Οι πωλήσεις υβριδικών οχημάτων plug-in καταγράφουν σημαντική άνοδο στην Ευβρώπη, αλλά οι δοκιμές στα νεότερα μοντέλα επιβεβαιώνουν ότι μολύνουν το περιβάλλον πολύ περισσότερο από ό, τι ισχυρίζονται οι κατασκευαστές αυτοκινήτων – ακόμη και όταν ξεκινούν να κινούνται με τον ηλεκτροκινητήρα!
Πολλά δημοφιλή plug-in υβριδικά μοντέλα εκπέμπουν περισσότερο CO2 από ό, τι διαφημίζονται, όταν δοκιμάστηκαν κάτω από πραγματικές συνθήκες, σύμφωνα με έρευνα του Transport & Environment (T&E). Μάλιστα τα στελέχη του T&E προτρέπουν τις κυβερνήσεις των κρατών – μελών να καταργήσουν τις επιδοτήσεις αγορά αλλά και τις γενναιόδωρες φορολογικές ελαφρύνσεις στα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα καθώς σε αυτά καταγράφεται ένα ακόμη σκάνδαλο ρύπων.
Πολλά plug-in υβριδικά μοντέλα, μεταξύ των οποίων και η BMW X5 plug-in hybrid, αποδείχθηκε εκπέμπουν 28-89% περισσότερο CO2 από ό, τι αναφέρουν οι κατασκευαστές όταν δοκιμάστηκαν από την Emissions Analytics με πλήρως φορτισμένη μπαταρία και βέλτιστες συνθήκες.
Με μια άδεια μπαταρία, εκπέμπουν τρεις έως οκτώ φορές περισσότερες εκπομπές CO2 από τις επίσημες τιμές των εργοστασιακών μετρήσεων. Όταν οδηγούνται σε λειτουργία φόρτισης μπαταρίας, η οποία θα μπορούσε αποφευχθεί αν οι κάτοχοί τους το φόρτιζαν στο πάρκινγκ τους, τα PHEV εκπέμπουν τρεις έως 12 φορές περισσότερο!
Η Julia Poliscanova, διευθύντρια για καθαρά οχήματα της T&E, δήλωσε: «Τα υβριδικά plug-in είναι ψεύτικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κατασκευασμένα για εργαστηριακές δοκιμές και φορολογικές ελαφρύνσεις και όχι πραγματική οικολογική οδήγηση. Οι δοκιμές μας δείχνουν ότι ακόμη και σε βέλτιστες συνθήκες, με πλήρως φορτισμένη μπαταρία, τα αυτοκίνητα μολύνουν περισσότερο από ό, τι αναφέρουν τα εργοστάσια. Εάν δεν τα οδηγήσετε ήπια, οι εκπομπές άνθρακα μπορούν να ξεπεράσουν τα διαγράμματα. Οι κυβερνήσεις πρέπει να σταματήσουν να επιδοτούν αυτά τα αυτοκίνητα με δισεκατομμύρια ευρώ των φορολογουμένων.»
Μόλις η μπαταρία αδειάσει, τα περισσότερα υβριδικά plug-in μοντέλα μπορούν να κινηθούν μόνο 11-23km σε λειτουργία κινητήρα προτού υπερβούν τις επίσημες εκπομπές CO2 ανά km, εκτιμά η T&E. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με όσα παραπλανητικά αναφέρουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες ότι τα PHEV που πωλούνται σήμερα είναι κατάλληλα για μεγάλα ταξίδια. Στην πραγματικότητα, πρέπει να φορτίζονται πολύ πιο συχνά από τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία έχουν αυτονομία περίπου 300 χιλιόμετρα με μία μόνο φόρτιση.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πάντως κατηγορούν τους πελάτες ότι χρησιμοποιούν υπερβολικά τον κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου στα μοντέλα PHEV που πωλούνται σήμερα καθώς δεν διαθέτουν την απαραίτητη ισχύ για ταχυφόρτιση.
Για παράδειγμα, πολλά plug-in υβριδικά μοντέλα δεν μπορούν να φορτιστούν γρήγορα ενώ αν η θερμοκρασία είναι πολύ υψηλή ή χαμηλή αντίστοιχα τότε το όχημα κινείται με τη χρήση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Η Julia Poliscanova κατέληξε στο συμπέρασμα: «Οι κατασκευαστές κατηγορούν τους οδηγούς πως δεν χρησιμοποιούν σωστά τα plug-in υβριδικά μοντέλα και εκείνοι ευθύνονται για την παραγωγή υψηλών εκπομπών CO2. Στην πραγματικότητα τα εν λόγω μοντέλα έχουν αδύναμους ηλεκτρικούς κινητήρες, μεγάλους και ρυπογόνους κινητήρες εσωτερικής καύσης και επιπλέον δεν μπορούν να φορτιστούν γρήγορα. Ο μόνος τρόπος για να λειτουργήσουν σωστά είναι να αναθεωρηθεί πλήρως η λειτουργία τους αλλά και οι κανονισμοί της ΕΕ σχετικά με τις εκπομπές CO2 των συγκεκριμένων αυτοκινήτων. Σε διαφορετική περίπτωση τα plug-in υβριδικά μοντέλα να κινούνται καταναλώνοντας βενζίνη ή diesel και θα αποτελέσουν μια μεγάλη φούσκα στην ιστορία της αυτοκίνησης.»
Η πώληση υβριδικών plug-in μοντέλων διευκολύνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταποκριθούν στα πρότυπα της ΕΕ, καθώς τα plug-in υβριδικά μοντέλα έχουν εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές CO2 με αποτέλεσμα να μειώνουν τον μέσο όρο των εκπομπών CO2 των εταιρειών. Η T&E προτείνει στην ΕΕ να τερματίσει αυτήν την αποδυνάμωση του κανονισμού όταν επανεξετάσει τους στόχους για το 2025 και το 2030 το επόμενο έτος.