Μετά από ένα χρόνο κατά τον οποίο οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων στην ΕΕ σημείωσαν ραγδαία πτώση εξαιτίας του κορωνοϊού η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προβλέπει ότι το 2021 θα σηματοδοτήσει ένα πρώτο βήμα στην πορεία της ανάκαμψης με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά περίπου 10% σε σύγκριση με το 2020. Η πτώση στις πωλήσεις αναμένεται να διατηρηθεί με αρνητικό πρόσημο στο πρώτο τρίμηνο του 2021 εξαιτίας του κορωνοϊού ωστόσο η αγορά αυτοκινήτων θα ανακάμψει στο δεύτερο εξάμηνο του έτους καθώς προχωρούν τα προγράμματα εμβολιασμού.
«Τώρα περισσότερο από ποτέ είναι σημαντικό να συνεργαστούμε με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στην παγκόσμια σκηνή», δήλωσε ο νέος πρόεδρος του ACEA και CEO της BMW, Oliver Zipse.
«Χάρη στο παγκόσμιο επιχειρηματικό μοντέλο των ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων και τη διεθνή ζήτηση για οχήματα κατασκευασμένα στην ΕΕ, η ευρωπαϊκή παραγωγή μπόρεσε να επωφεληθεί από τις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές που ανέκαμψαν το 2020, ιδίως εκείνες στην Ασία. Παρ’ όλα αυτά, η βιώσιμη οικονομική ανάκαμψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η τοπική ζήτηση είναι ζωτικής σημασίας για την επιστροφή στην προ-κορωνοϊού δυναμική μας.» επισήμανε ο πρόεδρος του ACEA.
Ενισχυμένο με την αύξηση των βιομηχανικών επενδύσεων και των εθνικών μέτρων στήριξης για την τόνωση της ζήτησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε έντονα το 2020, με τα προσωρινά στοιχεία του έτους να δείχνουν μερίδιο αγοράς σε επίπεδο ΕΕ 10,5% (έναντι 3% 2019).
«Με τη σωστή στήριξη πολιτικής, συμπεριλαμβανομένης μιας μαζικής αύξησης των υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού για εναλλακτικά καύσιμα σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, αυτή η θετική τάση μπορεί να συνεχιστεί. Παρά τις οικονομικές πιέσεις που προκαλούνται από την πανδημία, ο κλάδος παραμένει πλήρως δεσμευμένος για την απαλλαγή του από τον άνθρακα», ξεκαθάρισε ο Zipse.
Η απανθρακοποίηση, μαζί με την ψηφιοποίηση, αλλάζει επίσης τη φύση των τεχνολογιών που μεταφέρονται στα οχήματα. Έχοντας αυτό κατά νου, ο ACEA ζητά μια ρεαλιστική ευρωπαϊκή στρατηγική σχετικά με την πρόσβαση στις προμήθειες και τις πρώτες ύλες που είναι απαραίτητες για τα state-of-the-art οχήματα.
Πράγματι, οι πρόσφατες ελλείψεις σε μικροτσίπ δείχνουν πόση αποδιοργάνωση μπορεί να προκαλέσει μια ξαφνική διακοπή κρίσιμων προμηθειών στον κλάδο, με τις πολύπλοκες εφοδιαστικές αλυσίδες και ένα επιχειρηματικό μοντέλο να βρίσκεται ήδη υπό πίεση λόγω Brexit.
Ο Zipse τόνισε καταλήγοντας ότι: «Ο κλάδος εργάζεται σκληρά για την ανάκαμψη και την αντιμετώπιση των μελλοντικών προκλήσεων. Μια ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ισχυρή -τόσο στο εσωτερικό όσο και παγκοσμίως- όχι μόνο θα συμβάλει στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής οικονομίας, αλλά και στην επίτευξη των κλιματικών φιλοδοξιών της».