Μια ματιά στο παρελθόν. Aν και η ιστορία της Mazda αποκαλύπτει ότι το πρόθεμα MX παραπέμπει ουσιαστικά στο roadster με τις καλύτερες πωλήσεις στον κόσμο, το MX-5, στην πραγματικότητα έχει χρησιμοποιηθεί περισσότερες από δώδεκα φορές σε μια ευρεία γκάμα μοντέλων παραγωγής και αγωνιστικών της Mazda.
Τα μοντέλα αυτά μοιράζονται το πρόθεμα MX επειδή όλα έχουν απαντήσειστην πρόκληση να δημιουργήσουν και να παραδώσουν νέες αξίες, χωρίς να περιορίζονται από συμβατικότητες, ανεξάρτητα από τον τύπο του οχήματος. Όταν παρουσιάστηκε το 1989, το MX-5 ήταν ακριβώς αυτό το είδος αυτοκινήτου – καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία είχε προ πολλού ξεχάσει την έννοια ενός προσιτού σπορ αυτοκινήτου, η Mazda, κόντρα στο κατεστημένο, δημιούργησε μια τέλεια και μοντέρνα εκδοχή του κλασικού πισωκίνητου roadster.
Παρουσιάστηκε το 1981, το πρωτότυπο MX-81 ήταν το πρώτο Mazda με όνομα που είχε το πρόθεμα MX. Αυτό το φουτουριστικό σφηνοειδές hatchback δημιουργήθηκε από τον διάσημο Ιταλικό οίκοBertone, και τα ψηλά πίσω φώτα και οι αναδιπλούμενοι προβολείς,έμελλε να κοσμήσουν στο μέλλον αρκετά μοντέλα της Mazda.
Τα μοναδικά χαρακτηριστικά του concept MX-02 του 1983 περιελάμβανανε σύστημα τετραδιεύθυνσης και HeadUp Display, ενώ το concept MX-03 του 1985 προχώρησε αρκετά βήματα παραπέρα με ένα πηδάλιο αεροσκάφους αντί για κανονικό τιμόνι, ψηφιακές οθόνες, τετραδιεύθυνση, κίνηση σε όλους τους τροχούς και κινητήρα τριπλού ρότορα που απέδιδε 315 ίππους. Για πρώτη φορά στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο του 1987, το MX-04 με περιστροφικό κινητήρα διέθετε δύο σετ αφαιρούμενων πάνελ αμαξώματος από υαλοβάμβακα, επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες να επιλέξουν ανάμεσα σε ένα κουπέ με γυάλινοθόλο, ή ένα ανοιχτόroadsterγια την παραλία. Μόλις δύο χρόνια αργότερα, ήταν η σειρά του MX-5. Τα επόμενα μοντέλα με το σήμα MX ήταν μοντέλα παραγωγής: το 1992 το MX-3,ένα coupehatchback με τον μικρότερο κινητήρα V6 στον κόσμο, και το μεγαλύτερο MX-6 προσέφερε το στιλ ενός μεγάλου κουπέ,με την τιμή ενός οικογενειακού αυτοκινήτου.
Η απαγόρευση των περιστροφικών κινητήρων μετά τη νίκη του Mazda 787B στις 24 ώρες του LeMans το 1991,δημιούργησε το πιο ριζοσπαστικό αυτοκίνητο με το σήμα MX τη δεκαετία του 1990 – το πρωτότυπο αγωνιστικό MXR-01, από το οποίο κατασκευάστηκαν μόνο πέντε κομμάτια. Δυστυχώς, η κατάργηση του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Sportscar το 1992, για το οποίο και κατασκευάστηκε, στέρησε από το MXR-01 την πιθανότητα επιτυχίας και έγραψε το τέλος του αγωνιστικού προγράμματος της Mazda σε παγκόσμιο επίπεδο..
Το 2001, ήταν το MX-Sport Tourer. Μια ριζοσπαστική ιδέα με freestyle πόρτες (αντικρυστές) και το πρωτότυπο MX-Flexa του 2004 έδωσε στο κοινό μία πρόγευση των συρόμενων θυρών που θα εμφανιζόταν αργότερα σε μοντέλο παραγωγής όπως ήταν το Mazda5.Τα πρωτότυπα MX-Sport Runabout του 2002 και 2003, και το MX-Sportif αποτέλεσαν τη σχεδιαστική βάση για το Mazda2 δεύτερης γενιάς και το νέο Mazda3 αντίστοιχα. Το 2004 το MX-MicroSport ήταν ένα πρωτότυποhatchbackπου προοριζόταν για τις ΗΠΑ, ενώ το concept MX-Crossport του 2005 άνοιξε το δρόμο για μια σειρά βραβευμένων SUV που παραπέμπουν στα σημερινά CX-5 και CX-30.
Τώρα, με την άφιξη του MX-30, είναι φυσικό το όνομα MX να επιστρέφει σε ένα μοντέλο παραγωγής. Όντας το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο(EV) παραγωγής της Mazda, το MX-30 είναι ένα αυτοκίνητο που αντιπροσωπεύει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της Mazda.
Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για τον οδηγό
Διατηρώντας τις όμορφες και προσεκτικά μελετημένες φόρμες του Kododesign, το στιλ του Mazda MX-30 αντλεί την έμπνευσή του από το ‘Human Modern‘ concept–ακολουθώντας την κατεύθυνση ενός ακόμα πιο εκφραστικού σχεδιασμού που εστιάζει στην ανάδειξη νέων αξιών και νέου lifestyle.
Αυτό το ‘Human Modern’ conceptπεριλαμβάνει πολλές πρωτόγνωρες σχεδιαστικές προσεγγίσεις. Το εξωτερικό είναι απίστευτα απλό για να τονίσει την ομορφιά του σαν… ‘ένα κομμάτι μέταλλο’, ενώ οι αντικρυστά ανοιγόμενες (freestyle) πόρτες και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες αντανακλούν την αίσθηση της άνετης, ευάερης και ευρύχωρης καμπίνας.
Το εσωτερικό σχεδιάστηκε με γνώμονα να προσφέρει στους επιβάτες του την αίσθηση ότι βρίσκονται σε ένα περιβάλλον ‘απλωσιάς’. Η αιωρούμενη κεντρική κονσόλα και τα μοναδικά υλικά έχουν σχεδιαστεί με σκοπό την μικρότερη δυνατή επίπτωση στο περιβάλλον.
Υλικά φιλικά προς το περιβάλλον
Η σχεδιαστική ομάδα έδωσε ιδιαίτερη προσοχή όχι μόνο στην επιλογή των καλύτερων υλικών για την καμπίνα, αλλά και στην τέλεια εμφάνισή τους.
Για παράδειγμα, η επένδυση από παραδοσιακό φελλό που χρησιμοποιήθηκε στην κεντρική κονσόλα, τονίζει ακόμα περισσότερο την ζεστασιά του συγκεκριμένου υλικού. Αλλά και η επένδυση των θυρών από αφρώδες υλικό, διαθέτει υφή που μοιάζει σαν να έχει μέσα αέρα, ενισχύοντας έτσι την αίσθηση της ευρυχωρίας μέσα στην καμπίνα σε μία απίστευτη λεπτομέρεια.
Και τα δύο αυτά υλικά έχουν σχεδιαστεί για να έχουν όσο το δυνατόν μικρότερη επίπτωση στο περιβάλλον. Η επένδυση των θυρών χρησιμοποιεί υλικό που προέρχεται από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια και ο φελλός συλλέγεται από το φλοιό των δέντρων, χωρίς αυτά να χρειάζεται να κοπούν. Επιπλέον, η Mazda αντικαθιστά τις ταπετσαρίες απόγνήσιο δέρμα, με μια πιο ‘vegan’ εναλλακτική.
Για πρώτη φορά σε ένα Mazda, το MX-30 υιοθετεί πίνακα ελέγχου κλιματισμού με οθόνη αφής 7 ιντσών χαμηλά στην κεντρική κονσόλα. Τα χειριστήρια απλώς εμφανίζονται και ομαδοποιούνται έξυπνα για ασφαλή και διαισθητική λειτουργία.
Από τα υλικά έως τη λειτουργικότητα και από την τεχνολογία έως το σχεδιασμό, όλα τα στοιχεία της καμπίνας συνδυάζονται για να δημιουργήσουν έναν χώρο που προβάλλει την ηρεμία, από τη στιγμή που ανοίγει κάποιος την πόρτα και καθ’ όλη τη διάρκεια της οδηγικής εμπειρίας, μέχρι να βγει από το αυτοκίνητο.
Συμμετοχική εμπειρία
Στόχος της Mazda είναι να εμπλουτίσει τη ζωή των ανθρώπων μέσω της χρήσης και της οδηγικής εμπειρίας που προσφέρει στα μοντέλα της. Η εταιρεία οραματίζεται τα σημερινά αυτοκίνητα να είναι φιλικά προς τον πλανήτη και την κοινωνία, και δεσμεύεται να αγκαλιάσει, να αντιμετωπίσει και να λύσει τις νέες αυτοκινητιστικές προκλήσεις μέσω της δημιουργικής και προνοητικής σκέψης. Αυτός είναι και ο πυρήνας του οράματος της Mazda.
Το MX-30 εισάγει μία νέα τεχνολογία ηλεκτροκίνησης, που η Mazda ονομάζει e–Skyactiv. Με μέγιστη ισχύ που φτάνει τα 107Kw/145PS και μέγιστη ροπή 270,9Nm, το μπροστοκίνητο MX-30 επιταχύνει από τα 0-100km/h σε9.7δλ.
Με κατανάλωση 19kWh/100km (0 εκπομπές CO2,βάσει WLTP συνδυασμένος κύκλος), η μπαταρία ιόντων λιθίου ισχύος 35.5kWh του συστήματος κίνησης e-Skyactiv του MX-30, επιτυγχάνει αυτονομία 200χλμ. βάσει WLTP, τιμή που υπερκαλύπτει τον Μ.Ο. των 48χλμ.ημερησίως, της πλειοψηφίας των Ευρωπαίων οδηγών.
Προωθώντας την ανθρωποκεντρική φιλοσοφία της μηχανικής που έχει δημιουργήσει νέες τεχνολογίες, όπως η αρχιτεκτονική Skyactiv, η δομή με τους παντο-κατευθυντικούς δακτυλιοειδείς συνδέσμους του αμαξώματος και το ηλεκτρικό G-Vectoring Control Plus (e-GVC Plus), η Mazda φρόντισε να ρυθμίσει με τέτοιο τρόπο όλα αυτά τα συστήματα, ώστε το αυτοκίνητο να εκμεταλλεύεται απόλυτα όλα τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης.
Η Mazda έχει αναπτύξει τη δική της ξεχωριστή λύση στον τομέα του γκαζιού (Motor Pedal) για το Mazda MX-30 – μια εξέλιξη του παραδοσιακού πεντάλ γκαζιού που μειώνει το χρόνο απόκρισης του αυτοκινήτου, στις εντολές του οδηγού. Επιπλέον, σε ότι αφορά τον ήχο, μέσα από το ηχοσύστημα του αυτοκινήτου παρέχεται μία ακουστική αίσθηση της ροπής του ηλεκτροκινητήρα, βοηθώντας με αυτό τον τρόπο τον οδηγό να ελέγξει με μεγαλύτερη ακρίβεια την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Το MX-30 είναι επίσης εξοπλισμένο με πτερύγια αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι για να τονώσει ακόμα περισσότερο την απόλαυση της ηλεκτρικής οδήγησης.
Λειτουργώντας συνδυαστικά, αυτά τα συστήματα έχουν σχεδιαστεί για να ενισχύουν τη συνοχή της απόκρισης του αυτοκινήτου στις εντολές του οδηγού, να πραγματοποιούν ομαλές μεταβάσεις μεταξύ των δυνάμεων G και να βελτιώνουν τόσο την ευελιξία όσο και τη σταθερότητα στις στροφές, με αποτέλεσμα ακόμη πιο βελτιωμένη οδηγική εμπειρία Mazda.
Προηγμένα συστήματα ασφαλείας
Με γνώμονα τη δέσμευσή της για μία κοινωνία χωρίς ατυχήματα, η Mazda εργάζεται συνεχώς στη βελτίωση του επιπέδου ασφαλείας, εξελίσσοντας τη φιλοσοφία προληπτικής ασφαλείας.
Το σύνολο των εξελιγμένων τεχνολογιών ασφαλείας i-Activsense του MX-30,έχει εμπλουτιστεί με νέες λειτουργίες όπως το έξυπνο σύστημα υποβοήθησης πέδησης (Smart Brake Support-SBS) που προλαμβάνει τον κίνδυνο σύγκρουσης σε διασταυρώσεις, και η τεχνολογία διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας που σχεδιάστηκε για να διατηρεί την πορεία του αυτοκινήτου στις στροφές ή σε δρόμο με δυσδιάκριτα όρια ή ακόμα και χωρίς καθόλου διαγραμμίσεις.
Παρά την υιοθέτηση των αντικρυστών θυρών χωρίς μεσαία κολώνα, το αμάξωμα του MX-30 διαθέτει υψηλό βαθμό ακαμψίας με σημεία απορρόφησης ενεργείας για εξαιρετικές επιδόσεις παθητικής ασφάλειας. Οι τεχνικοί της Mazda έχουν ενσωματώσει στο αυτοκίνητο τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες, μεταξύ αυτών και μία εξαιρετικά μελετημένη σχεδίαση του πλαισίου, ώστε να προστατεύεται αποτελεσματικά η μπαταρία υψηλής τάσεως.
Mazda MX-30 Βασικές προδιαγραφές | ||
Τύπος αμαξώματος | SUV | |
Θέσεις | 5 άτομα | |
Ολικό μήκος χ πλάτος χ ύψος | 4,395mm × 1,795mm × 1,555mm | |
Μεταξόνιο | 2,655mm | |
Σύστημα κίνησης | e-Skyactiv | |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson | |
Πίσω ανάρτηση | Αντιστρεπτική δοκός | |
Σύστημα διεύθυνσης | Κρεμαγιέρα | |
Σύστημα πέδησης (εμπρός/πίσω/έλεγχος) | Αεριζόμενοι δίσκοι / δίσκοι /
Σύστημα ανάκτησης ενεργείας |
|
Διαστάσεις ελαστικών | 215/55R18 | |
Μπαταρία κίνησης | Τύπος | Ιόντων λιθίου |
Κυψέλες | Πρισματικές | |
Συνολική τάση | 355V | |
Συνολική ηλεκτρική ισχύς(χωρητικότητα) | 35.5kWh | |
Ηλεκτροκινητήρας | Τύπος | Σύγχρονος εναλλασσόμενου ρεύματος AC |
Σύστημα ψύξης | Υδρόψυκτος | |
Φόρτιση | με συνεχές DC | COMBO spec |
Με εναλλασσόμενο AC | Μέγιστη είσοδος 6.6kW |