Σε δίλημμα οι θυγατρικές εργοστασίων αλλά και οι Έλληνες εισαγωγείς ΙΧ!

H ελληνική αγορά καινούριων αυτοκινήτου από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας της έφερε κάποια μοναδικά χαρακτηριστικά που δύσκολα συναντά κανείς στις υπόλοιπες αγορές της Ευρώπης. Οι βασικοί «μέτοχοί» της ήταν δύο και αποτελούνταν από τους Έλληνες εισαγωγείς και τις θυγατρικές εταιρείες των εργοστασίων.

Τα χρόνια πέρασαν, οι πωλήσεις έφτασαν να ξεπερνούν ακόμη και τις 300.000 μονάδες ωστόσο η οικονομική κρίση που έπληξε ολόκληρο τον κόσμο και κατόπιν η πανδημία του κορωνοϊού φαίνεται ότι έχουν αλλάξει ριζικά τα επιχειρηματικά σχέδια τόσο των Ελλήνων εισαγωγέων όσο και των εργοστασίων και κατ’ επέκταση και των θυγατρικών τους.

Μάλιστα μετά την πανδημία σχεδόν όλα τα εργοστάσια έχουν ανακοινώσει δραστικές περικοπές ώστε να μειωθούν οι δαπάνες και να ενισχυθούν περαιτέρω οι τομείς της ηλεκτροκίνησης αλλά και της αυτόνομης οδήγησης. Ειδικά για την ηλεκτροκίνηση τα εργοστάσια επιθυμούν την άμεση ανάπτυξή της ώστε να μειώσουν τις μέσες εκπομπές CO2 και να αποφύγουν τα υπέρογκα πρόστιμα που πιθανόν να τους επιβάλλει η ΕΕ.

Μέσα στις περικοπές που εξετάζουν πάρα πολλά εργοστάσια περιλαμβάνεται και το κλείσιμο θυγατρικών εταιρειών κυρίως σε μικρές αγορές και ιδίως αν καταγράφουν και ζημίες! Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου αποτελεί για όλα τα εργοστάσια μία πολύ μικρή αγορά και στο τραπέζι πολλών εργοστασίων υπάρχει ήδη η πρόταση κλεισίματος των θυγατρικών που λειτουργούν εξαιτίας των ζημιών που καταγράφουν αλλά και της απότομης πτώσης των πωλήσεων.

Από την άλλη μεριά βέβαια μπορεί εύλογα να αναρωτηθεί κανείς πως κάποια εργοστάσια χρησιμοποιούν τις… ζημιογόνες θυγατρικές τους για άλλους λόγους μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η δημιουργία εξόδων που προκαλούν οι ζημίες ώστε να μειώνουν τους φόρους που πρέπει να πληρώσουν συνολικά τα εργοστάσια.

Ωστόσο η οικονομική κρίση αλλά και η έλευση του κορωνοϊού δυστυχώς έχει προκαλέσει τεράστιες ζημίες σε όλες τις θυγατρικές των εργοστασίων οπότε οι όποιες διευκολύνσεις δημιουργούν οι θυγατρικές στις μικρές αγορές δεν υπάρχουν πια…

Επίσης τα νέα αυστηρότερα όρια εκπομπών CO2 που έχει θέσει σε ισχύ η ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου του 2020 επίσης έχει επηρεάσει τα σχέδια των εργοστασίων καθώς σχεδόν όλα έχουν αποφασίσει ότι θα διατίθεται συγκεκριμένος αριθμός αυτοκινήτων από κάθε μοντέλο που πουλάνε οπότε οι πωλήσεις σε κάθε χώρα που δραστηριοποιούνται είναι συγκεκριμένες και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αυξηθούν από τις κατά τόπους θυγατρικές. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι τα έσοδα των θυγατρικών να είναι συγκεκριμένα οπότε δεν θα μπορούν να στελέχη τους να «κυνηγούν» την άνοδο των πωλήσεων καθώς κάτι τέτοιο θα εγκυμονούσε τεράστιους κινδύνους επιβολής προστίμων από την ΕΕ.

Στην αντίπερα όχθη βρίσκονται οι Έλληνες εισαγωγείς καινούριων αυτοκινήτων οι οποίοι προσπαθούν να συνέλθουν από το επώδυνο χτύπημα του κορωνοϊού ενώ μερικοί εξ αυτών βρίσκονται αντιμέτωποι με τεράστιες υποχρεώσεις που έχουν δημιουργηθεί παλαιότερα μέσα στην οικονομική κρίση και οι οποίες επιδεινώθηκαν εξαιτίας της πανδημίας.

Μεταξύ αυτών όμως υπάρχουν και κάποιοι Έλληνες εισαγωγείς οι οποίοι έχουν διαπιστώσει ότι τα εργοστάσια θέλουν να μειώσουν τις δαπάνες τους και να φύγουν από τις μικρές αγορές και δεν έχουν χάσει την ευκαιρία «δηλώνοντας» παρών στα στελέχη των εργοστασίων και αναμένουν την πρώτη κίνηση από την άλλη μεριά ώστε να ξεκινήσουν τις… διαπραγματεύσεις!

Βέβαια το κόστος απόκτησης μιας θυγατρικής εργοστασίου πριν μερικούς μήνες ίσως να ήταν αρκετά υψηλό ωστόσο ο κορωνοϊός και τα αυστηρότερα όρια εκπομπών CO2 που έχει θέσει σε ισχύ η ΕΕ φαίνεται ότι αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για τη πραγματοποίηση μεγάλων εκπτώσεων…

Όμως η έλλειψη ρευστότητας και η ασταθής οικονομική κατάσταση των κρατών-μελών και ειδικά της Ελλάδας σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός φαίνεται πως αποτελούν για αρκετούς εγχώριους εισαγωγείς τα στοιχεία που πιθανόν να «φρενάρουν» τα επενδυτικά τους πλάνα.

Αλλά κάποιοι εκ των Ελλήνων εισαγωγέων ετοιμάζονται να αναλάβουν το επιχειρηματικό ρίσκο αποκτώντας θυγατρικές εργοστασίων καθώς εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση αλλά και ο κορωνοϊός θα αποτελούν ένα κακό όνειρο μέσα στους επόμενους μήνες και θα βγουν κερδισμένοι από τις επιλογές τους.

Το δίλημμα είναι μεγάλο αλλά όπως φαίνεται αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό τόσο για τα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων που έχει να κάνει με τις θυγατρικές τους όσο και με τους Έλληνες εισαγωγείς.

Πάντως όπως και να εξελιχθούν τα πράγματα η ελληνική αγορά αυτοκινήτου αλλάζει ριζικά επηρεάζοντας τα επιχειρηματικά πλάνα των εργοστασίων αλλά και των Ελλήνων εισαγωγέων. Το ρίσκο μπορεί να φαίνεται ότι είναι πολύ μεγάλο αλλά μεσοπρόθεσμα το κέρδος θα είναι πολύ υψηλό!