Μετά από κάθε μεγάλη τραγωδία κατά την οποία καταστρέφονται αυτοκίνητα σπεύδουν κάποιοι επιτήδειοι να εκμεταλλευτούν τον πόνο των ανθρώπων και να αποκτήσουν έναντι πινακίου φακής τα διαλυμένα οχήματα με σκοπό είτε την κακή επισκευή τους είτε την χρήση των εγγράφων τους με σκοπό το τεράστιο κέρδος.
Το Newsauto.gr έχει αναδείξει πολλές φορές στο παρελθόν το συγκεκριμένο θέμα, όπως έγινε ακριβώς και στην τραγωδία στο Μάτι, αλλά τώρα η νέα τραγωδία στην Εύβοια φαίνεται ότι κινητοποίησε άμεσα τους επιτήδειους εμπόρους, συνεργεία αλλά και φανοποιεία που ασχολούνται με τέτοια αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr ήδη αρκετοί επιτήδειοι έμποροι αλλά και επισκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται ήδη στις πληγείσες περιοχές ενώ κάποιοι έχουν προσλάβει και δύτες για να μπορέσουν να βρουν τις πινακίδες κυκλοφορίας των βυθισμένων οχημάτων και στη συνέχεια να βρουν και να καταθέσουν την προσφορά τους για τα κατεστραμμένα αυτοκίνητα που δεν είναι ασφαλισμένα για φυσικές καταστροφές.
Όσα είναι ασφαλισμένα οι επιτήδειοι γνωρίζουν ότι θα πρέπει να διαπραγματευθούν με τις ασφαλιστικές εταιρείες για να τα αποκτήσουν…
Η συνέχεια είναι γνωστή καθώς κάποιοι επισκευάζουν κακήν κακώς τα πλημμυρισμένα αυτοκίνητα και τα μεταπωλούν σε ανυποψίαστους καταναλωτές αποκομίζοντας τεράστια κέρδη είτε χρησιμοποιούν τα έγγραφα των κατεστραμμένων αυτοκινήτων για να πουλήσουν κάποιο ίδιο κλεμμένο όχημα!
Όπως και να έχει το θέμα οι ανυποψίαστοι καταναλωτές είναι εκείνοι που θα τραβήξουν τα πάνδεινα μετά την απόκτηση ενός τέτοιου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου καθώς στην πρώτη περίπτωση οι βλάβες είναι πολύ πιθανό να εμφανίζονται σε καθημερινή βάση καθώς η εισροή υδάτων θα έχει διαβρώσει όλες τις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές επαφές ενώ στην δεύτερη περίπτωση εγκυμονεί πάντα ο κίνδυνος ο καταναλωτής να χάσει εντελώς τόσο το αυτοκίνητο όσο και τα χρήματά του και είναι πολύ πιθανό να εμπλακεί και σε πολλά δικαστήρια για να αποδείξει το αυτονόητο. Ότι δεν έχει κλέψει κανένα αυτοκίνητο και πως έχει πέσει θύμα εγκληματικής οργάνωσης…
Το κράτος στις παραπάνω περιπτώσεις παραμένει θεατής καθώς δεν μπορεί να διασφαλίσει σε καμία περίπτωση τους καταναλωτές εξαιτίας της έλλειψης νομοθεσίας ή ενεργειών που μπορεί να είχε αναλάβει να πραγματοποιήσει.
Η λύση στο πρόβλημα
Μια ιδέα που θα μείωνε το κοινωνικό κόστος είναι για τα αυτοκίνητα που αποζημιώνονται ως «Ολική Καταστροφή» από τις ασφαλιστικές εταιρείες να πρέπει να το αναφέρουν στα ΚΤΕΟ, και να αναγράφεται στις παρατηρήσεις των Δελτίων Τεχνικών Ελέγχων. Εναλλακτικά θα μπορούσε «Ολική Καταστροφή» να αναγράφεται στην Άδεια Κυκλοφορίας του αυτοκινήτου και να το ακολουθεί ακόμα και αν αλλάξει αριθμό κυκλοφορίας.
Ακόμα πιο σίγουρη λύση είναι η δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου όπου κάθε ιδιοκτήτης αυτοκινήτου που το πουλά ή το μεταβιβάζει σε τρίτο, χωρίς να το επισκευάσει, με τεχνικά προβλήματα από ατύχημα, φωτιά η βανδαλισμό να υποχρεούται να το καταχωρήσει με ευθύνη του σε πλατφόρμα, ώστε ο κάθε αγοραστής να μπορεί να ψάξει για τον αριθμό πλαισίου του αυτοκινήτου που προτίθεται να αγοράσει. Έτσι θα μειωθούν οι απάτες ότι το αυτοκίνητο είναι τάχα ατρακάριστο. Αν κάποιος πωλητής δεν καταχωρήσει την συναλλαγή στο μητρώο να θεωρείται συνένοχος στην απάτη. Πανάκεια στο πρόβλημα θα ήταν η απαγόρευση πώλησης τρακαρισμένου ή πλημμυρισμένου αυτοκινήτου ως έχει.
Ο πωλητής να έχει δύο επιλογές: Να το αποσύρει οριστικά από την κυκλοφορία ή να το επισκευάσει πριν το πουλήσει. Επειδή το κράτος μέχρι τώρα δεν έχει λάβει κανένα τέτοιο μέτρο για την προστασία των πολιτών ωστόσο ένα επιπλέον κίνητρο για την θεσμοθέτηση ειδικής νομοθεσίας για τα αυτοκίνητα που προέρχονται από «Ολική Καταστροφή» είναι η απώλεια εσόδων.
Ειδικότερα σε περιπτώσεις ακριβών αυτοκινήτων, αυτός που αγοράζει τα χαρτιά ενός κατεστραμμένου αυτοκινήτου έχει την εναλλακτική να φέρει από το εξωτερικό ένα ίδιο αφορολόγητο και να το κυκλοφορεί με την άδεια του κατεστραμμένου. Με αυτό τον τρόπο το κράτος χάνει δεκάδες χιλιάδες ευρώ από την μη καταβολή του Τέλους Ταξινόμησης και του ΦΠΑ.
Αυτοί που διακινούν κατεστραμμένα ή τρακαρισμένα αυτοκίνητα δεν φορολογούνται διότι δεν δηλώνουν το κόστος επισκευής ή το πραγματικό τίμημα της πώλησης. Κρατούν επίσης και τις δαπάνες τους χαμηλά ώστε να συνάδουν με τον τζίρο τους. Οι ζημιές των ασφαλιστικών εταιρειών μειώνουν τους φόρους που πληρώνουν στο κράτος. Οι νόμιμοι πωλητές ανταλλακτικών έχουν αντικατασταθεί με πωλητές μεταχειρισμένων ανταλλακτικών σε ιστοσελίδες που διακινούν άγνωστης προέλευσης μεταχειρισμένα ανταλλακτικά. Οι υπηρεσίες του κράτους ασχολούνται με το να καταγράφουν τα περιστατικά και να διακινούν δικογραφίες που σπάνια καταλήγουν σε απόδοση ευθυνών. Άλλωστε τα οχήματα από «Ολική Καταστροφή» είναι καταγεγραμμένα στα βιβλία των ασφαλιστικών εταιρειών, εταιρειών χρονομίσθωσης και ενοικίασης τα οποία βγαίνουν και σε επίσημες δημοπρασίες!
Το υπουργείο Μεταφορών μπορεί να διαπιστώσει τις μεταβιβάσεις των οχημάτων από «Ολική Καταστροφή» και να δει κατόπιν και πως πέρασαν από ΚΤΕΟ εντελώς κατεστραμμένα οχήματα!
Πάντως όσοι διαπιστώνουν ότι έχουν πέσει θύματα τέτοιων κυκλωμάτων ίσως πρέπει να αναζητήσουν το δίκιο τους μέσω δικαστικής οδού από αυτόν που διέθεσε στο κύκλωμα το κατεστραμμένο αυτοκίνητο, διότι ίσως σε κραυγαλέες περιπτώσεις όπου το αυτοκίνητο είχε καταστραφεί ολοσχερώς, χωρίς δυνατότητα επισκευής, ο πωλητής μπορεί να θεωρηθεί αυτουργός στο έγκλημα της «μαϊμουδοποίησης» του αυτοκινήτου. Μάλιστα νομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι: «Ο πωλητής με πρόθεση προκάλεσε σε άλλον την απόφαση να εκτελέσει την άδικη πράξη που διέπραξε” (Άρθρο 46 Π.Κ.) διαθέτοντας προς πώληση κατεστραμμένο αυτοκίνητο παρότι γνώριζε ότι δεν υπήρχε νόμιμος τρόπος επισκευής.»