Τους πέντε βασικούς στόχους του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το 2021 αποκάλυψε ο Κώστας Καραμανλής σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα Realnews.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Καραμανλής: «Πρώτον, ο νέος μεγάλος εθνικός στόχος, να γίνει η Ελλάδα κόμβος υποδομών της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε για αυτό. Με έμφαση στα σιδηροδρομικά έργα, στις συνδυασμένες μεταφορές, στην ενίσχυση των λιμανιών μας και στα logistics centers.
Δεύτερον, η επιστροφή της πατρίδας μας στο δρόμο της ανάπτυξης, στην οποία ως Υπουργείο συμβάλλουμε με ένα μεγάλο πρόγραμμα έργων σε όλη τη χώρα, ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ.
Τρίτον, ημέρα με την ημέρα καλύτερες αστικές συγκοινωνίες και υλοποίηση του μεγάλου διαγωνισμού για 1.300 νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα.
Τέταρτον, προώθηση της ηλεκτροκίνησης και,
Πέμπτον, περισσότερη ασφάλεια στους δρόμους μας.»
Η αντιπολίτευση σας ασκεί κριτική για τα μέσα μεταφοράς. Ότι δεν είναι συχνά τα δρομολόγια, ειδικά των λεωφορείων, με αποτέλεσμα να υπάρχει συγχρωτισμός εν μέσω κορονοϊού. Τι λέτε;
Σε μια κρίσιμη περίοδο, εν μέσω πανδημίας, η αξιωματική αντιπολίτευση δυστυχώς δεν επιδεικνύει πολιτική ευθύνη. Αντιθέτως, με πολιτικό θράσος ο ΣΥΡΙΖΑ, αφού διέλυσε τις αστικές συγκοινωνίες επί 4,5 χρόνια, μας κατηγορεί που δεν τα έχουμε διορθώσει όλα μέσα σε 1,5 χρόνο. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι η κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς βελτιώνεται σταθερά. Σίγουρα δεν έχουμε φτάσει ακόμα στο επίπεδο που στοχεύουμε και θέλουν οι πολίτες, όμως έχουν γίνει μεγάλα βήματα προόδου. Από την πρώτη μέρα εφαρμόζουμε το σχέδιό μας, που έχει 3 φάσεις: ανάταξη – ενίσχυση – ανανέωση. Για τα λεωφορεία που με ρωτάτε, θα σας πω μόνο το εξής: Καταφέραμε να έχουμε 1.100 επιπλέον δρομολόγια την ημέρα στους δρόμους της Αθήνας. Ανατάξαμε το στόλο, επιδιορθώνοντας όσα οχήματα ήταν δυνατό, και τον ενισχύσαμε μέσω της συμφωνίας με τα ΚΤΕΛ, που απέφερε 200 νέα οχήματα και 550 επιπλέον οδηγούς, σε 60 γραμμές. Και συνεχίζουμε την προσπάθεια για να βελτιώσουμε κι άλλο την εικόνα, αφού άμεσα αναμένεται να προστεθούν άλλα 300 λεωφορεία με leasing, ενώ ολοκληρώνονται 609 προσλήψεις σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ. Αντίστοιχη εικόνα και στη Θεσσαλονίκη: Από 250 λεωφορεία στο δρόμο, φτάσαμε πάνω από 400 και σύντομα θα είμαστε στα 585, υπερδιπλασιάζοντας το στόλο. Ταυτόχρονα με την ενίσχυση των στόλων, μειώσαμε τις τιμές των εισιτηρίων που είχε αυξήσει ο ΣΥΡΙΖΑ. Και, βέβαια, λαμβάνουμε όλα τα προληπτικά μέτρα για αποφυγή της διασποράς του ιού: καθαριότητα, απολυμάνσεις και, φυσικά, μάσκες. Δουλεύουμε με σχέδιο, ενώνουμε δυνάμεις, ακούμε τους πολίτες και κάνουμε το καλύτερο δυνατό.
Πώς είναι η κατάσταση στα μέσα σταθερής τροχιάς; Προχωράτε και σε νέους σταθμούς μετρό;
Και στα μέσα σταθερής τροχιάς, οι χρονοαποστάσεις έχουν μειωθεί σημαντικά, ενώ παράλληλα γίνεται συστηματική προσπάθεια για την επέκτασή τους. Ήδη, ολοκληρώσαμε τρεις νέους σταθμούς μετρό της επέκτασης προς Πειραιά και συνεχίζουμε εντατικά τις εργασίες στους άλλους τρεις τους οποίους παραλάβαμε με πολύ σοβαρές καθυστερήσεις: Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιά. Το πιο σπουδαίο νέο για το μετρό, όμως, είναι ασφαλώς ότι μετά από χρόνια ξεμπλοκάραμε το διαγωνισμό για τη γραμμή 4. Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, το οποίο όταν ολοκληρωθεί θα αλλάξει την καθημερινότητα των πολιτών. Μέσα στο 2021 θα δούμε τα πρώτα εργοτάξια, για τις πρόδρομες εργασίες. Παράλληλα, προετοιμάζουμε και την επέκταση της γραμμής 2 προς δυτική Αττική. Ενώ εξασφαλίσαμε και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την ανάταξη 15 συρμών της γραμμής 1, ώστε να πυκνώσουν σημαντικά τα δρομολόγια και σε αυτή.
Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, όμως, και η ανάπτυξη του δικτύου του τραμ: Ξεκίνησε ξανά η κυκλοφορία του στο Σύνταγμα, προχωρά επίσης η επέκταση προς Πειραιά, ενώ προσθέτουμε και 25 συρμούς νέας γενιάς στο στόλο μας.
Ο πολύπαθος δρόμος Πατρών – Πύργου πότε θα ξεκινήσει;
Βασική δέσμευσή μας ήταν να ξεμπλοκάρουμε έργα εμβληματικά και αναγκαία για τον τόπο, που κινδύνευαν να μην πραγματοποιηθούν. Ο Πατρών-Πύργου είναι άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Βάλαμε τέλος στο αδιέξοδο της κατάτμησης σε 8 κομμάτια, εξασφαλίσαμε από την Ε.Ε. τη χρηματοδότηση του έργου, ήρθαμε σε συμφωνία με τον παραχωρησιούχο για ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και μετά από εντατικές συνομιλίες λάβαμε και την επίσημη έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι είμαστε σύμφωνοι με το κοινοτικό δίκαιο. Έτσι, προχωρήσαμε στο τελικό βήμα της διαδικασίας, που είναι η γνωστοποίηση στην Επιτροπή για τα θέματα ανταγωνισμού, ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου. Επειδή, όμως, οι πολίτες δεν μπορούν να περιμένουν άλλο, παράλληλα με το σχεδιασμό μας για την κατασκευή του νέου, σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, προχωράμε και την υλοποίηση άμεσων εργασιών για να γίνει πολύ πιο ασφαλής ο υφιστάμενος. Με ένα πρόγραμμα στοχευμένων σημειακών παρεμβάσεων, με προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ, και στόχο τη δραστική μείωση των ατυχημάτων. Η οδική ασφάλεια αποτελεί απόλυτη προτεραιότητά μας. Γι’ αυτό, άλλωστε, ξεκινάμε και ένα πρόγραμμα έργων οδικής ασφάλειας σε 7.000 σημεία σε όλη τη χώρα.
Σας ανησυχεί μήπως έρθει ένα τρίτο κύμα κορονοϊού την ώρα που η κυβέρνηση ετοιμάζει την σταδιακή άρση από τα μέτρα;
Σημασία έχει να είμαστε καλά προετοιμασμένοι. Και είμαστε. Όσα έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα στη διαχείριση της πανδημίας, τα πετύχαμε όλοι μαζί και ακούγοντας πάντα τι έχουν να πουν οι ειδικοί επιστήμονες. Έτσι θα συνεχίσουμε και από εδώ κι εμπρός. Με την επιπλέον δύναμη που μας δίνει πλέον το εμβόλιο και η βάσιμη ελπίδα ότι αυτός ο παγκόσμιος εφιάλτης οδεύει πια προς το τέλος του.
Κλείνοντας, πώς σχολιάζετε τα πρόσφατα γεγονότα στην Ουάσινγκτον;
Οι εικόνες που είδαμε συγκλόνισαν ολόκληρο τον κόσμο. Πιστεύω ότι οι ΗΠΑ θα καταφέρουν να ξεπεράσουν αυτή την κρίση και να αντιμετωπίσουν το διχασμό που πάει να δημιουργηθεί. Μένει, όμως, ένα σημαντικό δίδαγμα για όλους: Ότι ο λαϊκισμός σήμερα είναι ο μεγαλύτερος εχθρός της Δημοκρατίας. Διαβρώνει σε βάθος και ανεξέλεγκτα την κοινωνία και μπορεί να οδηγήσει σε πολύ επικίνδυνα μονοπάτια. Όποιος έχει δημόσιο λόγο, οφείλει να δρα με υπευθυνότητα και μέτρο.