυτονόητο πως ηλεκτροκίνηση χωρίς εύκολη φόρτιση δεν γίνεται! Στόχος μας είναι, λοιπόν, η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης. Τα σημεία αυτά θα βρίσκονται σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους. Και ειδικά για την εξυπηρέτηση των ταξί, προβλέπεται να δημιουργηθούν πιάτσες αποκλειστικής χρήσης από ηλεκτροκίνητα ταξί, με τις απαιτούμενες υποδομές φόρτισης. Όσο για τα ηλεκτρικά λεωφορεία, όπως έχει ανακοινώσει και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι πολιτική μας απόφαση να προμηθευτούμε. Στον μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη που ετοιμάζουμε, με τον οποίον και θα λύσουμε οριστικά το πρόβλημα των αστικών συγκοινωνιών στις δύο μεγάλες πόλεις, ένα μεγάλο μέρος λεωφορείων θα είναι ηλεκτροκίνητα. Δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε ακριβή αριθμό αυτή τη στιγμή, αλλά θα έλεγα τουλάχιστον 300. Μάλιστα, από Ιούλιο ως Οκτώβριο, θα κυκλοφορήσουν δοκιμαστικά τα δυο πρώτα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στο κέντρο της Αθήνας.
Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι ιδιωτικοποιείτε το νερό. Γιατί μπαίνουν ιδιώτες στην ύδρευση; Θα ακριβύνει μεσοπρόθεσμα η τιμολόγηση του νερού;
Ο ΣΥΡΙΖΑ δυστυχώς τα fake news τα έχει ψωμοτύρι… Χάρισαν την ΕΥΔΑΠ στο Υπερταμείο –αντισυνταγματικά όπως μόλις απεφάνθη το ΣτΕ- και τώρα έχουν το θράσος να μας κουνάνε το δάχτυλο; Και μάλιστα λέγοντας ψέματα; Η πραγματικότητα, κύριε Παπαχλιμίντζο, είναι ότι το νερό ήταν, είναι και θα παραμείνει δημόσιο κοινωνικό αγαθό. Και η τιμή του ασφαλώς και δεν θα αυξηθεί. Το δημόσιο έργο που προωθούμε αφορά στη διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση του δικτύου που ανήκει στο Δημόσιο και όχι στην ΕΥΔΑΠ. Σχεδιάζουμε να γίνει με ΣΔΙΤ γιατί πιστεύουμε στον υγιή ανταγωνισμό και εκτιμούμε ότι έτσι το σχετικό κόστος μπορεί να μειωθεί σημαντικά. Είμαστε εδώ για να υπηρετούμε το συμφέρον του πολίτη, όχι των συντεχνιών.