Με νέα απόφαση το ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης απεφάνθη πρόσφατα ότι η Volkswagen οδηγήθηκε σε παράβαση νόμου, εγκαθιστώντας στα αυτοκίνητά της μια συσκευή για να εξαπατήσει τις δοκιμές εκπομπών ρύπων.
Η χρήση του παράνομου λογισμικού δεν μπορεί να δικαιολογηθεί από το γεγονός ότι «συμβάλλει στην πρόληψη της γήρανσης ή της απόφραξης του κινητήρα», αποφάσισε το Δικαστήριο της ΕΕ. Οι αποφάσεις των δικαστών της ΕΕ με έδρα το Λουξεμβούργο είναι δεσμευτικές!
«Δεν μπορεί να τοποθετεί μια παράνομη συσκευή η οποία να παρουσιάζει βελτιωμένη εικόνα για το σύστημα ελέγχου των ρύπων και να λαμβάνει έγκριση. Ένα τέτοιο λογισμικό πρέπει να επιτρέπει στον κινητήρα να προστατεύεται από ξαφνικές και εξαιρετικές ζημιές και μόνο εκείνοι οι άμεσοι κίνδυνοι ζημιάς που δημιουργούν συγκεκριμένο κίνδυνο κατά την οδήγηση του οχήματος θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν τη χρήση του» ανέφερε χαρακτηριστικά το δικαστήριο.
Το σκάνδαλο που είναι γνωστό ως “Dieselgate” ξέσπασε πριν από πέντε χρόνια (2015) όταν η Αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος διαπίστωσε ότι η Volkswagen είχε εγκαταστήσει ειδικό λογισμικό για να ελέγξει τις δοκιμές εκπομπών ρύπων των ΗΠΑ για πιο «καθαρά diesel» οχήματα.
Η Volkswagen αντιμετωπίζει αγωγές από ομάδες πελατών, ομάδες επενδυτών και περιβαλλοντικούς ομίλους σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το ίδιο δικαστήριο αποφάσισε ήδη τον Ιούλιο του 2020 ότι οι ιδιοκτήτες της Volkswagen που επηρεάστηκαν από το Dieselgate μπορούν να μηνύσουν σε οποιαδήποτε από τις 27 χώρες μέλη της ΕΕ.
Η πρώτη δίκη στη Γερμανία με κατηγορούμενη τη VW ύστερα από προσφυγή καταναλωτών άρχισε το 2019 στη βάση μιας νομοθετικής ρύθμισης που υιοθετήθηκε μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου. Κι ενώ η εταιρεία δέχθηκε τον εξωδικαστικό συμβιβασμό στις ΗΠΑ αφότου βρέθηκε αντιμέτωπη με τον αμερικανικό νόμο -εκτιμώντας προφανώς πως δεν θα μπορούσε να αποφύγει τα χειρότερα- στη Γερμανία αρνείται τις παραινέσεις των δικαστών να συναινέσει σε έναν συμβιβασμό με τους ενάγοντες ισχυριζόμενη ότι δεν έχουν υποστεί ζημιά από τη χρήση των οχημάτων τους.
Το σκάνδαλο “Dieselgate”
Το σκάνδαλο χρονολογείται από το 2015, όταν η Volkswagen ομολόγησε πως είχε εξοπλίσει 11 εκατομμύρια οχήματα με λογισμικά που παραποιούσαν τις εκπομπές ρύπων. Έκτοτε έχει κοστίσει στον όμιλο περισσότερα από 30 δισεκατομμύρια ευρώ σε δικαστικά έξοδα, πρόστιμα και αποζημιώσεις, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων καταβλήθηκε στις ΗΠΑ.
Ζημιά στην επιχειρηματική δραστηριότητα
Μερικές μέρες αφότου ξέσπασε το σκάνδαλο, η VW έβαλε στην άκρη 7,3 δισεκατομμύρια δολάρια για την πληρωμή προστίμων και άλλων σχετικών δαπανών. Η συγκεκριμένη εκτίμηση απεδείχθη εξαιρετικά αισιόδοξη. Μέχρι τώρα, η εταιρεία έχει δαπανήσει 35 δισεκατομμύρια δολάρια σε σχέση με το σκάνδαλο, κι αυτό δεν φαίνεται να είναι το τελικό ποσό.
Ζημιά στους μετόχους
Είναι αδύνατον να υπολογισθεί με ακρίβεια, αλλά τους πρώτους δύο μήνες μετά το σκάνδαλο η εταιρεία έχασε 46% της αξίας της, ή 42,5 δισεκατομμύρια δολάρια.