Το σχέδιο για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τις αλλαγές που ετοιμάζουν να πραγματοποιήσουν στο νόμο 4412 για τα έργα Υποδομών αλλά και για το νέο νομοσχέδιο που αφορά στη νέα Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής κατά την άτυπη ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών.
Μάλιστα ο Υπουργός αλλά και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου αποκάλυψαν ότι το ετήσιο κόστος συντήρησης για τα παλιά και ρυπογόνα λεωφορεία τα οποία έχουν μέση ηλικία 16-17 έτη κυμαίνεται σε 70.000 ευρώ αιτιολογώντας την απόφασή τους να αλλάξουν τον γηρασμένο στόλο και να μην επιχειρήσουν να επισκευάσουν τα ακινητοποιημένα οχήματα καθώς το κόστος επισκευής και συντήρησης είναι ασύμφορο σε σχέση με το κόστος της σύμβασης ενός λεωφορείου με leasing.
Ο κ. Καραμανλής σχετικά με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ανέφερε ότι: «Το ζήτημα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς αποτελεί ένα θέμα στο οποίο εδώ και μήνες αφιερώνουμε το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου μας στο Υπουργείο, κάνοντας μια καθημερινή, διαρκή διαχείριση κρίσης.
Θέλω να σας υπενθυμίσω λίγο την πραγματικότητα την οποία κληθήκαμε να διαχειριστούμε. Προερχόμαστε από μια 10ετία και παραπάνω, κατά την οποία άλλοτε λόγω αντικειμενικών συνθηκών και άλλοτε λόγω πολιτικής επιλογής προηγούμενων κυβερνήσεων, η Ελλάδα δεν επένδυσε στις αστικές συγκοινωνίες της. Επί 11 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στο μετρό. Επί 13 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στα λεωφορεία. Επί 11 χρόνια δεν έχει αγοραστεί ούτε ένα λεωφορείο.
Επί ΣΥΡΙΖΑ η κατάσταση έφτασε στα όρια της διάλυσης. Έκαναν το ακατόρθωτο: Αυξήθηκε η τιμή των εισιτηρίων αλλά ταυτόχρονα έπεσε δραματικά το επίπεδο των υπηρεσιών και μειώθηκαν τα έσοδα των φορέων. Κυκλοφορούσαν κάτω από 850 οχήματα στην Αθήνα & 212 στη Θεσσαλονίκη. Ο δε ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη, έφτασε κυριολεκτικά στα όρια της διάλυσης.
Αυτή την κατάσταση, λοιπόν, κληθήκαμε να διαχειριστούμε. Και εν μέσω αυτής της κατάστασης, προέκυψε και η πανδημία. Η οποία προφανώς μεγεθύνει παθογένειες πολλών ετών και μας δημιουργεί την υποχρέωση να εφαρμόσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με στόχο πλέον όχι μόνο την πιο άνετη καθημερινότητα των πολιτών, αλλά και την προστασία της υγείας τους.
Επί 14 μήνες, λοιπόν, κάνουμε καθημερινή διαχείριση κρίσης στις αστικές συγκοινωνίες. Εφαρμόζουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για άμεσα αλλά και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.
Στην Αθήνα ήδη τα 850 οχήματα στο δρόμο έχουν γίνει 1150. Τις περισσότερες μέρες, πετυχαίνουμε αυτόν τον στόχο. Προσπαθούμε να κάνουμε πιο ορθολογικό το σχεδιασμό των δρομολογίων. Μειώσαμε τις χρονοαποστάσεις στο Μετρό και θα τις μειώσουμε κι άλλο. Θεσπίσαμε τους βοηθούς επιβατών και τις επόμενες μέρες τους επαναφέρουμε στους δρόμους και τις στάσεις. Ολοκληρώσαμε και παραδώσαμε 3 νέους σταθμοί Μετρό στην επέκταση προς Πειραιά. Αποζημιώσαμε τους κατόχους καρτών για την περίοδο της καραντίνας, μειώσαμε την τιμή του εισιτηρίου και εξετάζουμε το ενδεχόμενο παράτασης του μέτρου. Ξέρω ότι όλα αυτά δεν είναι αρκετά. Ξέρω ότι οι πολίτες, ιδίως τώρα, χρειάζονται ακόμα καλύτερες συγκοινωνίες.
Γι’ αυτό και περνάμε πλέον στη Β΄φάση του σχεδίου μας. Που όπως ξέρετε προβλέπει, πρώτα απ’ όλα, την προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων με leasing. Σήμερα, πριν λίγο, όπως ακούσατε, ανακοίνωσα ότι ο διαγωνισμός αυτός πλέον είναι στον αέρα. Έχει 3ετή διάρκεια, με δικαίωμα προαίρεσης άλλου ενός έτους. Συνολικό προϋπολογισμό σχεδόν 50 εκατομμύρια. Τα λεωφορεία αναμένονται στους δρόμους στις αρχές του χρόνου. Για να μην σας κουράζω τώρα, στο τέλος θα σας διανεμηθεί και ένα πιο αναλυτικό σημείωμα για τα δεδομένα του διαγωνισμού.
Παράλληλα, στη Β΄ φάση του σχεδίου μας, προβλέπονται και οι άλλες δράσεις που γνωρίζετε, αφού τις παρουσιάσαμε τον περασμένο μήνα μαζί με τον Πρωθυπουργό: 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Με διαδικασίες fasttrack, αλλά με κριτήρια ΑΣΕΠ. Σύμπραξη με ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ, που συνεπάγεται ενίσχυση του ΟΣΥ με επιπλέον 203 οχήματα και 550 οδηγούς, σε ημερήσια βάση. Και βέβαια, ολοκληρώνονται και άλλοι 3 σταθμοί Μετρό στην επέκταση προς Πειραιά, ενώ 25 νέα οχήματα εκσυγχρονίζουν τον στόλο του τραμ και προχωράμε σε σχέδιο αναβάθμισής του. Όλα αυτά σημαίνουν: Περισσότερες επιλογές για τον πολίτη, περισσότερα δρομολόγια, λιγότερη ταλαιπωρία.
Και πιο μακροπρόθεσμα, το σχέδιό μας θα ολοκληρωθεί και με την τρίτη φάση του, που προβλέπει την αναβάθμιση 15 συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του Μετρό, την αγορά 7 συρμών για τις Γραμμές 2 και 3 και φυσικά τον μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια νέων λεωφορείων, περίπου 1000 για την Αθήνα και 300 για τη Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα 300 θα κυκλοφορούν ήδη από το 2021.
Αντίστοιχο είναι το σχέδιό μας και για τη Θεσσαλονίκη. Δεν θέλω να σας κουράσω, αν υπάρχει ειδικό ενδιαφέρον μπορούμε να το συζητήσουμε πιο εκτενώς στη συνέχεια. Το μόνο που θέλω να σας υπενθυμίσω όμως είναι ότι ήδη σήμερα τα λεωφορεία στο δρόμο έχουν αυξηθεί από 212 που παραλάβαμε σε πάνω από 400. Και με το leasing αλλά και τη βοήθεια από τον Δήμο, σταδιακά θα ξεπεράσουμε τα 600. Κι όλα αυτά ως μεταβατικό στάδιο μέχρι να γίνει ο μεγάλος διαγωνισμός που θα λύσει οριστικά τα προβλήματα και στις δύο πόλεις.
Δεν θέλω να λέω μεγάλα λόγια. Όμως σκεφτείτε σε λίγα χρόνια τη Θεσσαλονίκη με το Μετρό σε λειτουργία και πάνω από 600 λεωφορεία στο δρόμο. Και λίγο πιο μετά και με το flyover ολοκληρωμένο. Θα μιλάμε για μια εντελώς διαφορετική, σύγχρονη μεγαλούπολη.
Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, επιτέλους σπάμε έναν υπερδεκαετή κύκλο αποεπένδυσης στις αστικές συγκοινωνίες. Κατανοούμε τον προβληματισμό των πολιτών, νομίζω όμως ότι και οι πολίτες αντιλαμβάνονται πλέον ότι προσπαθούμε. Ότι υπάρχει σχέδιο, εφαρμόζουμε ακόμα και λύσεις που δεν έχουν εφαρμοστεί ξανά στο παρελθόν. Το παλεύουμε.»
Για τον τομέα των υποδομών ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι: «Εφαρμόζεται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων για τα επόμενα χρόνια, συνολικού ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ. Στο επόμενο διάστημα, είμαστε έτοιμοι να κάνουμε σημαντικά βήματα για μια σειρά από έργα. Σας αναφέρω ενδεικτικά:
–Επεκτάσεις Αττικής Οδού: Στόχος μας οι πρώτες δημοπρατήσεις να γίνουν αρχές 21.
–Flyover Θεσσαλονίκης: Αυτές τις μέρες δημοσιεύεται πρόσκληση για προεπιλογή.
–ΒΟΑΚ: Μέσα στο φθινόπωρο θα έχουμε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
–Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας: Το ίδιο.
–Ε-65: Περιμένουμε σύντομα, ελπίζω, το τελικό ΟΚ. Ώστε αρχές 21 να αρχίσουμε.
–Πάτρα-Πύργος: Και εδώ αισιοδοξούμε ότι οι επαφές μας με ΕΕ σύντομα θα αποδώσουν καρπούς.
–Έργα οδικής ασφάλειας σε πάνω από 7.000 επικίνδυνες θέσεις σε όλη τη χώρα: Υπογράφεται εντός του μήνα η δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ.
-Αντιπλημμυρικά έργα σε όλη τη χώρα: Εντός του μήνα ξεκινά το πρόγραμμα για την υλοποίηση επειγόντων έργων κοντά στους αυτοκινητόδρομους. Παράλληλα, υλοποιείται ένα πρόγραμμα 10 έργων, επίσης με τη χρηματοδότηση της ΕΤΕπ.
-Σιδηροδρομικά έργα: Δίνουμε μεγάλη έμφαση και έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων σε όλη τη χώρα. Προχωρούν άμεσα οι δημοπρατήσεις 4 έργων που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ και ετοιμαζόμαστε ώστε εντός του 2021 να δημοπρατηθούν άλλα 6.
-Τέλος, να πω και κάτι για την πολυαναμενόμενηδιαλειτουργικότητα των διοδίων. Κάτι για το οποίο όλοι μας στο Υπουργείο νιώθουμε μεγάλη ικανοποίηση. Από τις αρχές του καλοκαιριού γίνονται τεχνικές δοκιμές και εντός του φθινοπώρου, και ειδικότερα το Νοέμβριο θα είναι πλέον δυνατή η διέλευση από τους 5 αυτοκινητοδρόμους, τη Γέφυρα και την Εγνατία Οδό με έναν μόνο πομποδέκτη. Κλείνοντας και την ενότητα των Υποδομών, θέλω να αναφερθώ και στο θέμα της αναθεώρησης του 4412.
Στόχος μας είναι να διορθωθούν οι κακές πρακτικές του παρελθόντος, να θεσμοθετηθούν πιο γρήγορες, αξιόπιστες και αμερόληπτες διαδικασίες τόσο στην ανάθεση όσο και στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, που θα βασίζονται στην καλή συνεργασία των 2 πλευρών, ενώ παράλληλα γίνεται προσπάθεια να μειωθούν οι χρόνοι επίλυσης των διαφορών, καθώς και να περιοριστούν οι λόγοι που οδηγούν σε διαφωνίες. Η τροποποίηση του Νόμου θα γίνει σε ένα ενιαίο νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί προς διαβούλευση μέσα στον Οκτώβριο.»