Το νέο lockdown σε αρκετές χώρες του κόσμου ήταν ικανό για να κάνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να δουν πιο «ζεστά» τις online πωλήσεις αυτοκινήτων και να προσαρμοστούν άμεσα σε μια νέα εποχή όπου οι πελάτες δεν είναι διατεθειμένοι να περιπλανηθούν Διαδικτυακά στις εκθέσεις αυτοκινήτων.
Ο επικεφαλής λειτουργίας της Nissan, Ashwani Gupta, δήλωσε σε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου στα τέλη Ιουλίου ότι η εταιρεία αγωνίστηκε για να δημιουργήσει ένα «ολοκληρωμένο, ψηφιακό ταξίδι».
Χαρακτηριστικά το στέλεχος της Nissan ανέφερε σύμφωνα με το Reuters: «Ότι αυτό θα επιτρέψει στους καταναλωτές να δουν τα αυτοκίνητα στο διαδίκτυο, να πραγματοποιήσουν κάποιο test-drive του μοντέλου που τους ενδιαφέρει στο σπίτι τους και όλα αυτά χωρίς να χρειαστεί να επισκεφθούν ποτέ κάποιον αντιπρόσωπο.»
Η πανδημία πιέζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ανανεώσουν τις στρατηγικές τους και να πουλήσουν περισσότερα αυτοκίνητα μέσω του Διαδικτύου και να απομακρυνθούν από τις παραδοσιακές εκθέσεις αυτοκινήτων. Η αλλαγή οφείλεται στον κορωνοϊό αλλά και στη νέα συμπεριφορά των καταναλωτών.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο αριθμός των αυτοκινήτων της Nissan που πωλήθηκαν online στην Κίνα, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ αντιστοιχούσαν στο 11% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Δηλαδή διπλασιάστηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι που οι online πωλήσεις ανήλθαν σε 4-5%.
«Θα έλεγα ότι αυτές οι νέες συμπεριφορές αγοράς, οι οποίες εμφανίστηκαν κατά την εποχή του κορωνοϊού, θα γίνουν μόνιμες. Η πανδημία αλλάζει τον τρόπο που δουλεύουμε, τον τρόπο που επικοινωνούμε. Το ίδιο ισχύει και για την αγορά αυτοκινήτων.» ανέφερε ο Ashwani Gupta.
Ορισμένες από τις λεπτομέρειες και τα δεδομένα αναμένεται να κοινοποιηθούν κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις 12 Νοεμβρίου, όταν η Nissan ανακοινώσει αποτελέσματα για το δεύτερο οικονομικό τρίμηνο που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία θα δώσει κίνητρα για online αγορές αρχικά σε ΗΠΑ και Κίνα όπου αποτελούν και τις μεγαλύτερες αγορές της και οι online πωλήσεις καταγράφουν σημαντική άνοδο.
Στις ΗΠΑ, οι διαδικτυακοί πελάτες μπορούν να αναζητήσουν ένα συγκεκριμένο αυτοκίνητο από τα αποθέματα όλων των καταστημάτων της Nissan σε μια δεδομένη περιοχή, και όχι μόνο από ένα απόθεμα ενός καταστήματος.
Στην Κίνα, οι καταναλωτές δεν μπορούν να κάνουν το ίδιο. Κατά τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, το 17% των περίπου 758.000 νέων αυτοκινήτων της Nissan που πωλήθηκαν εκεί αγοράστηκαν στο Διαδίκτυο.
Είναι αυτό που ορίζει η Nissan ως ψηφιακοί αγοραστές, οι οποίοι επισκέπτονται τους κύριους ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου της εταιρείας – Chebaba στην Κίνα και NissanUSA.com – και αφήνουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και, στη συνέχεια, ολοκληρώνουν τις αγορές είτε πλήρως είτε εν μέρει μέσω του Διαδικτύου.
Η μετατόπιση περισσότερων πωλήσεων στο Διαδίκτυο είναι, ωστόσο, μια μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο, διότι αποκλίνει σημαντικά από τη γνωστή στρατηγική εκθεσιακών χώρων και θα μπορούσε να προκαλέσει τις αντιδράσεις των εξουσιοδοτημένων εμπόρων που έχουν συμβόλαια με τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η ψηφιακή κίνηση θεωρείται από ανώτερα στελέχη ως επωφελής από τη σκοπιά της κερδοφορίας, επειδή οι διαδικτυακές πωλήσεις επιτρέπουν στην εταιρεία να μειώσει τα λειτουργικά κόστη στη διανομή και εμπορία αυτοκινήτων και να βελτιώσει τη συλλογή δεδομένων.
Για παράδειγμα, αυτό το καλοκαίρι η Nissan άνοιξε έναν αποκλειστικό ιστότοπο για το νέο ηλεκτρικό όχημα της Ariya, που πρόκειται να κυκλοφορήσει παγκοσμίως το επόμενο έτος.
Τις πρώτες τέσσερις ημέρες, 1,2 εκατομμύρια άτομα επισκέφτηκαν την ιστοσελίδα και η Nissan έμαθε ποιες είναι οι προτιμήσεις τους και ποια στοιχεία του μοντέλου προσέλκυσαν περισσότερους επισκέπτες.
Στην Ευρώπη, το πιο αγαπημένο χρώμα ήταν η επιλογή δίχρωμου αμαξώματος με συνδυασμό του μαύρου και χάλκινου χρώματος επισήμανε το στέλεχος της Nissan.
Επίσης το 56% των Ευρωπαίων επισκεπτών προτίμησε την τετρακίνηση και το 18% τη δικίνητη, ενώ οι υπόλοιποι ήταν αναποφάσιστοι. Τα αντίστοιχα ποσοστά στους πελάτες στις ΗΠΑ ήταν πολύ κοντά.
Αυτά τα δεδομένα επέτρεψαν στη Nissan να είναι πιο ακριβής στην παραγγελία ανταλλακτικών και συστημάτων για διαφορετικές περιοχές ώστε να ταιριάζουν με τη ζήτηση. «Το μάρκετινγκ είναι πλέον βασισμένο σε δεδομένα και λεπτομέρειες.» ανέφερε το στέλεχος της Nissan.
Υπάρχει όμως ένα μεγάλο ερώτημα. Οι έμποροι που έχουν επενδύσει εκατομμύρια στους εκθεσιακούς τους χώρους θα δουν την κίνηση της Nissan ως απειλή;
Το διοικητικό συμβούλιο της Nissan καθησύχασε το δίκτυό της ξεκαθαρίζοντας ότι οι online πωλήσεις συνδέονται με τους φυσικούς αντιπροσώπους και σε καμία περίπτωση η εταιρεία δεν προσπαθεί να μειώσει τα παραδοσιακά καταστήματα ή τα περιθώρια κέρδους τους.
Άλλωστε η Nissan χρειάζεται τους αντιπροσώπους για την παράδοση αυτοκινήτων και την παροχή υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής και τα μέλη του δ.σ. πιστεύουν ότι τα καταστήματα αποτελούν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι της Tesla και άλλων εταιρειών που προσπαθούν να εισέλθουν στην αγορά χωρίς καταστήματα.
Οι εξουσιοδοτημένοι έμποροι της Nissan πάντως αδιαφορούν για το ποιος θα ελέγχει τις online πωλήσεις των αυτοκινήτων και το μόνο που θέλουν είναι να διατηρηθούν τα περιθώρια κέρδους τους αλλά και τα bonus και με αυτό τον τρόπο δίνουν τη δική τους ψήφο εμπιστοσύνης στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.