Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα υποχρεούνται πλέον να πληρούν συγκεκριμένα πρότυπα στα όρια εκπομπών ρύπων των οχημάτων τους ώστε οι επενδύσεις να κρίνονται βιώσιμες. Ωστόσο, σύμφωνα με το Reuters, οι εταιρείες αντιδρούν υποστηρίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα υποβαθμίσει την επενδυτική δραστηριότητα στην ομαλή πράσινη μετάβαση της αυτοκινητοβιομαχανίας.
Στο ρυθμιστικό πλαίσιο της πράσινης χρηματοδότησης που θα ισχύσει από το τέλος του 2021, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα καθορίζει ποιες επενδύσεις είναι «βιώσιμες», βάσει κριτηρίων που απαιτούν οι επενδύσεις να «συμβάλλουν βιώσιμα» στην αναχαίτιση ή την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Με αυτόν τον τρόπο η ΕΕ επιχειρεί να υποχρεώσει τους επενδυτές να αποκαλύπτουν ποιες επενδύσεις πληρούν τα παραπάνω κριτήρια ώστε να αποφευχθεί το «πράσινο ξέπλυμα» ή η παρουσίαση ενός οχήματος ως φιλικού για το περιβάλλον ενώ δεν είναι, και να στραφεί η επενδυτική δραστηριότητα σε εργασίες χαμηλού άνθρακα.
Η Κομισιόν δημοσίευσε πριν λίγες ημέρες προτάσεις για τους κανόνες που δρομολογεί, για να τεθούν σε δημόσιο διάλογο πριν ολοκληρωθεί το τελικό σχέδιο στο τέλος του έτους. Οι κανόνες προβλέπουν πως βιώσιμη επένδυση θα συνιστά η κατασκευή αυτοκινήτων που εκπέμπουν λιγότερα από 50 γρ. διοξείδιο του άνθρακα (CO2) ανά χλμ. Η εφαρμογή αυτού του πλαισίου θα αφορά σε αυτοκίνητα και φορτηγά ελαφρύτερα των 3,5 τόνων.
Βέβαια, από το 2026, μόνο τα μηδενικών ρύπων οχήματα σε αυτές τις κατηγορίες προβλέπεται να κατηγοριοποιούνται ως βιώσιμα, που σημαίνει ότι θα υβριδικά οχήματα δεν θα αποτελούν πλέον «πράσινα». Τα όρια που ορίζει το νέο νομοθετικό πλαίσιο θέτει σαφώς χαμηλότερα όρια από εκείνα που έχει αυτή τη στιγμή η ΕΕ για τα νέα αυτοκίνητα –περίπου 95 γρ. CO2/χλμ.– που υποχρεούνται να κατασκευάζουν οι εταιρείες για να μην πληρώσουν κάποιο πρόστιμο.
Από τη μεριά της, ο ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), ανέφερε πως οι νέοι κανόνες πράσινης χρηματοδότησης κινδυνεύουν να δυσχεράνουν την προσπάθεια των αυτοκινητοβιομηχανιών να συγκεντρώσουν τους απαραίτητους πόρους για την “εξυγίανση” των στόλων τους. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της ACEA: «Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας ανησυχεί πως οι νέοι κανόνες μπορεί να έχουν αντίθετα αποτελέσματα για τους επενδυτές την ίδια στιγμή που χρειάζεται επιπλέον χρηματοδότηση για τη μετάβαση σε πιο καθαρές λύσεις.»
Σήμερα, οι εκπομπές CO2 από τις μεταφορές στην Ευρώπη είναι αρκετά μεγαλύτερες σε σχέση με τη δεκαετία του 1990. Αναγνωρίζεται η ανάγκη να αντιστραφεί αυτή η τάση προκειμένου η ΕΕ να εκπληρώσει τον μακροοινονομικό της στόχο για μηδενικές εκπομπές ρύπων μέχρι το 2050.
Οι μεταφορές παράγουν σχεδόν το 30% των συνολικών ευρωπαϊκών εκπομπών άνθρακα, με τα 3/4 να καταλαμβάνονται από τις οδικές μεταφορές.
Ήδη, αυτοκινητιστικές στην Ευρώπη εντάσσουν στον σχεδιασμό τους οχήματα μηδενικών εκπομπών ενώ αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακοινώσει πως θα σταματήσουν να επενδύουν σε κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Τέλος, παρόλο που οι πωλήσεις σε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στην Ευρώπη εκτοξεύτηκαν κατά 71,2% στα πρώτα 3/4 του 2020, καταλάμβαναν μόνο το 4% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.