Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές φορτηγών της Ευρώπης έχουν δεσμευτεί να σταματήσουν να πωλούν οχήματα που παράγουν ρύπους έως το 2040, δηλαδή μια δεκαετία νωρίτερα από ό, τι είχε αρχικά προγραμματιστεί.
Ειδικότερα Daimler, Scania, MAN, Volvo, DAF, Iveco και Ford δεσμεύτηκαν έως το 2040 να καταργήσουν τους παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης στα φορτηγά τους και να τους αντικαταστήσουν με κινητήρες υδρογόνου, ηλεκτροκινητήρες ή με άλλους που θα καταναλώνουν “καθαρά” καύσιμα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Scania, Henrik Henriksson δήλωσε πως: «Ο κλάδος των κατασκευαστών φορτηγών θα δαπανήσει περίπου 50 με 100 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών, ενώ παράλληλα θα συνεργαστεί και με το γερμανικό Ινστιτούτο Κλιματικών Ερευνών έτσι ώστε να εξετάσουν τις καλύτερες τεχνολογίες και προσεγγίσεις, που θα έχουν τις λιγότερες επιπτώσεις στο κλίμα.»
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, κάτω από την ομπρέλα της ένωσης αυτοκινητοβιομηχανιών της ΕΕ (ACEA), συνεργάζονται με το γερμανικό Ινστιτούτο Κλιματικών Αλλαγών για την έρευνα για τις επιπτώσεις στο κλίμα για να εξετάσουν τις καλύτερες τεχνολογίες και προσεγγίσεις.
Η δέσμευση που υπέγραψαν τα υψηλόβαθμα στελέχη των επιχειρήσεων φορτηγών απαιτεί επίσης εκτεταμένες επενδύσεις σε ενεργειακά δίκτυα και υψηλότερο φόρο για τον άνθρακα σε ολόκληρη την Ευρώπη ώστε να επιτευχθεί η αλλαγή.
Η υπόσχεση έρχεται καθώς οι ευρωπαίοι ρυθμιστικοί φορείς και οι κυβερνήσεις επιδιώκουν να μειώσουν στο ελάχιστο τις εκπομπές CO2 από τις οδικές μεταφορές. Μάλιστα η ΕΕ σκοπεύει να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 50% μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Το Ηνωμένο Βασίλειο δήλωσε ότι θα τερματίσει την πώληση νέων οχημάτων που κινούνται με βενζινοκινητήρες ή πετρελαιοκινητήρες, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών συστημάτων έως το 2035, και θα εξετάσει και το τέλος χρήσης του πετρελαίου στα φορτηγά.
Ο καθηγητής Johan Rockström, διευθυντής του Ινστιτούτου Κλιματικών Αλλαγών στο Postdam, δήλωσε ότι η παράδοση των εμπορευματικών μεταφορών είναι ένας από τους πιο δύσκολους τομείς για μείωση των ρύπων.
«Είναι η ραχοκοκαλιά οποιασδήποτε κοινωνίας στον κόσμο σήμερα, αλλά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι εξαρτώνται πολύ από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης για τη μεταφορά όλων των αγαθών κάθε βιομηχανίας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το Ινστιτούτο στο παρελθόν βοήθησε τη βιομηχανία θαλασσινών να αποσυμφορηθεί, συνεργαζόμενη με τους μεγαλύτερους παίκτες της για να κάνει αλλαγές που ακολούθησαν και οι μικρότερες εταιρείες.
Ενώ τεχνολογίες όπως ηλεκτρικά συστήματα μπαταρίας λειτουργούν για φορτηγά παράδοσης εντός της πόλης, τα οχήματα μεταφοράς μεγάλων αποστάσεων εξακολουθούν να χρειάζονται diesel λόγω της ανάγκης φόρτισης.
Το υδρογόνο, το οποίο απαιτεί το δικό του δίκτυο υποδομής ανεφοδιασμού, αναμένεται από τη βιομηχανία να είναι μια πιο πιθανή λύση για τα μεγαλύτερα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων, ενώ τα βιοκαύσιμα αναμένεται να βοηθήσουν στη μείωση των εκπομπών βραχυπρόθεσμα.
Ο κ. Henriksson πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει ασημένια σφαίρα. Δεν θα είναι ότι μια τεχνολογία θα κυβερνά τα πάντα, θα υπάρχουν παράλληλες τεχνολογίες με την πάροδο του χρόνου. Θα έρθουν με διαφορετικούς ρυθμούς, αλλά αν καθίσουμε και περιμένουμε να εμφανιστεί η τέλεια τεχνολογία θα κάψουμε τον πλανήτη».
Οποιαδήποτε από τις αλλαγές θα απαιτήσει σημαντική επένδυση είτε σε χώρους φόρτισης μπαταρίας είτε σε σταθμούς υδρογόνου, καθώς και σε αναβαθμίσεις δικτύου, έτσι ώστε το δίκτυο να μπορεί να αντιμετωπίσει την ξαφνική ζήτηση για γρήγορο φορτιστή σε ένα μεγάλο φορτηγό.
«Το βασικό πλέγμα πρέπει να συγκεντρωθεί έτσι ώστε να μπορούμε να φορτίζουμε σε αποθήκες και σε αυτοκινητόδρομους. Δεν είναι μεγάλη επένδυση, αλλά αυτό πρέπει να συμβεί» δήλωσε ο κ. Henriksson.
Η συμμαχία ζητά επίσης υψηλότερο φόρο άνθρακα στην ΕΕ, για να αποθαρρύνει τις επενδύσεις στην τεχνολογία ορυκτών καυσίμων.
Ο κ. Henriksson είπε: «Εάν οι πολιτικοί συνεχίσουν να επιδοτούν τα ορυκτά καύσιμα, θα είναι πολύ δύσκολο για εμάς καθώς πρέπει να αλλάξουμε τη συμπεριφορά των πελατών μας. Υπάρχουν πολύ σκληρές δεσμεύσεις σε αυτό και πρέπει να πούμε αρκετά πράγματα που δεν λέγαμε στο παρελθόν».