Ο κορωνοϊός αποτέλεσε ένα καίριο χτύπημα στην προσπάθεια της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας να αναπτύξει και να προωθήσει την ηλεκτροκίνηση και σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση ενισχύονται οι δυσμενείς παρενέργειες. Ωστόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να επενδύουν πολλά δισεκατομμύρια ευρώ στην ηλεκτροκίνηση για να μειώσουν τις μέσες εκπομπές CO2 και να αποφύγουν τα πρόστιμα που πιθανό να τους επιβάλλει η ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι προτίθεται να αναθεωρήσει την οδηγία για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFID). Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) θεωρεί ότι η επερχόμενη αναθεώρηση AFID είναι απαραίτητη για την επίτευξη των μακροπρόθεσμων στόχων της Ευρώπης για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα στον τομέα των μεταφορών. Η επίτευξη οποιουδήποτε στόχου CO2 μετά το 2020 θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διαθεσιμότητα υποδομής για οχήματα εναλλακτικής ισχύος. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ACEA καλεί την Κομισιόν να παρακολουθήσει γρήγορα την αναθεώρηση AFID, θα πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατόν και να επικεντρωθεί στην ταχεία εφαρμογή.
Αναγκαίες οι επενδύσεις
Η ανάγκη για εντατικότερες επενδύσεις σε υποδομές για οχήματα εναλλακτικής ισχύος ήταν επίσης ένα από τα βασικά σημεία συζήτησης όταν οι στόχοι του 2025 και 2030 για το CO2 για επιβατικά αυτοκίνητα, φορτηγά και βαρέα οχήματα ορίστηκαν το 2019. Ωστόσο, έχοντας κατά νου τις πολύ υψηλότερες φιλοδοξίες της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, υπάρχει τώρα ακόμη μεγαλύτερη επείγουσα ανάγκη αναβάθμισης των απαιτήσεων υποδομής για όλα τα εναλλακτικά καύσιμα με σκοπό την επιτυχή μετάβαση σε χαμηλά και μηδέν ‐ μεταφορά εκπομπών στην Ευρώπη.
Στο 7,2% το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Ιδιαίτερα θετικά ήταν τα στοιχεία των πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 καθώς στην ΕΕ το ποσοστό των ηλεκτρικών μοντέλων ανήλθε σε 7,2%, των βενζινοκίνητων σε 51,9% και των πετρελαιοκίνητων σε 29,4%. Να υπενθυμίσουμε πως την ίδια περίοδο πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν μόλις 2,4%.
Ένα εκατ. δημόσια σημεία φόρτισης
Οι Ενώσεις υποστηρίζουν τον στόχο της χρηματοδότησης 1 εκατομμυρίου δημόσιων σημείων χρέωσης που αναφέρονται στο σχέδιο. Ωστόσο, σημειώνουν ότι αυτός ο στόχος ήταν ήδη μέρος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, και ότι πέφτει πολύ κάτω από αυτό που θα απαιτηθεί στην πραγματικότητα. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Επιτροπής, περίπου το 2030 θα χρειαστούν περίπου 2,8 εκατομμύρια διαθέσιμα στο κοινό σημεία χρέωσης – περίπου 15 φορές περισσότερα από όσα ισχύουν σήμερα σε ολόκληρη την ΕΕ. Η ανάπτυξη υποδομής (ιδίως σε ολόκληρο τον πυρήνα και τα ολοκληρωμένα δίκτυα και στις αστικές περιοχές) θα πρέπει να ευθυγραμμίζεται με τα σημεία αναφοράς για τα οχήματα με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές ρύπων που έχει θέσει η ΕΕ για τα 2025 και 2030 και πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις κατηγορίες ισχύος φόρτισης σημεία και τις ικανότητες φόρτισης των οχημάτων. Τα φορτηγά και τα λεωφορεία, για παράδειγμα, έχουν διαφορετικές ανάγκες από τα αυτοκίνητα όσον αφορά την υποδομή, λόγω της υψηλότερης ζήτησης ισχύος και ενέργειας, καθώς και του ειδικού χώρου, του χώρου στάθμευσης (για χρέωση μίας νύχτας) και των απαιτήσεων πρόσβασης. Για την ενίσχυση της ζήτησης μετά τη δραματική κατάρρευση των πωλήσεων οχημάτων που παρατηρήθηκε τους τελευταίους μήνες, το σχέδιο ανάκαμψης της ΕΕ προβλέπει επίσης την προώθηση ανανέωσης καθαρών στόλων.